Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-09-2012, 12:19   #1
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default SAS har oversett gullgruve

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2467369.ece

Quote:
En milliardformue i form av verdifulle start- og landingsrettigheter på flyplasen Heathrow i London er oversett av flyselskapet. Det kan være en sårt tiltrengt pengesekk.

Rettighetene kan muligens brukes som sikkerhet for nye selskapsobligasjoner, skriver Business.dk.

SAS er en av de største flyselskapene på Heathrow med mellom tre til fem prosent av de samlede start- og landingstillatelsene på den engelske flyplassen.


Verdifulle slots
SAS' start- og landingstillatelser, såkalte slots, på Europas travleste flyplass, London Heathrow, har en verdi på adskillige milliarder kroner, viser beregninger Berlingske Business har gjennomført.

En slot er en rettighet til å lande eller lette fra en spesifikk flyplass for et kommersielt selskap. Slots gis i par, så selskapet både kan lande og lette.

Verdien av de mest attraktive slots-par har en verdi på mellom 25 til 30 millioner pund, eller mellom 230 til 280 millioner kroner, ifølge beregninger fra det internasjonale revisjonsfirmaet Deloitte.


Etterspurt i markedet
Med 21 landings- og startrettigheter på hverdager, 12 på lørdager og 20 på søndager, betyr dette store verdier for SAS.

- Vi har ikke selv fastsatt noen verdi på våre start- og landingsrettigheter på Heathrow, da det nettopp er en rettighet - og ikke noe vi eier. Men det er ingen tvil om at nettopp rettighetene på heathrow er meget etterspurte og derfor har en verdi i markedet, sier investorkontakt Sture Stölen i SAS til Business.dk.
At SAS har oversett dette tror jeg rett og slett ikke på. Egentlig ikke noe nytt dette da. Er vel velkjent på dette forumet i hvert fall

Bare at de ikke er så dumme at de begynner å selge rettightene så...
Dash is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 12:20   #2
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Dette er nok SAS klar over ja...
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 12:22   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,556
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Hello Stansted ...... :
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 12:36   #4
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Fremtidig PM:

SAS ønsker å tilby våre kunder stor grad av valgfrihet. Tidligere i år introduserte vi den svært populære OPC (Optional Payment Charge) for betaling med kredittkort. Nå følger vi opp med øke valgfriheten på våre London-avganger ved å starte flyvninger til den sentrale og svært attraktive flyplassen London Luton (LTN).

Som følge av den nye satsingen, vil antall avganger til Heathrow bli redusert med 50%.

Ikke glem at hos SAS får du alltid:
- OPC
- BOB
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 13:05   #5
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Fremtidig PM:

SAS ønsker å tilby våre kunder stor grad av valgfrihet. Tidligere i år introduserte vi den svært populære OPC (Optional Payment Charge) for betaling med kredittkort. Nå følger vi opp med øke valgfriheten på våre London-avganger ved å starte flyvninger til den sentrale og svært attraktive flyplassen London Luton (LTN).

Som følge av den nye satsingen, vil antall avganger til Heathrow bli redusert med 50%.

Ikke glem at hos SAS får du alltid:
- OPC
- BOB
Hehe, dette må da være en våt drøm for BA?

"Å pisse i buksa når man fryser" er vel et beskrivende uttrykk her...
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 13:35   #6
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Det er vel ikke snakk om selge slotene, det er vel mer å bruke det som sikkerhet for finansiering.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 13:51   #7
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Saken har bare en stor MEN...

Du kan ikke pandsette slots. Fordi du ikke eier slots. Du har dem ogsa ikke i balansen.

Man far tildelt slots hver flyplan-periode per nytt. Ergo eier man ikke slots, man har bare grandfather rights dersom man oppfyller en rekke kravene. Og etter disse far man tildelt sine historiske slots nok en ny runde.

Rent theoretisk - hva ville skjer dersom en selskap kunne pandsette sine slots og operer slik at de mister disse slots? Da vil bankene star med en betydelig tabbe, fordi de misted slots faller tilbake til slot-pool og alle penger som er gitt ut er gone for good.

