![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Et spennende brev som Widerøes kaptein Ola Giæver har sendt til Samferdselsdepartementet i sakens anledning.
Det kunne jo ha vært spennende å sett på nytt på hvorvidt vi er tjent med det regimet vi har i dag mht "security" Ola OK Giæver Jr. Samf. Dep. V/Erik Lahnstein Nedgradere Security på Norske innlandsruter? Jeg mener svaret er klart JA! Redselen etter 11 september 2001 har lagt seg og betydelige sikkerhetstiltak er iverksatt, som forhindrer en gjentakelse! Fra det tidspunkt cockpitdørene ble "boltet og låst", ble security fullstendig bortkastede penger, og fungerer i dag som et byråkrati som forsinker effektiviteten i vårt samfunn! Jeg har nå over 30 år i Norsk luftfart og mener at security kan nedgraderes betydelig! En kan gå tilbake til den gamle modellen hvor flyselskapene selv utøvet kontrollen! I dag finnes der ikke security på: Privatfly (store som små) Helikopter Luftskip tog / høghastighets flytog busser trailere (med farlig gods som bensin) Ferger Hurtigbåter Hurtigruter Trikken Gondolbaner osv Spør Avinor om kostnaden og antall ansatte på innlands flyplasser! Tusenvis ansatte og milliarder bortkastede norske kroner er min påstand! Effekten i dag er negativ, ikke engang NULL! "Galskapen" kan illustreres ved følgende eksempel; Ved ombordstigning av passasjerer til rutegående luftfartøy ble følgende uttalt av flyselskapet's ansatte; Jeg kan ikke starte ombordstigning på flyet da jeg ikke lenger har nøkkel til døra ut til gaten (ps denne har jeg nå hatt i 38 år, men nøkkel er nå overlatt til en nytilsatt fra Security, han venter vi på) Flyet ble også forsinket hører med til historien og den ansatte ønsket nå å "pensjonere" seg grunnet mangel på myndighetenes tillit til hans utøvelse av sitt yrke gjennom hele 38 år! På Innlandsruter bør sikkerheten nedgraderes og kontrollen overføres og pålegges flyselskapene selv! Mitt forslag blir å endre forskriften som regulerer Security på Innlandsruter! Norge er et rolig hjørne av verden, vi trenger ikke strengere Security i Berlevåg enn det som utoves i Moskva og New York (for slik er det blitt i dag)! NB! På Norske veier døde det 169 mennesker i år 2011. Bør ikke heller "Security-midlene" flyttes ut på veiene for sikring av farlige veier! Dersom det hadde vært daglige dødsfall i luftfarten, ville hele luftfartsindustrien blitt stoppet over natten! Med vennlig hilsen Ola O.K. Giæver jr. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]()
Ola O.K. Giæver jr. - Klapp klapp klapp klapp
![]() E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,155
|
![]()
Bra innlegg! Jeg er veldig enig i mye av det som skrives men dette er en svææær debatt.
|
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]()
100% enig med Ola Giæver. Irriterer meg grenseløst hver gang mine besteforeldre med diverse interne skruer blir kontrollert om og om igjen. Helt meningsløst som om folk på over 70 har interesse av å sprenge eller kapre ett innenriksfly.
Eneste fordel jeg kan se med sikkerhetskontroll innenlands er at eventuelle rusa psykisk syke personer ikke kan gå amok med medbragt kniv. Hver gang det i media omtales at en psyskisk syk person har gjort noe fælt, burde det heller stått ruset person. Dette tullet med å ta fra folk flytende vesker er også helt meningsløst etter min mening. |
![]() |
![]() |
#5 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
"Ta meg deg denne ryggsekken gjennom sikkerhetskontrollen og gi den til vår mann innenfor. Om du ikke gjøre det eller varsler politiet vil vi ikke slippe løs ditt barnebarn som vi har kidnappet."
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
|
![]()
Det er jo en del som vandrer rundt med forbudte gjenstander, til og med våpen, og man bør ha et apparat for å forhindre dette. Imidlertid burde fokus være mer på 'farlig gods' (altså f.eks. gassflasker og annet som utgjør en faktisk risiko) - iallefall så lenge truseklbildet er som det er. Og slik kunne det godt være i andre deler av verden også - også her i USA.
