Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 15-06-2006, 07:23   #1
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Default SAS Danmark tar all inntjening på Norge - Danmark rutene

-SAS Danmark tapper SAS Braathens"
Inntektene fra SAS-rutene mellom Norge og Danmark havner hos SAS i Danmark og ikke i norske SAS Braathens. På de andre øvrige rutene mellom de skandinaviske landene deles inntektene likt mellom selskapene. – Det er komplett uforståelig at man på denne måten gir bort trafikk og inntekter fra SAS Braathens til SAS Danmark, sier John Lyng i Norsk Kabinforening.

http://www.boarding.no/art.asp?id=22010
Old 15-06-2006, 08:45   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Replying to Topic 'SAS Danmark tar all inntjening på Norge - Danmark rutene'

Litt må vi vel betale for å se A321 på OSL...
EB is offline  
Old 15-06-2006, 08:53   #3
GFL
ScanFlyer Gold

Default Replying to Topic 'SAS Danmark tar all inntjening på Norge - Danmark rutene'

Eller md-80....så 2 stykker igår kveld!
Old 15-06-2006, 09:52   #4
PP
ScanFlyer Molded

I Guder!!!

De norske medier skal tilsyneladende hver dag have en ny ting at brokker sig over i forbindelse me SAS. Det er dog pussigt som al kritikken er rettet mod enten den svenske eller danske del af SAS - der er ingen fare for at blikket bliver vendt mod egne linjer.

Hvad angår CPH-OSL ruten tror jeg man er nød til at se lidt mere nuanceret på sagen. At SAS DK står for denne rute bunder formentlig i en række forhold. Hvilken af de to enheder har kapacitet til at flyve denne strækning. Hvilken enhed har den rettet flytype. SAS DK står for de videre flyvninger ud i Europe som der kommer feed til fra NO - herved kan der være fordele ved også at lade SAS DK står for feed ruterne i forhold til schedule, tilpasning, flådeudnyttelse, fleksibilitet m.v.

Nej i må lige til at tage jer lidt sammen deroppe - pt. er det næsten til at brække sig over

PP is offline  
Old 15-06-2006, 10:02   #5
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally posted by PP

Hvad angår CPH-OSL ruten tror jeg man er nød til at se lidt mere nuanceret på sagen. At SAS DK står for denne rute bunder formentlig i en række forhold. Hvilken af de to enheder har kapacitet til at flyve denne strækning. Hvilken enhed har den rettet flytype. SAS DK står for de videre flyvninger ud i Europe som der kommer feed til fra NO - herved kan der være fordele ved også at lade SAS DK står for feed ruterne i forhold til schedule, tilpasning, flådeudnyttelse, fleksibilitet m.v.
Oh My....

Alle vet at SAS.dk har fått lov til å fortsette
CPH-<Norske Destanasjoner> , ikke bare OSL for å spare Danske arbedisplasser.

SASBr. har da materiell som kan benyttes , så stor foskjell er det ikke på en -800 og en A321...

SAS.SE og SASBraathens deler jo på OSL-ARN
SAS.SE og SAS.DK deler på ARN-CPH
Så hvor er logikken ?

Verden rotere nå ikke rundt CPH

sail4fun is offline  
Old 15-06-2006, 10:10   #6
LN-SEK
ScanFlyer Gold

LN-SEK's Avatar

pp,

der da bare naturlig at folk og nasjoner kjemper for seg og sine.

Så dansker gjør det ikke ?

Min erfaring fra næringslivet er at dansker er de hardeste å forhandle med når man skal fordele saker mellom land.....

Nei, friske diskusjoner er OK, selv om det kan bli litt mye av det gode på forumer sånn som dette....

LN-SEK is offline  
Old 15-06-2006, 10:14   #7
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING

Quote:
Originally posted by PP

Oh My....

Alle vet at SAS.dk har fått lov til å fortsette
CPH-<Norske Destanasjoner> , ikke bare OSL for å spare Danske arbedisplasser.

SASBr. har da materiell som kan benyttes , så stor foskjell er det ikke på en -800 og en A321...

SAS.SE og SASBraathens deler jo på OSL-ARN
SAS.SE og SAS.DK deler på ARN-CPH
Så hvor er logikken ?

Verden rotere nå ikke rundt CPH
Konspirationsteorierne længe leve! Og nej ingen har sagt at verden rotere rundt om CPH...

Men hvis Danmark har så stor indfyldelse og magt i de beslutninger der bliver taget i SAS (som nogen her gerne vil tro) så skuffer det mig lidt at vi ikke får mere ud af det - så vidt jeg kan se bliver der også taget mange beslutninger i selskabet som ikke er i danske interesser. Er det så i disse tilfælde svenskerne eller nordmændene som vi kan beskylde for at handle i egne interesser?

