![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,976
|
![]()
Ramlet over denne artikkelen om Boeing 747 trijet. Hadde ingen anelse om at de hadde bygget en sånn. Ser jo egentlig veldig kul ut.
https://aviationforaviators.com/2021...jcCyO7H4G0gA4M Quote:
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 23-08-2021 at 18:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,903
|
![]()
Bildene ser litt (mye?) Fake ut - det er jo tydelig L-1011 Motor / Hale (og begge eksemplene er i fra selskaper som opererte baade 747 og L-1011. Fargene paa Pan Am ser ut til vaere i forskjellige belysninger - den hvite halene er mer blaahvit enn den gulere kroppen.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,497
|
![]()
De bildene der er fake. Men det eksisterte faktisk konkrete planer - og den så litt annerledes ut ..
http://www.boeing-747.com/boeing_747...47-trijet.html ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,976
|
![]()
Ja, jeg skjønte sånn sett at de bildene der måtte være fake. Så jeg Googlet 747 trijet og forstod at det måtte være noe holde at det hadde vært noen planer.
Den er jo litt kul?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,559
|
![]()
Og litt merkelig at L-1011 ikke er nevnt i artikkelen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,559
|
![]()
Et annet prosjekt som kanskje var nærmere å bli lansert var McDonnel Douglas MD-12. synd de ikke fikk noen ordre på denne. Er jo penere enn A380.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-12 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,627
|
![]()
«Bildene» er ganske snedig foto-shopet. PanAms og Saudia er 747+TriStar. Ganske bra laget, men lett gjennomskuelig.
Den tremotors 747-300 var som det blir nevnt et tidlig prosjektstudie for det som til slutt ble 747SP. Og som vi vet ble 747-300 etter hvert noe helt annet enn en forkortet tremotors jumbo. SP fløy, både godt og langt, men ble ingen knallksuksess og kun 45 eksemplarer ble produsert. Artikkelen er nok noen år gammel, bortsett fra SOFIA-SP’en N747NA, er det ingen SP’er som flyr i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,497
|
![]() Quote:
Joda, Sands har fortsatt en aktiv og Pratt & Whitnet har to som fortsatt flyr som testmaskiner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,627
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,627
|
![]() Quote:
Nuvel, A380 er fremdeles det mest behagelige flyet å fly med. Så da så. MD12 kunne definitivt ha hatt livets rett og kanskje til og med reddet MDD. Timingen ble dessverre gal og finansieringen kom vel heller aldri skikkelig i gang. Det ble dessverre veldig mange halvhjertede prosjekter fra MDD mot slutten. Selv MD11 var jo så som så med tanke på vingekonstruksjon og dertil hørende rekkevidde. MDD hadde sågar et utkast til en forlenget MD11 som de kalte MD12X, ganske stilig å se på, men den slo (heller) ikke an i markedet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Ja, fake som faen.
Fikk pilsen i halsen en øyeblikk men så straks at dette var ikke god fisk. Jeg jobbet på Boeing 747 i femten år og var litt av en nerd, studerte alt om disse flyene og hadde vel mere «trivia» enn Gud på 747 en stund. Fikk Kapteins utsjekk på de gamle klassiske 747 første April 1996. Første turen var fra EZE Buenos Aires til Santiago, Chile. Selvfølgelig på natta med mye last og mellom fjellene, men spennende som fanken, full spiker og bare holde seg fast mens farten på avgang børster opp til 175 knop eller så. Prøv å stoppe på V-1 da om det skulle skje noe så kommer du på TV nyhets programmet som et rykende vrak en kilometer fra enden av banen. Neida, bare ta lanken fra gass håndtakene et par sekunder før V-1 for det finnes ikke en sjanse i helvete at du kan stoppe etter at dem har jukset på lasten din og bremser og dekk er gammel og sliten samt snør og kliss på banen som ikke hjelper. Stol på at Mr. Boeing har nok margin på 3 motors avgangs beregninger og la det stå til du raske gutt, gi fanken om en stopper på natta, du lever hvis du ikke prøver å stoppe i full fart.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AF Boeing 747-400 | SE-SAM | Samlerhjørnet | 4 | 26-02-2017 00:28 |
Boeing 747 nightshot | ENGM 911 | Bilder & foto | 3 | 22-10-2013 09:14 |
Boeing 747 B | TriStar | Flyhistorisk forum | 4 | 25-07-2013 09:58 |
Boeing 747-380 | sirpjalle | Bilder & foto | 12 | 02-04-2008 00:37 |
Boeing 747 | MD11 | Flyforum | 4 | 14-06-2006 21:13 |