Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2011, 17:54   #1
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?

Satt og så litt på DY's avgangstider til Stockholm en vanlig ukedag i 2012.
Avganstider fra OSL :

07:40
08.30

14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00

Er det ikke også stor businesstrafikk ut på morgenen`?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 17:57   #2
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?

Det virker som noen avganger mangler i oversikten. Kanskje ikke alle avganger er lagt ut for salg na?
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 18:04   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,713
Default Re: Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?

Quote:
Originally Posted by haavig View Post
Satt og så litt på DY's avgangstider til Stockholm en vanlig ukedag i 2012.
Alle dager er ikke nødvendig hvis like, hva er "en vanlig ukedag" og hvilken periode er eksempelet ditt hentet fra? Jeg finner mange variasjoner på norwegian.no
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 22:21   #4
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?

Mandag-Torsdag så er det også en avgang 0650. (Sjekka de to første ukene i nov)
Men det ser ut til å være et hull 0830-1400 man-fre ja.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2011, 22:36   #5
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?

Konkurrens från SAS spelar nog in...DY vill väl kunna fylla sina flygplan väl OSL-ARN-OSL.
SAS har många förmiddags avgångar på ARN-OSL-ARN.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 09:09   #6
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Konkurrens från SAS spelar nog in...
Tror du det?

Jeg sjekket noen tilfeldige tirsdager og onsdager i januar og februar.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 10:05   #7
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Konkurrens från SAS spelar nog in...DY vill väl kunna fylla sina flygplan väl OSL-ARN-OSL.
SAS har många förmiddags avgångar på ARN-OSL-ARN.
Hvorfor skal man sende en fly fra OSL til ARN med avgangstid 10.00??? Da har du neste ingen business traffik, ergo kan du bare dumpe prisen og har en elendig yield pa dette flygninger. Den 8.30 avgangen er alrede relativ sent, siden du flyr en time og er ikke i byene för 10.30... Litt sent for business meetings.
Det kan sikkert diskuteres om det trenges en 08.00 avgang til, min mening er en klar YES. Men da ma du ogsa finne noen ruter for dette flyet for resten av dagen.

Fordi alle fornunftige yield strategier virker slik at du bruker flyet i morgen-rush domestic / high-yield intl. og under dagen, hvor det er liten business traffic til low-yield destinasjoner.

Ingen i Revenue Management bryr seg om en sur flynerd som oppfinner tidstabellen som ikke passende. Det er snakk om penger, og vil man tjene penger, sa bruker man flyene som jeg har beskrivet til overs. Eneste unntak er hub-maskiner som mater pax inn fra A til B slik at de kan fly langdistanse fra B til andre steder. Her regner man litt annenleders. Men ser man isolert pa OSL-ARN, sa vil en 12.00 avgang aldri bli lönnsomt.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 10:16   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Hvorfor skal man sende en fly fra OSL til ARN med avgangstid 10.00??? Da har du neste ingen business traffik, ergo kan du bare dumpe prisen og har en elendig yield pa dette flygninger.
Mellom Oslo og Stockholm er trafikken så stor at "regelen" du refererer til egentlig ikke er særlig relevant. Det er selvsagt mulig å tjene penger på en avgang mellom kl. 08.30 og 14.00, særlig om selskapet ikke bare tilbyr lokaltrafikk, men også videreforbindelser. I tidsrommet som Norwegian ikke har noen flyvninger (mellom kl. 08.30 og 14.00) tilbyr SAS tre flights (kl. 09.10, 11.00 og 12.30) - i tillegg flyr de også kl. 08.30 og kl. 14.10.
__________________

Last edited by FlightDeck; 30-10-2011 at 10:19.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 10:22   #9
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Mellom Oslo og Stockholm er trafikken så stor at "regelen" du refererer til egentlig ikke er særlig relevant. Det er selvsagt mulig å tjene penger på en avgang mellom kl. 08.30 og 14.00, særlig om selskapet ikke bare tilbyr lokaltrafikk, men også videreforbindelser. I tidsrommet som Norwegian ikke har noen flyvninger (mellom kl. 08.30 og 14.00) tilbyr SAS tre flights (kl. 09.10, 11.00 og 12.30) - i tillegg flyr de også kl. 08.30 og kl. 14.10.
Det star uten tvil. Men dersom du kikker hva DY tilbyr fra OSL og hvilke destinasjoner er eksklusiv fra ARN sa finner du at det kan - i minst na - ikke lönne seg a sette opp hub-feeder maskiner til ARN, rett og slett fordi det finnes seg ikke nok av disse destinasjoner, som vil generere connex-pax i stor stil.

Det er jo en litt annen ting om vi snakker om en LH som flyr 10.40 fra TXL til FRA. Da sitter ca. 60% connex pax pa flyene, og du tjener pengene pa 2nd leg. Men OSL-ARN lönner seg under dagen bare dersom du kan tilby longhaul fra ARN, slik at du tiltrekker nok connex-pax.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2011, 10:31   #10
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Hvorfor så få DY morgenavganger OSL-ARN?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post

Ingen i Revenue Management bryr seg om en sur flynerd som oppfinner tidstabellen som ikke passende.
Nå er jeg absolutt ikke sur på grunn av dette, var bare litt nysgjerrig
haavig is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
RTW: OSL-ARN-HKG-PVG-GUM-TKK-PNI-KSA-KWA-MAJ-HNL-LAX-ARN-OSL (Inkl. 'UA155 -The Isla Utpaatur TripReports 39 11-01-2018 13:44
SAS tilbake med to tidlige morgenavganger SVG-CPH Twin Otter Småprat 6 20-01-2014 11:20
Reg OSL - ARN og ARN - SPU 4 Juli baselutvann Register- og ATC-Forum 2 03-07-2012 19:38
Til Florida med SAS og Continental, OSL-ARN-EWR-FLL-ORD-ARN-OSL WF-380 TripReports 16 02-05-2011 14:18
Hvorfor har DY så lite avganger til ARN? Glenn Flyforum 5 12-08-2009 20:22


All times are GMT +2. The time now is 23:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.