Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-12-2015, 17:19   #1
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,340
Thomas Cook Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Er det noen som vet hvorfor DK6733 hadde en svært uvanlig avgang fra BOO akkurat nå og holder 9000 fot vest av BOO nå? Eller er det FR24 som spiller et lite puss?

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 17:23   #2
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Neida, FR24 viser riktig; den har lagt seg i OSLIP holding for å brenne drivstoff. Jeg fikk ikke med meg hva som er årsaken. Vi får følge ekstra med..
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 17:37   #3
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Innflyging startet, høres ikke ut som det er noe dramatisk..
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 17:46   #4
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,340
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Ser den er på bakken nå, så da løste det seg jo. Håper det ikke blir så stor forsinkelse for de som skal feire jul på Gran Canaria.

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 18:09   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Det kommer vel an på om det er returcrew eller enveis .. er det returcrew, ryker vel arbeidstiden nokså automatisk ved slike kromspring.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 18:19   #6
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,804
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Tror det er nytt crew som har startet dagen i BOO
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 18:21   #7
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Flightplan fra Bodø var til Faro Portugal, iflg cockpit på VKG6733. Det var vel planlagt mannskapsskifte der. I tillegg er ikke vinden riktig god for turer sørover i dag, det blåser friskt fra sør og sørvest i høyden.

Og i dette øyeblikk får de klarering til Faro.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 18:29   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Hvis crewet er påstigende i BOO er det nok bare fuelstopp. LPA i motvind er noe drøyt for en 321.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 18:51   #9
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 728
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

De måtte opp å brenne av litt fuel først

Quote:
Tanket for mye drivstoff: – Veldig sjelden hendelse
http://www.nrk.no/nordland/tanket-fo...lse-1.12719412
THS is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 19:04   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Den varianten der har jeg aldri hørt vært gjort før, men kudos til crewet for kreativiteten. Bedre enn å sette av pax og/eller bagasje.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 19:21   #11
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Markeds- og kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum i Ving forteller at dette medfører en forsinkelse på rundt to timer og 20 minutter.

– Dette var veldig vanskelig å forutse. Vinden snudde plutselig, og på grunn av vekt og endring i vindens styrke og retning måtte flyet opp og få av seg litt brensel. Det måtte man gjøre av hensyn til flysikkerheten.
Hmm... Ser man på METARs for Bodø i dag, har vinden vært stabil mellom 90° og 110°, 10 til 15 knop. Jeg vet at det er restriksjoner på avgang østover på grunn av terrenghindringer (climb ved bortfall av en motor ved avgang) i forhold til vestover. Og en tung A321 er vel ikke 757 i climb performance. Men jeg kjøper ikke umiddelbart plutselig vinddreining som grunn for fuelvekten...
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 19:30   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

En endring i vindretningen kan fort gi et utslag på mange tonn i maks startvekt ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 19:41   #13
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
En endring i vindretningen kan fort gi et utslag på mange tonn i maks startvekt ...
Jeg skulle vært med på "mange tonn" hvis de plutselig måtte endre fra 25 til 07, men her ble det brent flere tonn for samme rullebane...
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 19:45   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Crosswind spiller også inn. Man gjør ikke slik for moro skyld, vettu ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 19:54   #15
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Igjen, se på METAR. I tillegg har jeg "radiolyd" fra Bodø på scanneren, og dagen i dag har hatt snille vinder fra øst, veldig stabil. Uten å konspirere, jeg heller mot at noen har beregnet feil fuelvekt, eller kanskje har de fått for mye med en feil.

Nei, man gjør ikke slikt for moro skyld...
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 20:03   #16
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

....og svaret får vi hos AN.no http://www.an.no/anpluss/dette-har-a...r/s/5-4-229046, ..utsatt for en drivsoffblemme.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 20:41   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post
.., ..utsatt for en drivsoffblemme.
Njaaa ....

Quote:
- I utgangspunktet skulle flyet ta av mot vest, men vinden dreide og da fikk de de beskjed om å ta av mot øst. Og da ble flyet for tungt i forhold til terrenget, forklarer Rune Jensen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 20:55   #18
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 465
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Njaa...

Dette er vel en nokså tynn forklaring fra SAS Ground Handlings sjef i Bodø; hvem skulle "gi beskjed" om å ta av mot øst? Bruk av annen rullebane er fartøysjefens suverene avgjørelse, så lenge trafikken tillater. Igjen, Bodø har i hele dag hatt "runway 07 in use".

Spanair brukte dette "trikset"; vestlig avgang med østavind. De ba flere ganger om RWY25 for å nå fram uten stopp,og fikk kontinuerlig windcheck ved avgang for ikke å få for mye tailwind.

Men tilbake til dagens, det er vel SAS Ground Handling som beregner load sheet...
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2015, 01:42   #19
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Quote:
Originally Posted by ENBO View Post

Men tilbake til dagens, det er vel SAS Ground Handling som beregner load sheet...

Det er ikke helt riktig, Thomas Cook gjør dette selv gjennom et outsourcet firma i Praha.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-12-2015, 21:24   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
Default Re: Hva holder DK6733 på med akkurat nå??

Ja, men det er TC Dispatch som lager flightplan og regner preliminary fuel. For loadsheet bruker man det man får av kapteinen eller TC Dispatch.

Mistenker at realiteten var at maskinen ble fuelet etter det som sto på flightplanen før kapteinen gikk gjennom tallene, sjekket aktuelle forhold og regnet maksvekt ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DK6733 kimbo Register- og ATC-Forum 0 16-10-2012 17:27
Hva er det Icelandair holder på med nå? Solguden Småprat 2 26-12-2011 15:22
hva reiste akkurat nå fra gardermoen? (10/12) petru26 Flyforum 0 10-12-2010 17:54
hva gikk fra osl akkurat nå?? petru26 Flyforum 4 19-12-2006 13:47


All times are GMT +2. The time now is 21:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.