Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-05-2012, 18:14   #1
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Braathens S.A.F.E. hadde jo som de fleste her inne vet to Boeing 767-205 i tidsrommet 1984-1986. De var ikke ER versjon så vidt jeg vet.

På dette bildet http://www.airliners.net/photo/Air-S...e81cb95f31e89e står det Boeing 767-200ER på flykroppen.

Er dette riktig? Har flyet blitt oppgradert? Eller er det bare feilmerking?

Hvis jeg skal gjette, må svarene på spørsmålene bli Nei, Nei og Ja...

Noen som kan si noe mer sikkert?
__________________
Mvh Lars Tore Haugan

Last edited by LTH; 07-05-2012 at 18:17.
LTH is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 18:16   #2
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Har lyst til å tilføye et spørsmål:

Hvor fløy disse? Hadde BU utenriksruter på den tiden, eller ble de brukt innenriks?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 18:21   #3
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Har lyst til å tilføye et spørsmål:

Hvor fløy disse? Hadde BU utenriksruter på den tiden, eller ble de brukt innenriks?

BF
Flyene ble brukt mest på charter fra OSL(GEN) og ARN. Den ene maskinen fløy også en tur FBU-SVG-FBU på formiddagen, samt en tur FBU-TRD-FBU på ettermiddagen...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 20:05   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Quote:
Originally Posted by LTH View Post

Er dette riktig? Har flyet blitt oppgradert? Eller er det bare feilmerking?

?
Den ble opgradert til ER i 1988, mens den ble leid av TWA. (ILFC var eier).
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 20:29   #5
BU767
På Norske Vinger
 
BU767's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: Anchorage
Posts: 455
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Begge 767-ene Braathens hadde ble oppgradert til -205ER da de gikk til TWA.
__________________
Vi trenger flere Braathens SAFE modeller
BU767 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 21:25   #6
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Quote:
Originally Posted by BU767 View Post
Begge 767-ene Braathens hadde ble oppgradert til -205ER da de gikk til TWA.
Ojjj... Det hadde jeg ikke fått med meg

Men tusen takk for svar
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 22:50   #7
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Forøvrig, uten at det har noe med saken å gjøre: "LN-SUV" er nå tilbakelevert ILFC og står såvidt vites lagret i GYR.

Men "LN-SUW" (som har vært småpakkefrakter hos ABX som N713AX) ser nå ut til å bli ekte frakter for Atlas. Skyliner nevnte den nylig:
Boeing 767 -205 23058 101 N713AX ABX Air ferried 02/04may12 ILN-LGG-TLV for conversion, for Atlas Air as N655GT ex N651TW
Stone is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2012, 23:17   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Ny strategi fra Atlas. Fra bare å operere 747F, har de nå begynt med mindre fraktere samt pax. Spennende å se om de lykkes. De klarte jo å fravriste World prestisjeruta Houston-Luanda da de lovet å sette innn 747 også.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2012, 14:53   #9
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Mulig litt dumt spørsmål, men hva må man gjøre mer enn å sette inn større fueltanker om man skal konvertere til ER?
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2012, 08:55   #10
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Quote:
Originally Posted by Dreyer View Post
Mulig litt dumt spørsmål, men hva må man gjøre mer enn å sette inn større fueltanker om man skal konvertere til ER?
Større fueltanker trenger du egentlig ikke, ER (eller ETOPS-godkjenning for å være helt korrekt) er ikke avhengig av det. Basic 767 har bra range uansett.

Men det du trenger er større kapasitet på Cargo Bay Fire Suppression, (SUW hadde forøvrig dette som ny), og du trenger en (standby)generator til. For 767 ble dette løst ved at man monterte en hydraulisk motor for å drive denne generatoren. Denne motoren skulle kunne få trykk fra hydraulikkpumpen som ble drevet av RAT (Ram Air Turbine).
Dette var for hvert enkelt flyindivid, selvfølgelig. I tillegg måtte jo selvfølgelig kombinasjonen flytype/motortype for i det hele tatt å kunne få en ETOPS-godkjenning kunne demonstrere at den var pålitelig nok til at luftfartsmyndigheten, i dette tilfellet FAA, kunne godkjenne det. I tillegg måtte operatøren godkjennes ved at prosedyrer for dette ble inkorporert i dennes prosedyreverk og operatørens "track record".

Hvis noen har tillegg/rettelser er det bare fint, har tatt dette "fritt etter hukommelsen" etter hva som ble sagt fra mine kolleger som jobbet med disse to på 80-tallet....

Last edited by Stone; 11-05-2012 at 08:57.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2012, 15:42   #11
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Større fueltanker trenger du egentlig ikke, ER (eller ETOPS-godkjenning for å være helt korrekt) er ikke avhengig av det. Basic 767 har bra range uansett.
En fråga: "ER eller ETOPS-godkjenning for å vare helt korrekt" , hänger det verkligen ihop ?
767-200ER kom ju redan 1984 och ETOPS lanserades väl officiellt 1985 om jag minns rätt ?
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2012, 15:49   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Nei, overhodet ikke. 'ER' er kun en fabrikkbetegnelse for å indikere at maskinen har lengre rekkevidde enn basismodellen.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2012, 19:19   #13
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Braathens S.A.F.E.s Boeing 767-200ER?? (LN-SUV)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei, overhodet ikke. 'ER' er kun en fabrikkbetegnelse for å indikere at maskinen har lengre rekkevidde enn basismodellen.
Nå var det lenge solid forvirring rundt disse to begreper, også på grunn av at når Boeing kom med 767-200ER impliserte det både lenger rekkevidde og det man etterhvert definerte som ETOPS-godkjenning. Derfor tolket jeg Dreyers spørsmål til å omhandle det som nå heter ETOPS.
I tillegg vil installasjon av centertank (som -200ER hadde) i 767 være en ganske stor modifikasjon, i tillegg til strukturelle endringer for å heve MTOM til et nivå hvor den ekstra fuelkapasiteten virkelig kan komme til nytte.
Såvidt jeg forstår har ikke SUV/W fått større tank, noe som underbygges av at deres MTOM hos TWA (ref JP) lå lite over hva de hadde i BU.

Forøvrig blir vel ofte standard 767-200 (eller 737/757 for den del) modifisert for ETOPS omtalt som "767-200ET". Jeg vet ikke om Boeing har noen standardbetegnelse på disse.

Last edited by Stone; 16-05-2012 at 19:23.
Stone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Braathens Boeing 767 - artikkel VC-10 Flyhistorisk forum 8 09-05-2015 23:40
Hvor fløy Braathens S.A.F.E sine Boeing 767 ? BraathensSafe1985 Flyhistorisk forum 15 24-01-2015 17:10
Braathens SAFE - Boeing 767-205 i 1:400 skala! LN-REF Samlerhjørnet 20 11-07-2011 17:12
Braathens Boeing 767 erlingjo Samlerhjørnet 21 11-09-2010 18:54
Modellbilder på Braathens S.A.F.E. Boeing 767-205! SE-SAM Samlerhjørnet 23 18-01-2010 22:28


All times are GMT +2. The time now is 02:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.