Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-10-2011, 13:11   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Finnair Finnair til Lisboa sommeren 2010

Fant plutselig en TR som var halvferdig og upublisert, noe jeg kom på når det ble kommentert i en annen TR at det var lite AY C-klasse her inne.

OSL-HEL-LIS/LIS-HEL-OSL
m/tilbringerevaluering

Ruter# strøk på knyttnevetesten på første leg av turen. Der gikk knærne butt-i-butt med setet foran, og jeg anser meg selv for å være i størrelse M. Neste leg med Flybussekspressen gikk bedre, sikret meg bulkhead på rad 1 og der ble testen bestått med glans, også Travelproen likte seg der.

Nettbuss strøk:




Flybussekspressen består:




Ankomst OSL før rutetid til tross for ganske høy bagasje-pax-faktor. Innsjekk var gjort på nett og BP var skrevet ut så det var bare å begi seg til security og velge en av de ledige slusene. I praksis var det null kø å snakke om på OSL i dag.

OSL-loungen var som vanlig rolig på formiddagen, og siden CO har flyttet litt lenger bort i gangen så gjorde heller ikke CO138 noe utslag på loadfaktoren der. Som vanlig hadde de litt å bite i i loungen, men den hjemmelagde fruktsalaten har blitt standard for meg, litt yoghurt over den så har man litt helsekost og god samvittighet før man går i feriemodus.



La merke til at OSL var preget av en del deportasjoner i dag. Politiet håndterer det på en diskret måte, men hvis man er vant til å reise og observere detaljer så ser man hva som skjer.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2011, 13:12   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Finnair til Lisboa sommeren 2010

OSL-HEL, E190, AY695 sete 3A

Bambusflyet var litt sent inn fra HEL, men turnaround gikk raskt. Har ikke fløyet AYs Embraer tidligere, men observerte at seterader og vinder ikke var alignet her, noe jeg har opplevd hos både KL, UA og CO (EMB145).



AY delte ut aviser ved ombordstigning, men hadde holdt av aviser til C-klasse-pax også som de delte ut i kabinen. Estimert flytid var 1:10t (766 km) og det ble pushback på rutetid. Vi var nok relativt lett lastet, det ble taxi via B7 og takeoff på 19L som en rakett, og når setebelteskiltet ble skrudd av satt betjeningen i gang med servering.

AY har endret servicekonseptet for ikke lenge siden. I norden byr de på alkoholfri drikke på turistklasse, og salg av alkoholer og snacks. (Øl €4, vin/sprit €5). På forretningsklasse serverer de "Nordic cuisine and ingredients" så det ble laks og poteter på oss. Overrasket over at de serverer varm-mat på så kort tur. Laksen og poteten holdt "veikrostandard", men ølet var kaldt og godt.



Som nevnt over så var det noen deportasjoner på OSL og bl.a. en på vårt fly. Han ble plassert ombord av sivilkledd politi, men ble hentet med uniformert og bevæpnet politi og uniformert bil ved flytrappa i HEL (var bussgate). Det ble en lang busstur rundt halve flyplassen, men ikke mye spennende å se på. Stort sett Finnair-fly i forskjellige varianter. En helt grei flytur, men setetrekkene minner meg mer om noe 70-80-talls frotéstoff enn finsk design.

Load 100% i cockpit, 50% i C-klasse og 80-90% i Y.

Hadde litt tid på Vantaa og oppsøkte AY-loungen. Var ikke imponert over skiltingen til loungene når man kommer inn med fly, mulig det er bedre når man starter reisen der. Havnet først i feil lounge, aner ikke hva det var. De tok i mot de fleste flyselskapene, men halve loungen var sommerstengt og det var ikke akkurat brukbart armslag der.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2011, 13:14   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Finnair til Lisboa sommeren 2010

HEL-LIS, A320, AY3693 sete 1A

Boarding startet litt sent, og det ble pushback ca 15 min etter rutetid. Før pushback ble det delt ut et glass vann i det vanlige Finnair-glasset og straks vi var i luften ble det delt ut varme kluter. Deretter ble det aperitiff, utdeling av meny og man fant ut at AY serverer Joseph Perrier. Samtidig ble det annonsert et eller annet om at det hadde vært hickup med cateringen så det var noen "utfordringer" på turistklasse. På Europa-rutene serverer AY en gratis kald snack (baguette el.l.), men det er også her BOB for alkohol.





Hvis man skal pirke - det burde være unødvendig at det skal være en endeløs strøm/kø av pax fra turistklasse gjennom businessklassekabinen for å komme til toalettet. Siden matservering m.v. er ganske asynkront foran og bak gardinen så blir det litt "utrivelig" å innta hovedretten med fullt av folk som står midt oppi middagen.

Også her var det tradisjonelle nordiske ingredienser. Cæsarsalat med røkelaks til forrett, men Vinaigrette som dressing trekker ned inntrykket. Hovedretten var kjøttboller, brun fløtesuas og potetstappe - det var ikke helt suksess med rødvinen jeg hadde bestilt, men jeg fikk det ned. Til dessert var det pannekaker med krem og jordbærsyltetøy - den var meget velsmakende, men igjen ble det en liten bom på logistikken. Det var delt ut kniv, gaffel og skje, så her var det bare å slikke reint verktøyet for brun suas og tyttebærsyltetøy før man gikk løs på desserten.



Utover småtingene som er nevnt var servicen topp, og på begge flighter ble ting servert i skikkelige glass, tallerkener, metallbestikk osv. Crewet var ofte rundt med vann og passet på. Over Spania og Portugal var det Cb-er så langt høyet kunne se så det ble en del slalåm-flyging og flyspotting da alle ville rundt bygene.



Tipper var 100% på turist og 75% på business.

Downwind LIS


Litt spotting:


__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2011, 13:15   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Finnair til Lisboa sommeren 2010

Helt greit ved ankomst LIS, synes flyplassen var oversiktlig og grei. Fant bussholdeplassene og tok lokalbussen til sentrum og innlosjerte meg på hotellet.

Badet på hotellet Internacional - http://www.internacionaldesignhotellisbon.com/



Fartet litt rundt både i Lisboa, Casccais samt en tur over elva med båt.



Legg merke til hvor forseggjorte gateskiltene er.



Lisboa fra sjøsiden

__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2011, 13:16   #5
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Finnair til Lisboa sommeren 2010

LIS-HEL A320 AY3694 sete 1F. (est 4:00)

Ble lokalbuss ut til flyplassen søndag morgen. Holdeplass rett utenfor hotellet og jeg hadde et 24-timers kort som fremdeles var gyldig. Det ryddige inntrykket jeg hadde av flyplassen ved ankomst ble snudd på hodet. Første orienteringspost var å finne innsjekk for å hente BP. Var sjekket inn på nett, men måtte i bag-drop for å få ut papiret. Greide å lokalisere stedet, men det var et styr å komme seg frem til businessskranken. Det var kø av en annen verden for innsjekk, og når naboselskapene er amerikanske så var det ikke mye armslag mellom sikkerhetsvakter og sperrebånd. Fikk tak i BP og så var det å finne security og gatene. Det var ikke veldig tydelig skiltet - fant etter hvert en lang kø der de ville se BP og noe papirer, viste seg å være på vei til innsjekk for TAP så jeg valgte en annen vei. Fant en litt kortere kø med samme kontroll og havnet i security-køen der de ville se BP og pass igjen. Vanlig sikk-sakk-kø som gikk relativt rakst, før man splittet opp på de forskjellige slusene. Valgte en sluse som var fri for pensjonister og barn, men det var dagens dårligste valg. En yngre dame foran meg i køen fant plutselig ut at - hjelp - væskereglene... Dermed tok hun opp en forseglet tax-free-pose med innhold, åpnet den, tømte toalettmappen ned i posen og trodde alt var greit. Det var det ikke. Siden sikkerhetssjekken var organisert slik at det var samme vekter som sjekket bagasje og personer så ble det full stopp i 15 minutter med supervisor, diskusjoner og diverse. Flere vektere strømmet til for å følge med, ingen tenkte på å ta dama til side og la andre slippe til. Enden på visa var at dama fikk med sakene sine gjennom.

