Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-03-2006, 14:08   #1
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Default Hvilket fly er dette?

Knipset på Årø i dag. Ser ut som et 2 motors ultra light... Fant ingen bilder av den på Airpics.com.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ylp1.jpg
Views:	87
Size:	126.5 KB
ID:	2868  
enml is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2006, 14:13   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Default Replying to Topic 'Hvilket fly er dette?'

Det er et byggesett, 2 knøttsmå motorer...heter....eeeh....men, i siste flynytt er det et makant et i gult til salgs....

De lages på Møre et sted tror jeg faktisk

Old 04-03-2006, 14:18   #3
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

En sliiiik en er det

http://www.maskiningenior.no/index.php?side=mikrofly

Old 04-03-2006, 14:18   #4
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Nu vel... Ser jo i grunnen litt hjemmesnekra ut da. MEN... anyone... Type?
Kommer du på Jazzen da ENGM RAMP?
Old 04-03-2006, 14:18   #5
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Nah! Danke!
Old 04-03-2006, 14:26   #6
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

Quote:
MEN... anyone... Type?
Det er en Microflyprodukt A/S Twin Stratus, som produseres hos far og sønn Fiske inne i Surnadal på Nordmøre.
Forløperen var single-engine, og het da Stratus.
Far Fiske, (tror han heter Georg), har drevet i bransjen lenge. Han er en gammel makaniker fra Luftforsvaret, som for mange, mange år siden også laget et hjemmesnekra helikopter.
Twin Stratus er et fly jeg godt kunne tenkt meg å sette mine ben i, men det er vel ganske sikker vektbegrensinger på microfly....
Old 05-03-2006, 00:32   #7
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

Blant standardflygere (metallfly) kalt PAPPSLØYD!!!

Nå skal bemerkes at jeg har meget gode venner i mikro-miljøet, men har sett at noen der har liten forståelse for aerodynamikk og værforhold.

Eneste som redder havaristatistikken er at disse dyra flyr så sakte at liv som regel ikke går tapt når de tryner. Hvilket skjer fra tid til annen.

Men - var et tilfelle i Vågå (?) der et mikrofly sertifisert for kun én ble benyttet av en
"pilot" for å ta med "ulovlig" passasjer og bedrive snittflyging. Med fatalt utfall. To dævve. Manglende forståelse for regelverk?

Grøsser når jeg overhører mikro-flygere diskutere egen-mekking av deler til fly som tross alt skal i lufta. Omtrent som det var en snøscooter.

LT overlot fenomenet til NAK dengang det startet som motoriserte hangglidere. Og så har de "glemt" dem etterhvert som utviklingen gikk videre. Noe med vekten nå. Så kan man f.eks ta ut batteriet før veiing ved sertifisering.

Mikroflygere trenger ikke RT-sert. De velsignede sjeler forteller hele livshistorien hvert tredje minutt selv om det ikke er andre i luftrommet, og rapporterer "base" når de er milevis unna. Det er ikke deres feil, men feil med opplæring/regulering.

MEN - de kan bruke småflyplasser. De kjører 500' landingsrunder i motsetning til motorfly sine 1000'. Og så klager publikum på den lokale motorflyklubben.

Ingen (hvem skulle det være?) ser ut til å bry seg om problemet. Ukyndige mikroflyinstruktører viderefører sine misforståelser til nye mikroflygere.

Må vel snart ta mikro-utsjekk for å finne ut hvorfor de ikke "flarer" når de skal sette seg. Men man får jo ingen credit for sin PPL på motorfly. Orker jeg å gjennomgå ørten timer instruksjon i mikro for å finne ut av fenomenet?

For ordens skyld - det er ikke disse flygernes feil, men lovgivernes!
Old 05-03-2006, 01:06   #8
KennethGS
N/A

Quote:
Originally posted by ANX

Blant standardflygere (metallfly) kalt PAPPSLØYD!!!
Helt til de konverterer....

Quote:
Nå skal bemerkes at jeg har meget gode venner i mikro-miljøet, men har sett at noen der har liten forståelse for aerodynamikk og værforhold.
Vel, mye har skjedd på opplæringsfronten over årene... "Gamle" mikroflygere burde fått pålegg om å ta teorien på nytt...

Quote:
Eneste som redder havaristatistikken er at disse dyra flyr så sakte at liv som regel ikke går tapt når de tryner. Hvilket skjer fra tid til annen.
Sant nok... ...men kravet er å kunne holde seg i luifta med kun 65 km/t... Tror det er ille nok om det smeller...

Quote:
Men - var et tilfelle i Vågå (?) der et mikrofly sertifisert for kun én ble benyttet av en "pilot" for å ta med "ulovlig" passasjer og bedrive snittflyging. Med fatalt utfall. To dævve. Manglende forståelse for regelverk?
Høres mer ut som idioti, men jeg finner ingenting om den ulykka.. Du kan kanskje peke i rett retning?

Quote:
Grøsser når jeg overhører mikro-flygere diskutere egen-mekking av deler til fly som tross alt skal i lufta. Omtrent som det var en snøscooter.
Hehe... Vel, noen av dem vet faktisk hva de driver med...

Quote:
LT overlot fenomenet til NAK dengang det startet som motoriserte hangglidere. Og så har de "glemt" dem etterhvert som utviklingen gikk videre. Noe med vekten nå. Så kan man f.eks ta ut batteriet før veiing ved sertifisering.
Du er visst ikke så veldig opplyst på dette feltet skjønner jeg... LT har langt ifra glemt mikroflyene! De følger godt med skal jeg love deg... Hva veiingen angår, så er dette en årlig ting, ikke bare ved sertifisering...
Batteriet er regnet som en fast installasjon, og skal således være med på veiingen...

Quote:
Mikroflygere trenger ikke RT-sert. De velsignede sjeler forteller hele livshistorien hvert tredje minutt selv om det ikke er andre i luftrommet, og rapporterer "base" når de er milevis unna. Det er ikke deres feil, men feil med opplæring/regulering.
Det er ikke noe galt med opplæringen/reguleringen... Har man radio så trenger man RT-sert.. Så enkelt er det... Grunnen til at mange ikke har det er ganske enkelt at mange ennå kun opererer i ukontrollerte luftrom, hvor det ikke er krav til RT... Det er uansett krav om RT-sert dersom du har radio ombord og skal bruke den...

Quote:
MEN - de kan bruke småflyplasser. De kjører 500' landingsrunder i motsetning til motorfly sine 1000'. Og så klager publikum på den lokale motorflyklubben.
Dette høres ut som et lokalt problem, og er noe den ene klubben bør ta opp med den andre... På Jarlsberg flyr vi alle i 1.000 fot, og naboene der er ikke mer glad i støy enn andre plasser... Kanskje dere er blitt så flinke til å syte om det at ingen tenker på å ta opp dette med de lokale mikroflygerene?

Quote:
Ingen (hvem skulle det være?) ser ut til å bry seg om problemet. Ukyndige mikroflyinstruktører viderefører sine misforståelser til nye mikroflygere.
Igjen, teorien har blitt bedre over årene, og hvis du fremdeles referer til høyden i circuit, så får du jo bare ta deg selv i nakken og ta dette opp... Du ser tydligvis at dette er et problem, så gjør noe med det istedet for å syte om det...

Quote:
Må vel snart ta mikro-utsjekk for å finne ut hvorfor de ikke "flarer" når de skal sette seg. Men man får jo ingen credit for sin PPL på motorfly. Orker jeg å gjennomgå ørten timer instruksjon i mikro for å finne ut av fenomenet?
Flarer dem ikke? Det må igjen være et lokalt fenomen i så fall.. Mikrofly flares som alle andre fly... ...og om du skulle konvertere, så er du ikke første PPL-piloten som gjør det, og det blir stadig flere....

...og jo, du får credit for PPL.. Du må ta teorien og minimum 5 timer utsjekk med instruktør....

Quote:
For ordens skyld - det er ikke disse flygernes feil, men lovgivernes!
Er vel neppe lovgivernes feil at piloter ikke flarer, flyr for lavt i circuit, ikke bruker korrekt fraseologi....

KennethGS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules