![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
|
![]()
Braathens S.A.F.E. hadde jo som de fleste her inne vet to Boeing 767-205 i tidsrommet 1984-1986. De var ikke ER versjon så vidt jeg vet.
På dette bildet http://www.airliners.net/photo/Air-S...e81cb95f31e89e står det Boeing 767-200ER på flykroppen. Er dette riktig? Har flyet blitt oppgradert? Eller er det bare feilmerking? Hvis jeg skal gjette, må svarene på spørsmålene bli Nei, Nei og Ja... Noen som kan si noe mer sikkert?
__________________
Mvh Lars Tore Haugan Last edited by LTH; 07-05-2012 at 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
|
![]()
Har lyst til å tilføye et spørsmål:
Hvor fløy disse? Hadde BU utenriksruter på den tiden, eller ble de brukt innenriks? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
|
![]() Quote:
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Den ble opgradert til ER i 1988, mens den ble leid av TWA. (ILFC var eier).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
På Norske Vinger
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
|
![]()
Begge 767-ene Braathens hadde ble oppgradert til -205ER da de gikk til TWA.
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
|
![]() Quote:
![]() Men tusen takk for svar ![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Forøvrig, uten at det har noe med saken å gjøre: "LN-SUV" er nå tilbakelevert ILFC og står såvidt vites lagret i GYR.
Men "LN-SUW" (som har vært småpakkefrakter hos ABX som N713AX) ser nå ut til å bli ekte frakter for Atlas. Skyliner nevnte den nylig: Boeing 767 -205 23058 101 N713AX ABX Air ferried 02/04may12 ILN-LGG-TLV for conversion, for Atlas Air as N655GT ex N651TW |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Ny strategi fra Atlas. Fra bare å operere 747F, har de nå begynt med mindre fraktere samt pax. Spennende å se om de lykkes. De klarte jo å fravriste World prestisjeruta Houston-Luanda da de lovet å sette innn 747 også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Mulig litt dumt spørsmål, men hva må man gjøre mer enn å sette inn større fueltanker om man skal konvertere til ER?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
Men det du trenger er større kapasitet på Cargo Bay Fire Suppression, (SUW hadde forøvrig dette som ny), og du trenger en (standby)generator til. For 767 ble dette løst ved at man monterte en hydraulisk motor for å drive denne generatoren. Denne motoren skulle kunne få trykk fra hydraulikkpumpen som ble drevet av RAT (Ram Air Turbine). Dette var for hvert enkelt flyindivid, selvfølgelig. I tillegg måtte jo selvfølgelig kombinasjonen flytype/motortype for i det hele tatt å kunne få en ETOPS-godkjenning kunne demonstrere at den var pålitelig nok til at luftfartsmyndigheten, i dette tilfellet FAA, kunne godkjenne det. I tillegg måtte operatøren godkjennes ved at prosedyrer for dette ble inkorporert i dennes prosedyreverk og operatørens "track record". Hvis noen har tillegg/rettelser er det bare fint, har tatt dette "fritt etter hukommelsen" etter hva som ble sagt fra mine kolleger som jobbet med disse to på 80-tallet.... ![]() Last edited by Stone; 11-05-2012 at 08:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
767-200ER kom ju redan 1984 och ETOPS lanserades väl officiellt 1985 om jag minns rätt ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Nei, overhodet ikke. 'ER' er kun en fabrikkbetegnelse for å indikere at maskinen har lengre rekkevidde enn basismodellen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
I tillegg vil installasjon av centertank (som -200ER hadde) i 767 være en ganske stor modifikasjon, i tillegg til strukturelle endringer for å heve MTOM til et nivå hvor den ekstra fuelkapasiteten virkelig kan komme til nytte. Såvidt jeg forstår har ikke SUV/W fått større tank, noe som underbygges av at deres MTOM hos TWA (ref JP) lå lite over hva de hadde i BU. Forøvrig blir vel ofte standard 767-200 (eller 737/757 for den del) modifisert for ETOPS omtalt som "767-200ET". Jeg vet ikke om Boeing har noen standardbetegnelse på disse. Last edited by Stone; 16-05-2012 at 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Braathens Boeing 767 - artikkel | VC-10 | Flyhistorisk forum | 8 | 09-05-2015 23:40 |
Hvor fløy Braathens S.A.F.E sine Boeing 767 ? | BraathensSafe1985 | Flyhistorisk forum | 15 | 24-01-2015 17:10 |
Braathens SAFE - Boeing 767-205 i 1:400 skala! | LN-REF | Samlerhjørnet | 20 | 11-07-2011 17:12 |
Braathens Boeing 767 | erlingjo | Samlerhjørnet | 21 | 11-09-2010 18:54 |
Modellbilder på Braathens S.A.F.E. Boeing 767-205! | SE-SAM | Samlerhjørnet | 23 | 18-01-2010 22:28 |