Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-12-2011, 13:13   #1
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Default Planlegger loungetur til CPH

Var så heldig og fikk en invitevoucher til en SAS Business Lounge, som må brukes innen 31 januar 2012. Anbefalingen fra samme hold som forøvrig er en EBG kunde var å stikke til CPH da den beste SK loungen var der.

Kikket litt på fasilitetene i Københavns lounge, hvor det visstnok finnes buffè, fri bar og privat bad..akk, dette må jo såklart prøves! Som en dagstur lørdag 14 januar..

Før jeg booker noe som helst må jeg nesten gjøre litt research her for å få mest mulig ut av voucheren. Fasiltetene som jeg nevnte ovenfor finnes i loungen 24/7? Alt er gratis også..?

Den i CPH anbefales ja? Sjekka først mulighetene til en trekantur OSL-HEL-CPH-OSL for å få med KFs 717 men connectiontidene i CPH er så korte at et loungebesøk vil bli for kort. Derfor dagstur.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 13:16   #2
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Planlegger loungetur til CPH

Har aldri vært i business loungen, kun Scandinavian i etasjen over -- og må vel ærlig innrømme at det neppe er verdt en tur i seg selv... Dog, hvis du først skal få med deg en SAS-lounge er det vel mest sannsynlig den beste loungen, ihvertfall største. (Jeg kjenner ikke loungene på ARN).

Nå er det vel heller ikke åpent 24/7, men er du der en gang på dagtid så er jo som utgangspunkt alle fasiliteter tilgjenglig, selvom matutvalget varierer med tid på døgnet.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 13:58   #3
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Forskjell på Scandinavian / Business loungen altså?

Since 01.02.2007
Old 12-12-2011, 14:15   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Forskjell på Scandinavian / Business loungen altså?
Ja, to forskjellige lounger akkurat som på OSL.

Scandinavian har mer og bedre mat, og bedre utvalg av drikke. Og er vel også kun Scandinavian lounge i CPH som har dusj.

Å dra til CPH ene og alene for å besøke en lounge er bortkastet spør du meg. Da er det mer fornuftig å ta seg en tur til en eller annen by også ta loungebesøk på veien, men ikke som turens formål. Da vil du bare bli skuffet

Last edited by Someone; 12-12-2011 at 14:19.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 14:16   #5
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Scandinavian Lounge (for gullkunder) ligger i etasjen over som det sies.
I business loungen får du et begrenset utvalg enkel mat, mineralvann, kjedelig vin og carlsberg øl fra fat.

I Scandinavian loungen får man i tillegg bedre vin, flere ølsorter å velge mellom (flaske), brennevin og bedre matutvalg (selv om det ikke er verdt en reise i seg selv, spør du meg)

Så hvis du virkelig skal en dagstur til CPH, bør du ta med deg en med gullkort så han kan ta deg med inn som gjest. For en dag i businessloungen tror jeg du ikke ville synes er spesielt morsomt i mer enn en times tid.

Men det er nå mange andre muligheter. Ta en tur ut til Flyvergrillen og ta noen flybilder, eller en tur inn på Strøget. Mye greiere det enn å sitte i en kjedelig lounge og sture!

Men det er nå min mening, og det er sikkert derfor jeg drikker!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 14:20   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

SAS Re: Planlegger loungetur til CPH

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og er vel også kun Scandinavian lounge i CPH som har dusj.
Nei, Scandinavian lounge har ikke dusj. Det har de derimot nede i businessloungen. (Men de fra de høyere gemacker har også tilgang til dusjene! )

Men Scandinavian lounge har 2 dagrom som man kan låne hvis man har endel timer å slå ihjel og vil sove litt. Det er som et enkeltrom uten vindu, med bad. Helt greie de, men kan være vanskelige å finne ledig da de er ganske så populære!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 16:11   #7
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Hm, ok. Takk! Skal fly SK til Tromsø førstkommende lørdag, men desverre ingen tid til flere turer utover egentlig. Planlegger Dubai i månedskiftet januar - februar, så om jeg drar helt på slutten av januar kan det nok gå.

Som sagt, takk for tips - dette overveies!

Since 01.02.2007
Old 12-12-2011, 16:21   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Ser ikke helt problemet med en lounge tur jeg. Tur til Køben, en sveip innom byen og selvbetjent tappekran i loungen på vei hjem. Og så stor forskjell er det ikke på maten oppe og nede. I Oslo er den lik.

Jeg hadde ikke vært i tvil på å dra om det var første gang i lounge.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 16:56   #9
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Så det er snakk om å dra til København bare for å besøke loungen? Ser ikke helt poenget med det - det er tross alt ikke så stas å sitte å blomstre i en flyplasslounge. En dag med museer eller shopping i København for så å avslutte i loungen høres dog bedre ut!

Selv liker jeg ikke Business-loungen i København så veldig godt - lavt under taket og ganske inneklemt, selv om sportsbaren er litt kul.

Den beste Business-loungen er uten tvil i London! Selv skal jeg innom Paris-loungen senere i uken, uten tvil SAS' kjipeste.
Old 12-12-2011, 17:17   #10
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Så det er snakk om å dra til København bare for å besøke loungen? Ser ikke helt poenget med det - det er tross alt ikke så stas å sitte å blomstre i en flyplasslounge.
Det er kanskje litt mer "stas" for en som aldri har vært i en flyplasslounge før, enn det er for en som er det opptill flere ganger i måneden?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2011, 18:54   #11
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Det er kanskje litt mer "stas" for en som aldri har vært i en flyplasslounge før, enn det er for en som er det opptill flere ganger i måneden?
Korrekt, og med 4 - 6 turer med DFDS i året er København i min lomme Tenkte også å bruke litt av dagen på flyspotting om været er bra, om ikke såklart en tur inn til The Dubliners =)

Since 01.02.2007
Old 12-12-2011, 18:58   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Korrekt, og med 4 - 6 turer med DFDS i året er København i min lomme Tenkte også å bruke litt av dagen på flyspotting om været er bra, om ikke såklart en tur inn til The Dubliners =)
Ah, da stiller sken seg annerledes Trodde du bare skulle sitte i loungen. Dagstur til Køben er jo ikke noen dårlig ide i seg selv
Old 12-12-2011, 20:13   #13
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

900 kr for en flytur T/R og litt spotting + loungetesting går jo..kan jo sjanse på last-minute billett eller..

Since 01.02.2007
Old 13-12-2011, 09:04   #14
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Du kan jo kjøpe en Norwegian billet til København til tilbudspris å ta Sas last minutte tilbake. Om ikke bilett med sas er nødvendig for å bruke loungen sjekk Norwegian bege veger det skal bli nærmere 600kr en 900kr. Jeg syns dog at det ikke er noen fine flyplasslounger i europa. Det finnes untak som feks: Ba loungen på t5 i London samt First loungene til LH i FRA. Ellers må man til Asia for å finne bra lounger...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 09:30   #15
hstad
geocaching traveler

hstad's Avatar

Loungen i Basel er den finaste eg har vært på trur eg, og perfekt for fugletittere (fugler i metall altså).
No er det riktignok nokon år siden eg var der, men lell da gutt.

København er bra, som regel god mat og bra utvalg i flytende. Å benke seg ned ved peisen i andre etasjen med ein kald pils er heilt greit
hstad is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 14:14   #16
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Sondbjo, dette gjelder kun Businessloungen til SAS og man må også fly med et selskap i SAS Group for å få brukt`n. Tenkte også på en DY bilett sørover ja.

Since 01.02.2007
Old 13-12-2011, 16:32   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by hstad View Post
Loungen i Basel er den finaste eg har vært på trur eg, og perfekt for fugletittere (fugler i metall altså).
No er det riktignok nokon år siden eg var der, men lell da gutt.

København er bra, som regel god mat og bra utvalg i flytende. Å benke seg ned ved peisen i andre etasjen med ein kald pils er heilt greit
SAS har vel ikke lounge i Basel - de flyr jo ikke dit - så det er nok ikke aktuelt å bruke voucheren der
Old 13-12-2011, 16:51   #18
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Håndheves adgangskontrollen til Scandinavian Lounge i CPH like "strengt" som på OSL? Dvs. bare å rusle inn når man først er i business lounge?
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2011, 17:05   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Håndheves adgangskontrollen til Scandinavian Lounge i CPH like "strengt" som på OSL? Dvs. bare å rusle inn når man først er i business lounge?
Der er det resepsjon som splitter inngangen, dvs. venstre for disken er business, til høyre er G-loungen. Så de ser hvor du går, ja.

Old 13-12-2011, 18:12   #20
Keypoint
ScanFlyer Airborne

Keypoint's Avatar

Må man ha utreisebillett for adgang, eller kan man også bruke den ved ankomst (da man f.eks. må vente på tog videre)?
Keypoint is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules