![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ja vel.
Da var tidens fylde endelig kommet igjen. Unge lovende Twin Otter skal atter en gang få luft under vingene å ta seg en luftetur. Før helgens flighter hadde jeg allerede slått tidligere rekorder hva angår antall flyturer i løpet av et kalenderår. Men jeg tenkte at det måtte være greit å hive på noen flighter til. Introduksjon Innenriksministeren i huset pleier å ha for tradisjon å reise på en kvinnekonferanse en fast helg i oktober. Dette skulle altså også skjer inneværende år. Siden jeg ikke kan være med på moroa så pleier det være en grei deal at jeg finner på noe annet kjekt. Så disse helgene er en utmerket anledning å ta seg en tur på egenhånd. I fjor var jeg kun vekke en overnatting (fre-lør). Dette året valgte jeg å plusse på en ekstra overnatting. Kunne i teorien ta en natt til. Men i denne omgang ble det med det. Et viktig kritere for disse turene er at jeg flyr minst én rute jeg ikke har fløyet før. Ytterligere bonus kan være nye flyselskaper og flyplasser. Av en eller annen grunn liker jeg meg foreløpig med det som er noenlunde ”trygt” når jeg reiser på egenhånd. Derfor skal jeg besøke flyplasser og steder jeg har vært tidligere. Etterhvert håper jeg at jeg ikke skal være så pysete og kanskje inkludere noen nye flyplasser/land i reiseplanen. Selv om jeg i utgangspunktet prøver å holde meg til en eller to allianser/bonusprogrammer er det et flyselskap som jeg har vært nysjerrig på å prøve en god stund. I tillegg er jo det faktum at de er blant de få selskaper som opererer bredbuksfly (widebodies) på ruter i Europa en spennende faktor. Forberedelser En av rutene British Airways opererer 767 på i Europa ble dermed fort en del av drømmene for denne høstens utflukt. I tillegg måtte muligheten for å overnatte i et annet bredbuksfly som står parkert på bakken på en flyplass et stykke øst i Europa prøves. Når jeg først var i gang med å skulle fly BA så hvorfor ikke ta to. Bestilte billett mellom Frankfurt og Stockholm. Naturligvis da med mellomlanding og transfer på Heathrow. Dermed får jeg og muligheten til å ta en rask titt på terminal 5 som så mange har skrytt så mye av. Og ikke nok med det så opereres begge disse flightene av Boeing 767 maskiner. Mulighetene for å møte på samme maskin på LHR-ARN som på FRA-LHR var selvsagt tilstede men samtidig så varierer dette veldig. I might get lucky. ![]() Men man måtte jo komme seg ned til Frankfurt også. Valget falt fort på Lufthansa’s direkterute som jeg har flydd noen ganger før. Forutsigbart nok. Siden LH er ganske stive i prisene på enveisbilletter så ble det en tur/retur billett. I ettertid ser jeg at jeg kunne gjerne ha valgt en annen retur dato senere i høst så kunne jeg benyttet den til en annen utflukt. Tanken slo meg likevel i ettertid at det kunne være en mulighet å endre på returen til en senere dato mot et eventuelt gebyr. Nuvel. Hjem fra Stockholm skulle man også. Valget falt her på gode gamle SAS. En routing via CPH stod nok øverst på ønskelisten. Men en routing via OSL viste seg å være rimeligere. Så da ble det slik denne gangen. Så fikk man og muligheten til å prøve seg på tollklarering og grensepassering i OSL. Men så plutselig. ![]() En snau uke før avreise da jeg var ikke og sjekket bookingen min hos British Airways så jeg til min store forskrekkelse bytte av flytype på begge flightene. ”Neeeeeeeeeeeeeei” ![]() ![]() ![]() Etter litt undersøkelser viste det seg at av ukjente årsaker foretok disse endringene kun denne lørdagen. Rutene fortsetter å gå med Boeing 767-300 bortsett fra akkurat den lørdagen jeg skulle ut på tur! Er det mulig å ha slik uflaks? Men sånn er det med fly-industrien. Man vet aldri hva som kan oppstå. Særlig når man reiser med selskaper som opererer en ikke ubetydelig flåte av forskjellige flytyper. ![]() I stedet ble det å belage seg på tur i en Airbus-maskin eller to. I det lengste satte jeg min lit til at BA stilte med to forskjellige maskiner på lørdagens flyvninger. Så spenningen er til å ta å føle på! Dagen før avreise sjekket jeg inn på første flight som nr. syv et kvarters tid etter at online checkin åpnet. Sikret meg vindusplass på nødutgangsrad. Avreise Våknet av vekkerklokken klokken 0800 etter rundt fem timer med søvn. Nattesøvnen pleier ikke å være på topp før jeg skal reise. Men det pleier å gå fint. Stod opp og gjorde mine siste forberedelser. Hadde i utgangspunktet veldig god tid. Men valgte å komme meg avgårde. Hadde ingen spesiell grunn til å sitte å kokkelure hjemme når alt var klart. I tillegg hadde man valgt å gå for en kollektiv løsning når det gjaldt transport ut til flyplassen. Sist gang jeg var ute og fløy tok jeg bussen til byen for så å ta den dyre flybussen ut. I dag følte jeg at jeg hadde mye bedre tid så jeg valgte å gå for Kolumbus hele veien. Var fremme på Sola ca. 1015. Altså hele tre timer før avgangstid. Flyet fra Frankfurt hadde ikke rukket å ta av enda når jeg satte meg på kaféen i tredje etasje med litt frokost, kaffe, og gratis wifi. Jeg vurderte å ta meg en liten stund på spotterplattformen før jeg dro til terminalen, men syntes i grunn det ble litt stress. Men forsøkte meg med litt foto gjennom vinduene i stedet. Så her sitter jeg. For de som har fulgt litt med i det siste så er det ingen bombe at LH har en forsinkelse ut fra FRA. I følge Avinor så har innkommende maskin forventet ankomsttid kl 13:10. Så det skal vel litt til at flyet kommer seg av gårde på rute i dag også. Men jeg tar det med godt humør! Har ikke forbindelse videre fra Frankfurt før i morgen formiddag så det skal gå bra. Kaffen her er god. Man må betale for påfyll men da kan man drikke så mye man orker. Har det ikke travelt med å komme meg gjennom sikkerhetskontrollen. Vi prates. Last edited by Twin Otter; 14-10-2011 at 13:10. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bilder av Twin Otter | Twin Otter | Flyhistorisk forum | 6 | 14-09-2014 00:58 |
Twin Otter på Østfoldbesøk | Glider | Småprat | 0 | 18-07-2013 00:55 |
En Twin Otter på vei... | L1011-500 | TripReports | 18 | 10-11-2011 23:21 |
Twin Otter | Concorde | Flyhistorisk forum | 5 | 23-03-2010 12:00 |
Twin Otter-landing | Desk pilot | Flyforum | 12 | 16-02-2007 23:24 |