Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-03-2006, 14:08   #1
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Hvilket fly er dette?

Knipset på Årø i dag. Ser ut som et 2 motors ultra light... Fant ingen bilder av den på Airpics.com.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ylp1.jpg
Views:	87
Size:	126.5 KB
ID:	2868  
enml is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2006, 14:13   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Replying to Topic 'Hvilket fly er dette?'

Det er et byggesett, 2 knøttsmå motorer...heter....eeeh....men, i siste flynytt er det et makant et i gult til salgs....

De lages på Møre et sted tror jeg faktisk

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2006, 14:18   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Replying to Topic 'Hvilket fly er dette?'

En sliiiik en er det

http://www.maskiningenior.no/index.php?side=mikrofly

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2006, 14:18   #4
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Replying to Topic 'Hvilket fly er dette?'

Nu vel... Ser jo i grunnen litt hjemmesnekra ut da. MEN... anyone... Type?
Kommer du på Jazzen da ENGM RAMP?
enml is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2006, 14:18   #5
enml
ScanFlyer Gold
 
enml's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
Default Replying to Topic 'Hvilket fly er dette?'

Nah! Danke!
enml is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2006, 14:26   #6
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'Hvilket fly er dette?'

Quote:
MEN... anyone... Type?
Det er en Microflyprodukt A/S Twin Stratus, som produseres hos far og sønn Fiske inne i Surnadal på Nordmøre.
Forløperen var single-engine, og het da Stratus.
Far Fiske, (tror han heter Georg), har drevet i bransjen lenge. Han er en gammel makaniker fra Luftforsvaret, som for mange, mange år siden også laget et hjemmesnekra helikopter.
Twin Stratus er et fly jeg godt kunne tenkt meg å sette mine ben i, men det er vel ganske sikker vektbegrensinger på microfly....
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2006, 00:32   #7
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'Hvilket fly er dette?'

Blant standardflygere (metallfly) kalt PAPPSLØYD!!!

Nå skal bemerkes at jeg har meget gode venner i mikro-miljøet, men har sett at noen der har liten forståelse for aerodynamikk og værforhold.

Eneste som redder havaristatistikken er at disse dyra flyr så sakte at liv som regel ikke går tapt når de tryner. Hvilket skjer fra tid til annen.

Men - var et tilfelle i Vågå (?) der et mikrofly sertifisert for kun én ble benyttet av en
"pilot" for å ta med "ulovlig" passasjer og bedrive snittflyging. Med fatalt utfall. To dævve. Manglende forståelse for regelverk?

Grøsser når jeg overhører mikro-flygere diskutere egen-mekking av deler til fly som tross alt skal i lufta. Omtrent som det var en snøscooter.

LT overlot fenomenet til NAK dengang det startet som motoriserte hangglidere. Og så har de "glemt" dem etterhvert som utviklingen gikk videre. Noe med vekten nå. Så kan man f.eks ta ut batteriet før veiing ved sertifisering.

Mikroflygere trenger ikke RT-sert. De velsignede sjeler forteller hele livshistorien hvert tredje minutt selv om det ikke er andre i luftrommet, og rapporterer "base" når de er milevis unna. Det er ikke deres feil, men feil med opplæring/regulering.

MEN - de kan bruke småflyplasser. De kjører 500' landingsrunder i motsetning til motorfly sine 1000'. Og så klager publikum på den lokale motorflyklubben.

Ingen (hvem skulle det være?) ser ut til å bry seg om problemet. Ukyndige mikroflyinstruktører viderefører sine misforståelser til nye mikroflygere.

Må vel snart ta mikro-utsjekk for å finne ut hvorfor de ikke "flarer" når de skal sette seg. Men man får jo ingen credit for sin PPL på motorfly. Orker jeg å gjennomgå ørten timer instruksjon i mikro for å finne ut av fenomenet?

For ordens skyld - det er ikke disse flygernes feil, men lovgivernes!
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 05-03-2006, 01:06   #8
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Replying to Topic 'Hvilket fly er dette?'

Quote:
Originally posted by ANX


Blant standardflygere (metallfly) kalt PAPPSLØYD!!!
Helt til de konverterer....


Quote:
Nå skal bemerkes at jeg har meget gode venner i mikro-miljøet, men har sett at noen der har liten forståelse for aerodynamikk og værforhold.
Vel, mye har skjedd på opplæringsfronten over årene... "Gamle" mikroflygere burde fått pålegg om å ta teorien på nytt...


