![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mens jeg satt på flyet til Bergen pønsket jeg på hvordan jeg skulle innlede tripreporten. Jeg tror jeg hadde bestemt meg for å ha en innledning som involverte piskende bjørkegreiner mot stuevinduene ute og stearinlyshygge inne. Zacapa har noe aldeles fortreffelig rom som passer perfekt inn i en slik setting. Mens jeg satt der og tittet ut av vinduet og tenkte at dette gikk jo riktig så bra hørte jeg motorene spoole opp igjen og så gikk vi aldeles rett til himmels igjen. Nå er jeg på en buss på vei til Radisson Alnabru.. Montro om de har rom..?
Fortsettelse følger.. Last edited by Sykkelthor; 30-01-2016 at 04:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har du noen sinne følt deg hjelpeløs? Av typen at du er satt i en posisjon hvor et hvert tenkelig utfall er like ille som det andre og du er fullstendig fratatt enhver myndighet over utfallet? Litt slik var det da jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke kom meg hjem på flekken så ville det få direkte konsekvenser for innholdet i vinskapet mitt. Eller noen i den duren..
Men hvor var vi igjen? Jo, Radisson Alnabru har rom. Hele 142 stykker i følge nettsiden. Zacapa rom også faktisk, men den er i baren, så det ble riktig så trivelig etterhvert. Men vi kan spole litt tilbake. Tidligere i uken, jeg husker ikke når, begynte avisene å skrive masse utrivelig om Tor. Jeg tenkte at det nok bare var mediehysteri, så dette skulle nok gå så bra så, jajamensann. Så begynte avisene å skrive ting som at være skulle være aller aller værst i 18-tiden og det var jo ikke så kult når det var ca den tiden jeg skulle lande på BGO. Sikkert bare mediehysteri alt sammen, tenkte jeg. Jeg hadde uansett møter hele dagen i Oslo og det ville jo fremstå skikkelig pysete å avlyse dem bare fordi Thor skulle hjem før Tor. Men så begynte ting å skje, først da en bekjent på vei hjem til BGO fra AMS sendte sms og skrev "Er du i Oslo? Det er jeg..". Så fikk jeg en annen sms av en annen bekjent som lurte på om bilen min stod innendørs, for det mente han at den nok burde gjøre. Det var ca da det demret for meg at man kanskje skulle begynne å snuse på andre fly enn 17-flyet, men det virket som om hele verden hadde snust det som var å snuse for lenge siden, så SAS-appen bare lo av meg og sa at den virkelig ikke kunne brydd seg mindre med fly til Bergen. Vel ute på OSL virket ting relativt normalt så jeg tenkte nok en gang at alt sammen bare var mediehysteri. I sikkerhetskontrollen lurte de på om barbersåpen min var "skurekrem eller noe slik..?", hvorpå jeg sa at det var barbersåpe i fast form - et såpestykke altså. Jeg hadde lyst til å følge opp med et spørsmål om oppvekst i møblerte hjem og om de spiste middag med beina på bordet, men jeg innså at hvis jeg ville slippe gjennom porten var det best å oppføre meg. "Tilfeldig" kontroll fikk jeg også, hvorpå jeg ymtet frempå til vekteren at den ikke er så tilfeldig når jeg tilfeldigvis blir kontrollert hver gang jeg skal hjem på fredager. Nå liker jeg for så vidt faste rutiner og struktur, så det er ikke så ille å bli sjekket for sprengstoff og bli tatt litt i bukselinningen hver fredag - det er jo den eneste mellommenneskelige kontakten jeg får mens jeg er i Oslo og jeg tar det jeg får. Loungen var fullstendig zoologisk hage, så jeg ruslet ut til 19B hvor lykkehjulet til gate-folkene tydelgvis hadde stoppet i dag etter å ha vært innom 12, 22, 13 og 24. Hvis jeg skal begynne å spille Lotto tror jeg faktisk at jeg skal begynne å spille gatebyttene til SAS, for de tallene fremstår ikke som annet enn fullstendig magiske og nesten like vilkårlig som Lottotrekningen. Flyet stod ved gaten, agenten var på plass bak skranken og jammen meg hadde vi ikke crew også. Steike, tenkte jeg, sånn derre mediehysteri om orkaner og sånt er jo bare tull, dette går jo på skinner! I hvert fall for meg, jeg hadde jo plass, men forran skranken var det en hissig mobb av folk som hadde kommet ned fra himmelen i en helt annen by enn den de hadde booket billetter til, så nå mente de at de burde få komme med dette flyet, hvilket noen fikk, mens andre mest fokuserte på å veive med armene. Mye armveiving senere var det klart for boarding og vel inne på flyet tok ting laaaaang tid for her skulle plassen utnyttes best mulig. Ekstra pilot på klappsete i cockpit og manuellt inntak av folk etterhvert som de så hvilke seter som hadde ledig plass til menneskene med veivende armer. Hadde de kunnet lage ståplasser bak ved dassen hadde de nok gjort det for baljen var godt fylt opp. Ved siden av meg kom en fransk dame som hørte til et reisefølge på 5-6 franske damer. De oppførte seg veldig fransk og syntes ikke det var spesielt festlig å være på sightseeing i Oslo. Det viste seg at de hadde kommet med samme KLM-flight som min bekjente tidligere på dagen, men etter to mislykkede forsøk på BGO ble de dumpet i Oslo. Da kompisen min hadde forklart dem at det nok var en dårlig idé å kjøre til Bergen i leiebil hadde de fransket seg til seter på mitt fly. Hvordan de klarte å trylle frem 6-7 seter aner jeg ikke, men med nok armveiving og franske gloser kan man sikkert klare det meste. Beskjeden fra piloten var relativt grei: "Ok, folkens, vi skal til Bergen, kanskje, og så skal vi prøve å lande." Enn så lenge var jeg med på notene. Fly over fjellet og så prøve å lande - akkurat som jeg skulle gjort det selv hvis jeg hadde sittet fremme i den spisse enden av flyet. "..men hvis det ikke går så snur vi". Pyse! tenkte jeg, han derre piloten har sikkert lest for mye i tabloide aviser om vær og vind og hysteri og sånt. Så kom sjefstralletrilleren på øret og sa at i dag ble det ikke noen tralletrilling ei heller varm kaffe, men de skulle komme rundt med litt sjokolade. Jeg var veldig takknemlig for at de ikke ville søle varm kaffe på folk, men innerst inne håpet jeg på kraftig turbulens akkurat da kurven med sjokolade passerte meg slik at jeg fikk hele kurven i fanget. Det skjedde ikke. Faktisk var det ikke spesielt mye turbulens i det hele tatt. Hadde det ikke vært for den dystopiske stemningen, litt flere enn normalt mennesker som så ut som om de skulle dø hvert øyeblikk og mangel på tralletrilling hadde det faktisk vært en helt vanlig tur. Landing inn fra nord som så mange ganger før, og jeg satt og så ned på Sotra og Sotrabroen. Nede på broen så jeg et par biler kjøre over, så jeg rakk å tenke at dette nok ble særs vellykket og så frem til å proklamere til verden at jeg egenhendig hadde vunnet over Tor og nå befant meg i Bergen. Så kom lyden av motorer som økte turtall og vips så pekte den spisse enden av flyet oppover i stedet for nedover. Infant på første rad hylte, de franske veiver med armene og de fleste andre holdt godt fast i armlenene. Nå sier SAS at jeg må fly, men jeg har mer på lur, så jeg skal se om jeg ikke får avsluttet det her. For å være ærlig trodde jeg ting var avsluttet i går, men den her opplevelsen er bare fortsetter å gi og gi og gi.. Last edited by Sykkelthor; 30-01-2016 at 13:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Turen tilbake til Oslo var relativt begivenhetsløs. De franske resignerte da armveiving og franske gloser ikke førte til at vi landet der de syntes vi skulle lande. Senere skulle jeg finne ut av at reisefølge var en gjeng med koner som skulle besøke sine ektemenn som jobber på en eller annen båt. 3 måneder siden forrige besøk og 3 måneder til neste gang. Ikke rart de var giret på å komme seg til Bergen. Jeg mener, jeg er bergenser og ikke en gang jeg er så giret på å komme til Bergen som det de var..
