![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,340
|
![]()
Er det noen som vet hvorfor DK6733 hadde en svært uvanlig avgang fra BOO akkurat nå og holder 9000 fot vest av BOO nå? Eller er det FR24 som spiller et lite puss?
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
|
![]()
Neida, FR24 viser riktig; den har lagt seg i OSLIP holding for å brenne drivstoff. Jeg fikk ikke med meg hva som er årsaken. Vi får følge ekstra med..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
|
![]()
Innflyging startet, høres ikke ut som det er noe dramatisk..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,340
|
![]()
Ser den er på bakken nå, så da løste det seg jo. Håper det ikke blir så stor forsinkelse for de som skal feire jul på Gran Canaria.
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Det kommer vel an på om det er returcrew eller enveis .. er det returcrew, ryker vel arbeidstiden nokså automatisk ved slike kromspring.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,804
|
![]()
Tror det er nytt crew som har startet dagen i BOO
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
|
![]()
Flightplan fra Bodø var til Faro Portugal, iflg cockpit på VKG6733. Det var vel planlagt mannskapsskifte der. I tillegg er ikke vinden riktig god for turer sørover i dag, det blåser friskt fra sør og sørvest i høyden.
Og i dette øyeblikk får de klarering til Faro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Hvis crewet er påstigende i BOO er det nok bare fuelstopp. LPA i motvind er noe drøyt for en 321.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
|
![]()
De måtte opp å brenne av litt fuel først
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Den varianten der har jeg aldri hørt vært gjort før, men kudos til crewet for kreativiteten. Bedre enn å sette av pax og/eller bagasje.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
En endring i vindretningen kan fort gi et utslag på mange tonn i maks startvekt ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Crosswind spiller også inn. Man gjør ikke slik for moro skyld, vettu ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
|
![]()
Igjen, se på METAR. I tillegg har jeg "radiolyd" fra Bodø på scanneren, og dagen i dag har hatt snille vinder fra øst, veldig stabil. Uten å konspirere, jeg heller mot at noen har beregnet feil fuelvekt, eller kanskje har de fått for mye med en feil.
Nei, man gjør ikke slikt for moro skyld... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
|
![]()
....og svaret får vi hos AN.no http://www.an.no/anpluss/dette-har-a...r/s/5-4-229046, ..utsatt for en drivsoffblemme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Njaaa ....
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
|
![]()
Njaa...
Dette er vel en nokså tynn forklaring fra SAS Ground Handlings sjef i Bodø; hvem skulle "gi beskjed" om å ta av mot øst? Bruk av annen rullebane er fartøysjefens suverene avgjørelse, så lenge trafikken tillater. Igjen, Bodø har i hele dag hatt "runway 07 in use". Spanair brukte dette "trikset"; vestlig avgang med østavind. De ba flere ganger om RWY25 for å nå fram uten stopp,og fikk kontinuerlig windcheck ved avgang for ikke å få for mye tailwind. Men tilbake til dagens, det er vel SAS Ground Handling som beregner load sheet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Det er ikke helt riktig, Thomas Cook gjør dette selv gjennom et outsourcet firma i Praha.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Ja, men det er TC Dispatch som lager flightplan og regner preliminary fuel. For loadsheet bruker man det man får av kapteinen eller TC Dispatch.
Mistenker at realiteten var at maskinen ble fuelet etter det som sto på flightplanen før kapteinen gikk gjennom tallene, sjekket aktuelle forhold og regnet maksvekt ... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DK6733 | kimbo | Register- og ATC-Forum | 0 | 16-10-2012 17:27 |
Hva er det Icelandair holder på med nå? | Solguden | Småprat | 2 | 26-12-2011 15:22 |
hva reiste akkurat nå fra gardermoen? (10/12) | petru26 | Flyforum | 0 | 10-12-2010 17:54 |
hva gikk fra osl akkurat nå?? | petru26 | Flyforum | 4 | 19-12-2006 13:47 |