Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-11-2011, 12:55   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

KLM En kjapp tur til Amsterdam

Ettersom det ikke er altfor mange rapporter om KLM her inne, tar jeg med noen linjer. Det var også første turen med dette selskapet for min del. Dessverre ingen bilder om bord i flyet.

Etter å ha fundert litt på hvor jeg skulle tilbringe turnusfri endte valget på Amsterdam. En by og et land jeg ikke har besøkt før. Tidene med KLM var utmerkede for min del, og prisen var ca 950 kr t/r. Denne prisen stod seg faktisk fram til i hvert fall en uke før avreise, kunne jeg observere.

KLM lar man sjekke inn 30 timer før avgang. Dette ble utført, og jeg byttet sete fra det tildelte B-setet langt framme til et C-sete nesten bakerst.

Flytoget brakte meg opp til et behagelig formidagsstille Gardermoen. Trodde jeg skulle få printet ut boardingkort selv, men dette lot seg ikke gjøre. Dermed var seansen ved automaten bortkastet. Ved bagdrop var det ingen kø, kanskje bortsett fra bak skanken, der en servicemearbeider og fire ledige damer satt. Mine 8 kg ble sjekket inn.

Som vanlig går mine fly fra gate 40. Så det ble en stor Ringnes mens man ventet. Et reisefølge med litt eldre folk satt bak meg og en mann la ut om hvordan den nye terminalen skulle bli. Han har nok bare satt seg inn i tegningene slik de så ut for 10 år siden. Tunnelen lå der ferdige allrede, sa han. Men jeg pleier ikke å være irettesettende...

Boarding startet allerede 1227, 8 minutter før angitt tid. Det var i grunnen bare å gå om bord den 737-700. Til min overraskelse var det om lagt 90 prosent belegg på denne turen. Sikkert 95 prosent i economy. Det var vel 2-3 på de fire første radene, foran gardina.

Dermed ble jeg sittende sammen med en annen ganske stor mann, og det hele ble temmelig trangt. Jeg skimtet at bakerste rad var helt tom - og jeg vet ikke at det var min titting på disse setene - eller av ren observasjon av at jeg er "noe større" enn snittet, at jeg ble tilbudt å flytte meg "etter takeoff", slik jeg forstod det. Rett før takeoff sa han spesifikt at jeg kunne ta 23D om jeg ville. Dette var jo for så vidt hyggelig, men synes kanskje det var unødvendig å styre sånn, i alle fall hvis jeg opptattet "etter takeoff" riktig da.

En artig vri, som jeg ikke har sett før, er at kapteinen stod foran med mikrofonen og fortalte hvem han var og litt om flytiden etc.

Flyttet meg etter hvert bak. Dermed var det duket for noen litt mer behagelige 1 time og 40 minutter. Knyttnevetest ikke bestått, men greit nok -som forventa. Serveringen kom i gang, men det tok jo litt tid når man satt på bakreste benk. Det ble delt ut en pakke med to trekantsandwicher, en lys og en mørkere, med hhv kyllingsalat og ost. Dette smakte greit og var utmerket som en slags lunsj. Av drikke kunne man velge i det man ville, og en kvart flask rødvin ble min alene. Og alltid hyggelig når de sier, når de leverer flasken: "Anything else, Sir?" Det ble bare en servering, men ettersom jeg var på tur plinget jeg og fikk en flaske rødvin til. Før landing kom de en runde med klassiske karamellkjeks også. En hyggelig finish.

Turen var begivenhetsløs og rolig. Vi landet på den banen som var langt unna terminalen, men kom om sider inn til gaten. Alt i alt en meget bra og hyggelig tur med KLM. At man får slik servering gjør det ekstra hyggelig. I det jeg gikk mot bagasjebåndet overhørte jeg to nordmenn bak meg, der den frøste sa at han ikke snynes at sandwichene var noe gode, der de andre repliserte at han synes de var bra. Men de var enige om at karamellkjeksen var høydepunktet.

Tilbaketuren var satt opp med Embraer, men da jeg kom til innsjekkingsautomaten så jeg at det kom til å bli en Fokker-tur. Valgte meg et midtgangsete på toseteren på venstre side. Det artige var at bagdrop her var automatisert. Det funket egentlig helt utmerket, og der var ingen kø.

Ble litt shopping på Schipol. Det er jo et bra kjøpesenter. Hadde god tid så ble sittende litt i første etasje der boarding skulle starte. Skjønte at det ble busstur - en lang en. Fokker 100-maskinen stor klar og det var å komme seg om bord. En mannn rett bak meg skulle ha A-setet, men jeg kunne ikke helt forstå ut fra hva jeg så ved gate at flyet ville bli fullt. Det var nå bare 1 på de tre-fire (?) første radene, foran gardina, og ganske få på de følgende radene også, mens resten virket "klumpet" fra litt foran midten og bakover. Skjønte at toseteren foran ble ledig, og bare hoppet over i vindussetet der. Litt trangt ved vinduet - faktisk bedre plass ved midtgang. Det var SVÆRT god plass til beina her, og meget behagelig, i grunnen. Belegget var nok kanskje 70 prosent på denne turen, og vi snakker altså om en lørdag kl 1705 fra Amsterdam. Så jeg tror KLM må gjøre det bra. Det er ikke så få avganger de har i løpet av døgnet til Oslo heller.

