Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2005, 00:30   #1
TG
ScanFlyer Blue

Default SAS til London.....

God kveld (natt??) alle sammen. Lenge siden nå.

Men jeg kom plutselig på noe jeg har noen spørsmål om, angående rutiner osv. ved forsinkelser.

Tordag 17.nov hadde firmaet jeg tidligere jobbet for planlagt tur til London for en bunch med kunder/ansatte.
Fra Stavanger regionen var vi 12 stykker som skulle avgårde, mens ca. 35-40 stk var fra østlandet og deromkring.

En kan si det slik, jeg hadde gledet meg veldig mye til denne turen, da vi skulle på omvisning på New Hollands fabrikk i Basilidon/London (noe som vil tilsvare et skikkelig besøk hos Boeing eller Airbus eller noe for dere som ikke er like intressert i traktor som meg). Omvisningen skulle være Fredag 18, fra kl. 09 om morgenen.

Nok om det.
Jeg møtte opp på Sola i god tid før avgang, der vi skulle møte resten av gruppen fra østlandet på Gardermoen og ta samme flyet til LHR.

Da kom selvfølgelig beskjeden mens vi ventet på Sola....flyet til Gardermoen er forsinket med ca. 1 time. Vi kikket på klokkene og fant ut at vi skulle klare å nå flyet dersom det bare kom seg avgårde til ny tid....men dengang ei...

Når vi tok bakken på OSL så hadde enten det flyet vi skulle følge nettopp tatt av eller skulle ihvertfall til å gjøre det....det var ihvertfall reist når vi kom.
Så til spørsmål 1: Når vi landet og taxet til gaten, så sa flyvertinna at ingen problem med forsinkelsen, alle ville nå sine fly (mange som skulle videre med andre fly også), fordi det var forsinkelser over alt. Alle pax ga henne en skikkelig klapp...(ufortjent)
Hvilket grunnlag har en flyvertinne til å uttale seg om hvordan de andre flyene er i rute eller ikke? Hvorfor står en flyvertinne og lyver for alle forventningsfulle passasjerer?

Når vi så kommer inn og får summet oss, så får vi beskjed om at alle senere fly er fulle, slik at vi 12 stk må fly om arlanda, for der er det ledig plass til LHR.
Så vi setter oss på kafeen med noe å spise og venter på at vi skal få komme oss videre. Så kommer selvsagt beskjeden. Dette flyet er også forsinket. Vi blir nervøse. Hva skjer nå?

Ved boarding tar vi kontakt med dama bak skranken for å forsikre oss om at vi når Londonflyet. Hun ringer og tar noen samtaler og til slutt kan hun forsikre oss om at vi når flyet uten problemer, fordi det er forsinket inn fra london også.
Fornøyde setter vi oss på flyet.....

Gjett hva som står på tavla når vi ankommer Arlanda? Joda, flyet er boardet og tatt av.....

Flere fly går ikke til London den kvelden, så vi må belage oss på en natt på flyplasshotellet, og gå glipp at omvisninga på fabrikken....
Vi blir lovet at bagasjen er på plass, så vi kan bare gå ned å hente den, så følger vi bussen til hotellet.....
Det går et kvarter....halvtime....ingen bagasje og ingen vet hvor den er.
En natt uten bagasje og noen ting.
- Hvem ringte dama på OSL til for å forsikre seg om at vi nådde flyet?
- Lyver hun, er hun feilinformert eller har de ikke kontroll?
- Har ikke SAS bedre kontroll enn at de ikke vet hvor bagasjen er ?

Vi kommer oss opp på morran (etter en fortreffelig kveld og natt på hotellet. Bra service, god mat, helt topp) og ned på flyplassen.
Får sjekket inn på ny.....bagasjen vet ingen fortsatt hvor er......

Litt senere lander vi på LHR....kommer oss helskinnet igjennom passkontroll osv.
Så er det store spørsmålet, bagasjen?
Vi kikker på beltene....nei...ingenting....så står vi og snakker litt, så skal noen gå bort og spørre de hyggelige kvinnene i SAS-infoen.....plutselig utbryter en av gutta at der er hans koffert....så da fant vi jo bagasjen ihvertfall.....

Det hører med at vi fikk en kjempebra tur likevel, og hadde en flott helg i London.

Som en oppsummering virket det for oss passasjerer som at
- alle bare sendte oss videre til neste person for å slippe oss.......
- ingen tok ansvar....
- det ikke er noen skikkelige kontroller på hvor bagasjen er til enhver tid (er det så vanskelig å få et datasystem til å fortelle dette?)

Jeg har generelt vært meget fornøyd med SAS flyvninger, både innland og utland, men jeg ble overrasket over hvor "lettvint" det var for dem og bare love tomme løfter....

Jeg vet at dette er ting som skjer fra tid til annen, men det jeg reagerte mest på er at de sendte oss helt til stockholm når de sannsynligvis etterhvert visste at vi aldri ville komme oss til LHR iløpet av kvelden uansett.

Er ikke for å være så negativ til SAS, men lurer litt på hva egentlig rutinene er når slike ting skjer. Hvem har ansvar og hvem kan love hva...?

Ellers må jeg si at hjemturen gikk helt etter planen etter en fantastisk tur.
Og jeg vil nok fly med SAS en del ganger til i livet, så det har ikke noe med det å gjøre.

Beklager at det ble så langtrukkent.....men vanskelig å forklare alt på to setninger....

Ha en fin kveld (natt) alle sammen

PS. Grunnnen til at flyene var forsinket var "Gå Sakte" aksjon hos teknikerene på Sola og dermed tok det tid før alle flyene var klar om morgenen... (og vi som alltid har lagt skylda på flygelederne på østlandet:P)
Og det hører med til historien at SAS hadde kun 5 stk veldig forsinka fly den dagen....vi traff to av de......
TG is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 01:07   #2
FBU
ScanFlyer Silver

Default Replying to Topic 'SAS til London.....'

