Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-08-2012, 21:53   #1
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
OBB 19 OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)



Jeg har ikke hatt så mye sommerferie i år, delvis fordi jeg ikke har opptjent så mange feriedager, jeg er i ferd med å bytte jobb og fordi jeg tok fri både i vinter og i forbindelse med noen reiser på våren, deriblant USA. Men med en del fleksitid som en følge av litt reisevirksomhet med jobben tidligere i sommer ble det litt mer ferie enn planlagt. Dermed åpnet også muligheten for et par små utflukter seg.

Jeg har besøkt både Riga og Gøteborg flere ganger før, men disse to turene ga meg likevel god uttelling i form av nye ruter, ny flyplass og ny flytype i loggen – og ikke minst litt sommerfølelse. Både Widerøe og airBaltic er tilknyttet SAS/EuroBonus, så det ble også en slant poeng inn på kontoen.

Reiserute
23. juli 2012: BT 152 OSL-RIX 733
25. juli 2012: BT135 RIX-CPH DH4
25. juli 2012: SK458 CPH-OSL 321
26. juli 2012: WF324 OSL-GOT DH3


Last edited by SeatBelt; 04-08-2012 at 12:20.
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 21:54   #2
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

23. juli 2012: BT152
Oslo-Riga (OSL-RIX)
airBaltic
Economy
Boeing 737-300, YL-BBJ



Det er i tidligste laget, men 7:50-avgangen til Riga er akkurat på grensa til at det går an. Jeg har tatt den før og følt jeg har fått mye ut av dagen, så det er for så vidt ikke noe problem når flytiden også er kort.

Opprinnelig var det satt opp en 737-500 på avgangen, men til min store skuffelse avdekket jeg kvelden i forveien at det ble nok en tur i en -300 over Østersjøen. Det ble i det minste en nykommer for min del, YL-BBJ fra 1999, som kom til airBaltic i 2008 etter å ha fløyet under registreringen D-ADIA for Air Berlin og Deutche BA.

Det var selvfølgelig ikke mulig å legge inn EuroBonus-nummeret ved internettinnsjekkingen, ei heller ikke ved bestilling, så jeg stakk en tur innom skranken ved bagdrop og ba høflig om å printe boardingpass, siden innsjekkingen hadde vært på en søndag og jeg ikke har printer hjemme (de er vel ganske strenge på dette og jeg orket ikke å mase med det med G4S), og om å legge inn EB-nummeret.

”Jeg kan godt legge inn kortet ditt, men det er jo noen år siden de var med i Star Alliance”, sa SAS-mannen. Jeg ble litt overrasket over det han sa, for airBaltic har vel aldri vært medlem i Star Alliance. Jeg påpekte det ikke, men sa at de jo var medlem av EuroBonus og at billettklassen min kvalifiserte for poeng, men jeg gadd ikke å diskutere det noe mer med han. Det verste de vet er vel belærende passasjerer, og det verste jeg vet er kunnskapsløse flyselskapsansatte, så jeg lot stridsøksa ligge.

Nuvel. Etter litt somling med frokosten var jeg sistemann om bord og smatt inn på den fremste Economy-raden. Business Class var besatt av én person, mens det var temmelig fullt bak gardina.






Kø på taksebanen i morgenrushet kombinert med byggeaktivitet ga oss noen venteminutter ved gate 40 før vi fikk takse ut på 19L og forsvinne opp i regntunge skyer.



Det var ikke så mye å se, så jeg bladde frem til den obligatoriske gjennomgangen av Baltic Outlooks rute- og flåteoversikt som ikke hadde forandret seg så mye siden sist. Jeg er imponert over rutenettet deres.





Jeg sto over serveringen og tok meg heller noen minutter på øyet før vi startet innflyvningen over Rigabukta. Høye skyer gjorde det mulig å se litt, blant annet elveutløpet utenfor byen og de triste boligblokkompleksene mellom Riga og Jurmala.







Så var vi nede etter én time og ett kvarter på vingene.







Jeg hadde planlagt en taxi, men valget falt ikke på de grønne bilene – men en grønn buss, altså Baltic Shuttle, eller noe sånt. Den gikk nesten direkte til hotellet for 30 kroner, og hadde avgang ti minutter etter at jeg oppdaget den. Ellers er ikke disse små grønne så dumme heller, men da er vel prisen rundt 80-100 kroner eller noe, for øvrig ti prosent avslag med BalticMiles. Til sammenlikning tror jeg lokalbussen koster ti kroner, men året var 2007 da jeg tok den, så det kan ha endret seg.

SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 21:56   #3
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

Destinasjon: Riga
Innbyggere: Ca. 750 000
Overnatting: Maritim Park Hotel

Riga er en hyggelig og populær by å besøke. Mye skyldes selvfølgelig det lave prisnivået, men har man en gamleby kombinert med vestlig innflytelse er mye gjort. Av de gamlebyene jeg tidligere har besøkt kommer Riga ganske høyt, men det er ingen grunn til bare å holde seg der. En viktig del av Latvias historie er selvsagt kommunisttiden som var over for 20 år siden, men som ennå har synlige fotspor i byen, for eksempel i Vitenskapsakademiets stalinistarkitektur. Bygget ble reist på midten av 50-tallet.



Når man går inn i det er det som å ankomme femtitallet direkte, eller i alle fall kommunisttiden, bare ved å lukke døra bak seg.



Det koster nesten ingenting å ta den slitne heisen opp til toppen og nyte utsikten over byen.







På vei til eller fra denne severdigheten synes jeg et besøk på markedet er et must. Mange gode råvarer, men også mye ræl og plastikk som selges.



Rett utenfor gamlebyen ligger også en hyggelig liten park.



… og i parken finnes et tehus jeg har sovnet i før. Finnes ikke mer behagelige måter å nyte en tekopp på.





Man ligger faktisk og drikker.



Det er også verdt å ta turen til Radisson Blu-hotellet som ligger noen kvartaler lenger opp fra parken. En øl i SkyBar hører med, selv om jeg ikke bodde på dette hotellet. Jeg bodde imidlertid på søsterhotellet i Vilnius i fjor, og de er egentlig helt like, så det var nok ikke mye å gå glipp av.







Jeg oppdaget dette hyggelige stedet, og fant ut at det var på toppen av Galleri Riga. Noteres til neste gang!



Byen er i ferd med å bytte ut trikkene sine, forresten.


Last edited by SeatBelt; 05-08-2012 at 21:14.
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 21:57   #4
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

Ok, jeg skal ikke holde dere for mye ute av gamlebyen, for det finnes fine takterrasser der også. Gutenbergs hotell har en flott en.



Her er også en bar med utsikt. Jeg holdt meg unna.



Ellers er det pretty much like this:









Og er du lei av brostein, sa du?



Jeg brukte TripAdvisor ganske aktivt denne gangen – det har seg slik at jeg har blitt hekta på å skrive reviews der etter at jeg oppdaget at man kan oppnå ulike nivåer. Bruken resulterte blant annet i et besøk på restauranten som er rangert som nummer tre i Riga; Domini Canes.





Strålende og billig. Med et glass musserende før maten, forrett med anbefalt hvitvin, hovedrett med anbefalt rødvin, dessert og en liten whisky til slutt falt sluttsummen jeg måtte betale på et sted mellom 250 og 300 kroner. Maten var veldig god, og vinanbefalingene traff spikeren på hodet. Det jeg husker best er likevel mascarponekremen, som jeg tør påstå er blant de aller beste jeg har spist.



Prøvde også denne, som jeg absolutt vil anbefale – nydelig garnityr satte preget her, men ikke like heldig med vinanbefalingene:



TripAdvisor ga meg imidlertid litt for store forhåpninger til hotellet, men for prisen skal jeg likevel ikke klage. Maritim Park ligger på andre siden av elven, bak ”det andre” Radisson-hotellet, og derfor litt avsides, men med 25 kroner for fem turer med trikken som går rett utenfor er det ikke ille.


Veldig 90-talls, men i det minste rent. Ikke pent.





Fantastisk kunst prydet veggene.

SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 21:58   #5
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

Destinasjon: Jurmala
Innbyggere: Ca. 60 000

Når sola skinner i Latvia og gradestokken passerer 20-25 grader er det lurt å ta seg en tur ut til kysten. Det er enkelt og koster selvfølgelig ingenting. Togreisen ut til Jurmala tar ca en halvtime, og koster 20 kroner tur/retur. Det er en tur jeg har tatt tidligere, og selv om det er turistpreget der ute er det annerledes og befriende.

Den massive jernbanestasjonen i Riga er en opplevelse i seg selv.



Det er også togene. Toget lengst vekk er nattoget fra Moskva.



Sjekk disse lokomotivene. De dro et usedvanlig langt og bråkete godstog.



Turen ut av byen er fin, først forbi markedene og så over jernbanebrua.



Underveis stopper toget ved flere stasjoner som har den samme stilen/arkitekturen. Ved noen av dem finnes det knapt hus, men likevel fullt av folk som skulle på.



Jeg gikk som forrige gang av på Majori, men man kan fint gå av både før og etter. Temperaturen tok meg rett ned på stranden for litt friskere luft, og det kjentes godt.



Det er utrolig langgrunt.





I selve Jurmala, og det som er hovedgaten, er det forferdelig turistpreget, både når det gjelder utvalg av butikker og restauranter. Men det er verdt en rusletur og en kald iste i skyggen.



Jeg hadde ikke giddet å sjekke når togene gikk tilbake til Riga, men syntes å huske at det gikk sånn ca. hvert 20. minutt. Det gjorde de selvfølgelig ikke, selv om rutetabellen på stasjonen sa så, så det ble en del tid å tilbringe på Majori stasjon i ettermiddagssola.

SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 21:59   #6
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Air Baltic Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

25. juli 2012: BT135
Riga-København (RIX-CPH)
airBaltic
Economy
Dash 8-Q400, YL-BAF

Reiser med airBaltic til Riga er som regel billigst når man reiser direkte, men siden denne turen ble tatt litt på sparket og bestilt midt i juli ble det en svingom innen CPH på vei hjem. Det var selvfølgelig heller ikke nå mulig å legge inn EuroBonus-nummeret ved innsjekk, ei heller på automat på flyplassen. Siden connecting flight var SAS var det heller ikke mulig å velge sete på denne, men det fikset jeg på sas.no, så den saken ble lett løst.

På flyplassen var det et enormt kaos avmennesker som skulle både hit og dit, og det er ganske trangt før sikkerhetskontrollen.



Ellers liker jeg flyplassen godt.



Jeg fikk øye på en Kalitta bak der, det kom litt overraskende.



Jeg antok at det kom til å bli buss og fikk rett – vi skulle ut til Dash 8-linja!



Flyet, YL-BAF, er nytt og fresht fra 2010.





Norwegian skulle også til København, femten minutter før oss:





Ingen i business, men fullt bak gardina. Jeg hadde sikret den fremste økonomiraden igjen.





Taksing på rutetid og rett opp etter en tur forbi den gamle flysamlingen. Denne besøkte jeg i mars i fjor, litt av en skraphaug, men ganske interessant.



SeatBelt is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2012, 22:13   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,435
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

Nok en strålende rapport. Fin mix av fly, destinasjons og landskapsbilder
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 00:45   #8
joamykle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Location: Østfold
Posts: 261
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

Dette var en strålende reiseskildring, og som tidligere nevnt - variert og bra innhold!
joamykle is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 08:00   #9
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

Som vanlig en meget bra reiserapport SeatBelt - mange takk!!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 19:17   #10
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

Fine bilder og bra skrevet om både flyreisene og byene.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 19:56   #11
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,812
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

Takk for en fin rapport! Godt blandet med fly og destinasjon. Veldig bra!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2012, 21:31   #12
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

Takk for rapport, strålende som alltid.
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2012, 08:38   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: OSL-RIX-CPH-OSL-GOT (2012)

Svært effektiv og kreativ sommerferie! Göteboerg og Riga er hyggelige byer, men den teloungen vekker minner fra en dag jeg helst vil glemme (les: fyllesyk). Takk for rapport med fine bilder!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Gis bort: OSL-RIX-OSL 8-10. juni Upsaker Reiseforum 0 07-06-2016 22:30
OSL-AAL-CPH-OSL (2012) SeatBelt TripReports 25 19-04-2012 22:50
Tripreport OSL-RIX-IST , IST-RIX-OSL (NB en del bilder) Hypern TripReports 12 15-09-2010 10:33
OSL-RIX-NCE-LHR-OSL med airBaltic og British Airways LN-AØR TripReports 15 29-07-2008 17:55


All times are GMT +2. The time now is 04:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.