![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
|
![]()
Spørsmålet i seg selv er i og for seg selvforklarende, men spørsmålet er hvor grensen går i forhold til når kronekursen vil få en merkbar innvirkning på flytrafikken fra Norge. Det har jo blitt betydlig dyrere og dra til de fleste land untatt Russland de siste månedene, og på et eller annet tidspunkt kommer man vel til et slags vippepunkt for etterspørselen etter utenlandsreiser blir redusert?
Det blir riktignok billigere og reise til Norge, men neppe nok til og veie opp et eventuelt bortfall? Selv om lavere oljepris hjelper flyselskapene, så har jo selskapene betydelige kostnader i USD, som f.eks leasingkostnader etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Høyere kronekurs er også bra for eksportbedrifter, men en del rene turistdestinasjoner kan på et eller annet tidspunkt merke nedgang fra Norge.
Men svaret er avhengig av så mange faktorer at det blir tilfeldig uansett hvordan man analyserer det.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Tror nok reiselysten vil avta noe blandt nordmenn og norske bedrifter i tiden fremover.
De fleste blir også mer prisbevisst i "usikre tider", så det er vel grunn til å tro at SAS vil merke en nedgang i etterspørselen mest selv om forskjellen i pris ikke lenger er så stor til DY. Hvordan flyprisene vil utvikle seg framover er vel mer uklart i.o.m at fuelprisen også synker (positivt) sammen med kronekursen (negativt). Kommer jo også an på hvordan de ulike selskapene har "hedget" fuel og hvor fort de da vil merke nedgangen i fuelpris. DY har vel basert seg stort sett på "spotpriser" og vil antagelig nyte godt av nedgangen ganske raskt. SAS vet jeg ikke. IATA: Fuel index Så mitt tips er at selskapene vil justere kapasiteten sin noe ned her i Norge.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 17-12-2014 at 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]()
SAS har vel hedget "det meste", og taper dermed på to fronter... både på høy pris på sine fuelhedge, og på lav kronekurs.. men det er jo litt sammensatt, SAS opererer jo med tre "hjemme-valutaer"..
NAX har vel tradisjonelt holdt seg til spotpriser, men mener å ha lest at de hedget en del (50%?) på rundt $85-90 fordi "det var en så fordelaktig pris" da oljeprisen dundret forbi her i høst.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
|
![]() Quote:
November 2014 - Januar 2015: 100% Februar - April: 15% Mai - Juli: 1% Dvs at prisnedgangen først kommer dem til gode etter nyttår. Heldigvis for SAS har du hedget NOK, slik at selv om de taper på fuel, så har de tjent her Quote:
For Norwegian var status i følge Q3 rapporten Q4 2014: 30% Q1 2015: 25% Q2 2015: 12,5% |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Min ukvalifiserte gjetning er at nordmenns utenlandsreiser vil avta.
En ting er flypriser. DY og SK har vel priser i NOK, så der vil kronekursen neppe påvirke. Reiser med andre selskap vil jeg tro blir dyrere, selv om en del av dem (KL feks) har bredt fokus på Norge. Flyprisene vil derimot påvirkes av tjenester og varer kjøpt i anne valuta. Siden oljeprisen (og dermed drivstoffprisen?) synker, tror jeg også dette har relativt liten innvirkning sånn situasjonen er nå. Derimot er det blitt ganske mye dyrere å være norsk i utlandet. Det er ikke så lenge siden pundet kostet under tieren. Nå er den over 12. 20% økning på en familieregning på Londonturen blir fort mye penger. Håper det norske reiselivet griper sjansen, uten å overprise seg enda mer. Her får de turister på sølvfat. Billigere for utlendeingene (ihvertfall fra Europa) og mindre dyrt relativt sett for nordmenn.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Krona har sakte men sikkert krøpet litt oppover igjen i løpet av dagen heldigvis.
Vurderer en tur tilbake til Sør-Korea. Med gårsdagens kurs var sørkoreanske won 40! % dyrere enn sist jeg var der ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 178
|
![]()
Jeg tror at Nordmenns reisevaner ikke vil endre seg nevneverdig, vi er selv med svakere krone i den særstilling at vi har sterk kjøpekraft.
Vil vi på tur reiser vi på tur, kronekursen i følge økonomene kommer til å svinge en tid fremover før den stabeliserer seg i gjen. jeg er mere engstlig over tabloidpressens makt, hvordan de utelukkende fokuserer på hvor mye dyrere alt utlandet er blitt med en svakere krone uten å ihensynta hvor mye billigere det meste er utenfor Norges grenser. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Påvirke flyselskaper til å endre rutetider | petter380 | Småprat | 1 | 16-07-2013 21:57 |
Hvordan finnner man ut hvilken reg som vil fly/har flydd en flight? | SpottAir | Register- og ATC-Forum | 4 | 07-11-2009 05:39 |
SINTEF vil kontrollere flytrafikken | sirpjalle | Flyforum | 0 | 28-11-2007 08:19 |
Ja hvordan vil vi egentlig ha det? | atck | Flyforum | 16 | 16-06-2006 14:45 |
Hvor ofte vil det bli full stans i flytrafikken? | Airwolf | Flyforum | 7 | 26-04-2006 16:20 |