![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2467369.ece
Quote:
![]() Bare at de ikke er så dumme at de begynner å selge rettightene så... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Dette er nok SAS klar over ja...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,556
|
![]()
Hello Stansted ......
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Fremtidig PM:
SAS ønsker å tilby våre kunder stor grad av valgfrihet. Tidligere i år introduserte vi den svært populære OPC (Optional Payment Charge) for betaling med kredittkort. Nå følger vi opp med øke valgfriheten på våre London-avganger ved å starte flyvninger til den sentrale og svært attraktive flyplassen London Luton (LTN). Som følge av den nye satsingen, vil antall avganger til Heathrow bli redusert med 50%. Ikke glem at hos SAS får du alltid: - OPC - BOB |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
![]() "Å pisse i buksa når man fryser" er vel et beskrivende uttrykk her... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
|
![]()
Det er vel ikke snakk om selge slotene, det er vel mer å bruke det som sikkerhet for finansiering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Saken har bare en stor MEN...
Du kan ikke pandsette slots. Fordi du ikke eier slots. Du har dem ogsa ikke i balansen. Man far tildelt slots hver flyplan-periode per nytt. Ergo eier man ikke slots, man har bare grandfather rights dersom man oppfyller en rekke kravene. Og etter disse far man tildelt sine historiske slots nok en ny runde. Rent theoretisk - hva ville skjer dersom en selskap kunne pandsette sine slots og operer slik at de mister disse slots? Da vil bankene star med en betydelig tabbe, fordi de misted slots faller tilbake til slot-pool og alle penger som er gitt ut er gone for good. Dersom SAS vil hente pengene ut av sine LHR slots, sa ma de leie dem ut til en annen selskap, slik som QF gjorde med sin ene slot-par. Eller man bytter slot mot junk-slot+money. Men dette betyr automatisk at man svekker sine business produkt til Europas finansiellt hjerta. Talk about shooting yourself. Historien illustrerer likevel svaert gode hvor alvorlig den finansielle situasjonen i SAS er na. Slike slots vil man aldri ofre. Dette ma vaere den aller-siste middel for a kunne overleve.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
TCAS, DN oppfinner slike ting ikke.
Selv om du ikke tror dette, sa har media idag en utrolig fin (spionage-)nettverk som rekker ogsa inn i flyselskaper. Vaer forberedet pa at det vil komme flere interne rykter / arbeidsprosjekter som lekker ut i pressen! Forövrig er det interessant hva SAS sier. De ikke nekter en mulig salg/byttehandel, de bare sier at de enna ikke har vurdert verdien. Og verdien bestemmer seg sterkt av hva en mulig kjöper er villige a betale...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Den danske originalartikkelen er mer utfyllende, og viser jo at det er ikke fra SAS ideen kommer, men fra et regneeksperiment som avisen har utført.
http://www.business.dk/transport/sas...ormue-i-london |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,351
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Nok en sak med suppekoking på spiker. Verdifastsettelse av slots er vanskelige greier, nettopp fordi det ikke er helt tydelig om man eier dem eller ikke i vanlig forstand. Slots på LHR er verdifulle, og det har jo de siste årene vært mye trading i slots. Det godtas av myndighetene, men ... At BA kjøpte bmi skyldes jo nesten ene og alene at bmi var den nest største operatøren på LHR etter BA.
Eventuell salgsgevinst som SAS måtte ha i slots er jo hypotetisk - jeg kunne f.eks. bli millonær om jeg solgte huset, men hvor skulle jeg da bo? SAS kunne fått inn cash på å selge LHR-slots, men med LHR-rutene som noen av de aller største cash-kuene i SAS i Europa er et jo ikke aktuelt å selge Last edited by CK; 12-09-2012 at 06:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
|
![]()
For øyeblikket kan slike slot'er sammenliknes med en god bruktbil.
Du får ikke noe for den hvis du vil selge, ingen bank vil ta den i pant men den kan ha svært stor bruksverdi for deg som eier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Malet av EU 827/2011 ble jo a skape en fix ramme for den alrede eksisterenden "secondary trade" av slots. Ikke mere. Forsatt er slots ingen eiendom, men du far dem tildelt for neste flyplan-periode dersom du oppfyller en rekke kravene (som forövrig har blitt betydelig skjerped...) i eksisterende flyplan-periode. Du kan bare legalt si na "dersom jeg kunne fa slot A istedenfor slot B, sa er jeg villige a betale dette sum for dette". Du kjenner delta'en, men du forsatt har ingen verdi... Risikoen a miste en slot er na langt större enn för, samtidlig har man ny-definert hva en new-comer er, slik at alle selskaper som har fa eller ingen slots far betydelig bedre posisjoner. Dersom man kunne balanse-före slots na, sa ville man faktisk bake inn giganstiske tapspotensialer inn i balansen. Fordi dersom du mister en prime-airport slot, sa vil du i sa fall matte nedskrive disse verdier...
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og hvis Cameron vinner mot Boris J i kampen om tredje rullebane på LHR, så blir det en sterk nedgang i verdien på LHR-slot.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
SAS bruker jo terminal 3 på LHR. Vist jeg ser på de andre selskapene som bruker terminal 3, så ser jeg at det er fleste selskaper som flyr long-haul. Vil det si at SAS sine slots kan brukes som "long-haul slots"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,351
|
![]() Quote:
SAS skal vel også etterhvert over til T1/T2 når den er ferdig utbygget og alle Star-selskapene blir samlet der |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Og gullgruven har blitt enda mindre, siden SK har misted en daglig slotpair...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått) | branserud | Flyforum | 27 | 16-03-2024 10:29 |
Sjeldne modeller - en gullgruve | LN-MOW | Samlerhjørnet | 9 | 08-12-2008 21:20 |
"KLM har 500 fly, mens SAS har rundt 80" | Redcap | Flyforum | 12 | 30-09-2007 12:55 |
SAS sitter på gullgruve | sail4fun | Flyforum | 8 | 26-03-2007 12:24 |
Hvilke SAS fly har nå kommet inn under SAS Braathens AOC? | LTH | Flyforum | 8 | 04-04-2005 13:50 |