![]() |
|
|
![]() |
#1 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Kanskje litt på sidelinjen, men hva tror folket om lønns og arbeidsvilkårene i WF? Har man noe tro på at de vil bestå i lang tid fremover, eller er det bare et spørsmål om tid før virkeligheten anno 2012/13 innhenter betingelsene også i Widerøe?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Fortell meg litt mer om dette med å ikke tillate fagforeninger, om dette å ikke være sosialt sikret i noe EU-land, fortell meg litt om dette med at et stort antall av lavprisselskapene's ansatte ( i Ryanair estimert til 2/3 av pilotene) sansynnligvis ikke betaler skatt i noe land.... Fortell litt mer! Det finnes et par veldrevne skandinaviske firmaer (WF er et av de), der de ansatte har ordentlige betingelser, samtidig som firmaet leverer varene til en pris markedet kan leve med....Enda er ikke alt lowcost... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]() Quote:
Er det da feil å spørre når eller om virkeligheten innhenter WF? Kan du utdype litt mer hva du mener er dagens realiteter? Er WF (og DK om du vil) skjermet fra alt som skjer i bransjen? Skal jo innrømme det, at WF er jo ikke så ille priset... Random prissøk Bodø - Hammerfest den 21. nov med retur 23. nov; 7208,- for èn voksen i Economy... Klart at det er jo en pris hvem som helst kan ta seg råd til ![]() 21.nov: WF881-WF842-WF940 23.nov: WF933-WF883 Last edited by 73H; 13-11-2012 at 12:11. Reason: wf |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Det er jo klart at det hjelper, men da er det jo ikke lengre kun WF... 4773,- er fortsatt en røsslig sum for å komme seg t/r Bodø - Hammerfest da vil jeg påstå
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
Kanskje ikke alle er enige i definisjonen av 'virkelighet'. Ikke alt er like sort-hvitt som i Mr. O'Leary's verden ....
![]() Ingenting er garantert når det gjelder fremtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Og 89,- en vei med FR er etter min mening en helt sykt unaturlig lav pris for å reise med fly!!
Det beste hadde nok vært om man kunne møttes et sted på midten... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]()
He he voldsomt så folk blir snurte da man nå så smått begynner å se på vilkårene i et selskap som i ro og fred, år etter år, har fått tilslag på mer el mindre tilpassede statlige anbud. Med det menes at Wideroe ikke har måtte tilpasse seg den nye virkeligheten i samme grad som de fleste andre konkurrenter og har bra vilkår ift til SAS ansatte. Ja jeg vet at Wideroe også har noen ruter her syd i landet som ikke er anbudsruter - håper de går godt.
Med tanke på vilkår så er de da, siden de vel er blandt de beste i bransjen, faktisk så gode at man kan gå fra 100% stilling i WF til 80% stilling og jobbe 5-4, 5-4 og 4-13, hvor 4, 4 og 13 er fridager og tjene like mye som i en 100% stilling i SK(i samme stilling).. Ganske greie vilkår da skulle jeg mene? I tillegg til seniluken som visstnok flyvende trenger fra fylte 40år.. Om ikke annet skulle jeg, dersom jeg var sjef, mene at det ihvertfall er noe å gå på med tanke på utnyttelsen av arbeidskraften. Den dagen de ikke vinner anbudene så må nok noen som tenker business også se på betingelsene tror jeg. Av andre veldrevne skandinaviske selskaper syns jeg vi må ta med Norwegian som jo sammen med Wideroe produserer sorte tall til eierne. Rett skal være rett! Bare min mening:-)
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. Last edited by Skuggenheimer; 13-11-2012 at 15:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Hennes&Mauritz er også et eksempel på et veldrevet firma med flotte salgstall, og økonomisk suksess. Men timelønn på et par kroner til arbeiderne i utviklingslandene er litt av forklaringen. Sånt opplever man ikke i luftfarten, til det er det faglige regimet for strengt. Men man kommer ikke utenom det faktum at lavprisselskapene - i tillegg til god teft og dyktighet - har kunnet bli økonomisk lønnsomme nettopp fordi de har satt en ny standard. Her inngår en utstrakt bruk av kontraktsansatte uten sosiale rettigheter. Man har "høykostinntekter" med lavkostutgifter". Når Widerøe til nå har klart seg så pass godt, også med "høykostutgifter", må det sies at selskapet - på linje med et par andre skandinaviske luftfartsselskaper - har vist seg robuste innen sitt marked. Man trenger ikke være økonom for å forstå at øst-europeere, spanjoler og thaier på kontrakt vil være mer lønnsomt for eierne (Kjos for eksempel)....men da er forutsetningen endret. Hva med å sette statlige funksjoner som politiet ut på kontrakt - Skuggenheimer? Det må da være masse å spare for Staten her - i tillegg til øket til produktivitet. Bare en tanke... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]() Quote:
Selvsagt ønskerde fleste at det skal foregå i riktige former og med riktig avlønning men der slutter også sammenligningene. Man velger som regel etter pris og kvalitet på utført tjeneste og da er det ikke mange som betaler flere tusener for en skarve kopp kaffe eller en halvkaldt rundstykke med skinke og en liten kopp med juice. Likefullt så betaler ikke en SAS ansatt mer enn han må på det produktet han kjøper.
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]() Quote:
Men back to topic:-)
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Quote:
Yes - back to topic. Kanskje vi skal få en politisk behandling av dette? Skal norsk / skandinavisk luftfart være helt prisgitt markedsmekanismene, og dermed sakte men sikkert fly inn i solnedgangen, eller skal man legge til rette for at man får et verktøy / mekansimer som gjør at man også her hjemme vil være konkurransedyktige på sikt, og dermed opprettholde egne arbeidsplasser...? Tally-Ho |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
SVG/ENZV
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
|
![]() Quote:
Vil eierene betale det ekstra og kundene kjøpe produktene så er det bare å stå på. Men skal staten betale for dette så er det bastant NEI! Vinn eller forsvinn, på like vilkår! Enkelt og greit!
__________________
Mann 50 SVG X pilot på fly og helikopter |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Vilkår: "No changes permitted" - Kan endres allikevel...? | Trent600 | Reiseforum | 4 | 07-02-2012 03:40 |