![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]()
For et par dager siden reiste jeg fra CPH til STR - Stuttgart.
Da boarding skulle starte ble det opplyst at flyet ved gate hadde tekniske problemer og at crew, bagasje, catering og passasjerer skulle flyttes til en annen maskin. Det skulle komme buss til gate A14 og hente oss. En stund etter planlagt avgangstid kom så 2 busser og boarding til den første bussen startet etter vanlig prioritering hos SAS --- de prioriterte passasjerene først ombord og sist ut av bussen... Den første bussen ble fylt og fylt og fylt og til slutt overfylt, før den kjørte til flyet. Utenfor bussen telte jeg til 8 passasjerer som sto igjen, og det var disse 8 som kom med buss nr 2. Finnes det en logisk forklaring på en så talentløs boarding? All sunn fornuft skulle tilsi at den første bussen kjørte når omtrent halvparten av passasjerene var ombord, slik at disse kunne komme ombord på flyet og bidra til å korte inn på forsinkelsen. Nå sto buss nummer 1 unødvendig lenge ved gate, noe som førte til at ombordstigning begynte minst 10 unødvendige minutter for sent, og lite effektivt med en full CRJ 900 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Upgrade me....
|
![]()
Saueflokker uten gjeter har en tendens til å slite....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette er standard ved busstransport ved CPH. Ikke spør meg hvorfor de gjør det sånn. Vi får konsekvent 2 busser uansett om flyet er fullt eller halvfullt, og buss nummer to har gjerne et sted mellom 1 og 3 passasjerer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Skal ikke forsvare hvordan de gør det i CPH, men det er Københavns Lufthavne, der står for busserne og ikke SAS...
SAS har boardet og hmmmm...ja en gate agent der nok ikke lige har tænkt tanken om prioritets boarding helt igennem.. Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
For passasjerene er det irrelevant da han er kunde hos SAS. Og det er også SAS sin jobb å ha avtaler som regulerer slikt med sine underleverandører |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Så sender de gjerne en buss nr2 om det trengs, les trege pax til gate eller overfylt buss nr1. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det kan være forhold som du ikke så også. f.eks. at crew eller fly iikke ville være klare for boarding innen et bestemt tidspunkt pgs forsinkelse inn. Da sender man ikke bussen før det er klart. Hvis den er 'overfull' - vel da skulle man kanskje dirigert folket til den andre bussen litt tidligere.
Har dog sett priority boarding på buss flere ganger - ikke alltid like vellykket, men kan være f.eks. en uerfaren agent i gaten. På store fly sender man dog gjerne første buss kun med business og prioritypax ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Av erfaring vurderer jeg hvor jeg skal plassere meg i bussen for å unngå å bli først inn - sist ut. Ved gate ble vi informert om at crew og catering allerede var ombord i flyet, og at vi kun ventet på at bussene skulle komme og hente oss. I den situasjonen mener jeg at det er rett og slett mangel på praktisk organisering å ikke sende avgårde den første bussen når godt og vel halvparten av passasjerene er ombord i bussen og dermed få en raskere og mer effektiv boarding av flyet. Flyet sto parkert for seg selv helt vest på teknisk område, så det var ikke snakk om å vente på et innkommende fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
一期一会
|
![]()
Hvordan vet du at du står på riktig side av bussen for exit til flyet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Eller jeg plasserer meg midt mellom dørene, da er du uansett blant de første ut av bussen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Best å stå ved dørene ja. Eller midt mellom. Vet aldri hvilke side bussen legger til flyet. I noen busser er det jo egen sone for biz også. Uten at det hjelper når alle går ut samtidig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
En helt... vanlig torsdagsefda??? | putzmeister | Bilder & foto | 11 | 25-03-2012 09:32 |
En helt vanlig søndag på Værnes | NAX115 | Bilder & foto | 7 | 26-06-2011 23:30 |
OSL - En helt vanlig lørdag | viking1965 | Bilder & foto | 16 | 09-02-2011 19:37 |
En helt vanlig dag på Rygge | SE-DYD | Bilder & foto | 14 | 20-06-2010 11:55 |
En helt vanlig arbeidsdag.. | Concorde | Flyforum | 0 | 28-02-2006 19:35 |