![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
Tre personer er plukket opp av sjøen etter at et småfly styrtet i ettermiddag.
Fra VG: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]()
Flyet var på oppdrag for Agder Politidistrikt i søket etter en person som falt over bord fra "Stavangerfjord" natt til i dag:
https://www.aftenbladet.no/innenriks...utenfor-Mandal |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Ifølge Stavanger Aftenblad var flyet LN-MTJ. De som var om bord var to fra Sola flyklubb og en fra Kjevik flyklubb.
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]() Quote:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-2 På SFK sine sider ser jeg at de tidvis leier inn LN-PAL fra Norrønafly mens deres fly er på verksted: https://solaflyklubb.wordpress.com/klubben/flyparken/ Denne finner jeg ikke på FlightRadar og kan ikke se aktiviteten på, men kanskje noen her har sett den siste dagene? Forøvrig må jeg si jeg er utrolig glad det gikk såpass bra med to av dem, og håper virkelig tredjemann også kommer godt fra dette. Dette er flygere som på frivillig basis setter sitt eget liv i kalkulert risiko for å hjelpe andre, og det er trist når det ender med en ulykke for dem selv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Er det vanlig at politiet ber flyklubber bistå med lavtflygende søk etter små objekter (folk) over åpent hav? Det er jo nok av helikopterkapasitet på Sola....(i den offentlige etaten jeg arbeidet, var minimumskravet for flyvning over hav tomotors turbindrevet fly med to flygere)
Last edited by B350ER; 23-06-2019 at 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() Quote:
__________________
Upcomming flights:? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,601
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]() Quote:
Tidligere var det to avdelinger som her "NAK skogbranntjeneste" og "NAK redningstjeneste", men disse ble for noen år tilbake siden slått sammen til NLF Flytjeneste. Se her for mer informasjon: http://www.nlf.no/motorfly/nlfs-flytjeneste Jeg er selv PPL-A flyger og aktiv i Flytjenesten, og har bidratt både med å ha med innsatsleder Brann fra lokalt brannvesen ved lyng- og skogbrann, og jeg har hatt med meg Politiet ved søk etter savnede. Kravet til oss som flyr er minimum 200 timer og 20 timer siste år, og vi har årlige øvelser sammen med andre etater, og deltar på ressursmøter med det offentlige. Ofte mens personer er savnet har det offentlige et bestemt budsjett for søk etter savnede personer, og når det er brukt opp har man "en pott" som kan brukes etter ønske fra de pårørende til f. eks. Flytjenesten, Røde Kors eller andre organisasjoner. Selv har jeg også vært med å flydd søk hvor vi hadde en synsk person på land som styrte hvor vi skulle fly søk via kontakt med en politimann som jeg og min observatør hadde i baksetet. NLF Flytjenesten gjør et flott stykke arbeid, som også jevnlig har gjort funn eller bidratt til å løse situasjoner. Spesielt i områder langt unna Politiets eller Luftforsvarets flygende materiell er det ofte lavterskel å be om bistand fra NLF. Vi som flyr gjør dette på frivillig basis, og flytimer for å opprettholde kravene dekkes av oss selv. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]()
Mange takk for redegjørelsen. Det norske "samvirkeprinsippet" i praksis, der altså. Brannvakta er jo nokså allment kjent, men søk over åpent hav var ukjent for meg. VFR i lav høyde der himmel og hav "glir over i hverandre" i sommerdis, fikk vi en del synspunkter på fra de som fløy på kontrakt for oss på 1990-tallet. Historien om synsk person vekket minner fra den gangen jeg jobbet i vakttjenesten i direktoratet, som den gangen hadde et nasjonalt nødnummer. Ganske mange synske som ringte for å varsle om ting som snart ville skje... skipskollisjoner, branner mm.
Last edited by B350ER; 24-06-2019 at 09:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 366
|
![]()
Ser ofte det samme når det er båter som er savnet (små fiskebåter med turister har jo vært tilfellet flere ganger). Det er mange aktører som deltar i et slike søk, alt fra overvåkningsfly til småfly med lokal tilhørighet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,545
|
![]()
Her er bilde av flyet på Trondheim lufthavn Værnes i fjor sommer: https://www.airplane-pictures.net/ph...a-28-cherokee/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,699
|
![]()
Har noen timer i MTJ fra dens tid i Nedre Romerike Flyklubb. Krysser fingrene for at det går bra med sistemann! Ikke noe moro med Piper på sjøen. Kun én dør på høyre side...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2011
Location: Tønsberg
Posts: 305
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,914
|
![]()
Hadde de ingen kontakt med ATC og under radarhøyde? 6 timer fra ulykken skjedde til de ble berget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SVG QR8271 B777 22JUN19 | krølle | Spotteralerts | 2 | 22-06-2019 10:54 |
Helikopter har styrtet i sjøen ved Horten | PerFugl | Flyforum | 27 | 24-09-2013 19:03 |
Oslo-Mandal - forslag på rute? | jcnorway | Reiseforum | 13 | 02-11-2010 13:31 |