Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-01-2025, 22:48   #1
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
Default La oss debunke denne BSen

Irriterer meg at jeg er så ute av gamet, at jeg ikke klarer å gjenkjenne om dette er AI eller ikke.

Hele teksten er BS fra ende til annen (noe med 400 pax, Finnair og Helsinki-Toronto), men er bildet ekte? Det ser litt ut som 737-800 med sky interior, men hva slags flyvertinner er det? Og folka ser så fake ut?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_4045.jpg
Views:	384
Size:	927.3 KB
ID:	55701  
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 00:03   #2
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
Default Re: La oss debunke denne BSen

Heh! What goes around comes around. I hvert fall i Meta-universet.

Dette er en ny variant av en gammel klassiker. Historien jeg har hørt er nøyaktig den samme fortellingen, men fra en Aer Lingus Constellation Shannon-Gander. (det begynner å bli et par år siden) Samme punch line, men vesentlig færre pax og enda færre matbokser. Dog med gratis alkohol til dem som frivillig sa fra seg maten. Den finnes sikkert i mange variasjoner av rute, flytype og flyselskap. Same, same.

Når det gjelder den nye varianten:

Finnair har ikke, og har heller aldri hatt noen fly med 400 seter.
Finnair flyr ikke direkte til Toronto.
Bildet viser i hvert fall ikke en wide-body, sannsynligvis er det noe AI genererte greier.
Bildet er uansett falskt; Du får aldri så mange finner til å smile og le samtidig.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 00:50   #3
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,515
Default Re: La oss debunke denne BSen

2+2 seteløsning. Må være 100 sete rader i denne da... da snakker vi "The flying pensil" B753 har 42 rader så dette flyet blir langt.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 02:21   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
Default Re: La oss debunke denne BSen

Historien er også gammel som alle hauger.. Husker den fra min tidlige karriere, dvs tidlig åttitall.

Bildet er også AI …. Se på hattehyllene (noen er opp-ned) og skriften på skiltet bak.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 17-01-2025 at 02:23.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 09:11   #5
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 494
Default Re: La oss debunke denne BSen

Typisk vandrehistorie, som blir lettere å spre ved hjelp av sosiale medier og AI-bilder, spesielt når man vet at alle klikk gir kroner i kassa for enkelte.

Er jo ikke utenkelig at det er basert på en ekte hendelse, der man hadde lastet for lite mat og kompenserte med gratis alkohol til noen. Så skal jo alle smøre godt på for å få en god historie til å bli bedre, nøkterne historier selger jo ikke :P
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 18:32   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Historien er også gammel som alle hauger.. Husker den fra min tidlige karriere, dvs tidlig åttitall.

Bildet er også AI …. Se på hattehyllene (noen er opp-ned) og skriften på skiltet bak.
Tilbake på Fornebu, som i seg selv var en vandrehistorie, hadde vi ikke A.I. men opererte med I.A. - Ingen Aning så uten A.I. måtte vi jo teste ut slike historier i virkeligheten og valget falt ofte på Icelandair fordi vi også måtte teste ut hvor lang strikken til Icelandairs stasjon sjef virkelig var (mannen bak “ går flyet samme dag, så er det i rute” )

Det var dag hvor solen stod høyt på himmelen og Icelandair skulle faktisk gå på rute, jeg husker en Dc-8-63 (LN-MOW vil sikkert si det var en 727 men jeg liker DC-8-63 bedre!). Alt gikk bra inntil maskinen passerte Bergen og serveringen var i full gang, dette var jo ennå mens man fikk servert mat og ikke måtte bestille drikke for de 3 neste flyvningene

Man ble fort klar over at noen manglet på flymat brettene - bestikk !! Ikke på et par brett, men samtlige manglet bestikk.

Det er vel den eneste gangen Jon Karl var lettere animert
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 19:38   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post

Det var dag hvor solen stod høyt på himmelen og Icelandair skulle faktisk gå på rute, jeg husker en Dc-8-63 (LN-MOW vil sikkert si det var en 727 men jeg liker DC-8-63 bedre!). Alt gikk bra inntil maskinen passerte Bergen og serveringen var i full gang, dette var jo ennå mens man fikk servert mat og ikke måtte bestille drikke for de 3 neste flyvningene

Man ble fort klar over at noen manglet på flymat brettene - bestikk !! Ikke på et par brett, men samtlige manglet bestikk.

Det er vel den eneste gangen Jon Karl var lettere animert
Det var en smekkfull DC-8-63 ja .... og mitt kontor var det første han besøkte med telex i hånd .... Jeg satt to dører unna.

Tror episoden er beskrevet i Flyhistorisk en plass.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 19:41   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,402
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Tilbake på Fornebu, som i seg selv var en vandrehistorie, hadde vi ikke A.I. men opererte med I.A. - Ingen Aning
Det var den gang EBG/D het RVC, som egentig sto for Royal Viking Club ellerno' sånt, men som alle vet egentlig sto for Really Very Confused. Sånn appropos intellegens ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 19:41   #9
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,980
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Når det gjelder den nye varianten:

Finnair har ikke, og har heller aldri hatt noen fly med 400 seter.
Finnair flyr ikke direkte til Toronto.
Men det er jaggu ikke langt unna. De har hatt en MD11 med 407 seter. Sommeren 2001 fløy de til Toronto med en 757 tre ganger i uken. (Hentet fra Finnair sin tidtabell for sommer 2001)
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	PXL_20250117_182602413.jpg
Views:	272
Size:	184.9 KB
ID:	55707  
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2025, 23:39   #10
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
Default Re: La oss debunke denne BSen

Elsker at dere klarer å finne sannhet i det usanne Må ærlig innrømme jeg ikke en gang la merke til at det er 2+2 seating, hodet mitt så bare 3+3... AI er creepy shit.

