![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]()
China Eastern har lansert en ny rute mellom Shanghai og Stockholm. 3x ukentlig med A330-200 fra 16 juni
https://www.routesonline.com/news/38...-in-june-2018/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,541
|
![]()
Hmm, trist... enda en rute til ARN, som jo sammen med CPH og HEL har fått de fleste IC-rutene mot Asia den siste tiden. Det ble snakket varmt når OSL fikk nye folk i ruteutviklingsavdelingen for en tid tilbake, men jeg må si jeg begynner å tvile litt på de folka... «det vil ta noen år» sa de vel, men vi kan jo ikke vente inn i evigheten heller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,204
|
![]() Quote:
Last edited by OttoL; 02-03-2018 at 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() Quote:
Quote:
![]() FYI så var det totale oversjøiske volumet på norsk sjømat 270.000 tonn i 2017. Av dette ble ca 90.000 fraktet ombord på fly ut fra OSL. Resten, dvs 140.000 går på lastebil ned til andre flyplasser på kontinentet og fraktet med fly videre derfra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,204
|
![]() Quote:
![]() Jeg bare spekulerer jeg. Hvis dette forumet kun skal bestå av kvalifiserte innlegg med innsideinformasjon blir det få poster. Så jeg spekulerer videre: China Eastern har sikkert regnet på det og kommet frem til at ARN er mer levedyktig enn OSL. Hvis de skal kjøre 4 avganger fra ARN, hva skulle da OSL fått? 1? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() Quote:
Og grunnen til dette er ruteutviklingsaspektet ved det og hvordan en rekke andre faktorer påvirker hvordan flyruter planlegges; Trafikkrettigheter og ikke minst politikk da det er ekstremt mye politikk i flyruter til/fra Østen både fra CAAC sin side men også flyselskapene. Hva med turistorganisasjonene og reiseoperatørene i de respektive landene og deres commitment, det samme for næringslivet og eksportører, hva med myndighetene og i hvilken grad de påvirker, pusher og tilrettelegger, støtte og insentivordninger i begge ender og vilkår de legger for at flyselskapene skal oppnå insentiver. Hva med tilgjengelige slots på flyplassene, flytid, turn around i begge ender og hvordan passer ops inn ift dette og hva relevant flyindivid brukes til når den ikke flyr PVG-ARN (network planning), feed i begge ender. Og så må man huske på at forholdet mellom Norge og Kina har vært ikke eksisterende i flere år men som nå endelig myknet opp siste halvår og relasjoner og forbindelser må bygges opp på nytt. Effekten av ruteutviklingen en gjør på IC ser man effekten av etter 5-7 år, som Finn-Erik også påpeker, nettopp pga overnevnte faktorer blant annet og teamet på OSL startet arbeidet sitt for ca 2 år siden. Derfor er det alt for tidlig å si at de ikke er riktige mennesker for jobben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Hur som helst kul att kineserna tillslut dyker upp! Började tvivla på att det skulle bli någon linje till PVG... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,900
|
![]()
Helt enig, gi dem tid, det tar fort 4-5 år med solid arbeid for en ny IC rute.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2011
Posts: 380
|
![]() Quote:
Vel 4x ugentlig - ikke 3x. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]()
Selvsagt, skulle stå 4x ukentlig, gikk litt fort
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,527
|
![]()
Gratulerer til ARN!
Så blir det jo spennende å følge hva slags grep SAS nå tar for å beskytte sin rute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
Når det kommer til øst-asia, så er et annet aspekt image og branding. Det er sikkert store nasjonale forskjeller, men endel kulturer, feks Japan, har veldig rigide oppfatninger av utlandet. Danmark og Sverige og til og med Finland er mer "kjente" land, som det er mer vanlig at folk har positive oppfatninger om enn noe upresise. Norge har et image og branding-problem i denne delen av verdenen.
Hvis du ser feks antall Twitter-følgere for de ulike landenes turistorganisasjoner i Japan, havner Norge milevis bak. Dette er synd, fordi det er generelt en dragning mot det nordiske egentlig over hele verden, men Norge har ikke klart å posisjonere seg godt nok mot dette, til tross for at vi har mye å by på. Et problem her er at Norge så til de grader bruker naturen til å markedsføre seg, mens den "nordiske/skandinaviske bølgen" handler om samfunn og kultur heller enn det handler om natur. Selvfølgelig må turistnæringen i Norge selge inn naturen, men en må i tillegg utvikle og markedsføre kulturdestinasjoner - for eksempel den moderne arkitekturen i Oslo, den verdensledende kaffescenen, den maritime kulturarven fra vikingtiden til moderne sjømat- og shippingtider og så videre. Dette er naturligvis en prosesss som tar lang tid. Og det høres kanskje ut som et rart fokusområde i en diskusjon om long haul-ruter, men beslutningsprosessen i øst-asiatiske selskap er nok generelt mer rettet mot magefølelse, personlige relasjoner, prestisje og den slags og ikke bare excel-ark. Her har vi vært langt bakpå. Last edited by Landkrabbe; 02-03-2018 at 19:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Något för oss i Arlanda fanclub att glädja oss åt: premiär för China Eastern Airlines idag.
![]() Fler bilder och text: https://www.swedavia.se/arlanda/nyhe...gs-pa-arlanda/ Hoppas linjen går bra och att det blir både högre frekvens och större flyg lite längre fram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Nu gör China Eastern ett uppehåll på PVG-ARN skriver Flygtorget. Återstår att se om de kommer tillbaka...
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=12849 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
MU är tillbaka på ARN och nu det blir en helårslinje av den:
https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13205 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,169
|
![]()
Var den planlagt som en sommerrute?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Tror avsikten var att köra med en helårslinje. Har inte läst någonstans att den skulle göra paus i oktober. Känslan är att den inte riktigt levt upp till förväntningarna. Men den kommer förhoppningsvis tillbaka i mars.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2013
Posts: 150
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]()
Hmm, i artikeln står det att de är tillbaka i mars? Justering i booking-systemet att vänta eller Flygtorget som skriver fel?
Last edited by jikswoboB; 04-10-2018 at 10:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
China Eastern Shanghai-Arlanda 2018? | L-1011 | Flyforum | 1 | 01-10-2017 14:50 |
China Eastern? Shanghai stop over? | SudCaravelle | Reiseforum | 4 | 12-03-2013 10:55 |
Shanghai Airlines + China Eastern | CK | Flyforum | 6 | 09-06-2009 09:49 |
Shanghai Airlines + China Eastern? | CK | Flyforum | 5 | 25-07-2008 14:00 |
China Eastern skal fly Shanghai-Frankfurt | CK | Flyforum | 0 | 04-04-2006 08:04 |