![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: TRD
Posts: 493
|
![]()
Mitt første forsøk på en liten TR her på forumet. Bildene er tatt med en eplefon og er rimelig uredigerte annet enn på størrelsen og roteringen.
Målet for reisen var, som vanlig, Skottland (ABZ) - og for en gangs skyld var det ikke whisky som sto i fokus, men heller en helt ordinær familieferie. Billettene ble kjøpt i vinter i løpet av et SAS-salg. Kjøpet ble gjort på Widerøe (via link oppe til høyre) da SAS.no ikke kunne tilby hverken såpass gode priser eller så mange fly-alternativer som wideroe.no klarte. Hele reisen ble med SAS-metall, uvanlig nok. Normalt bruker vi å fly via SVG eller BGO til ABZ, som oftest med WF over Nordsjøen. Denne gangen ble det med tre av SAS' servicekonsepter som for oss i Eco ikke akkurat har noen forskjell (annet enn litt forskjellig utvalg i Cloud Shop'en). 04.07.12, 06:00, SK2885 - CRJ900, TRD-CPH: Familietaxi fra Trøndertaxi tok oss (3 pax) til Værnes denne alt for tidlig morgenen, med ankomst 04:45. TRD hadde en god del folk i innsjekkshallen denne morgenen, men mange måtte snu, gå ned trappen og spasere til Terminal B for innsjekk da de skulle på chartertur med Thomas Cook. Automaten ble oppsøkt (innsjekk gjordt på nett dagen før), pass scannet og 4 stk bagasje tastet inn (med automatisk krav om 250 NOK i ekstrabegyr). Hadde forventet gebyret (3 kofferter og barnesete), men dette var første gangen vi hadde blitt avkrevd det med samme mengde bagasje. Kjapp avlevering i bag-drop, en spasertur til etasjen under for å levere bilsetet i spesialbagasjen før turen gikk opp igjen og null kø i sikkerhetskontrollen. Lite folk i A-terminalen (bilde #1 og #2) da de aller fleste skulle utenriks (SK og KL) denne morgenen. De fleste sitteplassene Greit belegg (ca.80%)denne mandags morgenen, der de to første radene (totalt fire seter = to personer) var Eco Extra og vi hadde plassert oss på første Eco rad (#3). Grei plass og fikk plass til neven og et par hårstrå til. Sist gang på denne ruten hadde satt vi på andre Eco-rad og vogna var utsolgt for frokostposen når de hadde passert oss så denne gangen hadde vi sikret oss med medbragt frokost. En kaffe kopp fikk dog SAS spandere på oss. Blandingscrew av dansk og svensk kabinbesetning med heldansk cockpit. Landing CPH litt før ruteplan, noe som var like greit med tanke på at connection var på 50 min. Parkerte på A-piren, helt inne ved terminalbygget. En kjapp tur innom Lego-butikken for gaveshopping ble det før turen gikk gjennom det lett overbefolkede shoppingområdet og passkontrollen. 04.07.12, 08:25, SK2519 - CRJ900, CPH-ABZ Greit belegg her også (70-80%) der vi igjen satt på første Eco-rad. 50% belegg foran oss. Litt mindre plass enn på TRD-flyet, men neven fikk nesten plass (Bilde #7). Heldansk crew denne gang med kabinbesetning av god gammel SAS-type (eldre, myndige damer med full kontroll). Hadde fortsatt matpakke, så det ble med en kaffekopp fra vogna. Hendelsesløs flytur med tett skydekke i ABZ under innflygningen og landing litt før tid. Lang passkø (vi var tredje fly som hadde landet på kort tid, både LH og WF sto parkert da vi gikk ut av flyet). Bagasjen kom sekunder etter at passkontrollen var passert og 10 minutter senere sto vi foran leiebilen (Bilde #8), litt over seks timer etter å ha blitt hentet av taxien. 04.07.12-11.07.12, Scotland/Alba - Baile MacRath, Eilean a' Cheò, Obar Dheathain Leiebilen, en VW Passat 1.6 TDI (Group J), fikk vi istedet for den bestilte Vauxhall (Opel) Astra or similar (Group C). Bestilt direkte hos Hertz med CDP nummeret til Travel Partners Club (resulterte med halv pris i forhold til EB-nummerene) for den nette sum av £72 for en uke. Diesel ble fylt for nær £60 ved tilbakelevering. Etter to-tre timer brukt å rote rundt i Aberdeen på jakt etter en Halfords for å kjøpe et billig barnesete (pax 4 er på vei) gikk turen mot vest. Et besøk på Loch Ness-senteret i Drumnadrochit er påkrevd med små barn og eller gikk kjøreturen uten problemer (med unntak av disse dømrade turistene som kjører som noen sinker). Etter noen dager hos venner i Balmacara (Bilde #9 og #10) og besøk på Isle of Skye (deriblandt et lite leketøysmuseum (Bilde #11, #12 og #13)) og litt Coo-spotting (Bilde #14) gikk turen til Forres og deres lokale Highland Games (BIlde #15 og #16). En sur dag, med med tivoli, is, brus, pølser, pannekaker og leker går timene raskt, også for små barn. Neste dag gikk turen til Aberdeen, via Macduff Aquarium (stranden nedenfor på bilde #17) og Hoodles Playbarn. Fornøyelsesområdet Codonas, adskillige puber (Bilde #18), bokbutikker og ymse annet gikk tiden som en lek. 11.07.12, 09:40, SK4612 - B737-500 (tror jeg), ABZ-SVG Ankomst flyplassen 08:10 og bilnøkler avlevert 20 minutter senere. Kort kø hos innsjekk (hadde sjekket inn på nett) selv uten bag-drop for SAS/WF i ABZ. Ble vinket fram til han som satt i Biz-skranken, en kar som må ha vært den trægeste innsjekkingsagenten jeg har møtt (fant oss ikke til å begynne med, måtte spørre en kollega om hjelp). Ble etterhvert sendt bort til billettkontoret for å betale £25 for den 4. kofferten og så var det å levere den i spesialbagasjen og så var det bare å passere billett- og sikkerhetskontroll (null kø) og så ble man ledet inn i tax-free'n. Aberdeen Airport er en liten og trang flyplass med få sitteplasser og lite plass foran gatene. Vi tok først en tur innom Boots for å kjøpe noen Meal Deals (£3.79 for drikke, sandwich og snack) til en tredjedel av prisen SAS skal ha ombord. Tre flighter (BGO, SVG og CPH) med avgang 10-20 minutter unna hverandre skulle boarde fra samme gate. Dette skjer ved at man "boarder" en gjen og stiller dem om i pre-boarding stands (4 stykker på denne gaten) før de slippet ut til flyet. Tynt belegg på denne flygningen (Bilde #20), ca 50%) der vi nok en gang satt på første Eco-rad. Det var 3 rader Biz (0 pax) og 7 rader Eco Extra (15 pax). Stryk på knyttneve testen (Bilde #19). Kaffe ble drukket og Boots-maten avnytt på en like hendelsesløs flytur som de foregående. Helnorskt crew. Landing 15 minutter før tiden og ingen i gaten til å ta imot oss. Tok ca. 5 minutter før det var å haste inn til passkontroll, bagasjehenting, toll, bag-drop og security - alt innenfor en connectiontid på 35 minutter. Bagasjen kom på båndet før vi hadde kommet ned trappa, stor tommel opp til SGH SVG for svært effektiv håndtering. 11.07.12, 12:20, SK4484 - B737-800, SVG-TRD Selvbetjent bagdrop for kofferter og spesialbagasje for bilsetene gikk på null og niks før turen gikk til security (null kø) og så bort til "nyterminalen" til SVG. En kjapp tur på WC ble det tid til og vi ankom gaten to minutter før de startet ombordstigningen. Ikke akkurat fullsatt her heller (ca. 60-70%). Vi hadde rad 8 som var den første 3-seteren jeg kunne velge dagen før (BN12). Nok en kaffe mørkt og varmt SAS-vann ble drukket mens kone og barn fikk seg ett glass vann. Null og niks å melde fra turen forøvrig. Landet i solskinn i Trondheim og fikk bagasjen rimelig kjapt. Så var det ut i drosjen og hjem igjen 5.5 timer etter at vi parkerte leiebilen i Aberdeen. Hyggelige flyturer med grei sitteplass (jeg er 186cm) og vennlig kabinbesetning over hele linja. Et forholdsvis forutsigbart proukt. Datterea (5) liker det svært godt når hun får ting av kabinbesetningen, noe hun fikk på tre av fire flygninger denne gangen (forskjellige ting hver gang). 2500 Basispoeng ble EB fangsten for denne turen, en heftig oppgradering sammenlignet med de 600 poengene som var det vanlige tidligere (via SVG/BGO). Skulle fortsatt ha hatt ett direktefly fra TRD til Skottland (aller helst til INV). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,709
|
![]()
Takk for rapport fra reise i vesterled!
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Takker for fin rapport!
Ser ut som dere hadde rimelig problemfrie etapper både att og fram ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Skuffende rapport - det manglet en hel del!! Hehe - spøk til side, ser ut som et fint land om man ikke bare har det brune for øyet og munnen også.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Store hårfønere og rike Sjeiker på Vestlandet ++ | flyBG | Bilder & foto | 3 | 02-09-2013 18:10 |
God tirdag fra Solens Rike | Someone | Flyforum | 20 | 18-10-2011 23:41 |
Sol og tåke - kontrastenes rike - OSL | viking1965 | Bilder & foto | 6 | 04-04-2011 01:49 |
En dag i O'Learys rike | Blubird | TripReports | 5 | 28-05-2010 21:31 |
God morgen fra solens rike | LN-MOW | Flyforum | 12 | 02-07-2009 16:36 |