![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
-SAS Danmark tapper SAS Braathens"
Inntektene fra SAS-rutene mellom Norge og Danmark havner hos SAS i Danmark og ikke i norske SAS Braathens. På de andre øvrige rutene mellom de skandinaviske landene deles inntektene likt mellom selskapene. – Det er komplett uforståelig at man på denne måten gir bort trafikk og inntekter fra SAS Braathens til SAS Danmark, sier John Lyng i Norsk Kabinforening. http://www.boarding.no/art.asp?id=22010
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,410
|
![]()
Litt må vi vel betale for å se A321 på OSL...
|
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Eller md-80....så 2 stykker igår kveld!
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
I Guder!!!
De norske medier skal tilsyneladende hver dag have en ny ting at brokker sig over i forbindelse me SAS. Det er dog pussigt som al kritikken er rettet mod enten den svenske eller danske del af SAS - der er ingen fare for at blikket bliver vendt mod egne linjer. Hvad angår CPH-OSL ruten tror jeg man er nød til at se lidt mere nuanceret på sagen. At SAS DK står for denne rute bunder formentlig i en række forhold. Hvilken af de to enheder har kapacitet til at flyve denne strækning. Hvilken enhed har den rettet flytype. SAS DK står for de videre flyvninger ud i Europe som der kommer feed til fra NO - herved kan der være fordele ved også at lade SAS DK står for feed ruterne i forhold til schedule, tilpasning, flådeudnyttelse, fleksibilitet m.v. Nej i må lige til at tage jer lidt sammen deroppe - pt. er det næsten til at brække sig over ![]()
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Alle vet at SAS.dk har fått lov til å fortsette CPH-<Norske Destanasjoner> , ikke bare OSL for å spare Danske arbedisplasser. SASBr. har da materiell som kan benyttes , så stor foskjell er det ikke på en -800 og en A321... SAS.SE og SASBraathens deler jo på OSL-ARN SAS.SE og SAS.DK deler på ARN-CPH Så hvor er logikken ? Verden rotere nå ikke rundt CPH |
|
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
pp,
der da bare naturlig at folk og nasjoner kjemper for seg og sine. Så dansker gjør det ikke ? Min erfaring fra næringslivet er at dansker er de hardeste å forhandle med når man skal fordele saker mellom land..... Nei, friske diskusjoner er OK, selv om det kan bli litt mye av det gode på forumer sånn som dette.... ![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Men hvis Danmark har så stor indfyldelse og magt i de beslutninger der bliver taget i SAS (som nogen her gerne vil tro) så skuffer det mig lidt at vi ikke får mere ud af det - så vidt jeg kan se bliver der også taget mange beslutninger i selskabet som ikke er i danske interesser. Er det så i disse tilfælde svenskerne eller nordmændene som vi kan beskylde for at handle i egne interesser?
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
||
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
|
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Overderevet eller ei, facts er vel at Norske byer som betjenes av SAS.dk
er OSL med 13 daglige rundturer BGO med 6 daglige SVG med 6 daglige KRS med 3 daglige (tallene er +/-) Til dette så trenger man , tja , til OSL 3 maskiner, BGO og SVG 2 maskiner og krs 1/2 maskin altså 5-6-7 ? fly , som vel skulle utgjøre "noen hundre" Danske arbeidsplasser. Så får vi vel akseptere at det for SAS Group er mest totalt økonomi i denne løsningen ? |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 179
|
![]() Quote:
Dette er SAS mot Braathens eller "landskamp" eller kall det hva man vil. Slik er det. Hurra for SAS. Jeg har tidligere spådd SAS-konkurs. Jeg ser at ting utvikler seg i den retningen også med dagens krumspring fra SAS. Jeg står på min spådom fremdeles. Men jeg heier på Sverige i Fotball-VM! Heia Sverige! |
|
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Nå er det 2 år 46 dager siden jeg sist var på CPH (i forbindele med en tur til Manchester selvsagt), men har jeg siden det hatt behov for å benytte meg av SAS' viktigste hub? Svaret er et rungende nei!
