![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Ryanair
”Flyselskabet har i flere år udnyttet et hul i lovgivningen, som har medført, at piloter og kabinebesætning har arbejdet efter den sociale sikring, der var billigst,” lyder det fra dansk medlem af EU Parlamentets beskæftigelsesudvalg. http://www.takeoff.dk/news/23089 Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]()
Ja, var det ikke det jeg forsto. FR har ikke drevet ulovlig praksis, men uønsket praksis. Selv EU Parlamentets medlemmer ser at praksisen ikke har vært ulovlig som en del medlemmer her inne hardnakket har hevdet.
Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Dette vil ha konsekvenser for alle selskaper, og ikke bare FR. Det nevnes bl.a. i artikkelen at det er mange som bori Danmark og jobber ut fra Sverige, så jeg tolker det dithen at disse nå må gis sosial sikring som om de var bosatt i Sverige. Denne lovgivingen har vel vært diskutert i en av de mange trådene om arbeidsforhold/DY/kontraktsansatte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 178
|
![]()
Men hvis man omrokerer bemanningen, la oss si hver 14 dag da blir hjemmebasen..... der hvor Ryanair vil eller ???
Ansatt i Irland på Irske betingelser, 14 dager på base i Norge, så 14 dager i Sverige osv |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
Helt andret principiælt spørgsmål: Hvorfor skal det absolut være et arbejdsgiver problem at betale social sikring - hvor må ansatte ikke tage vare på eget liv? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Sikkert fordi dette forenkler prosessen veldig og holder kostnader ved system lavt. Velferdsstaten hadde vel vært konkurs om alle skulle betalt selv, slik mange drøyer med å betale regninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Det sidste er ikke korrekt. I Danmark er hovedprincippet at arbejdsgivere ikke betaler skat for de ansatte (der er dog en lille obligatorisk pension (ATP)).
Derimod betales lønmodtageren ret høje personskatter, mens virksomheder betaler 25% i skat til staten af overskuddet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Hvor lang tid tar det normalt før slike EU-vedtak blir satt ut i praksis?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Många av DYs kabinanställda på CPH är svenskar, som bor i Skåne. Detsamma gäller för TUIFlyNordic.
Generellt är det många fler svenskar som jobbar i Danmark och bor i Sverige än tvärs om. Exempelvis på CPH jobbar det massor av svenskar, i säk kontrollerna, i resturanger & affärer etc. Last edited by L-1011; 25-05-2012 at 23:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
En svensker der arbejder i Danmark betaler skat i Danmark, en aftale der har været utilfredshed med i Sverige. Om de ansatte så er ansat i Danmark eller Sverige er noget andet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
EASA Lovgivning Part-145 Certifying Staff | Northrider | Flyteknisk forum | 1 | 16-02-2013 00:31 |
DY stopper pilotpraksis | Skyhigh | Småprat | 1 | 08-10-2012 16:02 |
Spare a thought for Michael O’Leary, Chief Executive of 'Ryanair'. | LN-KOG | Småprat | 5 | 16-12-2011 16:44 |
747-8’s one million pound takeoff! | EKGH | Flyforum | 6 | 29-08-2010 21:16 |
Dansk passasjeravgift stopper Ryanair | Trety | Flyforum | 20 | 17-03-2005 22:46 |