Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-01-2011, 21:44   #1
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Hva er det med Magnus Haraldsson (LN-BRO)

Tok turen over fjellet fra Oslo til Stavanger i dag med SK's 737-500 LN-BRO (Magnus Haraldsson). Hele veien fra rett bak framre dør og bakover mot framkant av vingen på venstre side så det ut som om det var gjennomført en omfattende reparasjon / "patching" av skroget. Er det noen som vet om denne maskinen har vært utsatt for en spesiell skade i sitt tidligere liv som har medført denne reparasjonen? Ble bare litt nysgjerrig når jeg så dette.

En annen ting i forhold til denne type "fixer": Må det tas noen spesielle forholdsregler i forhold til beregning av drivstoff-forbruk for fly som får denne type reparasjoner gjennomført, dvs. man innkalkulerer et høyere forbruk? Eller er effekten på drag og fuelburn ubetydelig?

Skjønner at det kan være vanskelig å svare på dette uten å ha faktisk sett hva jeg prøver å beskrive, men jeg fikk dessverre ikke tatt bilde i farten.

Last edited by SpotOn; 23-01-2011 at 21:56. Reason: Utvidet med et spørsmål til..
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2011, 21:56   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,520
Default Re: Hva er det med Magnus Haraldsson (LN-BRO)

Lap joint og window belt hvis jeg tolker beskrivelsen din rett. Noe flere (alle?) -500 til SAS har fått for å forlenge levetiden, blant annet for å hindre at de blir "cabrioleter" som skjedde men en Aloha-maskin på Hawaii.

Skal ligge endel tråder om temaet her på forumet, men sitter på mobil så får ikke søkt opp

Last edited by Someone; 23-01-2011 at 21:59.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2011, 22:18   #3
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
Default Re: Hva er det med Magnus Haraldsson (LN-BRO)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Lap joint og window belt hvis jeg tolker beskrivelsen din rett. Noe flere (alle?) -500 til SAS har fått for å forlenge levetiden, blant annet for å hindre at de blir "cabrioleter" som skjedde men en Aloha-maskin på Hawaii.

Skal ligge endel tråder om temaet her på forumet, men sitter på mobil så får ikke søkt opp
Aha... Googlet "lap joint" og fant denne som lignet veldig på det jeg så (selv om bildet som er brukt som illustrasjon så ut som en mye mer omfattende fix enn det som var tilfelle på LN-BRO. Takk for hjelpen!

Edit:
Og her er et bilde til av "fenomenet". Tatt av en person som ikke er helt ukjent her på forumet ser jeg.

Last edited by SpotOn; 23-01-2011 at 22:54.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2011, 17:05   #4
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Re: Hva er det med Magnus Haraldsson (LN-BRO)

Hvor gammel er LN-BRO?
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2011, 17:08   #5
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Hva er det med Magnus Haraldsson (LN-BRO)

Quote:
Originally Posted by Skipskatta View Post
Hvor gammel er LN-BRO?
Jomfru tur 04-10-1991


Braathens

17-10-1991



SAS Braathens

01-04-2004



SAS Norge

01-06-2007



SAS

01-10-2009


__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 30-01-2011 at 17:11.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 10:33   #6
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Re: Hva er det med Magnus Haraldsson (LN-BRO)

Och här en bild från Skyliner på LN-BRO idag.

http://www.skyliner-aviation.de/view...av2&picid=7822
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 13:28   #7
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
Default Re: Hva er det med Magnus Haraldsson (LN-BRO)

Dette er en modifikasjon som inntrer på de fleste classics på 50000 flight cycles. Man kan enten gjøre en "patch repair" som vist på det første bildet (Ryanair -200?) eller gjøre en "window belt replacement" som er gjort på de fleste (om ikke alle?) SAS -505'ere. Sistnevnte er dyrere å utføre, men gir et bedre resultat med mindre "parasite drag" og mindre vekttillegg.
Window belt replacement innebærer, som navnet tilsier, utskiftning av hele "vindusbeltet" foran og bak vingen samt en doubler over øvre lap joint på begge sider i nesten hele skrogets lengde. Dette er klart synlig på bildet av BRK.
Forøvrig var undertegnede "check flight engineer" etter de to første slike jobber som ble gjort i SAS (BRK og BRM). Det vakte en smule oppsikt at de ble testflydd slik som bildet av BRK, før de ble flydd til Shannon for lakkering...
Stone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva er det med Skyways Lennart Småprat 33 27-06-2011 11:02
Hva er det med CPH? Giama3 Flyforum 14 24-11-2010 21:39
Tårnet, hva med det ? LN-SEK Flyhistorisk forum 6 24-01-2007 18:28
Hva er det med SASBraathens VC-10 Flyforum 6 02-12-2005 00:14
OT: Hva er det med nordmenn... EB Flyforum 13 26-11-2004 06:22


All times are GMT +2. The time now is 04:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.