Flyprat

Go Back   Flyprat > Bilder & foto
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-12-2011, 08:19   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Flyspotting med kamerastativ.

Fikk meg kamerastativ i julepresang fra kona. Veldig kjekt når man får ting man ønsker seg og sannsynligvis forhåpentligvis kommer til å få brukt en del. Stativet var forøvrig av merket Vanguard og kan svinges og justeres i alle tenkelige retninger.

Så, er det noe spesielt man må tenke på når man spotter med stativ? Hva er egentlig fordeler/ulemper? Tar jo en del plass når det står fullt oppslått hvis det er mye folk på spotterplattformene så kan det vel bli trangt om plassen.

Ellers blir det vel litt enklere nattspotting samt å ta skarpere bilder når det blåser litt og.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 26-12-2011, 08:45   #2
LN-DAG
ScanFlyer Pensjonist

LN-DAG's Avatar

Kamera Re: Flyspotting med kamerastativ.

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Fikk meg kamerastativ i julepresang fra kona. Veldig kjekt når man får ting man ønsker seg og sannsynligvis forhåpentligvis kommer til å få brukt en del. Stativet var forøvrig av merket Vanguard og kan svinges og justeres i alle tenkelige retninger.

Så, er det noe spesielt man må tenke på når man spotter med stativ? Hva er egentlig fordeler/ulemper? Tar jo en del plass når det står fullt oppslått hvis det er mye folk på spotterplattformene så kan det vel bli trangt om plassen.

Ellers blir det vel litt enklere nattspotting samt å ta skarpere bilder når det blåser litt og.
Fin julegave

Du får nok mange tips etterhvert, men tenkte på en fordel, og det var hvis du måtte ta bilde av et fly som sto parkert langt borte, så med god zoom og et par sek. selvutløser får du et skarpt bilde, eller et fly der du sto der du var som du ville være med på sjøl. 10 sek. selvutløser og du blir mest sannsynlig med
Men fly i bevegelse i dagslys vil nok håndholdt funke best.
Og til det du nevnte om spotter plattform, ta ei "skireim" og fest alle beina sammen, så har du en litt vanskapt "one-pod"
Og hvis den har en krok under til å henge ballast har du et stødig stativ i dårlig vær.
Finnes enda flere fordeler. Noen tips finner du her: http://www.fototips.no/index.php?side=stativ

Bare noen tanker på morgenkvisten.

Lykke til.

God jul

Dag
LN-DAG is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2011, 13:45   #3
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

Default Re: Flyspotting med kamerastativ.

Det er delte meninger om dette med panorering og stativ, som med alt annet, men jeg personlig liker å panorere for frihånd. Altså uten stativ. Det er bare å prøve seg frem en ettermiddag eller kveld.
Stativ fungerer best når du skal ta bilder av stillestående motiver og bruker lang lukkertid. Alt i fra et parkert fly med bevegelse rundt til en foss med rennende vann som blir slørete av den lange lukkertiden. Til nattbilder er stativ et "must".

Ta med deg stativet ut og prøv deg frem og finn ut hva du liker best og finn mange nye motiver og teknikker er mitt tips. Stativ er gøy!

Personlig tenkte jeg å sette kameraet med et super-vidvinkelobjektiv på et stativ inntil fugleburet i hagen her hjemme og sitte noen meter unna i skjul for å kanskje få noen kule og annerledes bilder av fuglene.
Old 27-12-2011, 14:04   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Tusen takk for tips så langt. Tar det med meg videre. Er vel som du Bjørn sier bare å leke seg frem. Panorering er noe jeg ikke har prøvd meg noe særlig på enda bortsett fra noen få tilfeller der ting skjedde "by accident"

Ellers skal jeg selvfølgelig ta med meg stativet og rett og slett leke meg frem til gode bilder. Har funnet ut i løpet av den tiden jeg har brukt på spotting så langt at det kan være kjekt å fokusere på enkelte vinklinger. F.eks har jeg fått en forkjærlighet for bilder av fly som roterer eller nettopp har rotert. F.eks her:

HA-LPQ - Airbus A320 by Twin-Otter, on Flickr

Med kamerastativ blir det nok enda lettere å ta skarpe slike bilder. Gleder meg til å prøve ut.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2011, 14:10   #5
gilera
Canonskytter

gilera's Avatar

En veldig viktig ting er at stativet må stå helt rett i alle retninger. En liten skjevhet kan få bildet til å set rett ut i enden av rullebanen, men når du dreier på kameraet så vil det være helt skjevt når du tar bilder av flyet når det passerer deg. Husk å ta testbilder i alle retningene du skal ta bilder i.

Posting Rules