Spørsmålet som også kan stilles er om nordmenn trenger denne huben? Med mindre mann har sett seg blind på EB-poeng og fiksert seg bare på å benytte SAS på langruter, så vil svaret være ja. Hvis ikke SAS-propaganden har virket på deg er det et hav av andre muligheter, trorlig mye bedre. For oss her i sørøst av Norge har det de siste årene åpnet seg en helt ny verden med en rekke direkte forbindelser til interessante plasser i Europa som tidligere bare var tilgjengelig gjennom en hub (det være seg SAS, KLM, AF, BA, LH, ...). Den eneste muligheten SAS har for henge med på dette racet er er å konkurrere på like vilkår - og det har SAS Braathens forstått. Spørsmålet er om de to andre SAS-landselskapene har forstått det samme? Jeg vil si at SAS Sverige delvis har forstått det - å bli kvitt øket CPH - og tilbyr flere direkteavganger utenom CPH. SAS Denmark derimot prøver på det sterkeste å stritte mot denne utviklingen, og tviholder på enkelte ruter - bl.a. eksklusivitet på alle ruter mellom Danmark og Norge. Er det bare dansker som flyr på disse rutene? Nei, det kan på det beste være fifty-fifty fordeling mellom de to nasjonaliteter - kanskje en overvekt av nordmenn, men skitt au (har ikke glemt andre nasjonaliteter, men de tar turen ekslusivt for å besøke Norge etter å ha benyttet CPH-huben). Da synes jeg spørsmålet er betimelig å stille: Bør ikke SAS Denmark og SAS Braathens dele på disse avgangene? Svaret er opplagt, men lite hyggelig for våre danske venner. Forøvrig viser jeg til min kommentar 10. juni her: http://www.scanair-forum.net/forums/...035&page=2 Kanskje Jon Lyng har lest den? ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Må jo være praktisk å dele dette mellom seg....så stopper liksom ikke alt opp når det blir streiker/aksjoner etc i det ene selskapet.....
|
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]() Quote:
![]() Rart at media ikke tar hensyn til dette, det er absolutt verdt hver krone ![]() |
|
![]() |
![]() |
#14 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
En ting er sikkert, jeg skal ut på retrotur med SAS DKs A319 når den kommer.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
||
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Det blir A321 tur på meg til Køben neste gang, ingen billigtur med Norwegian eller Sterling her i gården. Lenge leve SAS DK og enhetsflåte prinsippet til SAS. Ser frem til A319 jeg også.
|
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]()
Jeg giver op ang. denne diskussion....
Personligt har jeg intet problem med at flyve via en hub ud i Europa og verden fra CPH. Hvilken løsning der vælges afhænger af pris og schedule. Så vidt jeg kan se er der heller ikke mange her på forumet der har problemer med at flyve via AMS, FRA, LHR ud i verden fra OSL (Se bort fra at der er flere muligheder via f.eks. AMS end CPH og se på det principelle i det). Det pussige er at modstanden med et er kæmpe stor når der skal flyves via CPH som hub - min egen konklusion må være at dette alene skyldes det faktum at denne hub er placeret i Danmark. Sørgeligt men sandt - det er ihvertfald den opfattelse jeg får ![]() Man hører jo ofte at det er dejligt at være norsk i Danmark, men med ovenstående konklusion i mente har vi måske været for gæstfrie...
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
PP, ikke ta det så hardt
Sant nok er det dejlig å være norsk i Danmark, men det er ikke dejlig å måtte stoppe på CPH når det er en omvej til målet. Min erfaring er at det også er betraktelig dyrere å fly via CPH enn å fly direkte/via en annen hub, dyrere avgifter - og så er tid penger også, så da så.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,412
|
![]()
Ser ikke problemet med at SAS.DK flyr OSL-CPH og ikke SKBU. Nå må vi nordmenn slutte og sutre over allting. Dette tyder på norsk misunnelse på at danskene ofte er langt bedre handelsmenn og kremmere enn oss her på berget (NB: jeg har bodd 3 år i København så litt innsikt bør jeg ha) Dessuten hvilke fly skulle SKBU sette in på Danmarksrutene? Så vidt jeg ser finnes det ikke ledig kapasitet i flåten deres, dessuten passer 321 meget bra på OSL-CPH ruten både når det gjelder pax og cargo. Dessuten er det naturlig at DK tar pax til CPH når det er også de som frakter de videre ut i Europa. Husk at det til mange steder som f.eks Geneve har blitt bevist at det ikke er nok kunde grunnlag til direkte fly fra f.eks Oslo og man derfor må bruke en hub for og få lønnsomhet. Når det gjelder intra-Europeisk trafikk idag mener i hvertfall jeg vi nordmenn bør være relativt fornøyde når man ser på hva vi har av direkteruter.
.....dessuten foretrekker jeg å fly 321 fremfor 737 på OSL-CPH selv om det ikke er vesentlig i denne saken |
![]() |
![]() |
#20 | |||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Ja jeg har misforstått alt ![]() Du fremstår jo ellers ganske så pro-Kastrup, men kommer det innsigelser så er "alle" dumme og du ønsker ikke diskutere. Jaja... |
|||
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Luft-Slagt om Danmark", Del 2: Hvordan gar det egentlig med Transavia Danmark??? | BU662 | Flyforum | 9 | 19-01-2010 22:33 |
Flyr SAS Norge for SAS Danmark? | FlightDeck | Flyforum | 9 | 11-05-2009 19:30 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |
Danmark+Sverige vil presse Norge | Hurum | Flyforum | 22 | 24-09-2006 23:48 |