Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-01-2012, 09:03   #1
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default DY med "mellomlanding" i London

DY ifra LPA til HAU måtte lande i London i går pga crewet var gått ut på tid. Det ble overnatting i London, og flyet fortsetter i dag. Blir nesten som for 50 år siden dette . Om ryktene om at de ble innkvartert på Hilton, så høres dette bra ut, kanskje de fikk tid til en shopping runde på kjøpet?

Det som forundrer meg er at de er påbegynt flygingen, og stopper underveis. Regner med at det eg de-ice utifra annen destinasjon som gjelder for artikkelen.


http://www.h-avis.no/nyheter/matte-l...ndon-1.6728922

Hadde det ikke vært mulig å få disp for å fortsette til HAU?
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 09:12   #2
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: DY med "mellom landing" i London

Hviletidbestemmelsene er etterhvert absolutte, ingen snarveier å ta når max er nådd ihht. reglene. Vil tro det var kaoset på Vestlandet i går morges med laaange de-ice køer som bidro.
apron is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 09:19   #3
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: DY med "mellom landing" i London

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
DY ifra LPA til HAU måtte lande i London i går pga crewet var gått ut på tid. Det ble overnatting i London, og flyet fortsetter i dag. Blir nesten som for 50 år siden dette . Om ryktene om at de ble innkvartert på Hilton, så høres dette bra ut, kanskje de fikk tid til en shopping runde på kjøpet?

Det som forundrer meg er at de er påbegynt flygingen, og stopper underveis. Regner med at det eg de-ice utifra annen destinasjon som gjelder for artikkelen.


http://www.h-avis.no/nyheter/matte-l...ndon-1.6728922

Hadde det ikke vært mulig å få disp for å fortsette til HAU?
---
Med forbehold om at artikkelen er riktig, og uttalelsene fra firmaet stemmer, så er det bare positivt at DY's personell følger de myndighetspålagte arbeidstidsbestemmelsene.

Så kan man alltids påpeke at planleggingen i utgangspunktet ikke skal være så stram at man ikke tåler en deicing.

Den store forskjellen her på f.eks charteroperatørene Thomas Cook Scandinavia / TUI og DY er at de to førstnevnte alltid på vinteren flyr fra Norge med overnattinger for crew der nede, da man ikke tar sjansen på slike hendelser som dette. Jeg tror både DY og SAS kjører mye turnarounds, men andre vet sikkert mer om dette.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 09:23   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: DY med "mellom landing" i London

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Så kan man alltids påpeke at planleggingen i ut
Denne de-iceingen i går inneholdt stengte rullebaner over lengre perioder også, og varte opp mot 2 timer. Dette kan man ikke planlegge faste ruter for. Da er det ingen inntjening igjen.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 09:25   #5
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: DY med "mellom landing" i London

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
DY ifra LPA til HAU måtte lande i London i går pga crewet var gått ut på tid. Det ble overnatting i London, og flyet fortsetter i dag. Blir nesten som for 50 år siden dette . Om ryktene om at de ble innkvartert på Hilton, så høres dette bra ut, kanskje de fikk tid til en shopping runde på kjøpet?

Det som forundrer meg er at de er påbegynt flygingen, og stopper underveis. Regner med at det eg de-ice utifra annen destinasjon som gjelder for artikkelen.


http://www.h-avis.no/nyheter/matte-l...ndon-1.6728922

Hadde det ikke vært mulig å få disp for å fortsette til HAU?
Skulle de fått utdelt telt og sovepose mener du?
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 09:26   #6
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Då spørs det litt på hvor individet kom ifra når den sko til LPA, de-ice kø på HAU? Jaja, hvis det er to etter hverandre på HAU så kan det gå litt tid...
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 09:28   #7
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: DY med "mellom landing" i London

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Denne de-iceingen i går inneholdt stengte rullebaner over lengre perioder også, og varte opp mot 2 timer. Dette kan man ikke planlegge faste ruter for. Da er det ingen inntjening igjen.
---
Når jeg sier at noen selskaper nettopp planlegger for dette (og likevel leverer profitabelt), så er jeg implisitt uenig. Det koster helt klart å legge alt crew på nightstop på f.eks Kanariøyene. Men da er det tatt takhøyde for nettopp dette!