Mens vi taxet tilbake til gaten på OSL kom kapteinen på øret igjen og sa regelrett at han ikke hadde noen anelse om hva SAS hadde tenkt å foreta seg, men at vi fikk møte opp ved innsjekkområde G og se an stemningen. Jeg har ikke såååå mye erfaring fra irops, men jeg har skjønt såpass at det er greit å være så langt fremme som over hodet mulig i køen så jeg travet i vei, særs lykkelig over at jeg ikke hadde sendt bagasje. På vei dit ringte jeg Berg-Hansen. De hadde en telefonsvarer som sa "Velkommen til Berg-Hansen. Vi har gått hjem. Haha!" Eller noe slikt.. Jeg prøvde også 05400, men før jeg kom gjennom hadde jeg fått to bussvouchere til Radisson Alnabru i hånden. Siden jeg uansett stod og hang ved siden av billettskranken til SAS tenkte jeg at jeg kunne høre om de kunne utøve litt tastamagi. "Fly til Bergen? I kveld? Haha..", sa damen. Ja, jeg er en real morrokar, sa jeg. Eller noe slikt.. Jeg hadde funnet en flight dagen etter via Stavanger, men der kunne hun informere om at siste leg var med Widerøe og ikke en gang Widerøe viste hvor de små flyene deres hadde blåst bort. Sikkert til Sverige mente damen, så hun ville ikke gå med på det. Jeg kunne kanskje få være med 14:30, men hun hadde hørt rykter om at det kunne bli satt opp ekstrafly tidligere. Hvis jeg valgte 14:30 ville jeg ikke få bli med ekstraflyet. Jeg sa at de kunne jo bruke flyet vi nettopp kom med som ekstrafly. Det stod jo bare der ved gaten uansett, så det synes i hvert fall jeg var en kjempeidé. Det syntes ikke damen. Busstur til Alna var like spennende som man kan tenke seg og vel fremme rakk jeg både å dusje og stryke skjorten min før middag. Vel er det irops, men helt neandertaler trenger man jo ikke å bli. På veien diskuterte jeg med en kompis om jeg kunne kreve dobbel mengde poeng for turen siden jeg hadde reist dobbelt så langt. Min motpart mente at siden jeg i sum strengt tatt ikke hadde reist noen miles burde jeg ikke få noen poeng i det hele tatt.. Vel fremme lurte jeg på om jeg bare skulle campe i baren, men de hadde gitt meg rom 559 i tillegg til rom fra Zacapa. Jeg fant til og med noen nye venner å spise middag med så alt var i grunnen så trivelig som det kunne blitt. Fakta var det lite av, men ryktene var mange og det mest troverdige av dem var at SAS ville sende en magisk SMS i løpet av natten med ombooking. Det var jo ikke så ille så jeg sa god natt til mine nye venner og tuslet til køys. Jeg våknet i 4-tiden av mengel på lyd fra telefonen. Jeg vet ikke hva SAS hadde brukt tiden til mens jeg hadde snorket, men noe nytt fly hadde de i hvert fall ikke funnet. Siden man ofte blir litt kreativ om natten, jeg blir i hvert fall det, begynte jeg å pønske ut løsninger på egenhånd. Utrustet med Internett, PC og utrettelig pågangsmot gikk jeg i gang. Det var egentlig latterlig enkelt, for det første søket mitt listet ikke mindre enn 3 seter på det første flyet til Bergen kl 10:35. Norwegian hadde noe tidligere, men hallo, det gir jo ikke noen poeng så det sp jeg ikke noe poeng i å bry meg med. Litt merkelig, skal medgi det, men setene til SAS var ledige og bookbare. 2 minutter etter hadde en hyggelig sjel på 05400 booket meg om og jeg fikk prompte e-post om at innsjekk var åpen. Siden jeg hadde fått meg noen nye venner tenkte jeg at jeg kunne være hyggelig og se om det var noen plasser ingen til dem også. Og nå var det plutselig 4 ledige plasser - etter at jeg hadde booket min. Mystisk, men OK, noen vil vel heller bli igjen i Oslo. Hvis man ikke har annet enn skittentøy som må vaskes eller en heit date med sin franske sjømannsektemann er det jo ikke stort å gjøre der uansett. Vel fremme på OSL klarte jeg å spore opp KLM-kompisen min. Han som kom med KLM fra ICN via AMS til BGO, men som endte opp på OSL altså. Han var booket om på 10:35 han også, så vi kunne jo ha det riktig så trivelig på vei over fjellet. Bortsett fra at han ikke skulle over fjellet kl 10:35 lenger. Jeg vet ikke den offisielle versjonen, men jeg tror at på et eller annet tidspunkt i går kveld har personen som skulle trykket "bekreft" på ombookingene til KLM tenkt "fuck it, nå er jeg ferdig på jobb. Snakkes!" For da kompisen min, og de fleste andre fra KLM skulle sjekke inn hadde de plutselig ingen billetter lenger. Det var mye veiving med armene igjen, ikke