Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-02-2012, 10:22   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Norwegian Gode januartall fra Norwegian

Ingen som har postet dette ennå ser jeg:

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2325367.ece

Quote:
Over 1,1 million passasjerer fløy med lavprisflyselskapet, en økning på 17 prosent sammenlignet med samme måned ifjor.

Kabinfaktoren var på 76 prosent, opp tre prosentpoeng fra tilsvarende periode foregående år. Enhetsinntekten (RASK) økte med 6 prosentpoeng.

Yielden i desember estimeres til 0,45 kroner, mens enhetskostnadene (RASK) anslås til 0,34 kroner.
Økning av RASK og kabinfaktor er fine tall!

Edit:
Ser at noen har endret overskriten, fint om orddelingsfeilen blir fjernet
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 06-02-2012 at 13:15.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 10:29   #2
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Knallbra tall, grattis
haavig is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 10:31   #3
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Yilden tikker oppover, veldig bra.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 12:43   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Jeg synes ingressen til DN var knalsk:
"Norwegian satte januar-rekord for både antall passasjerer og fyllingsgrad i år".

Januar-rekord for fyllingsgrad i år? Er det ikke bare en måned som er unnagjort i år da? Det ville med andre ord ikke være noen stor bragd, men helt naturlig å sette rekord da.

Det ser også ut som Line Kaspersen leser Norwegians månedsrapport som om den var SAS sin. Hos Norwegian er Yield og RASK fra den måneden som rapporteres og ikke som hos SAS en måned forsinket.

17,4% økning er omtrent midt på den nye linjen etter gradienten endret seg i september og som peker mot en årlig vekst på mellom 2,9 og 3 millioner passasjerer. Det er interessant at denne veksten kommer uten at det har noen endringer for antall avganger fra OSL (faktisk var det en nedgang på 12 flighter fra 2011 til 2012 på OSL).
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 15:23   #5
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Januar-rekord for fyllingsgrad i år? Er det ikke bare en måned som er unnagjort i år da? Det ville med andre ord ikke være noen stor bragd, men helt naturlig å sette rekord da.
Nå er det januar kun 1 gang i året så en januar-rekord må nødvendigvis ses i forhold til andre år. Og i år og ikke i fjor så settes januar-rekord. Helt riktig det som står der.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 15:40   #6
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Jeg synes ingressen til DN var knalsk:
"Norwegian satte januar-rekord for både antall passasjerer og fyllingsgrad i år".

Januar-rekord for fyllingsgrad i år? Er det ikke bare en måned som er unnagjort i år da? Det ville med andre ord ikke være noen stor bragd, men helt naturlig å sette rekord da.

Det ser også ut som Line Kaspersen leser Norwegians månedsrapport som om den var SAS sin. Hos Norwegian er Yield og RASK fra den måneden som rapporteres og ikke som hos SAS en måned forsinket.

17,4% økning er omtrent midt på den nye linjen etter gradienten endret seg i september og som peker mot en årlig vekst på mellom 2,9 og 3 millioner passasjerer. Det er interessant at denne veksten kommer uten at det har noen endringer for antall avganger fra OSL (faktisk var det en nedgang på 12 flighter fra 2011 til 2012 på OSL).
Det staar jo sammenlignet med tilsvarende periode i fjor i artikkelen.
__________________
Upcoming flights:
JUN OSL-WAW 78M WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 15:47   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Litt klønete formulert, men det er riktig som det står .. tror KGL bare leste litt fort ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 15:57   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Det er nok "i år" som er problemet med ingressen - riktigere hadde vært og sagt:
"Norwegian satte ny januar-rekord for både antall passasjerer og fyllingsgrad"

Er heller ikke helt begeistret over ordet fyllingsgrad - det er litt mye vannmagasin i det begrepet. Er det noen som kan komme noe bedre?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 16:00   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Kabinfaktor er det norske ordet for dette.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 20:01   #10
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,796
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Er det bare jeg som er negativ, eller? Kan noen si meg:

