Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-07-2014, 20:04   #1
Solvi
ScanFlyer Blue

Default Spyling av varm asfalt

OSL har akkurat lagt ut på Instagram at fordi det er så varmt spyler brannvesenet hver time ca 9000 liter vann på asfalten på manøvreringsområdet. Uten nedkjølingen kan asfalten sprekke opp og bli skadet.

Jeg lurer på hva de gjør på flyplasser der det ofte er kjempevarmt. Bruker de annen type asfalt enn på OSL? De kan jo ikke akkurat drive med hyppig spylig f.eks. i Midtøsten?
Solvi is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2014, 20:17   #2
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Default Re: Spyling av varm asfalt

Quote:
Originally Posted by Solvi View Post
OSL har akkurat lagt ut på Instagram at fordi det er så varmt spyler brannvesenet hver time ca 9000 liter vann på asfalten på manøvreringsområdet. Uten nedkjølingen kan asfalten sprekke opp og bli skadet.

Jeg lurer på hva de gjør på flyplasser der det ofte er kjempevarmt. Bruker de annen type asfalt enn på OSL? De kan jo ikke akkurat drive med hyppig spylig f.eks. i Midtøsten?
Det samme har jeg sett at de har gjort på TRD når jeg har vært bortom der den siste uka. Jeg har lurt på hvorfor, men der fikk jeg visst svaret
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2014, 20:30   #3
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

I varmere klima bruker man ofte betong o.l. siden de tåler varme. Mens i kaldere klima er asfalt bedre siden de tåler kulde noe bedre. Asfalt er vesentlig billigere, men det er avhengig av bruk og klima.
Old 22-07-2014, 20:46   #4
Solvi
ScanFlyer Blue

Takk! Da lærte jeg noe nytt i dag også
Solvi is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2014, 13:10   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

TU har en artikkel om dette idag

Kort sagt er det vanskelig å få til asfalt som både skal tåle veldig lave og veldig høye temperaturer og stor slitasje

http://www.tu.no/samferdsel/2014/07/...e-sommervarmen
Quote:
– Det er kombinasjonen av den høye temperaturen Oslo opplever for tiden, og vekten og trykket fra de store flyene som kan føre til ødeleggelse av asfaltdekket på Gardermoen om vi ikke tar forhåndsregler, sier pressetalsmann på Oslo Lufthavn Lasse André Vangstein til Teknisk Ukeblad.
Old 29-07-2014, 22:48   #6
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Er det dette de prøver å unngå...?

http://lenta.ru/news/2014/07/29/vpp/
Denne er originalt på Russisk, Google translate gav ut mer fornuftig oversettelse på engelsk enn norsk, derfor siterer jeg på engelsk
Quote:
At Domodedovo plane stuck in the asphalt melts Domodedovo Airport for several hours by a passenger plane fly from Moscow to Novosibirsk because the ship stuck on a taxiway. This was told by witnesses "Komsomolskaya Pravda" .

According to them, "Boeing" could not go on the runway, since the rear landing gear failed about 10-15 centimeters from the heat melted asphalt.

Airport spokeswoman Daria Korshunova confirmed "rain" that "abnormally high temperatures have led to minor violations of local coverage aircraft parking areas."

"Boeing-737" S7 Airlines was supposed to fly at 11:15 Moscow time, but the start should be postponed until 16:00. Passengers put indoor terminal, providing them with food and drinks.

Forecasters Moscow weather Hydrometcentre assigned the highest level of danger. It is projected that by the weekend the thermometer can rise up to 35 degrees.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2014, 14:32   #7
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Hvis det er noen som lurer på hva som kan skje med varm asfalt...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC_0243.jpg
Views:	259
Size:	106.4 KB
ID:	37294  
BSSW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules