![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]()
OSL har nå skrudd av det originale bagasjeanlegget fra 1998, og skal starte deomontering av dette. Et nytt skal på plass, men investeringsbeslutningen tas først i 2022 slik jeg tolker. Dog gjør Korona at Avinor regner med å spare 700 millioner på prosjektet
https://kommunikasjon.ntb.no/pressem...aseId=17897622 Quote:
Samt at det "halve" anlegget helt i øst, fortsatt består? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]()
Da har rivingen av det gamle anlegget startet. Noe vil gjenbrukes på andre flyplasser, men noe er også donert til forskjellige videregående skoler og yrkesfaglig utdanning
https://www.nrk.no/norge/avinor-rive...avn-1.15493757 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,598
|
![]()
Nå er det en god stund siden jeg sto og ventet på bagasje på Gardermoen, men «i gamle dager» var det ofte en særdeles laaaangdryg affære. Det tok ofte 20-30 minutter å få koffertene. Er det noen som har prøvd dette de siste månedene, har det blitt kjappere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,533
|
![]() Quote:
Vil faktisk ikke si at forskjellen fra TOS er så stor, til tross for at det er en vesentlig mindre flyplass.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]() Quote:
Jeg fløy LYR-TOS-OSL i desember 2020, og jeg måtte vente 5-10 min. lenger på kofferten i Tromsø enn på OSL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]()
Nå er det vel kanskje andre faktorer enn bare bagasjeanlegget som skaper treghet i systemet. Hjelper lite ha verdens raskeste system og rullebånd, hvis bagasjen uansett befinner seg i en tralle ved flyet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
|
![]()
Nå er også vel de store flaskehalsene og kompleksiteten i et bagasjeanlegg å få bags fra innsjekk til fly (dvs. scanning og sortering) og ikke fra fly og ut på båndet?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,534
|
![]()
Det er mulig, men det er ved ankomst du kjenner på irritasjonen når du må stå og vente på kofferten i 30 min. i ankomsthallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 850
|
![]()
"Maintenance Services - Hold Baggage Screening System - Oslo Airport Terminal 2"
Fra Doffin anbudskonkurranse Hvilken del av OSL heter Terminal 2 ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]() Quote:
I praksis er det vel nå nesten bare det som brukes, eller er det "halve" anlegget i østdelen fortsatt i bruk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,513
|
![]() Quote:
Nå er det kun anlegget fra siste utbygging som er operativt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
"Bonusanlegget" i øst er vel operativt og det er lagt rutiner for å sluse pax over dit hvis det skulle være behov. Greit med en liten backup.
S |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]()
Da ble det Baumer som ligger an til å levere nytt bagasjeanlegg og drifte det de neste 25 årene
https://kommunikasjon.ntb.no/pressem...YQQphTL0bMMA3E Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]()
Trodde alt på det gamle bagasjeanlegget var stengt? Men ser de nå har tatt i bruk innsjekkingsområde 4, til blant annet Emirates etc. Men sendes bagasjen da på en eller annen måte til den nye delen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,513
|
![]()
Både innsjekksområde 4, 5 og 10 ble gjennåpnet under sommeren, for å kunnne ta unna køkaoset.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2010
Location: OSL
Posts: 513
|
![]() Quote:
Område 10 har ett helt eget anlegg. Bagasjen fra område 4 og 5 går til de gamle oversize båndene i pmz vest. Handlingagentene er allerede nå kraftig bekymret for kapasiteten fremover. Spesielt opp mot sommeren neste år. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]() Quote:
Ser ut som dette fortsatt er status Hvordan er egentlig fremdriften på det nye anlegget? Kan fort nå bli trangt til sommeren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Det mistenker jeg det blir, og tør ikke tenke på (enda) hvordan blir når folket viiirkelig begynner ta av igjen for å reise.....
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Det har i mange år vært planlgt en oppgradering av anlegget, og noe av det siste jeg var med på før vi slukket lyset i Mars 2020 var å se på planer for sommer 22 hvor det gamle anlegget skulle stenges. Og alt samles i T2.
Det nye anlegget i "gamle" hallen vil vistnok ligne mer på det som er i T2 hallen. Og kapasiteten blir høyere. Slik det var i 2019/20 så hadde man bare gjort det enkelt med Menzies i T2 og SGH i gamle hallen. Det gjorde at man hadde stor fleks i skranke bruk. Men nå blir det mye hardere bruk og utnyttelse av hver skranke mye høyere, som vi allerede ser i dag. Så må man også huske at selvbetjening øker, f.eks Norwegan og Flyr gjørt nesten alt på selv service. Kan glatt trekke 20-25000 pax igjennom noen self drop på en dag. Så det betyr at de store mengdene slipper mye skranker. I tillegg har man verktøy for å kjøre rullerende skranker for å printe docs/registerere ting etc for de som ikke kan bruke selvbetjening. Så ingen tvil om at det blir trangt og kan bli noen utfordringer, men jeg tror det skal gå ganske greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,883
|
![]() Quote:
Det vil jo absolutt hjelpe med økt selvbetjening, men det vil det vel også trenges flere self-checkin maskiner? Og når alle feriegjestene kommer og gjerne da trenger å sjekke inn en koffert hver, blir det fort en flaskehals der |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt selskap på OSL ? | KLMfan | Flyforum | 15 | 11-07-2007 08:21 |
CPH med helautomatisk bagasjeanlegg | The Ticketor | Flyforum | 7 | 01-06-2007 18:25 |
Nytt tårn, nytt terminalbygg, nytt driftsbygg, nytt GA område og ny taksebane. | ENKB | Flyforum | 7 | 17-01-2007 07:53 |
Nytt tårn, nytt parkeringshus, nytt GA område og utbygging av dagens terminal. | enml | Flyforum | 9 | 16-01-2007 16:30 |
Ikke bare OSL som sliter med bagasjeanlegg | Someone | Flyforum | 0 | 02-07-2006 23:05 |