![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
Ikke bare Flesland som har tåke. Ser ingenting på TRD nå, fly ligger i holding å venter....
>>> ENVA (TRONDHEIM/VAERNES) <<< METAR 101250Z VRB02KT 0300 R09/P2000 R27/0600VP2000 FG VV002 04/03 Q1028 TEMPO 2000 BCFG SCT002 RMK WIND 670FT VRB01KT TAF COR 101100Z 1012/1112 VRB07KT 9999 FEW003 SCT008 PROB40 1012/1016 0500 FG VV002 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
Iflg. de på kontoret i den spisse enden hos WF opererer de med følgende tall (slike tall kan noen ganger variere fra selskap til selskap).
R09 - 1000m for DH1, vesentlig høyere for raskere fly. R27 - 750m (likt alle typer)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Vesentlig mer enn 1000m for landing fra Trondheimsfjorden for alle andre fly enn Dash-8-100? Det kan ikke være riktig???
![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2004
Location: Bergen
Posts: 1,625
|
![]()
Her er fra noen kart jeg bruker, de er for flightsim men skal stemme overrens med virkeligheten ganske bra.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]() Quote:
Minima på 09 er iflg. WF-kartene: 328 fot for DH1, 583 for DH3, 591 for for 737 etc. CAT-I har normalt 200ft, men 09 på TRD er det mer pga. hinder i utflygingen ved go-around. Når minima går opp fra 200 fot til 591 fot (391 fot høyere enn minimum på CAT-I) så er man også vesentlig lenger unna plassen på det punktet. Forøvrig AIP for ENVA: https://www.ippc.no/norway_aip/curre...ENVA/enva.html
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 10-11-2011 at 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() Quote:
RWY18, CAT 1 - min 700m RVR (*intermediate approach lighting) RWY18, CAT 2 - min 300m RVR RWY11, CAT 1 - min 800m RVR (*basic approach lighting) RWY29, non-precision - minimum RVR 1200m-1800m, alt etter kategori luftfartøy RWY36, CAT 1 - min 700m RVR (*intermediate approach lighting) Når det gjelder Værnes, så er det ifølge AIP decision height på 554+ft (above ground) avhengig av luftfartøy for ILS CAT I til RWY09. Hvorfor det er så høy minima der aner jeg ikke, men jeg kjøper gjerne den med at det har med missed approach rate of climb å gjøre.. Etter hva jeg kan dømme av AIP så har Værnes "intermediate facilities" hva det kommer til innflygingslys (510m). Det gir i utgangspunktet et RVR-krav på 900m. Til sammenligning har Flesland såkalt "full facilities" med sine 900meter høyintensitetslys. Hva som gjør at Widerøe da har 1000m vet jeg ikke, men alle operatører kan naturligvis sette høyere grenser. Det samme gjelder f.eks. til CAT1 på Sola, der flere operatører har krav til 750m RVR på terskel. Og naturligvis kan det være en liten finurlighet i regelverket jeg ikke har merket meg... ![]() Quote:
For geeks, så henledes oppmerksomheten til EU OPS, Subpart 4, All Weather Operations (side 66+). Last edited by bamseh; 11-11-2011 at 02:03. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
RVR kravet for 737 på 09 på Værnes er 1000 meter, forutsatt at man klarer 4.0% climb på missed approach (og henholdsvis 1500 med 3,5%, og 2100 på 3,0%). Så har vi avklart den saken. Du skal være veldig tung for å ikke klare 4.0% på missed approach med 737.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
LN-TAL, hva er de respektive DH for de forskjellige missed approach gradientene? Regner med at dere har lavere minima enn de som står i AIP når dere klatrer med henholdsvis 3,5 og 4%?
bamseh, jeg tror ikke WIF har satt høyere grenser på Værnes, tvert imot. Regner med at de også har et lavere minima enn det som står i AIP på grunnlag av bedre climb gradient ved missed approach. Om du kikker i din egen link har du også en oversikt over RVR for forskjellige DH og den er svært høy på Værnes som igjen fører til tall som likner mere på de Scandinavian postet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
DH er 317, 403 og 553 fot for henholdsvis 4,0 3,5 og 3,0 graders missed approach gradient. Dette gir altså en DA på 330, 420 og 570 fot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
|
![]() Quote:
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Wig-wag, det stemmer ikke.
Operatør kan søke om og få godkjent lavere minima enn det som står i AIP. Minima i AIP gjelder for "alle". Vi har lavere minima enn standard på mange plasser og disse er godkjent av myndighetene kun for vår bruk på våre fly og med våre prosedyrer. Regner med at både SAS, NAX og WIF har lavere minima på f.eks. ENVA enn det som står i AIP. Ser iallefall ut til det utifra tallene LN-TAL kommer med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Det er på sin plass å nevne at AIP ikke publiserer krav til visibility av den ene (RVR) eller den andre (VIS) typen
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]()
Hørte noe snakk på radioen om at de måtte ha 400 på 09
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Det var trolig snakk om avgang ![]()
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]() Quote:
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 12-11-2011 at 20:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
|
![]()
Nei, det ble litt unøyaktig. Jeg tenkte på de "klassiske" minima CAT I 200'/500m, CAT II 100'/300m og CAT III 50'/200m
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,134
|
![]()
Ops, det ble feil igjen. Denne gangen heldigvis "bare" en trykkfeil
![]()
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tett tåke på Værnes 18. september | Maltwhisky | Småprat | 8 | 18-09-2016 15:01 |
Tåke på Værnes | fjasebase | Småprat | 3 | 15-08-2012 16:58 |
Tåke over værnes | hilltop73 | Bilder & foto | 5 | 10-11-2011 16:45 |
Tåke og ikke tåke i Tromsø, noen bilder | LN-MEH | Bilder & foto | 6 | 25-01-2010 21:44 |
Tåke tåke tåke tåke | fkrlf | Flyforum | 1 | 11-08-2005 20:26 |