Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2004, 08:32   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF

saxet fra BT i helgen:

Jansen bekrefter at SAS Braathens for tiden arbeider med to nye og konkrete
utenlandsruter til og fra Flesland. I 2006 planlegger selskapet en helt ny
direkterute mellom Bergen og Nice på den franske Middelhavskysten. Men
allerede neste år vil SAS Braathens trolig fly direkte mellom Bergen og
Aberdeen. Denne ruten flys i dag to ganger daglig av Widerøe, som er heleid
av SAS-gruppen.
- Men Aberdeen-ruten går så bra at det etter hvert er behov for å bytte ut
Widerøes mindre propellfly med større jetfly. Derfor planlegger vi å overta
Widerøes Aberdeen-rute neste år, sier Jansen.
Nice er også et naturlig valg når man skal satse mer i Middelhavsområdet,
mener Jansen. Både den lave renten og økende reiselyst gjør at SAS
Braathens mener det er trafikkgrunnlag for en slik direkterute. Men også
andre reisemål ved Middelhavet kan bli aktuelle etter hvert. I dag flyr SAS
Braathens til Alicante to ganger i uken, Sterling har flyruter fra Bergen
til Alicante og Malaga på sitt ruteprogram, mens Norwegian i år har startet
nye ruter til Murcia i Spania og Nice.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 09:09   #2
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Spørs om det er behov for store fly mellom Bergen og Aberdeen. Artig å se at SK nå ser at det tjenelig med en rute til Nice slik Norwegian gjorde. Tror ruten til Norwegian var en suksess i sommer. Kjekt å høre at SK nå planlegger ekspansjoner
DY is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 09:23   #3
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Dette er en meget spennende utvikling og ganske vanlig. BA brukte og bruker sine franchiser og datterselskaper til det samme. De har lavere kostnader og når kritisk masse rettferdiggjør større kapasitet, kommer den i form av moderselskapet.

Spørsmålet er bare om 737 er for stort eller om man burde hatt noe midt i mellom.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 09:30   #4
MD90
ScanFlyer Blue
 
MD90's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Fra informert hold avvises dette. Markedet på Bergen-Aberdeen passer WFs flytyper, og WF skal ikke ha planer om å trekke seg ut.
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 09:37   #5
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Quote:
Originally posted by MD90


Fra informert hold avvises dette. Markedet på Bergen-Aberdeen passer WFs flytyper, og WF skal ikke ha planer om å trekke seg ut.
Er vel ikke spørsmål om WF har planer å trekke seg ut, men heller om SAS har planer å starte opp!
DY is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 09:45   #6
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Kanskje det bør gjøres noe med internposten i SAS-gruppen ?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 09:57   #7
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Quote:
Originally posted by Isbamse


Kanskje det bør gjøres noe med internposten i SAS-gruppen ?
Dette er jo lit fram i tid, så det er ikke sikkert posten har blitt sendt ennå....
DY is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 10:48   #8
MD90
ScanFlyer Blue
 
MD90's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Quote:
Originally posted by DY


Er vel ikke spørsmål om WF har planer å trekke seg ut, men heller om SAS har planer å starte opp!

Tror ikke helt det. SAS måske er storebror i familien, men kan naturligvis ikke ture fram og kjøre over WF. Tilsvarende kan ikke minstemann drite i reiret til storebror. That's what friends are for
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 11:00   #9
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

det er jo et ikke problemfritt forhold mellom WF og SK (BUSK). Kanskje det mest ryddige ville vært at WF ikke var et datterselskap av SAS AB, men underlagt SAS Braathens? Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter, som eventuelt kunne overtas av SAS Braathens når markedet krevde større maskiner, og omvendt. OSL-HAU og OSL-KRS kunne sikkert ha blitt fløyet med Q400 på en del dager/tider.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 11:01   #10
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Quote:
Originally posted by MD90


Quote:
Originally posted by DY


Er vel ikke spørsmål om WF har planer å trekke seg ut, men heller om SAS har planer å starte opp!

Tror ikke helt det. SAS måske er storebror i familien, men kan naturligvis ikke ture fram og kjøre over WF. Tilsvarende kan ikke minstemann drite i reiret til storebror. That's what friends are for
Helt enig, men Widerøe trenger ikek ha "planer" om å legge ned ruten ennå, selv om SAS har planer om å starte samme rute om noen år. Men hvor godt de ulike SAS-selskapene snakker sammen er vel et vikitg spørsmål......
DY is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 11:16   #11
BU9001
ScanFlyer Blue
 
BU9001's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 110
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?

WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly?
Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon?
BU9001 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 11:27   #12
MD90
ScanFlyer Blue
 
MD90's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Quote:
Originally posted by CK


det er jo et ikke problemfritt forhold mellom WF og SK (BUSK). Kanskje det mest ryddige ville vært at WF ikke var et datterselskap av SAS AB, men underlagt SAS Braathens? Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter, som eventuelt kunne overtas av SAS Braathens når markedet krevde større maskiner, og omvendt. OSL-HAU og OSL-KRS kunne sikkert ha blitt fløyet med Q400 på en del dager/tider.

Da er vi inne på hele kongstanken til Jørgen Lindegaard om å ha flere uavhengige selskaper i konsernet som utvikler seg i ulike nisjer og optimerer markeder. Sånn sett er det positivt at SKBU og WF opererer hver for seg. På den annen side er det ulike interesser, og litt for ofte tenkes det i tradisjonelle baner. HAU og KRS er jo glimrende Q400-ruter, det samme ville en nonstop-rute SVG-TRD vært. Men å legge WF inn under SKBUs vinger? På kort sikt neppe mulig. På lang sikt? Scandinavian Regional og Scandinavian Airlines over hele fjøla (=Braathens-navnet forsvinner).
MD90 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 11:45   #13
BU9001
ScanFlyer Blue
 
BU9001's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 110
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?

WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly?
Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon?
BU9001 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 11:58   #14
FBU
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.

Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!
FBU is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 12:10   #15
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Nå er det nok slik at om en rute bygges opp av et av selskapene i SAS gruppen og det etterhvert viser seg at kapasiteten på ruta kanskje passer bedre for en annen flytype så er det vel helt OK at man foretar slike endringer innen gruppen.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 12:24   #16
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Quote:
Originally posted by FBU


At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.

Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!
Ble det ikke lovt at TRD-SVG skulle åpne da SAS kjøpte Braathens? Det er viktig å holde løfter...
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 12:28   #17
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Quote:
Originally posted by LTH


Quote:
Originally posted by FBU


At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.

Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart!
Ble det ikke lovt at TRD-SVG skulle åpne da SAS kjøpte Braathens? Det er viktig å holde løfter...
Joda det ble lovet, men ikke gjennomført. De andre rutene som SAS lovte gjennomførte de faktisk - ikke verst. Ruten Oslo - Alta nonstop skulle bli helårsrute, og idag har SAS flere daglige nonstopruter Oslo-Alta, og Norwegian har også en daglig avgang så i Alta har tilbudet til Oslo blitt markant bedre.
DY is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2004, 14:38   #18
WestAir
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 481
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Jeg tror ikke det er behov for SASBraathens på BGO-ABZ ennå, men ruten er i sterk vekst. Tallene fra CAA viser at ruten har 2000-3000 reisende hver måned.
WestAir is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2006, 09:25   #19
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Quote:
Originally posted by CK
saxet fra BT i helgen:

- Men Aberdeen-ruten går så bra at det etter hvert er behov for å bytte ut
Widerøes mindre propellfly med større jetfly. Derfor planlegger vi å overta
Widerøes Aberdeen-rute neste år, sier Jansen.
Skjedde dette i 2005 egentlig?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2006, 09:29   #20
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Replying to Topic 'Petter Janssen vil ta BGO-ABZ fra WF'

Quote:
Originally posted by BU9001


Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?

WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly?
Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon?
Det vart aldri noko av...
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
BGO-ABZ og GLA-LGW-BGO. Hickok TripReports 8 14-10-2008 15:16
WF399 ABZ-BGO i kveld, hvem, hva hvor? Utflyttet Register- og ATC-Forum 0 30-11-2007 09:38
Hvor tidlig er innsjekk for WF399 ABZ-BGO åpen? Utflyttet Flyforum 4 29-11-2007 15:04
Individ: WF392 torsdag BGO-ABZ Utflyttet Register- og ATC-Forum 2 28-11-2007 11:29
ABZ-BGO-(OSL)-AES LN-REF TripReports 3 21-02-2006 18:09


All times are GMT +2. The time now is 22:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.