Forstår ikke hvorfor folk synes sånt er morsomt? :/ ("sånt" = vandrehistorien)
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2025, 09:27   #11
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: La oss debunke denne BSen

Det er vel nettopp fordi folk synes det er morsomt at det ender opp som vandrehistorier?

Selv har jeg sansen for det som angivelig skal være utdrag fra techlog hos Qantas....
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2025, 09:28   #12
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: La oss debunke denne BSen

Men hvor ble det av vandrehistorien? Vandrehistorier er en vitenskap i seg selv. Noen burde skrive en doktoravhandling om dem. Men det er det vel noen som allerede har.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2025, 09:36   #13
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,541
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Men det er jaggu ikke langt unna. De har hatt en MD11 med 407 seter. Sommeren 2001 fløy de til Toronto med en 757 tre ganger i uken. (Hentet fra Finnair sin tidtabell for sommer 2001)

MD11 med 3-4-3 seating Glad jeg ikke har opplevd det… Men har flydd Finnair MD11 fra Delhi en gang. Det var vel 2-4-2? Vært mange variasjoner på seating i disse. Tror Thai hadde 2-5-2 og Varig 3-4-2 om jeg ikke husker feil.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2025, 10:51   #14
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Men det er jaggu ikke langt unna. De har hatt en MD11 med 407 seter. Sommeren 2001 fløy de til Toronto med en 757 tre ganger i uken. (Hentet fra Finnair sin tidtabell for sommer 2001)
Det var såpass ja! Takk for oppdatering, var dette en spesiell maskin med stor øko-klasse?
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2025, 10:53   #15
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Det er vel nettopp fordi folk synes det er morsomt at det ender opp som vandrehistorier?

Selv har jeg sansen for det som angivelig skal være utdrag fra techlog hos Qantas....
Men så fortell historien da mann..! Har man sagt A og så videre…
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2025, 11:26   #16
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,980
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det var såpass ja! Takk for oppdatering, var dette en spesiell maskin med stor øko-klasse?
Ja den ble brukt til leisure trafikk til Cran Canaria og middelhavslandene. Kun øko-klasse ja, og 10 seter i bredden. Skulle gjerne sett ansiktet til @Fnate om han havnet på denne maskinen til Las Palmas.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2025, 11:35   #17
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,603
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Ja den ble brukt til leisure trafikk til Cran Canaria og middelhavslandene. Kun øko-klasse ja, og 10 seter i bredden. Skulle gjerne sett ansiktet til @Fnate om han havnet på denne maskinen til Las Palmas.
Au..!

…..
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2025, 11:46   #18
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,980
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
MD11 med 3-4-3 seating Glad jeg ikke har opplevd det… Men har flydd Finnair MD11 fra Delhi en gang. Det var vel 2-4-2? Vært mange variasjoner på seating i disse. Tror Thai hadde 2-5-2 og Varig 3-4-2 om jeg ikke husker feil.
Hvis du ser på seatmap av MD11 på bildet jeg la ut ser du at første kabinen på øko har 3-4-2 seating og bakerste kabin 2-5-2 seating og 2-4-2 helt bakerst der skroget begynner å skråne innover
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2025, 12:49   #19
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,184
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Ja den ble brukt til leisure trafikk til Cran Canaria og middelhavslandene. Kun øko-klasse ja, og 10 seter i bredden. Skulle gjerne sett ansiktet til @Fnate om han havnet på denne maskinen til Las Palmas.
Ja, og stakkars Elefanten, han hadde brukt en måned å komme seg etter den turen.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2025, 13:39   #20
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,634
Default Re: La oss debunke denne BSen

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Men så fortell historien da mann..! Har man sagt A og så videre…
Regner med at det er denne hønngammle han mener som er en salig blanding av ting som ikke passer med sivile fly og omvendt.

(P= The problem logged by the pilot.)
(S= The solution and action taken by mechanics.)
-------------------------------------------------------------
P: Left inside main tire almost needs replacement.
S: Almost replaced left inside main tire.

P: Test flight OK, except auto-land very rough.
S: Auto-land not installed on this aircraft.

P: Something loose in cockpit.
S: Something tightened in cockpit.

P: Dead bugs on windshield.
S: Live bugs on back-order.

P: Autopilot in altitude-hold mode produces a 200 feet per minute descent.
S: Cannot reproduce problem on ground.

P: Evidence of leak on right main landing gear.
S: Evidence removed.

P: DME volume unbelievably loud.
S: DME volume set to more believable level.

P: Friction locks cause throttle levers to stick.
S: That's what they're for.

P: IFF inoperative.
S: IFF always inoperative in OFF mode.

P: Suspected crack in windshield.
S: Suspect you're right.

P: Number 3 engine missing.
S: Engine found on right wing after brief search.

P: Aircraft handles funny.
S: Aircraft warned to straighten up, fly right, and be serious.

P: Target radar hums.
S: Reprogrammed target radar with lyrics.

P: Mouse in cockpit.
S: Cat installed.

P: Noise coming from under instrument panel. Sounds like a midget pounding
on something with a hammer.
S:Took hammer away from midget
CFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nisseflya er over oss igjen! LN-SEK Flyforum 5 20-12-2008 22:27
Nok en B757WL hos oss Lennart Flyforum 12 18-06-2007 11:02
Fira 6:e juni med oss! sail4fun Flyforum 0 04-06-2005 10:05
Gratulerer til oss selv!!! MountainDew Flyforum 2 25-05-2005 18:38


All times are GMT +2. The time now is 06:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.