Det ble ikke så mye taksing på vei ut - så tydeligvis en annen rullebane denne gangen. Ikke noe spesielt skjedde i lufta denne gangen heller. Serveringen denne gangen var litt enklere. Det var fortsatt en type brød, men noen veldig luftige skiver som virket bestå av 80 prosent luft. Loffen hadde bare en tynn skive pastrami - intet annet. Det var litt mer pålegg i osteutgaven. Valgte eplejuice denne gangen, for jeg hadde fått mer enn nok alkholer i Amsterdam.

Oppsummet: Utmerket levert av KLM. Flyene gikk på tid, servicen var meget hyggelig og imøtekommende. Mulig det var tilfeldig, men minst en fra cockpit stod også og sa "farvel". Servering av mat og ikke minst kvarte vin på flaske synes jeg gir en hyggeligere start på turen, enn at man må ut med 150 kroner for tilsvarende hos en del andre selskaper. Absolutt til KLM.

Amsterdam var et hyggelig bekjentskap. Da jeg ankom hotellrommet kunne jeg observere at det er mye flytrafikk over byen.... Ellers var det mye uteservering for å være midten av november. De liker å kose seg i den byen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	amsterdam 005.jpg
Views:	706
Size:	32.1 KB
ID:	30870   Click image for larger version

Name:	amsterdam 015.jpg
Views:	696
Size:	99.8 KB
ID:	30871  
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2011, 17:45   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: En kjapp tur til Amsterdam

Takk for topp rapport. Foretrekker rapporter med mye tekst enn bare bilder og lite info
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2011, 18:16   #3
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

KLM Re: En kjapp tur til Amsterdam

Takk for en fin liten KLM rapport

Gledelig å se at flere oppdager hvor flott KLM egentlig er, de er suverene både innen Europa og på IC flighter, sist jeg fløy med dem var i november ifjor, da TRF-AMS-LHR og tilbake med Fokker 70 og B737-900, utmerket service ombord på alle fire flighter.

I tillegg er AMS også min favoritt flyplass!
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 20-11-2011, 18:31   #4
Chezza
Newcomer

God rapport
Etter at jeg har lest denne rapporten, så ser ut som jeg har mest uflaks når jeg reiser med KLM. Hver gang jeg reiser med KLM så er det noe tull, og da for det meste at flyet er forsinket. Det var en av grunnene til at jeg gikk over til Swiss/SAS. Selv om KLM er en del billigere enn Swiss, så er jeg ihvertfall sikker på at jeg ikke blir forsinket (har enda ikke skjedd at jeg har blitt forsinket med Swiss/Sas).
Ellers så er det litt morsomt å lese at KLM fortsatt deler ut trekantsandwicher. Det har vel KLM gjort i noen år nå. Uansett en fin rapport Kjekt å lese en sammenhengende tekst av og til, istedenfor at det er bare bilder med noen stikkord
Chezza is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 07:19   #5
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Takk for en velskrevet rapport...
Enig med din (og ofte andres) oppsummering av KLM - jeg var meget godt fornøyd med mine 4 leg i mars til ATH,
både på bakken og i luften. Vil definitivt bruke de igjen....

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 07:41   #6
reiseportalen
travelling nerd

Takk også fra meg for flott rapport. Jeg har reist med KLM flere ganger, bl.a. langdistanse Amsterdam-New York og Amsterdam-Nairobi. Utmerket og behagelig service på Boeing 747. Også god service og god punktlighet mellom Oslo og Amsterdam. KLM er utmerket.

-----------------------------------------------------
http://www.reiseportalen.blogspot.com/

Last edited by reiseportalen; 21-11-2011 at 09:05.
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 21-11-2011, 11:36   #7
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Fin rapport, KLM er og blir solid, aldri hatt noe trøbbel med de.
Old 21-11-2011, 15:41   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for fin rapport - virker som om KLM har et bra produkt innen Europa, noe à la Lufthansa, Austrian og SWISS. Jeg har ellers opplevd at kapteinen på SWISS holder en tale foran i kabinen - og da jeg fløy Brussels Airlines i går, stod også kapteinen eller styrmann foran i flyet da vi gikk inn og ut.
Old 21-11-2011, 16:10   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Samme med LH sist tirsdag i både FCO og MUC.. For første gang fra FCO ble fruen og jeg tiltalt med etternavn av en mannlig CA - sjef selv om vi fløy monkey .... Det har jeg aldri opplevd før...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 22-11-2011, 12:53   #10
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Takk for hyggelig lesing, det ser ut til at KL leverer. Godt du koste deg med litt godt i glasset ombord også

Posting Rules