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 09:35   #8
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: DY med "mellomlanding" i London

Det låter mycket märkligt att ett flygbolag baserat i Norge inte tar höjd för avisning i trafikprogrammet. Snö i skandinavien på vintern är ju inget ovanligt direkt.
Se & lär från Novair, Thomas Cook & TuiFlyNordic blir mitt råd till DY.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 09:37   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: DY med "mellomlanding" i London

Dette har vel også skjedd før, og skjer sikkert igjen (og vi har minst en tråd om det)

Uansett ser det ut som DY/Star Tour hadde organisert seg og fikk tatt vare på pax-en.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 09:46   #10
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Ser ut til at pax er fornøyd med innkvartering

http://www.h-avis.no/nyheter/stralen...lton-1.6728932
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 09:48   #11
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: DY med "mellom landing" i London

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---
Når jeg sier at noen selskaper nettopp planlegger for dette (og likevel leverer profitabelt), så er jeg implisitt uenig. Det koster helt klart å legge alt crew på nightstop på f.eks Kanariøyene. Men da er det tatt takhøyde for nettopp dette!

Tally-Ho
Joda, du har selvsagt rett, men samtidig også feil. Forskjellen på dere og f.eks. DY, er at dere driver med charter som levevei, mens DY fyller ledig kapasitet til dette, i hovedsak en dag i uken. Dere vil dermed ha oftere flygninger innom Holmene, og har bedre mulighet til å kunne legge opp en fornuftig plan for crew. DY, med en flygning i uken, vil enten måtte sende crew passivt hjem igjen, eller la de ligge en uke. Det er dårlig butikk i en bransje der marginene fra før er svært lave.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 10:20   #12
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: DY med "mellomlanding" i London

DY har langt flere enn én ukentlig fra Kanari til Skandinavia. De kunne derfor laget V- eller W-slinger som hadde bidratt til å unngå slike tighte feller og som derfor ville kunne garantere kvaliteten på produktet: "en feilfri og trygg reise fra LPA til Norge" også i vinterhalvåret. Poenget er at denne kvaliteten koster penger, slik som i alle andre sammenhenger. Og denne ruta er sikkert en av flere hvor det er lagt inn et lavt anbud for å underby Star Tours eget flyselskap. Det er garantert en iskald og økonomisk kalkulering av "risiko" som ligger bak, og selvsagt vil det innimellom slå ut negativt.

Hvem betaler forresten for dette gildet? Er det DY selv så går de vel pent i minus. Er det Star Tour som må dekke dette, så spørs det vel om ikke slike hendelser noteres bak øret til neste gang de skal "shoppe". Tviler på at kundetilfredsheten er særlig høy for de 86 kundene som måtte innom et flyplasshotell etter 3-4 timer i lufta..
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 10:42   #13
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: DY med "mellomlanding" i London

I praksis flyr de en ukentlig avgang fra Norge fra de fleste andre byer enn Oslo. De kan ikke legge opp til en ukes langt opphold for alle flygninger fra KRS, SVG, HAU, BGO, TRD og BOO for å sikre seg den ene dagen i måneden (maks) der dette blir et problem.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 11:09   #14
Roxman
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2007
Location: Norge
Posts: 1,421
Default Re: DY med "mellomlanding" i London

Flyet fra Haugesund var nedom på SVG for fuel. Der sto det en liten time. Og det er jo verdifull tid tapt.
__________________
Mine bilder på JetPhotos.net
Roxman is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 11:14   #15
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default

Er ikke rullebanen langt nok til en full lastet 738 på HAU ? Siden de også var nedom SVG.
Da visste de allerede at dette lå i grenseland allerede på SVG, og kanskje fått lagt litt om på ting og tang.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 11:20   #16
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: DY med "mellomlanding" i London

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
I praksis flyr de en ukentlig avgang fra Norge fra de fleste andre byer enn Oslo. De kan ikke legge opp til en ukes langt opphold for alle flygninger fra KRS, SVG, HAU, BGO, TRD og BOO for å sikre seg den ene dagen i måneden (maks) der dette blir et problem.
Det er jo akkurat det de da ikke trenger å gjøre.
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 11:22   #17
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: DY med "mellomlanding" i London

Quote:
Originally Posted by scarebus View Post
Det er jo akkurat det de da ikke trenger å gjøre.
?? Den skjønte jeg ikke. Mener du de slipper å ha crew liggende en uke om de skifter på flygingene fra alle provinsbyene?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 11:23   #18
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: DY med "mellomlanding" i London

Crew-base pa LPA og problem er löst... Sa enkelt er dette...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 11:27   #19
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: DY med "mellomlanding" i London

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Crew-base pa LPA og problem er löst... Sa enkelt er dette...
Enkelt? Har du ikke lest tråden om mulig crew-base i Malaga?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2012, 11:40   #20
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: DY med "mellomlanding" i London

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
?? Den skjønte jeg ikke. Mener du de slipper å ha crew liggende en uke om de skifter på flygingene fra alle provinsbyene?
Ja, hvordan løser de ikke BOO-LPA?
scarebus is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 09:42
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 28-06-2010 23:00
"Star Alliance" LN-RRL med og uten "winglets" LN-DAG Bilder & foto 22 14-01-2010 14:20
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28


All times are GMT +2. The time now is 08:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.