PP is offline  
Old 15-06-2006, 10:16   #8
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by LN-SEK

pp,

der da bare naturlig at folk og nasjoner kjemper for seg og sine.

Så dansker gjør det ikke ?

Min erfaring fra næringslivet er at dansker er de hardeste å forhandle med når man skal fordele saker mellom land.....

Nei, friske diskusjoner er OK, selv om det kan bli litt mye av det gode på forumer sånn som dette....

Der er ingen tvivl om at der naturligvis er nationale interesser på spil - men den betydning som visse vil tillægge dette faktum mener jeg personligt er overdrevet.

PP is offline  
Old 15-06-2006, 10:28   #9
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Overderevet eller ei, facts er vel at Norske byer som betjenes av SAS.dk
er
OSL med 13 daglige rundturer
BGO med 6 daglige
SVG med 6 daglige
KRS med 3 daglige
(tallene er +/-)

Til dette så trenger man , tja , til OSL 3 maskiner, BGO og SVG 2 maskiner og krs 1/2 maskin
altså 5-6-7 ? fly , som vel skulle utgjøre "noen hundre" Danske arbeidsplasser.

Så får vi vel akseptere at det for SAS Group er mest totalt økonomi i denne løsningen ?
sail4fun is offline  
Old 15-06-2006, 10:36   #10
Geir
ScanFlyer Blue

Quote:
Så får vi vel akseptere at det for SAS Group er mest totalt økonomi i denne løsningen ?
De seneste uker har overbevist meg (og mange andre) om at økonomi IKKE spiller noen vesentlig rolle her. BTS på Sola går bra, men legges ned. SK-BU går bra, men vingeklippes. Gjør du det bra økonomisk blir du likevel drept (BTS) eller amputert (SK-BU).

Dette er SAS mot Braathens eller "landskamp" eller kall det hva man vil. Slik er det.

Hurra for SAS. Jeg har tidligere spådd SAS-konkurs. Jeg ser at ting utvikler seg i den retningen også med dagens krumspring fra SAS. Jeg står på min spådom fremdeles.

Men jeg heier på Sverige i Fotball-VM! Heia Sverige!
Geir is offline  
Old 15-06-2006, 10:49   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Nå er det 2 år 46 dager siden jeg sist var på CPH (i forbindele med en tur til Manchester selvsagt), men har jeg siden det hatt behov for å benytte meg av SAS' viktigste hub? Svaret er et rungende nei!

Spørsmålet som også kan stilles er om nordmenn trenger denne huben? Med mindre mann har sett seg blind på EB-poeng og fiksert seg bare på å benytte SAS på langruter, så vil svaret være ja. Hvis ikke SAS-propaganden har virket på deg er det et hav av andre muligheter, trorlig mye bedre.

For oss her i sørøst av Norge har det de siste årene åpnet seg en helt ny verden med en rekke direkte forbindelser til interessante plasser i Europa som tidligere bare var tilgjengelig gjennom en hub (det være seg SAS, KLM, AF, BA, LH, ...). Den eneste muligheten SAS har for henge med på dette racet er er å konkurrere på like vilkår - og det har SAS Braathens forstått. Spørsmålet er om de to andre SAS-landselskapene har forstått det samme? Jeg vil si at SAS Sverige delvis har forstått det - å bli kvitt øket CPH - og tilbyr flere direkteavganger utenom CPH. SAS Denmark derimot prøver på det sterkeste å stritte mot denne utviklingen, og tviholder på enkelte ruter - bl.a. eksklusivitet på alle ruter mellom Danmark og Norge. Er det bare dansker som flyr på disse rutene? Nei, det kan på det beste være fifty-fifty fordeling mellom de to nasjonaliteter - kanskje en overvekt av nordmenn, men skitt au (har ikke glemt andre nasjonaliteter, men de tar turen ekslusivt for å besøke Norge etter å ha benyttet CPH-huben). Da synes jeg spørsmålet er betimelig å stille: Bør ikke SAS Denmark og SAS Braathens dele på disse avgangene?
Svaret er opplagt, men lite hyggelig for våre danske venner.

Forøvrig viser jeg til min kommentar 10. juni her:
http://www.scanair-forum.net/forums/...035&page=2
Kanskje Jon Lyng har lest den?
Old 15-06-2006, 11:09   #12
Hurum
ScanFlyer Molded

Må jo være praktisk å dele dette mellom seg....så stopper liksom ikke alt opp når det blir streiker/aksjoner etc i det ene selskapet.....
Hurum is offline  
Old 15-06-2006, 11:10   #13
intransfer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by EB

Et veldig tungt og viktig argument
Rart at media ikke tar hensyn til dette, det er absolutt verdt hver krone
intransfer is offline  
Old 15-06-2006, 11:19   #14
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Quote:
Originally posted by intransfer

Quote:
Originally posted by EB

Et veldig tungt og viktig argument
Rart at media ikke tar hensyn til dette, det er absolutt verdt hver krone
Må ærlig innrømme at A321 var grunnen til at jeg fløy til CPH for 2 år og 46 dager siden, men så har jeg da hatt tre flighter med BA A321 etter det da for å stille abstinensen + BA A319 + Germanwings A319 + easyJet A319 + Wind Jet A320.

En ting er sikkert, jeg skal ut på retrotur med SAS DKs A319 når den kommer.
Old 15-06-2006, 11:24   #15
intransfer
ScanFlyer Blue

Det blir A321 tur på meg til Køben neste gang, ingen billigtur med Norwegian eller Sterling her i gården. Lenge leve SAS DK og enhetsflåte prinsippet til SAS. Ser frem til A319 jeg også.
intransfer is offline  
Old 15-06-2006, 11:25   #16
PP
ScanFlyer Molded

Jeg giver op ang. denne diskussion....

Personligt har jeg intet problem med at flyve via en hub ud i Europa og verden fra CPH. Hvilken løsning der vælges afhænger af pris og schedule. Så vidt jeg kan se er der heller ikke mange her på forumet der har problemer med at flyve via AMS, FRA, LHR ud i verden fra OSL (Se bort fra at der er flere muligheder via f.eks. AMS end CPH og se på det principelle i det).

Det pussige er at modstanden med et er kæmpe stor når der skal flyves via CPH som hub - min egen konklusion må være at dette alene skyldes det faktum at denne hub er placeret i Danmark. Sørgeligt men sandt - det er ihvertfald den opfattelse jeg får

Man hører jo ofte at det er dejligt at være norsk i Danmark, men med ovenstående konklusion i mente har vi måske været for gæstfrie...

PP is offline  
Old 15-06-2006, 11:36   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

PP, ikke ta det så hardt
Sant nok er det dejlig å være norsk i Danmark, men det er ikke dejlig å måtte stoppe på CPH når det er en omvej til målet. Min erfaring er at det også er betraktelig dyrere å fly via CPH enn å fly direkte/via en annen hub, dyrere avgifter - og så er tid penger også, så da så.
Old 15-06-2006, 12:19   #18
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by PP

Personligt har jeg intet problem med at flyve via en hub ud i Europa og verden fra CPH. Hvilken løsning der vælges afhænger af pris og schedule. Så vidt jeg kan se er der heller ikke mange her på forumet der har problemer med at flyve via AMS, FRA, LHR ud i verden fra OSL (Se bort fra at der er flere muligheder via f.eks. AMS end CPH og se på det principelle i det).

Det pussige er at modstanden med et er kæmpe stor når der skal flyves via CPH som hub - min egen konklusion må være at dette alene skyldes det faktum at denne hub er placeret i Danmark. Sørgeligt men sandt - det er ihvertfald den opfattelse jeg får

Man hører jo ofte at det er dejligt at være norsk i Danmark, men med ovenstående konklusion i mente har vi måske været for gæstfrie...
Du har nok misforstått litt.
Hurum is offline  
Old 15-06-2006, 12:39   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ser ikke problemet med at SAS.DK flyr OSL-CPH og ikke SKBU. Nå må vi nordmenn slutte og sutre over allting. Dette tyder på norsk misunnelse på at danskene ofte er langt bedre handelsmenn og kremmere enn oss her på berget (NB: jeg har bodd 3 år i København så litt innsikt bør jeg ha) Dessuten hvilke fly skulle SKBU sette in på Danmarksrutene? Så vidt jeg ser finnes det ikke ledig kapasitet i flåten deres, dessuten passer 321 meget bra på OSL-CPH ruten både når det gjelder pax og cargo. Dessuten er det naturlig at DK tar pax til CPH når det er også de som frakter de videre ut i Europa. Husk at det til mange steder som f.eks Geneve har blitt bevist at det ikke er nok kunde grunnlag til direkte fly fra f.eks Oslo og man derfor må bruke en hub for og få lønnsomhet. Når det gjelder intra-Europeisk trafikk idag mener i hvertfall jeg vi nordmenn bør være relativt fornøyde når man ser på hva vi har av direkteruter.

.....dessuten foretrekker jeg å fly 321 fremfor 737 på OSL-CPH selv om det ikke er vesentlig i denne saken
Old 15-06-2006, 12:40   #20
Hurum
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by PP

Quote:
Originally posted by Hurum

Quote:
Originally posted by PP

Du har nok misforstått litt.
Eller også er det dig der har misforstået lidt......

Ja jeg har misforstått alt

Du fremstår jo ellers ganske så pro-Kastrup, men kommer det innsigelser så er "alle" dumme og du ønsker ikke diskutere. Jaja...
Hurum is offline  
Closed Thread

Posting Rules