Høres ut som du møtte mange problemer på en gang, og jeg orker ikke å svare på alle nå (trøtt)
Det jeg kan si er at det er blitt gjort en feil allerede på Sola hvis dere har blitt lovet noe. Det skal ALDRI loves noe ut fra en annen stasjon enn den en arbeider på ved irregularitet. Det som burde blitt gjordt var å informere dere om hvordan Sas ønsket og PRØVE å løse problemet for dere, suplementert med rettighetene dere har, om det misslykes i å befordre dere til endelig bestemelses sted.
Dette fordi en aldri vil ha oversikt over helheten.. etc. forsinkelse/flybytter.

Når det gjelder bagasje som har forsvunnet fra der den skulle være, så vil en aldri vite hvor den er før den er sporet og lagt inn i ett system som heter Worldtracer.

Håper dere får en bedre tur neste gang
FBU is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 04:36   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

TG!! Long time, no see!! Velkommen telbars!

Hoeres ut som du har vaert utsatt for det klassiske 'sparke ballen til neste spiller'-syndromet .. det syndromet staar paa utryddelseslisten, men desverre ser det ut som at Skadedyrkontrollen fortsatt har litt jobb aa gjoere ..

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 07:37   #4
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

TG, hvem i all verden innbilte deg at det var gå-sakte-aksjon blant teknikerne på Sola?? Det har ikke vært noen form for aksjoner fra teknikerne (NFO) eller andre (verkstedklubben) på Sola. Riktignok var verkstedklubben i konflikt, men deres gå-sakte-aksjon ble avblåst før den kom i gang. Så noen har nok hatt en noe lemfeldig omgang med sannheten der også....
Bare så det er sagt....

Stein (NFO-medlem)
Stone is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 08:46   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

WOW! Snakk om "summen av uheldige hendelser"
Forfatt et sakelig brev til SAS Braathens Customer Relations, så skal du se du får et skikkelig svar. Jentene (og gutta) på Customer Relations står på for å gjøre det godt igjen.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 10:57   #6
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by TG
- Har ikke SAS bedre kontroll enn at de ikke vet hvor bagasjen er ?
Jeg tror der er flere enn SAS som kan bomme litt der. Jeg husker selv at jeg skulle fly TRF-AMS-FCO for etpar år siden, pga. sen avgang TRF ble routingen TRF-AMS-MUC-FCO. Jeg spurte damen i MUC (Lufthansa) eksplisitt om bagasjen var blitt med, og jeg fikk beskjed at "Yes, it's in our system". Hva damen egentlig mente er jeg litt usikker på, fordi jeg fant ut ved ankomst FCO (Roma) at den fremdeles var i KLM's varetekt på Schiphol, og kom med neste fly fra Amsterdam. :
Old 13-12-2005, 11:12   #7
FBU
ScanFlyer Silver

Selv om systemet sier at bagasjen er med ett fly, så er det mennesker som skal laste den. Blir ikke det gjort, så har man en bagasje irregularitet.
FBU is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 11:15   #8
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Quote:
Originally posted by FBU
Selv om systemet sier at bagasjen er med ett fly, så er det mennesker som skal laste den. Blir ikke det gjort, så har man en bagasje irregularitet.
Dette er helt klart avhengig av mennesker, ingen tvil. Men på en annen side, noen av menneskene burde vel kanskje har oppdaget at bagasjen stod igjen i AMS etter en halvannen times flight?
Old 13-12-2005, 14:52   #9
Guest
ScanFlyer Gold

I noglelufthavne scanner man barcodes i det øjeblik kufferten går på transportbåndet til lastrummet eller bliver lagt i containeren, der så efterfølgende scannes når den lastes. Det vil vel kunne sikre bedre at man ved om kuffrerten fysisk er ombord.
Guest is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 15:31   #10
cabincruiser
ScanFlyer Blue

Ja dette var jo mange problemer på en gang, og jeg skal bare uttale meg om det som flyvertinnen sa ombord.

Vi sier KUN det vi har fått beskjed om fra cockpit, som igjen får informasjonen fra bakken. Så da kan du konkludere med at flyvertinnen ikke "fant" opp selv at alle ville nå flyene sine. Dette kom fra "sikre" kilder på bakken!

Ønsker deg bedre lykke på neste tur
cabincruiser is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2005, 15:53   #11
SK1399
ScanFlyer Silver

SK1399's Avatar

Quote:
Dette er helt klart avhengig av mennesker, ingen tvil. Men på en annen side, noen av menneskene burde vel kanskje har oppdaget at bagasjen stod igjen i AMS etter en halvannen times flight?
KLM i Amsterdam er ikke akuratt kjent for god organisering på bagasjen. :
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2005, 17:47   #12
TG
ScanFlyer Blue

Takker for mange svar.

Ja, vi var nok maks uheldige. Som sagt var det det at vi ble lovet noe hele tiden som vi ble litt irritert over etterhvert.

Antakelig "once in a life" opplevelse ut ifra hvor lite jeg egentlig flyr (dessverre).

Ellers må jeg tilføye at jeg knapt tror at mine fly noen ganger før har tatt av mere en 10 minutter etter det egentlig skulle, så det var vel på tide

Bet meg merke med en ting når vi var på LHR, på søndagskvelden når vi skulle hjem sto det veldig mange Virgin A340 der. Husker ikke hvor mange jeg talte, men en del var det, men nå er ikke jeg helt oppdatert lenger på hvor mange fly de egentlig har, regner med det er en del 340er i deres flåte

Ha en fin dag
TG is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules