![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
saxet fra BT i helgen:
Jansen bekrefter at SAS Braathens for tiden arbeider med to nye og konkrete utenlandsruter til og fra Flesland. I 2006 planlegger selskapet en helt ny direkterute mellom Bergen og Nice på den franske Middelhavskysten. Men allerede neste år vil SAS Braathens trolig fly direkte mellom Bergen og Aberdeen. Denne ruten flys i dag to ganger daglig av Widerøe, som er heleid av SAS-gruppen. - Men Aberdeen-ruten går så bra at det etter hvert er behov for å bytte ut Widerøes mindre propellfly med større jetfly. Derfor planlegger vi å overta Widerøes Aberdeen-rute neste år, sier Jansen. Nice er også et naturlig valg når man skal satse mer i Middelhavsområdet, mener Jansen. Både den lave renten og økende reiselyst gjør at SAS Braathens mener det er trafikkgrunnlag for en slik direkterute. Men også andre reisemål ved Middelhavet kan bli aktuelle etter hvert. I dag flyr SAS Braathens til Alicante to ganger i uken, Sterling har flyruter fra Bergen til Alicante og Malaga på sitt ruteprogram, mens Norwegian i år har startet nye ruter til Murcia i Spania og Nice. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
Spørs om det er behov for store fly mellom Bergen og Aberdeen. Artig å se at SK nå ser at det tjenelig med en rute til Nice slik Norwegian gjorde. Tror ruten til Norwegian var en suksess i sommer. Kjekt å høre at SK nå planlegger ekspansjoner
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Dette er en meget spennende utvikling og ganske vanlig. BA brukte og bruker sine franchiser og datterselskaper til det samme. De har lavere kostnader og når kritisk masse rettferdiggjør større kapasitet, kommer den i form av moderselskapet.
Spørsmålet er bare om 737 er for stort eller om man burde hatt noe midt i mellom.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
|
![]()
Fra informert hold avvises dette. Markedet på Bergen-Aberdeen passer WFs flytyper, og WF skal ikke ha planer om å trekke seg ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Kanskje det bør gjøres noe med internposten i SAS-gruppen ?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
|
![]() Quote:
Tror ikke helt det. SAS måske er storebror i familien, men kan naturligvis ikke ture fram og kjøre over WF. Tilsvarende kan ikke minstemann drite i reiret til storebror. That's what friends are for ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det er jo et ikke problemfritt forhold mellom WF og SK (BUSK). Kanskje det mest ryddige ville vært at WF ikke var et datterselskap av SAS AB, men underlagt SAS Braathens? Det ville jo vært i og for seg naturlig å samle all flyvirksomhet i ett land under ett, og ikke har to - til dels konkurrerende - virksomheter i samme marked. Det ideelle hadde jo vært om WF ble aktivt brukt til å utvikle ruter, som eventuelt kunne overtas av SAS Braathens når markedet krevde større maskiner, og omvendt. OSL-HAU og OSL-KRS kunne sikkert ha blitt fløyet med Q400 på en del dager/tider.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 110
|
![]()
Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?
WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly? Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 451
|
![]() Quote:
Da er vi inne på hele kongstanken til Jørgen Lindegaard om å ha flere uavhengige selskaper i konsernet som utvikler seg i ulike nisjer og optimerer markeder. Sånn sett er det positivt at SKBU og WF opererer hver for seg. På den annen side er det ulike interesser, og litt for ofte tenkes det i tradisjonelle baner. HAU og KRS er jo glimrende Q400-ruter, det samme ville en nonstop-rute SVG-TRD vært. Men å legge WF inn under SKBUs vinger? På kort sikt neppe mulig. På lang sikt? Scandinavian Regional og Scandinavian Airlines over hele fjøla (=Braathens-navnet forsvinner). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 110
|
![]()
Kanskje er det også et spørsmål om kapasitet?
WF har jo overtatt vestlandsrutene og sliter vel kanskje med crew og fly? Det hadde vel vært naturlig at BUSK overtar ABZ etter at WF overtar annen produksjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]()
At SVG-TRD enda ikke har sett dagens lys i det minste i form av Q400, synes jeg er rart.
Næringslivet i sør rogaland etterspør ruta klart! |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Nå er det nok slik at om en rute bygges opp av et av selskapene i SAS gruppen og det etterhvert viser seg at kapasiteten på ruta kanskje passer bedre for en annen flytype så er det vel helt OK at man foretar slike endringer innen gruppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,459
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mvh Lars Tore Haugan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 481
|
![]()
Jeg tror ikke det er behov for SASBraathens på BGO-ABZ ennå, men ruten er i sterk vekst. Tallene fra CAA viser at ruten har 2000-3000 reisende hver måned.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]() Quote:
__________________
Torbjørn ----------------- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BGO-ABZ og GLA-LGW-BGO. | Hickok | TripReports | 8 | 14-10-2008 15:16 |
WF399 ABZ-BGO i kveld, hvem, hva hvor? | Utflyttet | Register- og ATC-Forum | 0 | 30-11-2007 09:38 |
Hvor tidlig er innsjekk for WF399 ABZ-BGO åpen? | Utflyttet | Flyforum | 4 | 29-11-2007 15:04 |
Individ: WF392 torsdag BGO-ABZ | Utflyttet | Register- og ATC-Forum | 2 | 28-11-2007 11:29 |
ABZ-BGO-(OSL)-AES | LN-REF | TripReports | 3 | 21-02-2006 18:09 |