![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hva synes folket?
Begynner med noen tankestrå først. Jeg er ikke en charterfanatiker, og jeg har vært på begge stedene, og ser for min del en del pro's og con's. Må selvfølgelig ta med det åpenbare. Tenerife har to flyplasser, TFS og TFN, hvilket er et pluss for Tenerife! Og TFN er kjempe å spotte fra! Tenerife her mer på en plass, eksempelvis Playa de La Americas, med mye resturanter/butikker på et forholdsvis lite område. Gran Canaria på den annen side har tingene mer spredt, der man ikke kan gå fra "landsby til landsby", aka det ene bysentrumet glir inn i det neste slik som på Tenerife. Inntrykket mitt var at Tenerife var roligere enn Gran Canaria. Mulig jeg tar feil her da jeg ikke har vært på disse to stedene på samme tid av året. Det jeg er på jakt etter er et sted noe ala Playa de La Americas med et godt utvalg av butikker og resturanter, men som har litt sånn "fiskerlandsby-preg". Har landet på Playa Blanca på en måte, men beskrivelsene som ofte kommer fra reiseoperatørene "lyver" ofte litt. Men jeg har og blitt anbefalt Costa Teguise. Noen som har erfaringer fra dette stedet? Er der forøvrig noen som kjenner til hvilke charteroperatører som har turer/pakker til dette stedet? Apollo hadde bare et hotell, men dog litt utover det jeg er villig til å betale. PS! Er og kresen, så hvis det finnes andre operatører enn Apollo som har turer til Costa Teguise og de bruker DY, så er det helt out of the question! ![]() Håper at jeg gjorde meg forstått....
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Man trenger ikke være "charterfanatiker" for å like Kanariøyene. Når alt kommer til alt er det et av de mest avslappende steder å besøke på norsk vinterstid. På Lanzarote og Fuerteventura er det noe kjøligere kvelder enn på de to andre hovedøyene, og etter min smak er det for stille der også. Tenerife har så mye, også den flotte "hovedstaden" Santa Cruz. Prøv en natt eller to på hotel Mencey der. Thomas Cook crew har bodd der i mange år, og må være noe av det beste der nede.
Klimaet er betydelig bedre på sør på øya, men kjør rundt hele øya, og få med deg vestsiden, som er grønn og fruktbar med gammel historie. Både på TFS og TFN er det brukbare flyspottersteder. Tipper VING har hoteller som passer din smak, ellers er det lett å booke på nettet eget. Søndag og tirsdag er de store TFS-dagene fra Norge. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
På Canarie Øerne har jeg erfaring fra Gran Canarie og Tenerife, og Tenerife er og bliver min favorit . Bor man sydpå i Las Americas/Los Christianos området er man ret sikker på godt og solrigt vejr også i vinterperioden.
Udover de mange gode restauranter er der meget at opleve. Man kan tage på delfin/hvalsafari eller besøge naboøen La Gomera. Lejer man bil er nationalparken Teide et must samt et besøg i den charmerende Puerto La Cruz med dyeparken Loro Parque. Sidder helt og får lyst til en tur til Tenerife igen, igen .... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Tja,
Eg hadde den beste opplevelsen totalt sett på Lanzarote, Playa Blanca. Veeeeldig roleg (alle turane har vore i februar) og lite mas. Fin strandprome og god mat. Lanzarote har også ein spennande natur, synst eg. Mykje lava ja, men fint å sjå på. Teneriffe var også totalt sett bra. Då budde vi desverre håplaust til nær Los Gigantes. Det er i gokk. Tok ei tid før vi fann ut av nærområdet og eg var ikkje imponert over maten. Øya er vel kanskje derimot den som er mest spennande. Tur til Teide var meget knall. Eg synst det er altfor mykje stress i Los Cristianos/Las Americas. Innkastarar på kvar ein meter av stranda. GC: Budde oppe på "fjellet" ved Amadores. Koseleg nok, men ikkje imponert over Amadores og Puerto Rico. Mathøgdepunktet vart desverre Big Horn siste dagen. Totalt sett nedtur, litt forsterka pga. matforgifting midt i veka også. Så: For Lanzarote sin del kunne eg gjerne reist tilbake på same plass. Teneriffe kanskje. GC kanskje ikkje. Teneriffe og GC var med frøken (og vennar), Lanzarote med frøken, 1,5-åring og vennar. God tur!
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Når jeg har vært på Lanzarote har jeg bodd i Puerto del Carmen - typ 5-10 min fra flyplassen og fra hele strandpromenaden kan man følge med på innflyvningen til Arrecife ACE, dog er været på Lanzarote mer forblåst enn på hhv Tenerife og Gran Canaria, det kjekke med Lanzarote er at man med 10min båttur fra Playa Blanca er på naboøya Fuerteventura som også kan være verdt et besøk ettersom at denne øya skiller seg mye mer fra alle de andre. Selv sverger jeg til Gran Canaria, men det er fordi jeg har bodd der. Tenerife sør har jeg aldri besøkt, bare nordsiden i Puerto de la Cruz, som er et relativt veldig rolig sted, men med kort vei til "hovedstaden" på øya, Santa Cruz.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Blir det noe, så kommer nok valget til å falle på Lanzarote. Har vært for mange herrens år siden, så et gjensyn med øyen frister!
Roger, Los Gigantes! Enig med deg i det, kan ikke påstå at det var det mest sentrale stedet, så dersom det blir en tur til Tenerife igjen, så er det Playa de La Americas/Adeje som blir valget. Matmessig likte vi veldig godt Destino i Los Christianos og Embryo i Playa de La Americas. Kjempegod T-bone, ca 750 gr, samt at de hadde sånne små glass med GT (Hendricks) Dere andre, takk for mange gode tips/innspill. Men jeg tror jeg holder en knapp på Lanzarote. Får bare satse på at ferie blir godkjent, og at bilen ikke blir noe dyrere enn det ligger ann til! ![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Playa Blanca har ofte minst vind men noen perioder med skyer på herskende vindretning. Fine strender, nær Papagayo sanddynene hvis du har bil. Isåfall, ta turen til Bodega de Uga for en veldig autentisk bodega-opplevelse med "store småretter" og en hyggelig gammel eier som bare snakker spansk. Han har også et lakserøkeri. Sett av kvelden med noen venner og regn med litt vin.
Costa Teguise har jeg lite erfaring med men det er nok hakket mer "tysk" og touristy men det er jo Kanariøyene så det er vel greit for deg. Det er det beste stedet for windsurfing, dvs at det er litt vind der. Lanzarote er jo litt "mindre" på godt og vondt. Ikke så stor sjans for å ende opp på "Lønningsslippen bar" etc. Sporty øy så hvis man liker å sykle/gå/surfe/tennis er det lett å få tiden til å gå. Litt isolert i nordvest ligger La Santa, et "sportshotell" med alle fasiliteter. Fint for familier der noen vil sole seg ved strand/pool, andre ta aerobictimer eller spille tennis mens ungene tar windsurfekurs i den private lagunen eller surfe på kjempebølhene på utsiden. 2km fra den lille fiskelandsbyen. Neppe nøyaktig hva du så etter dog |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tenerife Norte Airport, Tenerife - en liten kjapp en | sirpjalle | Bilder & foto | 4 | 22-12-2013 14:41 |
Lanzarote i 1990 | RSL | Flyhistorisk forum | 2 | 04-07-2013 18:10 |
Lanzarote SK7315 | ThomAAs | Register- og ATC-Forum | 2 | 24-02-2012 21:36 |
Lanzarote 2006 | stefan | Bilder & foto | 3 | 15-03-2010 00:18 |
Binter Canarias y Lanzarote | LN-CMN | Samlerhjørnet | 3 | 22-03-2009 11:45 |