Quote:
Eneste som redder havaristatistikken er at disse dyra flyr så sakte at liv som regel ikke går tapt når de tryner. Hvilket skjer fra tid til annen.
Sant nok... ...men kravet er å kunne holde seg i luifta med kun 65 km/t... Tror det er ille nok om det smeller...

Quote:
Men - var et tilfelle i Vågå (?) der et mikrofly sertifisert for kun én ble benyttet av en "pilot" for å ta med "ulovlig" passasjer og bedrive snittflyging. Med fatalt utfall. To dævve. Manglende forståelse for regelverk?
Høres mer ut som idioti, men jeg finner ingenting om den ulykka.. Du kan kanskje peke i rett retning?

Quote:
Grøsser når jeg overhører mikro-flygere diskutere egen-mekking av deler til fly som tross alt skal i lufta. Omtrent som det var en snøscooter.
Hehe... Vel, noen av dem vet faktisk hva de driver med...

Quote:
LT overlot fenomenet til NAK dengang det startet som motoriserte hangglidere. Og så har de "glemt" dem etterhvert som utviklingen gikk videre. Noe med vekten nå. Så kan man f.eks ta ut batteriet før veiing ved sertifisering.
Du er visst ikke så veldig opplyst på dette feltet skjønner jeg... LT har langt ifra glemt mikroflyene! De følger godt med skal jeg love deg... Hva veiingen angår, så er dette en årlig ting, ikke bare ved sertifisering...
Batteriet er regnet som en fast installasjon, og skal således være med på veiingen...

Quote:
Mikroflygere trenger ikke RT-sert. De velsignede sjeler forteller hele livshistorien hvert tredje minutt selv om det ikke er andre i luftrommet, og rapporterer "base" når de er milevis unna. Det er ikke deres feil, men feil med opplæring/regulering.
Det er ikke noe galt med opplæringen/reguleringen... Har man radio så trenger man RT-sert.. Så enkelt er det... Grunnen til at mange ikke har det er ganske enkelt at mange ennå kun opererer i ukontrollerte luftrom, hvor det ikke er krav til RT... Det er uansett krav om RT-sert dersom du har radio ombord og skal bruke den...

Quote:
MEN - de kan bruke småflyplasser. De kjører 500' landingsrunder i motsetning til motorfly sine 1000'. Og så klager publikum på den lokale motorflyklubben.
Dette høres ut som et lokalt problem, og er noe den ene klubben bør ta opp med den andre... På Jarlsberg flyr vi alle i 1.000 fot, og naboene der er ikke mer glad i støy enn andre plasser... Kanskje dere er blitt så flinke til å syte om det at ingen tenker på å ta opp dette med de lokale mikroflygerene?

Quote:
Ingen (hvem skulle det være?) ser ut til å bry seg om problemet. Ukyndige mikroflyinstruktører viderefører sine misforståelser til nye mikroflygere.
Igjen, teorien har blitt bedre over årene, og hvis du fremdeles referer til høyden i circuit, så får du jo bare ta deg selv i nakken og ta dette opp... Du ser tydligvis at dette er et problem, så gjør noe med det istedet for å syte om det...

Quote:
Må vel snart ta mikro-utsjekk for å finne ut hvorfor de ikke "flarer" når de skal sette seg. Men man får jo ingen credit for sin PPL på motorfly. Orker jeg å gjennomgå ørten timer instruksjon i mikro for å finne ut av fenomenet?
Flarer dem ikke? Det må igjen være et lokalt fenomen i så fall.. Mikrofly flares som alle andre fly... ...og om du skulle konvertere, så er du ikke første PPL-piloten som gjør det, og det blir stadig flere....

...og jo, du får credit for PPL.. Du må ta teorien og minimum 5 timer utsjekk med instruktør....

Quote:
For ordens skyld - det er ikke disse flygernes feil, men lovgivernes!
Er vel neppe lovgivernes feil at piloter ikke flarer, flyr for lavt i circuit, ikke bruker korrekt fraseologi....

KennethGS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvilket fly er dette? Helgeo Flyforum 5 04-11-2010 12:25
Hvilket fly er dette ? TobyAllan Bilder & foto 8 26-09-2010 10:02
Hvilket fly er dette? Steinsdottir Bilder & foto 6 15-08-2009 12:16
Miniquiz: Hvilket fly er dette og hvilket land? anders320 Flyforum 25 28-03-2008 20:11
hvilket fly er dette? Fry Flyforum 12 24-04-2007 09:52


All times are GMT +2. The time now is 23:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.