![]() |
|
|
![]() |
#1 |
NSB First Class
|
![]()
Beklager om dette ikke er riktig forum, men:
Jeg bestilte for en tid tilbake en Z-klasse billett hos Air Canada. Når man da gjør dette fra deres Norske side, fra SVG til FLL, slik jeg gjorde og velger ExecutiveFirst Lowest slik jeg gjorde, får man opp på "Review the fare rules and general conditions of carriage" at en z-klasse billett, hvilket jeg hadde, er: "Tickets are refundable (a €240 EUR fee applies per person) and non-transferable. " Nå når jeg ringer dem og spør hvor pengene mine er, hevder inderne på call-senteret at jeg ikke har krav på refund... WHAT!!!!!!! Og jeg forklarer opp i mente hva som står på www.aircanada.com til ingen nytte.. Jeg avbestilte biletten i god tid før avreise. Jeg har frippel, trippel, nippel sjekket biletten min (og gjorde det før jeg avbestilte også) at den var refunderbar. Jeg har ALDRI vært usikker på slikt noe før en avbestilling.. Så nå har jeg skrevet mail, lagt ved print screens som viser at jeg har rett.. Men at Air Canada holder på slikt er mildt sagt sykt.. Hva gjør jeg? Hvilke rettigheter har jeg når det er åpenbart jeg som har retten på min side i henhold til det som står på min bilett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ringte du flere ganger? Har du fått svar på mailen?
Tommelfingerregelen om man får en agent som gir deg feil svar, er å legge på og prøve igjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
NSB First Class
|
![]() Quote:
Ring flere ganger, alle agenter sier det samme (dobbelconfused) Jeg skjønner ingenting.. En fyr begynte å jabbe om at "joda vi gir refund men bare sånn og sånn og sånn og de og de rutene".. Jeg svarte høflig at det er bare BS! Det står svart på hvitt på aircanada.com at den er refunderbar uten noe limitation. Unntaket var en dame som, etter å ha snakket med supervisor, sa at jeg måtte sende en mail som viste billetten min og hvor det stod at jeg hadde krav på refund. Jeg tok ta print screen av air canadas egen z-klasse fare rule og sendte den sammen med min billett. Avventer enda svar. Har i alle mine år som passasjer som reiser ofte over dammen aldri opplevd lignende.. merkelig.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Legg på og ring opp igen = Callsenter taktikk nr 1
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kjenner ikke AC, men gjorde en kjapp dummybooking, og mitt inntrykk var også at Z kunne kanselleres mot et fee.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
NSB First Class
|
![]() Quote:
Enten så er vi to noen totale, komplette idioter, eller så ser vi begge to at ingenting tyder på noe annet enn at om du kansellerer, får du pengene igjen minus et fee. Jeg har lagt ved en fil for andre interreserte slik at de kan se. Akkurat den samme fare-policy var å oppdrive da jeg sjekket billetten min under manage my reservations, før jeg kansellerte den. Jeg fatter som sagt ingenting av dette.. Helt merkelig, spesielt fra et så seriøst selskap som Air Canada. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Regner med at du har betalt kredittkortregningen for lenge siden så du ikke kan holde igjen pengene der?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
NSB First Class
|
![]() Quote:
Fant også en fare-rule her: https://www.aircanada.com/en/agents_...eStructure.pdf Fra deres egen nettside. Ingen tvil om at Z klassse har krav på refundering. Air Canada altså.. Hadde jeg ikke trodd.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Regner med at du har en epost med kvittering bookingklasse og vilkår? Ta umiddelbart kontakt med ditt kredittkortselskap, bestride beløpet minus gebyret og send dem dokumentasjon på vilkår. Air Canada har da 10 dager på seg til å svare hvorfor du ikke har krav på refusjon, noe de ikke kan på Z klasse. Dersom du har betalt med debitkort blir det mye vanskeligere |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
NSB First Class
|
![]()
Oppdaget også nå at om man ser på Air Canada sin fare-rule struktur, er faktisk
alle typer billetter refunderbare, delvis eller helt. Poenget er uansett at man får igjen penger, om ikke alt. Dermed blir jeg enda mer forvirret når de påstår at jeg ikke har krav på noe penger tilbake.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Prøvde også en dummy booking og sjekket complete fare rules:
Penalties: From: Oslo, (OSL - Oslo Airport) To: Vancouver, BC (YVR - Vancouver Int'l) Fare Basis Code: ZNCNOW FCL: ZNCNOW TRF: 864 RULE: ACFR BK: Z PTC: ADT-ADULT FTC: BXR-2ND LEVEL BUSINESS CLASS E PE.PENALTIES BASE FARE FOR ZNCNOW TYPE FARES CANCELLATIONS ANY TIME TICKET IS NON-REFUNDABLE. WAIVED FOR DEATH OF PASSENGER OR FAMILY MEMBER. NOTE - THE FOLLOWING RULES APPLY PER PRICING UNIT. -------- WAIVERS MUST BE EVIDENCED BY DEATH CERTIFICATE. -------- FULL REFUND PERMITTED BEFORE DEPARTURE IN CASE OF REJECTION OF VISA. EMBASSY STATEMENT REQUIRED. -------- REFUND OF UNUSED FEES AND TAXES PERMITTED. UNLESS APPLICABLE OW/RT FARE PLUS TAXES FOR ACTUAL TRAVEL IS HIGHER THAN WHOLE ORIGINAL TICKET. IN THIS CASE NO TAX OR FEE REFUND WILL BE PERMITTED. -------- THE OPTIONAL PAYMENT CHARGE WILL NOT BE REFUNDED. Der kommer det rimelig klart vilke vilkår som skal fylles for at man skal få penger igjen. Det er vel strengt talt disse man skal forholde seg til, men det er direkte håpløst hvordan man gir annen informasjon når man bestiller. Hadde ikke gitt meg på dette før jeg hadde fått penger tilbake. Det ser riktignok ut som at gebyret på EUR240 gjelder pr strekning - EUR480 tilsammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Z-klasse er ikke nok info. Er den booket med farebasis ZNCNOW er den ikke refunderbar, er den booket med ZRCNOW kan den refunderes med penalty på €240
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
NSB First Class
|
![]()
Men da skal de jo gi skikkelig informasjon på dette, noe de absolutt ikke gjør. De skiller jo ikke mellom z-klasse i det hele tatt utenom når man går det ekstremt i sømmene. Hadde dette vært et norsk selskap hadde de fått så øra flagra av forbrukerombudet for å unnlate å gi fullstendig informasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
NSB First Class
|
![]() Quote:
Når man gjør en dummybooking og ikke går lenger enn å se på hovedsida for bestilling av billetter (når man skal til å bekrefte og betale) eller den pdf-fila som ligger ute, er det INGEN VERDENS TING som tilsier at en z-klasse billett kommer i to utgaver.. Jeg er helt lamslått.. Jeg har i årevis reist med ørenhundreog fjorti selskaper, avbestilt, ombooket og ALLTID vært KLINKENDE KLAR PÅ at jeg vet hva billetten min gir meg rett til.. Dette er helt sykt... Så et "4 stjernes"-selskap driver mafioso-virksomhet.. Det er jo det det er.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
NSB First Class
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Et av hovedpunktene hetter Review the fare rules and the general conditions of carriage Et underpunkt her er Read complete fare rules applicable to this fare Klikk på linken Forøvrig bør du gå videre med dette. Gjorde en dummybooking, og på Review the fare rules and the general conditions of carriage står det at man kan kansellere med 240 euro penalty. Går man inn på complete fare rules så står det at billetten er non refundable. En bug i datasystemet til AC med andre ord. Kanskje greit å gjøre en dummybooking, ta utskrift av begge deler og klage til AC. Last edited by Dag Viking; 28-06-2013 at 14:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
NSB First Class
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, det som postes i post #11 ser ikke for meg ut som å være refunderbart bortsett fra taxes og fees
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nei, men det står tydelig at billetten er refunderbar for en EUR240 fee helt til man klikker på linken med complete fare rules. Som innlegget mitt var sakset fra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Enten er jeg på tur til senilheimen, eller blind som ei flaggermus. ![]() Klarer ikke å se noe beløp og sånn som jeg leser dette, er billetten ikke redunderbar, bare skatter og avgifter: Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Air Canada prøver seg med LCC igjen - Air Canada Rouge | Someone | Flyforum | 33 | 05-04-2022 08:36 |
Føler meg lurt av Lufthansa!! | barca | Reiseforum | 3 | 24-11-2010 10:26 |
Reg-hjelp, Air Canada! | Roxman | Register- og ATC-Forum | 3 | 10-06-2009 19:33 |
Har fått meg en linselus.......hjelp. | ENZV | Flyforum | 0 | 23-10-2007 13:09 |
Air Canada har lansert nye farger! | Blubird | Flyforum | 19 | 20-10-2004 14:35 |