Å legge ned sikkerhetskontrollen fullstendig ville være å gjøre oss selv en bjørnetjeneste, men en omlegging til et mer praktisk regime som faktisk øker sikkerheten bør være mulig. Adgangskontroll som beskrevet over, er selvfølgelig også noe som godt kan gjøres av flyselskapets egne. Likeledes, ved skikkelig bakgrunnskontroll, kan også selskapenes ansatte tildeles større ansvar, som feks. direkte adgang til fly uten kontroll. Men problemet er at det er altfor mange som tjener store penger på dette til at det er mulig å få gjort om systemet. Og at uvitende politikere og presse tabloidiserer prosessene, gjør heller ingenting for å hjelpe ... |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Det er jo fint at han føler seg trygg bak låst dør men han bør kanskje tenke litt på sine kolegaer som gjør ut i kabinen?
Jeg vil ikke at folk tar meg seg store kniver og diverse annet som er nevnt her av andre. Jeg er veldig enig i mye av det han skriver men jeg vil ikke bare kutte ut sikkerhetssjekken. |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Der er vel ikke tale om at nogen vil have afskaffet sikkerhedskontrollen, men blot at bruge resourcer, hvor de rent faktisk gør en forskel - og ikke bruge milliarder på at have en masse sikkerhedsfolk stående blot for sende det rigtige politiske signal. Når man fratager piloter lighter nr. 2 og gennemsøger selv indholdet af Läkerol-æsker - så bliver det galskab - når samme person bagefter kan sætte sig i sædet ved siden af en økse og kabinepersonalet håndterer vinflasker i glas (der kan være ganske effektive våben). At fratage pax en vandflaske og samtidig køre paller med vandflasker ind i lufthavnens butikker - uden andet en nogle enkelte og sporadiske stikprøve-tjek - så bliver det galskab. Nej - det penge kunne bruges meget bedre end man gør idag. Man skulle måske kun bruge halvt så mange i sikkerhedskontrollen og dermed også have råd til at give dem en ordentlig løn og fastansætte dem i lufthavnen - uden at skulle oursource dem til firmaer, der gør hvad de kan for at presse arbejdsforhold. Men det var jo lidt OT.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
#10 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
Det er noko rart med luftfarten; alt er så skummelt. Ja, skjer det noko får det store, stygge konsekvensar. Men at til dømes fly skal vere eit så mykje meir aktuellt terrormål enn til dømes t-bane, tog og buss (der ein lettare kan ramme like mange, eller fleire, personar) er berre psykologisk. Sikkerheitskontrollen har jo blitt meir eit merkeleg rituale enn ein kontroll; forrige helg peip det på dama då ho gjekk gjennom på Torp med junior på 7 mnd i armane. Ho lempa han over på meg, eg gjekk gjennom utan lyd, men mini måtte visiterast sidan har var med gjennom då det peip første gangen. Vektaren strauk to fingrar såvidt på rygg og mage på ungen... Det blir berre rart. OT som berre juling, sorry...
__________________
none.... |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Huff, nå blir det jo en forferdelig avsporing her da....
Usj... Jo det som irriterer meg aller mest at selv om regelverket er likt så er gjennomføringen forskjellig. Fløy fra AMS nå i dag og måtte ta både kamera og objektiv ut av baggen og jakken måtte også av. På TRD og ARN krever de også at du tar av deg alle jakker uten at noen vet hvorfor. I Bodø får ikke ansatte ta med kaffe gjennom sikkerhetskontrollen "av hensyn til passasjerene". Og så finnes det de steder som krever at du tar av belte og klokke. Det er plagsomt, jeg gjør det jeg må men det må være likt overalt. Men for å komme på sporet igjen her. Noen som vet om det er noe bevegelse i konflikten? Jeg har som nevnt vært utenlands og er ikke helt oppdatert. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Traumatisk nedgradering til 1A | robertaas | TripReports | 12 | 19-05-2015 19:42 |
Giæver jr. med brev til samferdselsdepartementet | IL-2 | Småprat | 1 | 12-06-2012 17:00 |
CAU-brev til medlemmene | Pjokken | Flyforum | 2 | 29-03-2010 01:27 |
Åpent brev fra flygerne i SAS til | Hurum | Flyforum | 42 | 05-03-2006 14:59 |
Petter Jansens brev til deg | HVI | Flyforum | 24 | 01-01-2006 16:54 |