minst da KLM sa at i følge systemene deres hadde alle gått av flyet glade og fornøyde i Bergen, så hva de stod på OSL og veivet med armene etter kunne de ikke forstå. KLM i sin klokskap hadde også tatt sentral styring av billettene så det var kun noen luringer i Nederland som kunne gjøre noe og den stakkars damen i skranken kunne like gjerne ta kaffepause. Og så slo det meg.. Den billetten jeg hadde booket kl 4 i natt var ikke ledig tidligere på kvelden... ..og de 4 andre billettene jeg så etterpå.. Woops.. Jeg hadde bokstavelig talt tatt plassen til kompisen min. Eller noe slikt.. Jeg gikk til loungen mens han ble stående igjen med den armveivende mobben av billettløse KLM-passasjerer. Akkurat da jeg gikk, og dette kunne ikke vært timet bedre, kom det et kor som skulle på tur. De stilte seg opp like ved skranken til KLM, så da jeg snudde ryggen til og ruslet ble jeg akkompagnert av 20 sterke mannsrøster som nynnet "Baaam baaam baaaa! Badambadambaaa!" Som en annen cowboy vandret jeg inn i solnedgangen.. ..eller fasttrackkøen som for en gangs skyld var både fast og helt uten rutinekontroll av bukselinninger. Så, nå sitter jeg har på SK257 og venter på å tilbringe 1,5 dag i Bergen før jeg skal tilbake til Oslo. Det har vært et begivenhetsrikt døgn, jeg skal ikke nekte for det. Og bevares, SAS har jevnt over håndtert det så godte de kunne. Og så hjelper det å være SK Gull slik at man kan ringe noen klokken 4 på natten hvis man blir ensom på hotellrommet eller vil booke om et fly. Eller noe slikt. Det er for øvrig meldt om snø på rullebanen på BGO og vi har tanket ekstra fuel "i tilfelle vi må vente litt"... ..Hvis vi ikke kan lande må jeg ha mer rom.. Last edited by Sykkelthor; 30-01-2016 at 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Haha - fantastisk god beskrivelse!
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Haha, fantastisk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Dette er jo sinnsykt bra!!! Bedre enn den beste F rapport.
Det er så jeg håper du kommer i trøbbel oftere. Du er jo uansett god i "slag modbakke", så litt utfordringer bør være greit?
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fantastisk morsom rapport
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Aldri så galt at det ikke er godt for noe! Og dette blir det jo herlig tripreport av. Stå på
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nok en gang er det hyggelig å se at man kan bringe underholdning til forumet. Det er for øvrig aldri så galt at det ikke er godt for noe; i løpet av natten tikket det inn 1250 poeng både for fredagen og lørdagen. 29€ for optiontown for fredagens flight må sies å ha gitt særs god uttelling!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Meget underholdende lesning en onsdags morgen!
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fantastisk lesning! Utrolig at du fikk poeng for begge flightene også, men det er kanskje vanlig at man får poeng når flyet gjør vendereis...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
|
![]()
Utrolig lesning! Du er meget flink til og beskrive ulike situasjoner.
Takk for en god latter! Forøvrig håper jeg ikke du opplever slikt igjen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Jo, jeg synes at @sykkelthor gjerne kan få litt irropps fremover, slik at vi andre får litt underholdning!
![]()
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så lenge man endre opp med dobbel dose bonuspoeng så er det jo nesten verdt det. Nesten.. For øvrig må jeg skuffe dere denne uken. Jeg har klart å grine meg til plass på et tidligere fly og ting ser faktisk ut til å gå som det skal. De ville ikke en gang røske meg litt i bukselinningen i security, enda jeg bød meg frem..
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EB poeng når man reiser med TG? | Nja | Småprat | 2 | 03-10-2012 14:33 |
Hvilke lounger har man tilgang til når man reiser med TG, LH osv? (splittet) | Bizflyer | Reiseforum | 7 | 10-05-2012 15:40 |
Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde | gilera | Bilder & foto | 18 | 23-02-2011 23:16 |
Får man poeng innenlands hvis man bruker bmi/LH kort? | LN-AFG | Flyforum | 4 | 20-07-2009 00:16 |
«Hva skal man med Taliban når man har slike som dere?» | LN-KOG | Flyforum | 6 | 08-11-2006 18:18 |