Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-03-2006, 17:18   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
Default Emirates vil ikke ha A340-600

Denne artikkelen (blant flere den siste tiden) viser vel hva slags posisjon Emirates er i, i forhold til flyprodusentene.

Quote:
“Our order is still intact, but we’ve said to Airbus: ‘let’s agree to defer until you know what you are going to do with the enhanced model’,” says Emirates president Tim Clark.

Quote:
(...) Airbus is already seeking to place the Emirates A340 delivery positions with other airlines, such as fellow A340-600HGW customer Qatar Airways, at “rock-bottom prices”.

http://www.flightglobal.com/Articles/2006/03/21/Navigation/189/205525/Airbus+seeks+new+buyers+for+Emirates+A340-600s+.html
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 21-03-2006, 23:02   #2
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Emirates vil ikke ha A340-600'

hmmm, denne måtte vel ha vært en perfekt tilvekst for SAS til bruk på Tokyo rutene..
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2006, 08:40   #3
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Emirates vil ikke ha A340-600'

Farmer: Akkurat den samme tanken slo meg, nå har SAS muligheten til å skaffe seg den maskinen de trenger (og har vært på jakt etter) til spottpris.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 22-03-2006, 12:38   #4
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Emirates vil ikke ha A340-600'

Quote:
Originally posted by Blubird

Denne artikkelen (blant flere den siste tiden) viser vel hva slags posisjon Emirates er i, i forhold til flyprodusentene.
Joda, EK blir nå ikke behandlet som en jypling, de sitter tross alt inne med ordre på en ganske stor andel av Airbus sine større maskiner. Men det kan være godt mulig at EK har muligheten til å gjøre dette gjennom kontrakten deres, da Airbus i mange tilfeller har strukket seg meget langt når det kommer til å gi flyselskapene friheter, for å lettere sikre seg kontrakter. A380en er et eksempel, hvor flyselskaper har hatt muligheten til å kansellere ordrene uten noen form for penalty inntil et år før leveranse! Forundrer meg ikke om noe av det samme kan gjelde for Airbus sine andre flytyper, Leahy er tross alt kjent for å være kreativ på den fronten.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2006, 15:31   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,519
Default Replying to Topic 'Emirates vil ikke ha A340-600'

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2002901013_emirates31.html

Dette koster Airbus dyrt ...

Quote:
"They're in deep trouble," said Paul Nisbet, an analyst at JSA Research in Newport, R.I., who has a "buy" rating on Boeing stock. "Their wide-bodies are not competing well with the Boeing wide-bodies."

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2006, 17:58   #6
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Emirates vil ikke ha A340-600'

Ikke bare dyrt, men det kan jo være nærmest skjebnesvangert for produksjonen av A340'n. En A340E vil ikke komme før i 2011-2012, tidligst, hvordan har de tenkt å selge maskiner i mellomtiden, når selv A345/6HGW er en dårligere maskin enn 77W økonomisk sett... Dessuten, hvorfor vil en bruke noen mrd på å utvikle et fly der antallet potensielle kunder kun utgjør et fåtall...

Det er på tide å tenke nytt Airbus, slik dere en gang gjorde...
brendas is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2006, 18:45   #7
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Replying to Topic 'Emirates vil ikke ha A340-600'

Quote:
Originally posted by brendas

Dessuten, hvorfor vil en bruke noen mrd på å utvikle et fly der antallet potensielle kunder kun utgjør et fåtall...

Det er på tide å tenke nytt Airbus, slik dere en gang gjorde...[/
Lite orättvist att anklaga Airbus för att inte tänka nytt. A380 är i allra högsta grad ett nytt flygplan som aldrig tidigare har haft någon motsvarighet. Detta projekt slukar dessutom mycket av Airbus tillgängliga resurser och därför har det kanske inte varit motiverat att utveckla en helt ny ersättare till A330/340. Det är som vi alla vet inte bara att slänga ihop ett nytt plan, det kostar ju en hel del.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 31-03-2006, 19:21   #8
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Emirates vil ikke ha A340-600'

Quote:
Originally posted by jikswoboB
Lite orättvist att anklaga Airbus för att inte tänka nytt. A380 är i allra högsta grad ett nytt flygplan som aldrig tidigare har haft någon motsvarighet. Detta projekt slukar dessutom mycket av Airbus tillgängliga resurser och därför har det kanske inte varit motiverat att utveckla en helt ny ersättare till A330/340. Det är som vi alla vet inte bara att slänga ihop ett nytt plan, det kostar ju en hel del.
Beklager at jeg ikke var mer spesifik, jeg tenke på A330/A340/A350. Ja, Airbus har store midler bundet opp i utviklingen av A380, og for å ikke glemme A400M, men de risikerer jo å ende opp som en klar toer med deres A350, slik de ligger an nå. Hva er best, bruke 5,5mrd euro på et prosjekt som gir en grei ROI, eller tenke nytt slik at en faktisk er i stand til å kunne konkurrere?
Airbus har lenge solgt unna maskiner med helt spesielle garantier på pris for videresalg, og tilbudt mellomlegg for høyere drivstofforbruk, og i tillegg tilbudt maskiner med en større rabatt enn sin konkurrent. Hvor sunt er det å selge fly på denne måten i lengden? De viser jo bare så tydelig at de må tilby andre tjenester for å være konkurransedyktig, hva slags måte er det å ønske å få penger tilbake på? Om Airbus er interessert i å være en markedsleder innen dette segmentet (altså A330/A340/A350) så må de tenke nytt. To store herrer, henholdsvis fra ILFC og GECAS, sa det samme for noen dager siden, og de gjør det ikke uten grunn. Vil Airbus, så kan dem, og det ville dessuten vært bedre å utsette et prosjekt med et år eller to, enn å lansere et middelmådig produkt som allerede er senere til markedet.
brendas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor er ikke motere til 737 og a340-500-600 helt runde? pk772 Flyteknisk forum 6 20-07-2009 11:14
A340-600 på gate 50 JanSev Bilder & foto 11 12-07-2009 01:54
Lufthansa A340-600 LN-SUV Flyforum 52 01-06-2007 20:29
PIA A340-600 Roxman Flyforum 13 07-04-2007 01:36
LH A340-600 SQ 777 Flyforum 2 31-10-2005 10:40


All times are GMT +2. The time now is 13:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.