![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
I mars skal jeg reise til fillipinene reise fra gardermoen via amsterdam mellomlanding i Beijing. To timers stopp der før til Manila, på retur reisen fra Manila skal jeg lande i Guangzhou 4 timer før flyr til Amsterdam. Da kommer spørsmålet trenger jeg visum før jeg reiser eller fikser du det på flyplassen i Kina?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis det er visum til Kina du mener så er det visumfri transfer i opptil 24 timer på de større flyplassene der hvis du har billett videre (bortsett fra Shanghai som har 48 hvis det ikke er endret med de nye reglene).
Veldig bra informasjon om emnet her: http://www.flyertalk.com/forum/16200886-post3.html Last edited by Mjolnir; 20-01-2013 at 14:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du behøver ikke visum for at mellemlande i Guangzhou.
I øvrigt er transfer-visa nu 72t i PVG, og 48t i PEK. Men jeg er ikke sikker på at disse regler gælder norske statsborgere. http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_po...ublic_of_China |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
For nordmenn så der det kun 24 t på flyplassen som er offisielt.
For 72 timer visum-fri transit så kan man lese om det her: For PEK : http://www.bjta.gov.cn/xwzx/xwyl/355341.htm For PVG : http://www.meet-in-shanghai.net/visa.php#xview05
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Bestilte tur til Beijing med SAS når de hadde svært bra tilbud sist måned. Jeg skal videre fra Beijing til Hong Kong flere timer etter ankomst i Beijing. Kan man da forlate flyplassen og ta seg en tur til sentrum av Beijing med 24 timer visum-fri transit ? Ut fra det jeg leser fra posten ovenfor virker det som om det er kun innen 24 timer innenfor flyplassområdet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Monkey Traveller
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]() Quote:
Har selv gjort det flere ganger det siste året i både Beijing og shanghai da har jeg dratt videre neste dag til hhv Hong Kong og Seoul |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fra TIMATIC ang. transfer via Kina med Norsk pass:
Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
Kjempeflott !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Er det noen som har forsøkt å ha transfer på separate billetter på Pek/pvg uten visum? Vurderer å ha en billett hkg-pvg og en bonusreise med sas pvg-cph. Vil de i det hele tatt slippe meg ombord i hkg om jeg viser frem billett videre fra pvg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Såfremt ikke reglene har endret seg den siste måneden bør det gå bra, ref. min forrige post (3 poster tilbake fra denne)... Skal dóg dobbeltsjekke dette når jeg kommer på jobb senere i dag...
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dette står på ambassadens nettsider:
(4)Foreigners who have confirmed onward tickets and seats on international flights and directly transit through China and stay for no more than 24 hours within the airport boundaries shall not need to apply for a transit visa. http://www.chinese-embassy.no/eng/lsfwss/qz/t931125.htm Norske borgere uten visum har altså ikke lov til å forlate flyplassen under mellomlanding. Mulig det lar seg gjøre likevel, men det er tydeligvis ikke meningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Andre land får 72 timer i de største byene (Beijing, Chengdu, Chongqing, Dalian, Guangzhou, Shanghai, Shenyang, Kunming og Xian), men det får man ikke med norsk pass. Man kan også ha internasjonal - domestic - internasjonal transfer i kina, så lenge den er under 24 timer og man reiser ut av Kina til et annet land en man ankom fra. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg ble nektet transfer uten visum ved ni timers mellomlanding i Beijing/PEK. Planen var å dra en tur innom byen før neste flight, men det fikk jeg ikke lov til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Up in the air ✈
|
![]() Quote:
Neste måned skal jeg via PEK på vei til HKG. Transit tid er 2 timer 25 min. Blir spennende å se hva de forteller meg! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det blir vel intl->intl og bør gå greit? Det er det jeg har, som kanskje gjorde at jeg ikke hadde god nok grunn til å forlate internasjonalt transfer-område. Jeg fikk ingen forklaring, vedkommende snakket Ikke engelsk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Up in the air ✈
|
![]()
Ja jeg var spinn nervøs i Shanghai, men bare viste billetten og de sa det var ok. Jeg måtte måtte hente bagasjen og sjekke inn på nytt igjen. Håper så klart at alt går bra med min connection, men forstår overhode ikke hvorfor de gjorde dette med deg.
Hva skjedde med deg etterpå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg reiser IST-PEK-MEL og har bagasje sjekket inn hele veien, så det var ikke større problem enn at jeg gikk til internasjonalt avgangsområde.
Det jeg ikke fikk lov til var å forlate flyplassen (for å ta en tur inn til byen), men ikke noe problem utenom det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I Kina er det bare på PEK bagasje sjekkes igjennom. På de andre flyplassene må en selv hente bagasje og sjekke inn på ny om ikke det er endret nylig.
Før fisken visum til noen av storbyene, men Norge og Kina har diplomatisk feide, nå får en kun transitvisa for å være på flyplassen slik jeg beskrev over. Dette er slik jeg nå har erfart og forstått reglene. I PEK er ikke slikt visa nødvendig pga den beskrevne gjennomgående innsjekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
TIMATIC har i alle fall ikke endret seg siden sist, så i utgangspunktet skal det være tillatt å forlate transferområdet. Men det er mulig at nevnte diplomatiske feide gjør slikt vanskelig for norske statsborgere med tanke på gjennomgående innsjekk via PEK, hvor grensekontrollørene muligens vil være restriktive med å slippe folk ut av transfer-området. Men fremdeles skal "Transfer Without Visa" (TWOV) være tilgjengelig for norske statsborgere så lenge man har bekreftet billett videre ut fra Kina innen 24 timer etter ankomst...
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det nokon som har nokre nylige erfaringar på dette området?
Planlegg sjølv ein CPH-PVG-MNL/CPH-PEK-MNL tur, med lang layover i Shanghai/Beijing. Så er ganske nysgjerrig på om det er mogleg å forlate flyplassen fram til neste flight? TIMATIC seier framleis "- Leaving the transit area is allowed." I tillegg står det "- This does not apply at Beijing (PEK) if staying in the international transit area." utan at heilt kan sjå kva "this" er i dette tilfellet? (det står ovanfor "- Leaving the transit area is allowed.") |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Valuta i Kina | gustavf | Reiseforum | 6 | 24-03-2009 23:04 |
Kina | B777ER | TripReports | 26 | 22-10-2008 16:05 |
Flyplasser i Kina | Shadow | Flyforum | 2 | 02-03-2008 11:05 |
Flyproduktion I Kina | sk931 | Flyforum | 5 | 05-03-2007 18:14 |