![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Tok turen over fjellet fra Oslo til Stavanger i dag med SK's 737-500 LN-BRO (Magnus Haraldsson). Hele veien fra rett bak framre dør og bakover mot framkant av vingen på venstre side så det ut som om det var gjennomført en omfattende reparasjon / "patching" av skroget. Er det noen som vet om denne maskinen har vært utsatt for en spesiell skade i sitt tidligere liv som har medført denne reparasjonen? Ble bare litt nysgjerrig når jeg så dette.
En annen ting i forhold til denne type "fixer": Må det tas noen spesielle forholdsregler i forhold til beregning av drivstoff-forbruk for fly som får denne type reparasjoner gjennomført, dvs. man innkalkulerer et høyere forbruk? Eller er effekten på drag og fuelburn ubetydelig? Skjønner at det kan være vanskelig å svare på dette uten å ha faktisk sett hva jeg prøver å beskrive, men jeg fikk dessverre ikke tatt bilde i farten. Last edited by SpotOn; 23-01-2011 at 21:56. Reason: Utvidet med et spørsmål til.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,520
|
![]()
Lap joint og window belt hvis jeg tolker beskrivelsen din rett. Noe flere (alle?) -500 til SAS har fått for å forlenge levetiden, blant annet for å hindre at de blir "cabrioleter" som skjedde men en Aloha-maskin på Hawaii.
Skal ligge endel tråder om temaet her på forumet, men sitter på mobil så får ikke søkt opp Last edited by Someone; 23-01-2011 at 21:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]() Quote:
Edit: Og her er et bilde til av "fenomenet". Tatt av en person som ikke er helt ukjent her på forumet ser jeg. Last edited by SpotOn; 23-01-2011 at 22:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
|
![]()
Hvor gammel er LN-BRO?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Jomfru tur 04-10-1991
Braathens 17-10-1991 SAS Braathens 01-04-2004 SAS Norge 01-06-2007 SAS 01-10-2009 Last edited by jameson82; 30-01-2011 at 17:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
|
![]()
Dette er en modifikasjon som inntrer på de fleste classics på 50000 flight cycles. Man kan enten gjøre en "patch repair" som vist på det første bildet (Ryanair -200?) eller gjøre en "window belt replacement" som er gjort på de fleste (om ikke alle?) SAS -505'ere. Sistnevnte er dyrere å utføre, men gir et bedre resultat med mindre "parasite drag" og mindre vekttillegg.
Window belt replacement innebærer, som navnet tilsier, utskiftning av hele "vindusbeltet" foran og bak vingen samt en doubler over øvre lap joint på begge sider i nesten hele skrogets lengde. Dette er klart synlig på bildet av BRK. Forøvrig var undertegnede "check flight engineer" etter de to første slike jobber som ble gjort i SAS (BRK og BRM). Det vakte en smule oppsikt at de ble testflydd slik som bildet av BRK, før de ble flydd til Shannon for lakkering... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva er det med Skyways | Lennart | Småprat | 33 | 27-06-2011 11:02 |
Hva er det med CPH? | Giama3 | Flyforum | 14 | 24-11-2010 21:39 |
Tårnet, hva med det ? | LN-SEK | Flyhistorisk forum | 6 | 24-01-2007 18:28 |
Hva er det med SASBraathens | VC-10 | Flyforum | 6 | 02-12-2005 00:14 |
OT: Hva er det med nordmenn... | EB | Flyforum | 13 | 26-11-2004 06:22 |