Dersom SAS vil hente pengene ut av sine LHR slots, sa ma de leie dem ut til en annen selskap, slik som QF gjorde med sin ene slot-par. Eller man bytter slot mot junk-slot+money. Men dette betyr automatisk at man svekker sine business produkt til Europas finansiellt hjerta. Talk about shooting yourself.

Historien illustrerer likevel svaert gode hvor alvorlig den finansielle situasjonen i SAS er na. Slike slots vil man aldri ofre. Dette ma vaere den aller-siste middel for a kunne overleve.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 14:06   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Historien illustrerer likevel svaert gode hvor alvorlig den finansielle situasjonen i SAS er na. Slike slots vil man aldri ofre. Dette ma vaere den aller-siste middel for a kunne overleve.
Hvilken historie? DN sin sak hvor SAS sier at de ikke har vurdert slots-verdien? Skjønner ikke hva det skal illustrere
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 14:15   #9
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS har oversett gullgruve

TCAS, DN oppfinner slike ting ikke.
Selv om du ikke tror dette, sa har media idag en utrolig fin (spionage-)nettverk som rekker ogsa inn i flyselskaper. Vaer forberedet pa at det vil komme flere interne rykter / arbeidsprosjekter som lekker ut i pressen!

Forövrig er det interessant hva SAS sier. De ikke nekter en mulig salg/byttehandel, de bare sier at de enna ikke har vurdert verdien. Og verdien bestemmer seg sterkt av hva en mulig kjöper er villige a betale...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 14:25   #10
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Den danske originalartikkelen er mer utfyllende, og viser jo at det er ikke fra SAS ideen kommer, men fra et regneeksperiment som avisen har utført.

http://www.business.dk/transport/sas...ormue-i-london
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 14:34   #11
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Den danske originalartikkelen er mer utfyllende, og viser jo at det er ikke fra SAS ideen kommer, men fra et regneeksperiment som avisen har utført.

http://www.business.dk/transport/sas...ormue-i-london
Yes, det är IAGs planer på att använda sloträttigheter som säkerhet som SAS studerat, men att de själva inte har några avsikter att göra likadant.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 11-09-2012, 15:37   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,351
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Den danske originalartikkelen er mer utfyllende, og viser jo at det er ikke fra SAS ideen kommer, men fra et regneeksperiment som avisen har utført.

http://www.business.dk/transport/sas...ormue-i-london
Ellers burde vel business.dk/Berlingske faktisk lese hele artikkelen de selv skriver før de lager overskriften

Quote:
IAG er den suverænt største indehaver af slots i Heathrow. Selskabet sidder på cirka 50 procent af start- og landingsrettigheder i lufthavnen, og man havde planer om at stille 31 af disse som sikkerhed for nye obligationer. Kreditvurderingsinstituttet Moody’s stod bag værdifastsættelsen af IAGs rettigheder og vurderede dem til cirka fire milliarder kroner.

Ifølge Moody’s ville obligationer baseret på Heathrow-slots opnå en rating på A3 - medium til lav risiko. IAG valgte dog at opgive obligationsudstedelsen i sidste øjeblik, da selskabet vurderede, at finansieringsformen ville blive for dyr.

»Vi har selvfølgelig fulgt med i IAGs forsøg på at udstede obligationer med sikkerheder i selskabets Heathrow-rettigheder, men vi har ikke selv konkrete planer om noget lignende. Vi har set løst på det, og det er en mulighed, men det er også en meget vanskelig værdi at fastlægge, og derfor er det ikke noget, vi har taget med som et aktiv i vores regnskab,« siger Sture Stölen.
Selv om det tyder på at det er mulig å "pansette" disse, skal man tolke Moody's, så er det ting som tyder på at det ikke er veldig lukrativt når man ser på IAG sitt forsøk i sommer
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2012, 06:51   #13
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Nok en sak med suppekoking på spiker. Verdifastsettelse av slots er vanskelige greier, nettopp fordi det ikke er helt tydelig om man eier dem eller ikke i vanlig forstand. Slots på LHR er verdifulle, og det har jo de siste årene vært mye trading i slots. Det godtas av myndighetene, men ... At BA kjøpte bmi skyldes jo nesten ene og alene at bmi var den nest største operatøren på LHR etter BA.

