Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-11-2011, 11:00   #1
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default Dash 8-400 Exeter, mars 2011. Mistet hjul, rapport klar

http://www.aaib.gov.uk/cms_resources...DR%2011-11.pdf

Ved landing fryktet de at understellet skulle klappe sammen og dermed at propellen ville ta i bakken og ødelegges. Derfor flyttet de passasjerer vekk fra "propellsetene". Men, hvis flyet hadde vært fullt da? Jeg sitter ikke ved propellene hvis det kan unngås...
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2011, 16:51   #2
hstad
geocaching traveler
 
hstad's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 109
Default Landet på to hjul

Ser ikkje denne her inne
http://www.nettavisen.no/m/?articleId=3270828

Hvordan er det mulig å lande på to hjul og etter det eg ser holde flyet oppe på disse to hjula etter stopp??

Forøvrig så var det nok eit lite sjokk for de som såg at hjulet plutselig var borte ( men vi sier ingenting til piloten! )
hstad is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2011, 17:03   #3
Keypoint
ScanFlyer Airborne
 
Keypoint's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
Default Re: Landet på to hjul

Ser ut som det kun er ett hjul som har falt av, er jo fremdeles et hjul til på settet. Han har sansynligvis landet på venstre hjul for å forsiktig som mulig sette det høyre nedpå... Er nok laget for å tåle dette
Keypoint is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2011, 17:11   #4
hstad
geocaching traveler
 
hstad's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 109
Default

Aha, trudde det bremseskive eller noko eg jaja, så feil kan man ta.
Da var det jo ikkje så farlig går eg utifra
hstad is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2011, 17:41   #5
Gear-up
Newcomer
 
Gear-up's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 30
Default Re: Dash 8-400 Exeter, mars 2011. Mistet hjul, rapport klar

Skremmende at passasjerene ikke sa i fra til crewet..
Gear-up is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2011, 11:23   #6
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default

Quote:
Originally Posted by Gear-up View Post
Skremmende at passasjerene ikke sa i fra til crewet..
Å? Det var vel ikke det at de holdt tett. Det står at de ikke sa ifra "at this point", altså under takeoff. Crewet fikk beskjed fra tårnet umiddelbart om at de kunne ha mistet et hjul og kabinsjefen ble sendt bak for å sjekke så fort det lot seg gjøre. Passasjerer informerte så kabinsjefen om hva de hadde sett (gnister og at et hjul falt av). Hadde ikke kabinsjefen kommet, hadde nok en og annen passasjer sagt ifra, tenker jeg. Jeg er heller ikke sikker på at jeg hadde reist meg og hoiet hvis jeg opplevde at flyet var i ferd med å falle frahverandre i det vi roterte. Jeg tror jeg hadde holdt meg fast og håpet det beste. Det er ingenting i rapporten som tyder på at manglende reaksjon fra passasjerene medførte økt risiko eller fare.

Last edited by RWY 24; 11-11-2011 at 11:34.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TAP A340 runway overrun 2011 ny rapport LN-AFG Flyforum 2 23-10-2018 22:42
Tidligere SAS Dash 8-400 med understellstrøbbel 1944vintage Småprat 0 20-08-2018 11:00
CI B747-400 mistet flap ved Atlanta, skadet hus jameson82 Flyforum 1 24-05-2013 11:13
SAS flyr Dash 8-400 igjen Trdfly Flyforum 29 18-04-2012 16:07
Rapport klar etter militær helikopterulykke i Sverige The Ticketor Flyforum 0 11-09-2008 13:35


All times are GMT +2. The time now is 19:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.