![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Jeg studerer industriell design ved NTNU, og jobber nå på et interaksjonsdesignprosjekt hvor vi har i oppgave å bedre flygeleders situasjonsforstålse ved dirigering av fly i approach, med særlig fokus på visualisering av vind.
Slik jeg har forstått det endrer gjerne vindretningen seg etter hvert som flyene går lavere før landing. Jeg forstår det også slik at fly fort kan endre hastighet hvis de bes om å svinge med eller mot vinden. Kort sagt jobber jeg nå med å visualisere vindforholdene rundt fly i radardisplayet. Dette skal forhåpentligvis kunne føre til en mer effektiv flytrafikkavvikling, uten å gå på bekostning av sikkerhet og kognitiv belastning på flygelederen. Så det jeg lurer på er om noen her har erfaring med vind som påvirker farten på fly i approach, særlig med tanke på fartsendring ved sving? Er dette noe en flygeleder typisk tenker på og vil prøve å utnytte, eller er det vanskelig å holde styr på vindforholdene når flyet hele tiden endrer høyde? Hvor stor endring i vindhastighet eller vindretning må det eventuelt være før man begynner å ta hensyn til dette? Har det noen gang oppstått skumle situasjoner på grunn av slike plutselige fartsendringer? All innsikt er god innsikt kt - setter pris på tankene deres. Last edited by Joelspeanuts; 17-04-2016 at 17:45. Reason: språkvask |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||||||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Hallais!
Quote:
Quote:
![]() Per i dag har vi (Norge/Avinor) ikke tilgang til så mye mer enn følgende info: Quote:
Quote:
Quote:
Jeg vil ikke påstå det er vanskelig å holde styr på, men som tidligere nevnt - det er heller nøyaktigheten på vinddata som er utfordringen, blant annet med at vi ikke vet nøyaktig hvor/når vindstyrke tiltar/avtar eller retningen endrer seg. Flyene/pilotene vet dette, og uten at jeg har sjekket opp så antar jeg at det finnes systemer som kan uploade værdata fra fly til bakkesystemer (ATC?). Men slikt koster penger.. Quote:
Quote:
mvh twr/app-flygeleder på Sola |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Tusen takk for et fyldig svar!
Det var veldig interessant lesning. Som datagrunnlag tar jeg foreløpig utgangspunkt i Upper Wind prognosen, men som du sier er ikke den informasjonen særlig høyoppløst. Men jeg antar at i fremtiden vil datalinks mellom fly og bakke være mer vanlig, og oppdatert værdata vil streames hele tiden. Løsningen min kan lett implementere en slik stream. Det er også morsomt å høre at du bare lagrer informasjonen om spotwind i bakhodet. De flygelederne vi har vært i kontakt med i forbindelse med prosjektet sier akkurat det samme - de bare husker masse stuff. Som utenforstående virker det litt rart å ikke notere ned slikt, men det har kanskje litt med at informasjonen bare er gyldig en kort stund for vinden bør sjekkes på ny? Anser du vindinfo som ferskvare, eller erfarer du at den er gyldig lenge? Apropos nøyaktighet på vinddata: Hvilken vinddata er det dere bruker mest. Går det stort sett i Upper Wind prognosen, eller bruker dere METAR og TAF også? Hvor høyt opp gjelder egentlig METAR? Ber dere noen gang om vind- eller andre værrapporter fra de høyere lagene av approach-luftrommet? Isåfall, gjelder da rapporten kun for det punktet flyet befant seg i da det rapporterte, eller antar dere at informasjonen gjelder for hele luftlaget i den høyden? Jeg har prøvd å tegne en modell av vinddataen dere har tilgjengelig. Er det presist? Last edited by Joelspeanuts; 22-04-2016 at 17:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Nja, våre vinddata er jo som du kanskje ser oppgitt i 3 timers intervaller. Så i utgangspunktet så tenker vi bare "nå er vinden i 5000 ft fra 320 grader og 35 kts, om 3 timer skal den være 330 og 30 kts. (Liten forskjell i det tilfellet altså - og egentlig helt uvesentlig for vår del). Vi klarer ikke å se forskjellen på om vinden kommer fra 320 eller 330, og om den er 30 eller 35 kts. Dette er jo forøvrig også data fra MI, så det er jo en værmelding.. ikke en vær-rapport. Det er såpass mange andre variabler at dette blir uvesentlig.
I FL180 er vinden 65 kts, og da er det mer vesentlig at det skjer en vindendring på 30 knop fra FL180 og ned til 5000 ft. Det er informasjon vi benytter oss av i forbindelse med sekvensering. For bruk i sekvensering og approach-arbeid er TAF rimelig uvesentlig/unytting, annet enn til å eventuelt planlegge et rullebaneskifte eller slike ting. METAR gjelder kun for flyplassen, altså på bakken. Vinden KAN være vesentlig forskjellig fra bakkenivå og f.eks i 2000 ft - det opplever vi ofte. F.eks. kan vinden på bakken være 6-7-8 knop fra 360 (nord), mens vinden i 2000 ft er fra 150 (sørøst) og 20 kts. Det er da en utfordring med trafikkavviklingen, fordi fly som kjent som regel vil lande mot vinden. Da ville vi i det tilfellet ha rullebane 36 i bruk (landing nordover), mens fly som flyr på finalen vil ha nesten 20 kts medvind (og sannsynligvis klage på det) frem til de kanskje er nede i 600 ft. Jeg erfarer vel at den vinden vi får oppgitt (altså quoted lengre opp) er relativt nært virkeligheten, så det vil heller være sånn at man sjekker opp "ferskvaren" (altså pilotene) hvis det er varslet en signifikant vindendring på et tidspunkt, eller hvis vi lurer på hvor i luftlagene hvor vinden snur/endrer styrke. Hvis flyene oppfører seg "som forventet" (dvs, i henhold til de vinddataene jeg sitter med) så ber jeg vel heller sjelden om rapporter fra pilotene. Jeg noterer nok ned spotvinden jeg får fra pilotene, men det er vel bare for å kunne si det til "neste mann" som tar over fra meg f.eks. For meg som jobber i approach/TMA-segmentet, så bryr jeg meg stort sett bare om vinden fra FL240 og nedover.. det er ca da vi får over fly fra overliggende sektor. Selve "fin-sekvenseringen" til final foregår på Sola i området 3000-5000 ft, så da er det i grunn vinden i 5000 ft som betyr noe. Nettopp derfor hender det at jeg spør som spotvinder i f.eks. 2000 eller 3000 ft, da denne kan være noe forskjellig fra 5000 ft - og METAR for selve flyplassen. Rent praktisk det jeg nyttigjør meg fra overnevnte vindrapport er vel følgende: - At det skjer en signifikant endring i styrke mellom FL100 og FL180 (30 kts) - At vinden er fra mer eller mindre samme retning hele tiden (330) Av det slutter jeg: - Fly fra nordvest vil miste 30 kts av MEDvinden i sin nedstigning mot Sola, fly fra sørøst vil miste 30 av MOTvinden, fly som kommer mellom der får også en endring på 0-20 kts, avhengig av retning - Ved landing på rullebane 36 vil flyene fly relativt sakte på finalen (nordover, eks. 110-120 kts bakkehastighet), men fort på en eventuell downwind (sørover). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Igjen, takk for svar. Det er veldig hjelpsomt.
Hvor jevnt går egentlig fly ned når de er i approach? Jeg har nemlig tenkt å bruke informasjonen om hvor fort et et fly stiger til å predikere i hvilken høyde flyet vil være etter hvert som det beveger seg langs fartsvektoren. Tanken er at når man vet hvilket høydeintervall flyet vil bevege seg gjennom det neste minuttet kan man si noe om hvilken fartsendring flyet kan forvente å oppleve basert på vinddataen. Dette forutsetter jo at man kan stole på at flyet vil stige nedover med en gitt nedstigningsfart i en periode. Går det linært nedover i approach, eller gir dere ofte beskjed om å pause nedstigningen, endre nedstigningsfart eller lignende? Her en skisse på løsningen så langt: Flyet i figuren har en nedstigningsfart på 1000ft/min (har forstått det slik at dette er ganske vanlig nedst.fart), og vektoren viser posisjon ett minutt frem i tid. Den lille streken nederst på vektoren indikerer hvor god fart flyet vil ha ved enden av vektoren - vektoren vil bli kortere, altså vil flyet miste fart pga. vindendringen. Buen som går ut til siden sier hvilken vei sidevinden kommer fra. Se på den som et seil som blåses opp. Seilet vil vokse avhengig av hvor mye potensiell medvind det er å hente ved å svinge flyet med vinden. Tanken er at høyden fra bølgetoppen på seilet ned på vektoren skal reflektere potensiell gain i fart (altså potensiell lengde man kan plusse på vektoren). Den potensielle gainen er basert på gjennomsnittet av vinden i høydeintervallet. Flyr man helt med eller mot vinden, legger seilet seg helt inn med vektoren og forsvinner. Om vinden ikke endrer seg på de 1000 fotene, holder streken seg på enden av fartsvektoren. Kunne du verdsatt denne grafikken? Tanken er at den skal være et lag man kan skru av og på i radardisplayet, og som legger seg over alle flyene i FLXXX og nedover. Jeg er kanskje mest redd for at et intervall på 1000ft vil være for kort til at det er nyttig å forholde seg til. Ville du foretrukket et lengre intervall, say 2000ft/3000ft? Det er forøvring kun tenkt som et supplement, ikke en erstatning for noe annen vindinformasjon dere har i dag. Last edited by Joelspeanuts; 24-04-2016 at 14:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Air Traffic Controller
|
![]() Quote:
Hvis det er "tett mellom flyene", så bruker man midlertidige høyder. Det finnes ingen fasit.. Quote:
(Med forbehold om at jeg ikke forstår helt hva du mener) Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvordan komme seg til Friedrichshafen | LN-KEH | Reiseforum | 8 | 18-06-2024 23:55 |
Hvordan komme seg til MPN? Oneworld bonusreise? | nesjon | Reiseforum | 1 | 10-01-2013 21:02 |
Hvordan komme seg til FCL i FRA | Molinari | Reiseforum | 5 | 17-03-2011 14:21 |
Hvordan tvinge seg til oppgradering? | Bizflyer | Flyforum | 0 | 06-05-2006 21:23 |
Hvordan komme seg til Southampton? | LCH | Flyforum | 5 | 04-09-2005 12:47 |