![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Knipset på Årø i dag. Ser ut som et 2 motors ultra light... Fant ingen bilder av den på Airpics.com.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er et byggesett, 2 knøttsmå motorer...heter....eeeh....men, i siste flynytt er det et makant et i gult til salgs....
De lages på Møre et sted tror jeg faktisk ![]() ![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nu vel... Ser jo i grunnen litt hjemmesnekra ut da. MEN... anyone... Type?
Kommer du på Jazzen da ENGM RAMP? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nah! Danke!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Forløperen var single-engine, og het da Stratus. Far Fiske, (tror han heter Georg), har drevet i bransjen lenge. Han er en gammel makaniker fra Luftforsvaret, som for mange, mange år siden også laget et hjemmesnekra helikopter. Twin Stratus er et fly jeg godt kunne tenkt meg å sette mine ben i, men det er vel ganske sikker vektbegrensinger på microfly.... ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Blant standardflygere (metallfly) kalt PAPPSLØYD!!!
Nå skal bemerkes at jeg har meget gode venner i mikro-miljøet, men har sett at noen der har liten forståelse for aerodynamikk og værforhold. Eneste som redder havaristatistikken er at disse dyra flyr så sakte at liv som regel ikke går tapt når de tryner. Hvilket skjer fra tid til annen. Men - var et tilfelle i Vågå (?) der et mikrofly sertifisert for kun én ble benyttet av en "pilot" for å ta med "ulovlig" passasjer og bedrive snittflyging. Med fatalt utfall. To dævve. Manglende forståelse for regelverk? Grøsser når jeg overhører mikro-flygere diskutere egen-mekking av deler til fly som tross alt skal i lufta. Omtrent som det var en snøscooter. LT overlot fenomenet til NAK dengang det startet som motoriserte hangglidere. Og så har de "glemt" dem etterhvert som utviklingen gikk videre. Noe med vekten nå. Så kan man f.eks ta ut batteriet før veiing ved sertifisering. Mikroflygere trenger ikke RT-sert. De velsignede sjeler forteller hele livshistorien hvert tredje minutt selv om det ikke er andre i luftrommet, og rapporterer "base" når de er milevis unna. Det er ikke deres feil, men feil med opplæring/regulering. MEN - de kan bruke småflyplasser. De kjører 500' landingsrunder i motsetning til motorfly sine 1000'. Og så klager publikum på den lokale motorflyklubben. Ingen (hvem skulle det være?) ser ut til å bry seg om problemet. Ukyndige mikroflyinstruktører viderefører sine misforståelser til nye mikroflygere. Må vel snart ta mikro-utsjekk for å finne ut hvorfor de ikke "flarer" når de skal sette seg. Men man får jo ingen credit for sin PPL på motorfly. Orker jeg å gjennomgå ørten timer instruksjon i mikro for å finne ut av fenomenet? For ordens skyld - det er ikke disse flygernes feil, men lovgivernes! ![]()
![]() |
#8 | |||||||||||
N/A
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Batteriet er regnet som en fast installasjon, og skal således være med på veiingen... Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
...og jo, du får credit for PPL.. Du må ta teorien og minimum 5 timer utsjekk med instruktør.... Quote:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilket fly er dette? | Helgeo | Flyforum | 5 | 04-11-2010 12:25 |
Hvilket fly er dette ? | TobyAllan | Bilder & foto | 8 | 26-09-2010 10:02 |
Hvilket fly er dette? | Steinsdottir | Bilder & foto | 6 | 15-08-2009 12:16 |
Miniquiz: Hvilket fly er dette og hvilket land? | anders320 | Flyforum | 25 | 28-03-2008 20:11 |
hvilket fly er dette? | Fry | Flyforum | 12 | 24-04-2007 09:52 |