![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
|
![]()
På vei tilbake fra bangkok med TG og SK. Fordi det var bonuspoeng F billett fikk jeg æren å reise SAS plus. At det ikke fins business hos SAS visste jeg, men ikke stakkars fyren på 2A som kom via F- tur JFK-MUC. Han ble veldig forbauset da jeg skulle ta 2B. Da han spurte stewardess om hun kunne henge opp jakka hans, fikk han et ganske uvennlig nei - vi har ikke garderobe. Da han spurte hva egentlig forskjell mellom business class og economy er hos SAS fikk han beskjed at SAS ikke har business class. Han viste da frem boardingpasset med "business class". Fikk beskjed at hun ikke kunne skjønne det. Da jeg anbefalte ham å ombestille videre turen til LH/LX mente hun til og med at dem heller ikke ha business class (noe som ble med en gang kommentert fra flere passasjerer).
Greit nok, SAS vil spare og har avskaffet business service (vet ikke om de hadde det før), men prisen for SAS plus er langt fra billig og jeg skjønner ikke helt hvordan de kan få lov å selge disse billettene som C turer når en som ikke kjenner til det bestiller en F/C roundtrip via staralliance. Det er jo langt fa alle som sjekker seatguru etc.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,969
|
![]()
Ingen regler her, SAS har jo i årevis solgt "business" på innenriks selv om det bare var en klasse, og det handler mer om reglene for billetten og ikke servicen/setet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
|
![]() Quote:
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]()
Hos WF inkluderer jo C-billettene knapt kaffe/te, men full fleksibilitet til å bytte flyavgang.
![]() Men klasseforskjeller drevet frem av SK er jo ikke noe nytt, jamfør EuroClass i sin tid... =D |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Bookingsystemene har, jeg tror alle sammen, C "mappet" til å være business class, og vil automatisk skrive business class på reiseruter og annet, uansett hvilket flyselskap det er og hva slags konsept dem har. Flyselskapene kan dog bestemme hva som skal stå på serveringsdelen av reiseruten (ikke helt nøyaktig, men man kan spesifisere kategori, f eks snacks, dinner o l)).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det finnes ikke noen definert minstekrav til hva man legger i "Business Class" (eller de andre klassene). Så det blir opptil kundene selv å forhøre seg med flyselskapene hva man tilbyr. IATA har gjennom resolusjon 728 satt et forslag til standard på fare basis, hvor de som starter på "C" er Business Class. Disse kalles "Prime Code" og er ofte også de samme man bruker som salgs- og kabinklasser.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 263
|
![]()
Kanskje SAS burde da bruke riktig class code, som f.eks. TK.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Over bekken etter vann? EU "Vil presse flyplasser til å selge billig vann" | Gunnar | Småprat | 2 | 28-12-2015 18:11 |
Den store "hva kan en turist gjøre i Stavanger"-tråden(2012) | robertaas | Reiseforum | 14 | 18-02-2012 10:16 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Hva er dette ? Noen som veit ? Kode "PRX" | G-COLE | Flyforum | 6 | 24-05-2008 11:35 |
Noen som kan anbefale "nødhotell" på LHR? | Falcon | Flyforum | 13 | 21-04-2005 14:19 |