Hvor finner en statistikk for de 4 landene, er jo flott med piler som hele veie peker oppopver, men hvor meget av denne opp pilen skyldes oppstart i Finland, der fløy de jo ikke ifjor?
Kabinfaktoren, hvordan er utviklingen der på rutesegmentet? Antar at noen av opp pilene her skyldes økte IT-flygninger for StarTour.
Hadde vært kjekt om noen visste ( eller ville fortelle )
krølle is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 20:17   #11
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Norwegian hade ingen bas i HEL i februari 2011.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 20:19   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Norwegian hade ingen bas i HEL i februari 2011.
Her diskuteres januartallene 2011 vs 2012
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 20:28   #13
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Er det bare jeg som er negativ, eller? Kan noen si meg:

Hvor finner en statistikk for de 4 landene, er jo flott med piler som hele veie peker oppopver, men hvor meget av denne opp pilen skyldes oppstart i Finland, der fløy de jo ikke ifjor?
Kabinfaktoren, hvordan er utviklingen der på rutesegmentet? Antar at noen av opp pilene her skyldes økte IT-flygninger for StarTour.
Hadde vært kjekt om noen visste ( eller ville fortelle )
Yield og kabinfaktor (aka "fyllingsgrad") og andre størrelser det opereres med i slike sammenhenger er jo ofte relative størrelser som avhenger av ulike faktorer, som for eksempel antall tilgjengelige seter, antall passasjerer, inntekter etc. At selskapet flyr flere pax grunnet utvidet rutenett trenger slett ikke å bety at disse størrelsene påvirkes i riktig retning.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 22:30   #14
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,796
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Yield og kabinfaktor (aka "fyllingsgrad") og andre størrelser det opereres med i slike sammenhenger er jo ofte relative størrelser som avhenger av ulike faktorer, som for eksempel antall tilgjengelige seter, antall passasjerer, inntekter etc. At selskapet flyr flere pax grunnet utvidet rutenett trenger slett ikke å bety at disse størrelsene påvirkes i riktig retning.
Det jeg tenkte på, er at DY har vel en betydelig høyere andel IT- flygninger i 2012 enn i 2011, og her selger de 189 seter og gir beng i hvor mange Star Tour selger. Antar at de for DY vil få en positiv fyllingsgrad, mens det er Star Tour som får den "virkelige" alt etter om de sleger 100% eller ikke
krølle is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 22:37   #15
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Nå pleier man ikke å inkludere charterproduksjon i kabinfaktorstatistikken ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 22:53   #16
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå pleier man ikke å inkludere charterproduksjon i kabinfaktorstatistikken ..
Man inkluderer den i passasjerstatistikken men ikke kabinfaktorstatistikken?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2012, 23:01   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,594
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Charter holdes normalt helt utenom.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 07-02-2012, 01:26   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Ble litt stille her etter min avsporing. Vil prøve å komme på sporet igjen med å vise utviklingen i veksten til Norwegian sammenlignet ikke bare med SAS, men også de tre hovedstadsflyplassene. Denne grafen viser både avhengigheten flyplassene har hatt i forhold til den historisk største aktøren, men også den økende innflytelsen Norwegian har fått - ikke bare på OSL, men også på de to andre flyplassene. Vi kan også se at rett etter aksekorreksjonen i april/mai 2011 skjer det en markant forskjell for Norwegian i forhold til de tre flyplassene og SAS. Dette er trolig resulatet av HEL-basen.



Siden tallene for janaur til de fire andre aktørene ikke er sluppet enda, så kan vi se på hvor stor prosentandelen av hva Norwegian sine passasjervekst i 2011 (+2,67 millioner) var:
SAS = 52% (+1,38 millioner)
OSL = 75% (+2,01 millioner)
CPH = 46% (+1,22 millioner)
ARN = 79% (+2,11 millioner)

Da får vi se hva tallene til de fire andre sier i løpet av uken. Det meste peker oppover i hvert fall for Norwegian.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2012, 10:02   #19
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,796
Default Re: Gode januar tall fra Norwegian

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nå pleier man ikke å inkludere charterproduksjon i kabinfaktorstatistikken ..
Ok, ikke klar over at den holdtes utenfor. Takker
krølle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Gode tall fra Ryanair imm Flyforum 0 27-07-2015 10:33
Gode tall for Q3 av Lufthansen fluxie Flyforum 2 28-10-2010 12:34
Gode tall fra EasyJet og Ryanair imm Flyforum 1 08-04-2010 20:39
Gode tall fra Finnair The Ticketor Flyforum 1 16-08-2005 18:28
Gode tall for MH The Ticketor Flyforum 0 30-11-2004 09:02


All times are GMT +2. The time now is 01:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.