TAP-land




Dagens AY med AirTransat i bakgrunnen




Tasset rett til gate og boarding startet etter hvert. I motsetning til utreise ble det ikke delt ut vann før avgang eller dikke før maten. Det ble varme kluter, som igjen var så våte at det rant i strie strømmer av dem når man holdt dem. Varm frokost ble severt, og den var helt grei. Hadde blitt litt sene kvelder i LIS så Ole Lukkøye stakk innom en tur på vei nordover. Lite å fortelle om turen oppover, rolig og grei.

__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2011, 13:23   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Finnair til Lisboa sommeren 2010

HEL-OSL A319 A659 sete 3A (est 1:00)

Vindusvask hos naboflyet:



En ganske ordiner flight, rundt 90% belegg, mye asiatiske turister samt en god del artister (mye instrumenter) inkl. Hr Rybakk. Denne flighten bestod også av turens beste flymåltid - og det var *drumroll* laks.







Men hva pokker skal de med den kanten på armlenet? Den er jo bare i veien og samler opp mye skitt.



Begge A320-ene hadde "slim-line-seter" og det blir litt hardt i lengden. De kjørte 2+2-konfigurasjon HEl-LIS noe som hvertfall gir litt armslag. De første timene går greit, den siste er litt anstrengende. A319 hadde seter som minner om "trekkspillsetene" BA har - config HEL-OSL var 2+3, og disse setene er mye mer behagelig å sitte lenge i.

Konklusjon:

AY leverer et greit produkt. Det er et "typisk nordisk selskap", selv om det er enklest å snakke engelsk med dem.

Hvorfor omveien om HEL i business? Fikk plutselig noe ekstra ferie som jeg måtte bruke, på kort varsel er prisene på sommerstid relativt høye. AYs rabatterte business ble ikke mye høyere enn andre alternativer, og når man tar i betraktning at det ga 340TP (nesten halvt gullkort) og 6500 mil (halvparten av en upgrade til USA) på BA-kortet så var kost/nyttevurderingen grei.

-- - - oo OO THE END OO oo - - --
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2011, 12:26   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Finnair til Lisboa sommeren 2010

Flott rapport! Glimrende lesning.

Prøvde du å trekke ut den kanten på armlenet? Dette kan vel lett være en koppholder i flatt format?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2011, 13:20   #8
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,112
Default Re: Finnair til Lisboa sommeren 2010

Takk for raPort. Har aldri funnet billig C i Eurapa med ay. Selges det kun på egen hjemmeside? Hva kostet turen? Desverre gir vel osl-hel nå bare 40 tp.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2011, 13:28   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Finnair til Lisboa sommeren 2010

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Prøvde du å trekke ut den kanten på armlenet? Dette kan vel lett være en koppholder i flatt format?
Ja, og nei (det satt helt fast)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2011, 19:07   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Finnair til Lisboa sommeren 2010

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Takk for raPort. Har aldri funnet billig C i Eurapa med ay. Selges det kun på egen hjemmeside? Hva kostet turen? Desverre gir vel osl-hel nå bare 40 tp.
Billigbiz var så vidt jeg så kun fra OSL via HEL ikke til HEL. Husker ikke prisen til LIS, men var "grei nok" ifht. dyre economy og kort tid i forveien. Koster i år rundt 10.000.

Ja, OSL-HEL gir 40 TP i business, men man skal være obs på at det å jekke opp fra 10TP til 20TP på economy ofte er relativt billig. Den som heter "Economy Flex" bookes i T og gir 20 TP. Eks. reiste OSL-HEL-OUL-HEL-OSL for 3000 kroner og det ga 80 TP og full score på mil.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2011, 01:14   #11
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Finnair til Lisboa sommeren 2010

Tusen takk for en fin rapport!

(Håper ikke toalettpapiret på hotellet farget av )
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Finnair med nye ruter til Nanjing, Stuttgart og Lisboa Someone Flyforum 4 09-09-2017 16:16
Japanfly til Bergen sommeren 2010 Scandinavian Flyforum 0 11-02-2010 11:38
Iceland Express åpner rute til New York sommeren 2010 Fokker 50 Flyforum 1 05-10-2009 23:14
Finnair stenger Mumbai for sommeren Someone Flyforum 0 09-03-2009 15:32
Finnair skal fly Helsingfors Lisboa - blir det den lengste ruta i Europa? turist Flyforum 39 23-07-2006 12:47


All times are GMT +2. The time now is 04:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.