![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
Endnu en forretnings rejse til Chennai – C –klasse (bortset fra et leg).
I min optik er AF et af de selskaber der altid leverer både på jorden og i kabinen – den blev igen bekræftet på denne tur – bortset fra i DEL – hvor der var kaos! Turen startede med en overnatning i BLL på Zleep hotel lige ved siden af terminalen. Ikke noget at råbe hurra for, det er alene location de vinder på. Man kan spotte lige udenfor (DATs coca cola flyver var parkeret så man ku se den), og det tager kun 5 minutter at gå til terminalen. ![]() Værelserne er ret sterile – med jordens mindste badeværelser (af typen hvor du skal flytte alt ud af badeværelset når du tager bad – ellers bliver det gennemblødt. Men en lille detalje er vægdekorationen! ![]() Billund tillader heldigvis, at man afleverer bagagen aftenen før – det gør man slipper for køhelvede om morgenen – for BLL er der mange afgang mellem 0600-0800 om morgenen, noget som bagagedrop og security bestemt ikke er dimensioneret efter. C-klasse har fælles manuelt betjent dropoff for alle selskaber. ![]() Aflevering af bagen gik pænt hurtigt, og tagget hele vejen til MAA Agent: ”Du skal bare hente den i Chennai!” – Jens: ”Nej – i Indien skal man gennem tolden/immigration første sted man lander, i mit tilfælde BOM”. Agent: ”Ahh nej, det skal du ikke! Først i Chennai” Whatever! Har været igennem cirkus BOM før, så kender rutinen, gad ikke diskutere med ham. Bare træls at han også vil give forkert besked til andre der ikke har prøvet det før Boarding kort udskrevet til hele turen – online checkin gav kun en ”confirmation” – så den skulle ombyttes. BLL-CDG 11MAR2017 AF1765 F-HBXN Security i BLL kan kun beskrives som underbemandet, uorganiseret, og med elendigt layout – men heldigvis er der fasttrack – der dog merges med ”pøbelrækken” når man kommer frem til scanningen. Med det resultat, at man ofte får spydige kommentarer som ”Nå der er nok en der snyder sig foran!” – Nej, et er ikke at snyde: ”Platinum and business class has its advantages”. En kollega var i den almindelige kø – for at komme med LH på monkey class- det tog ham 45 minutter. Det er simpelthen ikke i orden, at det ikke kan gøres bedre – har flere kolleger der har mistet fly, af den grund cirkus BLL. Det skal dog retfærdigvis siges at de er ved at hyre flere folk, og det siges, at der kommer et dedikeret fast track – så måske næste gang det er ok! One lives in hope! I BLL må være virkeligt slemt hvis man er parfumeallergiker – det er umuligt ikke at komme igennem deres taxfree – hvor der er en forfærdelig dunst af parfume. (Hvordan forventer de egentlig, at folk kan danne sig et indtryk af de forskellige dufte, når man konstant er omgivet af en suppe af andre parfumer?) King Amlet Lounge er den fælles lounge i BLL. Den er ved at være slidt, men stadig lys og rummelig. Problemet er blot at de grovsælger adgang til den, så der er ikke meget business lounge over den – der er et leben af charterturister med børn på slæb, så den fredfyldte oase det var engang er væk, det samme er det store udbud af mad og drikke – der er lidt ”Svends Cafeteria” over det, forstår ikke helt at C-klasse selskaberne accepterer den udvikling. ![]() ![]() Jeg begynder, at tro at BLL har et princip om at man ignorerer Priority kunder. Både denne gang og på tidligere rejser med AF/KL er SKYPRIORITY totalt ignoreret – det er en skam for det ødelægger den gode oplevelse man reelt har betalt for. I dag var det boarding i betydningen – alles-kamp-mod-alle, ingen prioritet for babyer ,ed forældre, handicappede eller priority kunder – det var lidt som når man lukker køer på græs første gang om foråret – alle vælter mod udgangen samtidig! ![]() Den lille junglejet (E170) var fuldsolgt – med 4 gate upgrades til følge, som der ikke var catering til. Men crew havde styr på hvem der var gateupgrades – så de fik alm economy catering, mens os der var booket C fik den rigtige C-morgenmad. Booket C fik tomt sæde ved siden af, upgrades sad 2 og 2. ![]() ![]() For en kort tur er det en ok løsning, og maden er tilstrækkelig – men 3 refills af juice og kaffe . Omend begrebet ”black coffee” åbenbart er svært at fatte for en franskmand. ”Sir, do you want milk with your black coffee?”. En hurtig tur med et personal touch – Purser med velkommen ombord hilsen med navn til mig og en anden Platinum kunde. Det er en lille ting, men det er rart. Teknisk set er det HOP der flyver turen – noget altid understreger i deres announcements – der foregår på bedte ”’Allo ’Allo Engelsk” hvor HOP bliver til ”ØPP” – charmerende og lidt quaint! Ankomst i CDG terminal 2G – aka barakken. Heldigvis ankom vi før STA, for køen ved paskontrol for os der skulle videre til 2E var gigantisk. Det tog 50min at komme frem til en gut der brugte 4sekunder på at checkke mit rødbedefarvede pas. Her er der ikke fasttrack – med mindre man er franskmand og har biodynamisk pas – så kan man bruge en automat. Anyway langt omlænge på bussen til 2E gates M hvorfra turen østpå skulle starte. Havde håbet på tid til en lounge tur i 2E-K-loungen – med den gode udsigt, men det blev ikke til noget. Der var ”boarding” på tavlen så afsted til gate 36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 838
|
![]()
Når du har overnattet på et CabInn hotel, kan du for alvor tale med
om små badeværelser ![]() Jeg følger spændt din videre tur ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
har prøvet! Trust me Zleep er mindre
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
CDG-BOM AF218 F-GSQF seat 2K
Ved gate 36 var der i bedste ”AF i CDG stil” stille roligt og velorganiseret. Tydelig skiltning med SKYPRIORITY og economy. Separat skranke for dem der havde spørgsmål. Ved indgangen til hver kø var der en hurtig check af visum. Fin adskillelse af Priority og andre – der blev håndhævet med et smil! I dag var det AF’s 777-300ER med de nye sæder i 1-2-1 configuration der skulle til Indien– den er altid en nydelse at komme ombord i. ![]() Der venter altid en bøjle til jakken – som lynhurtigt bliver hentet. Der er masser af plads ved de her sæder: ![]() ![]() Så snart purseren opdager, at man som platinum kunde er ombord kommer de hen og byder velkommen – med navn (Mr Laur****-******* welcome on board, bla bla bla), det skete også på denne tur. Det samme gjorde den cabin attendent der havde ”min gang”, samtidig med at hun kom med Champagnen – (Sorry guys er ikke champagne nerd – så ved ikke hvad det var for en – glemte at fotografere menu kortet – men det var på 3 sprog) Under taxi kommer de rundt og sprayer kabinen, med noget meget ildelugtende insekt spray stads – der gør at hele kabinen hoster. (selvom de advarer på forhånd, og råder folk til at holde sig for næsen!) Så snart i var i luften kom de med predinner drinks (G&T som sædvanlig) sammen med menu kort – ”we realise that you have prebooked from out selection menu – but feel free to choose somthing else, Sir!) – mere om denne prebooking senere. Mens de tog mod bestillinger til hovedretten kom der en lille for-forret – noget pink! rørt ost. Det så giftigt ud men smagte godt sammen med mere Champagne! ![]() ![]() Safety video på AF er elegant og chich men også med humor, man får lyst til at følge med. ”always use your seatbelt, it for your safety, but it also beautifully highlights your waist!” very French indeed! Amenity kits på AF er ok – der ligger et på sædet når du kommer ombord med en skopose, sokker, og covers til hovedtelefonerne. (hvorfor de lige blandes med sokker er ikke helt gået op for mig). ![]() Når man kommer i luften kommer de rundt med det andet amenity kit – de er lige kommet i en ny folde-ud version, men indholdet er det samme som før: tandpasta, tandbørste (sindssyg blød), fugtighedscreme, lip balm, skohorn (hvorfor ikke sammen med skoposen????), kam, sovemaske, ørepropper og sikkert også noget mere. De kommer i en række forskellige farver – som der åbenbart går lidt samler mani i, for man bliver spurgt om der en speciel farve mangler i samlingen! #1stworldproblem ![]() Forret kommer med en evig strøm af brød i forskellige variationer – jeg bad om en bestemt hvidvin, men blev rådet til en anden af CA, ”Sir, I recommend the Chardonay as fits better with the starter” Hun havde ret. Hun var i øvrigt britisk – hvilket er et særsyn på AF. Utroligt indlevende og personlig, men samtidig med en professionel distance. Mellem forret og hovedret, kom hun rundt til alle ved vinduet og pegede ud på alperne som var utroligt flotte fra 35000fod. På location messages i billedarkivet på iPhonen kan jeg nu se vi var over Oberstdorf, da hun kom rundt. ![]() ![]() Franskmænd og engelske announcements er som regel ikke den bedste kombination – heller ikke på denne tur. Hvorfor ikke udnytte at de har en britte ombord og lade hende lave de engelske announcements? De lader jo den indiske CA lave announcements på Hindi! Hovedretten havde jeg forudbestilt fra AF’s a la carte menu på deres website. Jeg havde valgt en thai curry – fik den også sidst jeg fløj til Brasilien – den er himmelsk. Den ser ikke ud af meget, men smagen! Out of this world. Bivirkningen er, at den også dufter godt, så andre passagerer spørger ivrigt ind til hvad det er. ![]() Dessert – Chokolade kage af ypperste kvalitet – med et glas portvin, eller rettere en pokal portvin - jeg var den eneste der bad om den, så når den nu var åben skulle jeg åbenbart også i den grad have noget af den. ![]() Efter den middag (frokost really – der er jo STD fra CDG kl 1050) var det tid til lidt søvn. Jeg er ikke til film ombord, så aner ikke noget om udvalget, sorry. Efter 4-5 timer vandret var det tid til musik og Kindle for resten af turen. Kun afbrudt af ”before landing snack” – som var en rigtig god rissotto – den ser giftig ud, men smagen var fortrinlig! ![]() Forsøgte at få mere af den gode Chardonay. ”Sorry Sir, they only gave us four bottles and they have all gone! Care for some Champers instead?” Tja, you only live once, en gang skal jo være første gang jeg drikker champagne til Risotto. Ved ankomst BOM var der igen personlig afsked fra purser og ”min CA”. Kvikt gelejdet frem til døren så jeg kom først ud – Thank you AF!. Når man ankommer BOM i midnatsrykket er det helt klart en fordel at komme hurtigt ud – der kommer mange udenlndske fly samtidig. Der er laaaaaaaaaangt at gå til paskontrol – hvor der heldigvis er en fasttrack rute. Men som dansker får man altid det store forhør ved ankomst – sikkert fordi DK ikke vil udlevere den danske terrorist til retsforfølgelse i Indien for hans våbensmuglerier! I indien er det vigtigt at få ”jobs to the people” så efter paskontrol og – stempling, går man 20 skridt hvor endnu en person skal tjekke om man nu også har fået et stempel! Tillid er godt – kontrol er bedre! Efter paskontrol er det lige frem gennem endnu en taxfree inden bagage udlevering hvor al priority bagage er taget af båndet og stillet op på række – her kunne BLL lære noget om priority handling. Inden udgang gennem tolden – hvor der er en speciel skranke til at deklarere sit guld!(den havde jeg ikke behov for at besøge) – skal bagagen (endelig ikke håndbagagen) gennemlyses. Det er et show! De gør vældig meget ud af, at al bagagen kommer op på båndet, men når man så går forbi den skærm hvor de kan se hvad der er i kufferten, er stolen tom, og ingen ser efter. Men gennemlyses skal de! Fra international arrivals til domestic departures er der igen langt at gå, med 3 forskellige check af bording cards (jobs for the people). Her skal man hen til en drop off skranke, hvor det vigtigste er, at det boarding kort man fik i Europa med alle oplysninger på udskriftes med et Jet Airways branded lokalt boarding kort – samt at du får udleveret papiradressemærkater til håndbagagen (rejse tip: sæt dem endelig på, du kommer ikke igennem security eller ombord på flyet uden – trust me, jeg har prøvet hvad det manglende papmærke betyder!) Domestic security var relativ hurtigt. De vil ha computer op, men ikke vædsker (Sir, dont bother!) Alle bliver håndscannet efter at have gået gennem ”porten” – husk dit boarding card i hånden, ikke i lommen på jakken der går gennem scanneren, det SKAL stemples af security manden! De små papbagagemærker på håndbagagen bliver også stemplet! På det her tidspunkt er klokken 2 om natten så, sorry jeg fik ingen billeder af afgangshallen, men den er stor, flot, rummelig og meget bling-bling! Jet Airways og Air India domestic er i terminal 3 – hvor også udenrigsankomst og afgang er. Alle andre indiske selskaber er i terminal 1. Afgangen til Chennai var fra en busgate i kælderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
BOM-MAA 9W463 737-800 VT-JBE seat 24A
Flyet var fjernparkeret ved terminal 1, så busafgang fra kælderen, stadig pænt og bling bling agtigt, men ok. Selv om det var klokken sent om natten var der masser af folk der skulle med – gætter på 90% fuld. Check af boarding card og stempler (på begge tasker og boarding card) ved skranken, 10 meter senere ved opstigning i bussen, ved udstigning af bus på den anden side af lufthavnen. (troede seriøst vi skulle køre til Chennai – der er laaangt fra T3 til T1, turen går forbi nogle ret skumle områder, vi kørte lige under næsen af en AI 747-400 der var mørkelagt (gad vide om chaufføren så den?- han lavede i hvert fald en undvigemanøvre under næsen!)). Endnu et check ved foden af trappen til flyet – her blev den yderste snip konfiskeret, og endelig to gange i kabinen! Endelig kunne jeg sidde ved nødudgangen – havde hele rækken for mig selv, efter at CA havde spurgt ind til om de to indiske damer der sad der var ”willing and able to operate the emergency door” – det var de tydeligvis ikke – de flyttede til række 15! Result: Happy Jens. C- var udsolgt, derfor røg jeg bag gardinet. Men på 9W er det helt ok. (rejsetip: hvis du mister dine papbrikker med stempler SKAL man tilbage til security – der kan godt være langt!) Selv med en 0255AM STD er der fuld service ombord, det vil sige drinks – non alcoholic only – og vaælg mellem to varme retter (veg eller non veg). Måske et par europæiske selskaber eller tre kunne lære noget! ![]() 9W har et online film system hvor man gratis (på jorden) kan downloade en app, der gør, at man i luften gratis kan streame film og TV (Jet-streaming), de gør vældig meget ud af det – og jeg så mange bruge det. Tror det virker ok. Ankomst til MAA før tid, bagage indenfor 5 minutter – priority først – of course! Udenfor ventede chaufføren fra Marriott Courtyard – hurtig tur indtil byen (ingen trafik 0500AM) hvor jeg checkkede ind på en balsal af et værelse. Platinum virker også hos Marriott! ![]() ![]() ![]() Så var det go’ nat for Jens. Efter 8 timers søvn var det tid til at se på omgivelserne, inden 5 lange arbejdsdage! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,630
|
![]()
Velskrevet og informativ rapport med en del gode tips og råd også, Takk Jens!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Meget velskrevet, underholdende og informativ rapport!
Den nye loungen på 2G er rett og slett fantastisk. Fra å servere tørre kjeks, pils og Perrier i kottet, til det de varter opp med i store og lyse lokaler nå er betydelig mer forskjellig enn natt og dag. Tusen takk for at du deler ![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nødlanding AI 624 DEL - BOM 7.7.17 | SAS_flyer | Småprat | 4 | 10-07-2017 14:12 |
BLL-FRA-MAA-FRA-BLL - write as you go. | JELSC | TripReports | 4 | 11-09-2013 05:34 |
Tidelibom bom bom...Kjevik med problemer | BU595 | Flyforum | 15 | 06-01-2008 12:01 |
Hva skjer med OY-MAA? | RuneGaus | Flyforum | 21 | 01-08-2007 19:51 |
Sun Air udvider med morgenafgang BLL-CDG | Bll spotter | Flyforum | 6 | 21-10-2006 10:24 |