![]() |
|
|
![]() |
#2 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Det er faktisk en bedrift på Fornebu som har kommet lengst på dette området... Arbeidet har fått enorm oppmerksomhet ute i verden, og er til og med omtalt i siste nummer av National Air and Space Museums glitrende gode magasin "Air&Space".
"Ring med mobilen på fly - Nærstående realitet fra Telenor": http://itavisen.no/art/1303800.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Airbus forsøk var vel del av prosjektet Wirelesscabin, et EU IST program under ledelse va tyske DLR, IIRC. Press releases (PDF) fra DLR, Airbus.
Falcon, hva er det som gjør at du tror at Telenor har kommet lengre en Wirelesscabin folkene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Her må jeg nok bare stole på firmaets ubeskjedne pressemeldinger.
![]() Wireless Cabin er forresten ikke GSM, men Bluetooth, UMTS og WLAN. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Takker for lenken.
Angående teknologi: I prosjektbeskrivelsen for Wirelesscabin står det riktignok kun noe om UMTS, BT og WirelessLAN, men i seksjonen "Aircraft Communications" står det: "The Local Access domain combines the UTRAN/GSM radio access segment, the WLAN access segment and the Bluetooth access segment." UTRAN er vel en del av UMTS standarden, IIRC. Websiden er noe kaotisk, spør du meg, men såvidt jeg leser det er GSM en del av prosjektet. Airbus sin test gikk jo forøvrig også på GSM. Så får vi se om Telenor eller Ericsson blir den første som frarøver oss den siste mobilfrie oasen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tydeligvis mange forvirra pax som allerede tror at man kan benytte mobiler ombord.
"Kan du være snill å skru av telefonen din når du er ombord?" "Ja, men det er jo tillatt å bruke denne ombord nå. Det har jeg lest!" ![]()
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|