Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-11-2012, 00:54   #1
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Check-in.dk har sammensat en liste over hvilke ruter er mest underserviceret fra Norden. Nu er SFO jo godt på vej, men ellers er det LAX, BOS og MIA der trænger mest. I Asien er HKG mest tiltrængt (og formentlig også mest realistisk), mens MNL er overraskende højt. Der er dog nok ikke meget sandsynlighed i sådan en rute, der jo nok ikke ville kunne sælge mange sæder foran gardinet.

http://www.check-in.dk/newselement.c...rticleID=70617
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 01:03   #2
Epilef
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 310
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

synd det er ingen søramerikansk rute i den liste

kunne ønske en direktrute til Brasil
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 01:05   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Hva med OSL/SVG-IAH som SAS skal starte??
Den er jo ikke engang på lista

Ellers interessant å se at CPH har nesten 5 ganger så stort potensiale til MIA som ARN. Realistisk eller propaganda?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 01:14   #4
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Quote:
Originally Posted by Epilef View Post
synd det er ingen søramerikansk rute i den liste

kunne ønske en direktrute til Brasil
Det nævnes jo i artiklen at GRU har væsentlig trafik fra ARN og CPH.
GIG er de senere år gået fra at være en ren leisure-rute til i dag at have betydelig biz-trafik.
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 02:58   #5
Epilef
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 310
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

tenkte mer på den top10 liste
så det var nevnt noe fra GRU


husker når Varig brasil hadde en rute til CPH
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 07:54   #6
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,150
SAS Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Den Varig-ruta fra København var med mellomlanding i London...

Tok den et par ganger, og var utrolig lang.. Bare det å sitte i flyet på Heathrow og vente i over 2 timer på flere passasjerer var en prøvelse..

Det som var litt morsomt var at det var en Lockheed Tristar L-1011 som fløy ruta, så tiden gikk da greit den.. hehe.

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 08:26   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,930
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

I fare for å ødelegge dette. Orker ikke noen landskamp.

Men hvorfor er det så mye lavere etterspørsel fra ARN sammenlignet med CPH. I fht OSL forstår jeg så klart. Det er en mye mindre befolkning. Men Stockholm er jo stort, og du har Norrköping, Sundsvall, Linköping og en skokk andre byer av størrelse rundt. Pluss Helsinki og Baltikum, for den sakens skyld.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 08:35   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,928
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Men hvorfor er det så mye lavere etterspørsel fra ARN sammenlignet med CPH. I fht OSL forstår jeg så klart. Det er en mye mindre befolkning. Men Stockholm er jo stort, og du har Norrköping, Sundsvall, Linköping og en skokk andre byer av størrelse rundt. Pluss Helsinki og Baltikum, for den sakens skyld.
Det samme gjelder jo for CPH også, hvor du kan ta med hele Sjælland, og sikkert Fyn også. For ikke snakke om store deler av Skåne, inkludert Malmø.
Itillegg er flere av de store multinasjonale selskapene lagt Norden-hovedkontorene sine til København enn Stockholm

Men tallene er vel med transfer, og således litt for høye for CPH

Ellers så virker Florida mer populært blant Nordmenn og Dansker
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 30-11-2012 at 10:07.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 08:51   #9
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,930
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Hm... jo, forstår den med utenlandske hovedkontor etc. Ble bare satt ut av at forskjellen var så voldsomt stor.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 08:52   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,928
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Hm... jo, forstår den med utenlandske hovedkontor etc. Ble bare satt ut av at forskjellen var så voldsomt stor.
Ja, forskjellen burde nok kanskje vært mindre. Med kanskje ikke svenskene reiser så mye?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 08:59   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,397
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Den Varig-ruta fra København var med mellomlanding i London...

Det som var litt morsomt var at det var en Lockheed Tristar L-1011 som fløy ruta, så tiden gikk da greit den.. hehe.
Nope - det var DC10/MD11 ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 09:42   #12
jefi99
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Den Varig-ruta fra København var med mellomlanding i London...

Tok den et par ganger, og var utrolig lang.. Bare det å sitte i flyet på Heathrow og vente i over 2 timer på flere passasjerer var en prøvelse..

Det som var litt morsomt var at det var en Lockheed Tristar L-1011 som fløy ruta, så tiden gikk da greit den.. hehe.

Kim
Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nope - det var DC10/MD11 ...
Jeg har fløjet den rute MANGE gange. Chancen for at blive opgraderet som EBG var over 50%, hvis man spurgte pænt.
Og ja, det var MD-11...
__________________
jefi99 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 09:46   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Vi hadde 743 via LHR med Varig 1993.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 10:10   #14
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Itillegg er flere av de store multinasjonale selskapene lagt Norden-hovedkontorene sine til København enn Stockholm
Men fortfarande är det fler multinationella företag etablerade i Stockholm än Öresundsregionen. Det finns det fakta på.

Den där listan visar inte lokala passagerare utan inkluderar även passagerare som har sin utgångspunkt någon annanstans. Det saknas någon närmare förklaring till statistiken som presenteras i artikeln, därför skulle jag vara försiktig att köpa den rakt av. Vi vet ju ingenting om hur datan har tagits fram för respektive flygplats. Men den är intressant eftersom den ger en fingervisning om den sammantagna efterfrågan i Norden och vilka linjer som skulle kunna ha potential.

Last edited by jikswoboB; 30-11-2012 at 10:13.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 10:35   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Det bør nevnes at tallene til CPH inkluderer alle transferpassasjerer fra det nordiske området + øvrige deler av Europa og ikke er basert på lokalt behov slik både ARN og OSL kommer frem til sine unserved- og underserved-tall. Som et eksempel så har OSL 28 000 passasjerer som enten kommer fra LAX eller skal til LAX i løpet av et år, og en stor andel av disse flyr via CPH og videre via ORD, EWR, IAD eller YYZ til LAX. Hvor stor andel dette utgjør er vanskelig å si, men hvis vi sier 50% er vi nok ikke langt fra sannheten. Dermed utgjør kanskje lokalt behov under 50 000 passasjerer på CPH. Men da har vi ikke tatt med oss annen feed til/fra BGO, SVG, KRS, TRF, GOT, HEL, osv. - altså tallet er enda lavere.

Dette bare viser at tallene ikke er sammenlignbare og vi i aller høyeste grad her sammeligner epler og pærer. CPH har levd godt i sin legacy-tilværelse, men for bare et par uker siden vaklet tilværelsen (som kanskje satte en stor støkk?). I følge min informasjon er det nå blant flyselskapene uttrykt mye mer skepsis til tallmaterialet fra CPH. Heldigvis for CPH så har OSL mer enn fire år igjen til de kan tilby mer kapasitet (ARN har ikke kapasitetsproblemer!), men allerede i juni neste år kan vi se en start på den endringen som bare vil skje samme hvor enn hardt CPH stritter imot.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 11:36   #16
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, forskjellen burde nok kanskje vært mindre. Med kanskje ikke svenskene reiser så mye?
Vi svenskar är ju fattiga och så har vi köpt bostäder för alla våra pengar. Tur att Ryanair finns...
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 12:04   #17
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 663
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Hvor mye trafikk genererer en ny IC-rute fra en av flyplassene prosentmessig ift. unserved-antallet?

Ser man på DY short-midhaulops så har jo de overrasket med suksess på ruter som umulig kan ha hatt mange "unserved-pax". Kan dette overføres til IC? DU har jo startet Underserved-destinasjoner i direkte konkurranse nå i starten, men jeg tenker på fortsettelsen her.

Så lenge det er direkte, billig, og enten: Bading/storbyshopping/mye kultur, så vil jo bestillingene hagle inn syntes det som
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 12:04   #18
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,150
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Beklager!

Ja, var selvsagt MD 11 og ikke Tristaren.. Rett skal være rett!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 12:19   #19
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 387
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Siden Manila blir nevnt i undersøkelsen så vil jeg tro at dette vil være en aktuell rute for Kjos og hans DU. Hvis jeg husker riktig(og her for dere ekspertene rettlede meg)så kan vel en B-787 fly hele veien fra feks OSL/ARN til MNL uten problemer? Flytid 12:30 ned og en ca 13,5 - 14t tilbake?
Orlando el Miami(kanskje begge) kommer sikkert også når flåten blir større.
Vet noen om det er noen utenlandske selskaper(jada vet mange betrakter DU som utenlandsk, hehe) som lukter på feks OSL/ARN/CPH(longhaul)?
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen.
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2012, 14:50   #20
Epilef
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 310
Default Re: Fremtidens oversøiske ruter fra Norden

Varig ruten til CPH var med MD-11 og iblant også med en av sine 747


den var ikke sååå lang som alle skal ha det til

vis du sammenligne dette med andre flyselskaper som noen ganger må du ha flere ventetimer i flyplassene
Epilef is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fremtidens løsninger? Discus Småprat 0 24-12-2017 12:58
TUI UK med 767 fra Norden S18 Someone Flyforum 4 21-12-2017 20:21
Eventuelle ruter med Norwegian Long Haul utenfor Norden? (splittet) Dash Flyforum 6 30-11-2012 19:44
Fremtidige ruter fra Norden til Japan? Twin Otter Flyforum 38 15-10-2012 01:19
Fremtidens flykabin.. LN-FHU Flyforum 6 09-12-2009 17:38


All times are GMT +2. The time now is 19:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.