Eventuell salgsgevinst som SAS måtte ha i slots er jo hypotetisk - jeg kunne f.eks. bli millonær om jeg solgte huset, men hvor skulle jeg da bo? SAS kunne fått inn cash på å selge LHR-slots, men med LHR-rutene som noen av de aller største cash-kuene i SAS i Europa er et jo ikke aktuelt å selge
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST

Last edited by CK; 12-09-2012 at 06:53.
CK is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2012, 09:17   #14
tiemand
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 479
Default Re: SAS har oversett gullgruve

For øyeblikket kan slike slot'er sammenliknes med en god bruktbil.

Du får ikke noe for den hvis du vil selge, ingen bank vil ta den i pant men den kan ha svært stor bruksverdi for deg som eier.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2012, 09:41   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Quote:
Originally Posted by CK View Post
Eventuell salgsgevinst som SAS måtte ha i slots er jo hypotetisk - jeg kunne f.eks. bli millonær om jeg solgte huset, men hvor skulle jeg da bo? SAS kunne fått inn cash på å selge LHR-slots, men med LHR-rutene som noen av de aller største cash-kuene i SAS i Europa er et jo ikke aktuelt å selge
Dersom SAS kan synliggjøre verdien ved å balanseføre dem, vil det i dagens situasjon gi nesten like stor effekt som å selge dem.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2012, 10:53   #16
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Dersom SAS kan synliggjøre verdien ved å balanseføre dem, vil det i dagens situasjon gi nesten like stor effekt som å selge dem.
Det kan du forsatt ikke.

Malet av EU 827/2011 ble jo a skape en fix ramme for den alrede eksisterenden "secondary trade" av slots. Ikke mere. Forsatt er slots ingen eiendom, men du far dem tildelt for neste flyplan-periode dersom du oppfyller en rekke kravene (som forövrig har blitt betydelig skjerped...) i eksisterende flyplan-periode. Du kan bare legalt si na "dersom jeg kunne fa slot A istedenfor slot B, sa er jeg villige a betale dette sum for dette". Du kjenner delta'en, men du forsatt har ingen verdi...

Risikoen a miste en slot er na langt större enn för, samtidlig har man ny-definert hva en new-comer er, slik at alle selskaper som har fa eller ingen slots far betydelig bedre posisjoner.
Dersom man kunne balanse-före slots na, sa ville man faktisk bake inn giganstiske tapspotensialer inn i balansen. Fordi dersom du mister en prime-airport slot, sa vil du i sa fall matte nedskrive disse verdier...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 12-09-2012, 23:32   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Og hvis Cameron vinner mot Boris J i kampen om tredje rullebane på LHR, så blir det en sterk nedgang i verdien på LHR-slot.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2012, 14:38   #18
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS har oversett gullgruve

SAS bruker jo terminal 3 på LHR. Vist jeg ser på de andre selskapene som bruker terminal 3, så ser jeg at det er fleste selskaper som flyr long-haul. Vil det si at SAS sine slots kan brukes som "long-haul slots"?
Dash is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2012, 14:45   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,351
Default

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
SAS bruker jo terminal 3 på LHR. Vist jeg ser på de andre selskapene som bruker terminal 3, så ser jeg at det er fleste selskaper som flyr long-haul. Vil det si at SAS sine slots kan brukes som "long-haul slots"?
Har ikke nødvendigvis noe med hverandre å gjøre. Dessuten står flertallet av SAS sine flighter på "shorthaul" gater. DVD for fly i 737-størrelsen

SAS skal vel også etterhvert over til T1/T2 når den er ferdig utbygget og alle Star-selskapene blir samlet der
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 09:17   #20
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: SAS har oversett gullgruve

Og gullgruven har blitt enda mindre, siden SK har misted en daglig slotpair...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kartellbot til SAS (splittet fra Hvor mange bøter har SAS fått) branserud Flyforum 27 16-03-2024 10:29
Sjeldne modeller - en gullgruve LN-MOW Samlerhjørnet 9 08-12-2008 21:20
"KLM har 500 fly, mens SAS har rundt 80" Redcap Flyforum 12 30-09-2007 12:55
SAS sitter på gullgruve sail4fun Flyforum 8 26-03-2007 12:24
Hvilke SAS fly har nå kommet inn under SAS Braathens AOC? LTH Flyforum 8 04-04-2005 13:50


All times are GMT +2. The time now is 03:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.