![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Mareritt-reise med SAS
Hittil i år har det vært nesten 7000 kanselleringer ved landets største flyplasser. Møt popbandet som virkelig har fått oppleve SAS-rotet på kroppen. Av Susanne Berg Hansen Nettavisen Den norske popgruppen «3-11 Porter» med følge sto opp grytidlig en lørdag morgen i september for å dra på en en spillejobb i Warszawa i Polen. Det skulle bli en lang tur. SAS kom ikke - Vi hadde fått beskjed av SAS om å møte opp tidlig, helst to timer før avgang, derfor stilte vi opp klokken 04.20 på Gardermoen. Men da vi kom til skranken, oppdaget vi at det ikke var noen representanter fra SAS der, forteller bandmedlem Per Arne Bertheussen til TV 2 Nettavisen. De stuptrøtte pop-kameratene satte seg derfor ned og ventet. Først etter en time dukket representantene fra SAS opp og innsjekkingen kunne starte. Flyturen gikk til København, hvor bandet etter planen skulle ta et nytt SAS-fly videre til Warszawa. Slik gikk det ikke. Innstilt - Vi fikk beskjed om at flyet til Warszawa var innstilt, men det kom ingen informasjon om hvorfor, forteller Per Arne. Bandmedlemmene ble svært nervøse siden de skulle ha konsert foran 1000 mennesker i den polske hovedstaden samme kveld. - Etter en stund klarte vi heldigvis å komme oss med på et fly fra det polske selskapet LOT. Vi ankom Warszawa lørdag kveld, flere timer etter skjema, forteller han. Søndag ettermiddag dro bandet tilbake til flyplassen i Warszawa for å ta fly til København. Da de ankom, så alt ut til å være i orden. Det var det ikke. - Snart fikk vi beskjed om at det var en teknisk feil på flyet. Deretter kom beskjeden om at de hadde funnet en fugl i den ene motoren og at flyet dessverre var innstilt, sier Per Arne. - Forferdelig kø Etter kanselleringen fikk passasjerene beskjed om at de måtte hente all bagasjen igjen, for deretter å gå på nytt gjennom passkontrollen. - Så bar det opp til en forferdelig kø utenfor SAS-informasjonen. Her var det kun én mann på jobb. Køen ble lengre og lengre og den lokale SAS-representanten ble mer og mer frustrert. I køen begynte folk å bli veldig høyrøstet og det var flere tilløp til regelrett håndgemeng i køen, forteller han. Etter mye frem og tilbake ble bandet endelig booket inn på et fly som tok dem til København. Men på flyplassen i København fikk de beskjed om at det var umulig å komme seg videre til Oslo. - Vi hadde frem til da vært ganske sporty, men nå begynte vi å bli mildt sagt frustrerte. Vi hadde ikke spist siden frokost, og nå var det blitt søndag kveld, sier musikeren. Fikk ikke mat En representant fra SAS tilbød bandet å overnatte på hotell i København. Popgruppen satte seg derfor inn i en taxi, og ble kjørt til et industriområde utenfor den danske hovedstaden. Før de satte seg inn i taxien, ble de lovet av en SAS-ansatt at det ventet mat på hotellrommet. - Det eneste som lå der var en toblerone og noen øl. Vi var skrubbsultne og blodsukkeret sank enda dypere i knærne. De ansatte på hotellet kunne ikke skaffe oss mat fordi alt var stengt, sier han. Etter en lang natt uten mat bar det tilbake til flyplassen. Først i 12-tiden mandag landet bandet i Oslo. De rasende musikerne sendte et klagebrev til SAS etter den mislykkede turen, og fikk svar etter kort tid. - De beklaget det hele, og spanderte en helaften på et SAS-hotell. De lovet i tillegg å gi en reprimande til mannen som lovet oss mat i København, sier Per Arne. Popgruppen skal snart til Polen igjen, men da blir det garantert ikke med SAS. SAS beklager Informasjonssjef Kenneth Bikse i SAS Braathens kjenner ikke til episoden. - Dette høres jo utrolig merkelig ut. Jeg har faktisk aldri hørt maken, sier informasjonssjefen til TV 2 Nettavisen. - Jeg beklager virkelig hvis de ikke har fått den behandlingen de har rett på i forbindelse med forsinkelser og kanselleringer. Det høres ut som om de har hatt et helt usedvanlig sammentreff av mange uheldige opplevelser, sier han. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
I anledning debatten om kanselleringer, fugler og kompensasjon postet jeg dette.
Men veldig bra av SAS som spanderte middag på restaurant etter å ha sendt klagen! |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
SASBRA må være veldig plaget med fugler i motorene. To ganger på kort tid nå har jeg oppleved at flyet har blitt kanselert pga. "fugl i motoren". Ene gangen på ruten TRD-OSL, andre gangen på AES-OSL. Begge gangene hadde alle passasjerene satt seg om bord i flyet, da kapteinen kom med beskjeden om at "dessverre var det skjedd en kollisjon med en fugl på vei oppover bla. bla. bla. Hvorfor fikk vi da ikke beskjeden før, slik at vi slapp å gå omord i flyet. Og begge gangen var flyet kanskje ca. halvfullt. Ikke mange av passajerene trodde på det, for å si det sånn.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
Torbjørn ----------------- |
|
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Raske turnarounds betyr billigere billetter. Passasjerer boardes ofte mens en av flygerne gjør External Inspection. Er det en liten fugl er det ikke sikkert at man har merket det i luften, men merker det på EI. Er det en 'no-go'-skade det vil ta reperasjon og mye tid å fikse, er det ikke vits at pax'en sitter ombord.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Synes det var veldig rart at de plutselig fant ut dette like før flyet skulle gå, slik at passasjerene måtte forlate flyet. Hadde vært mer troverdig om det ble opplyst før vi gikk ombord.
I dete ene tilfellet ventet vi en time på neste fly som da ble omtrent helt fullt. I det andre måtte vi vente i over tre timer, og var ikke hjemme før langt på kveld, skulle ha landet kl. 18, men landet istedet tre timer senere i et da fullt fly. Veldig irriterende. Mange av passasjerene sa at neste gang blir det DY, eller rett og slett buss istedet. |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
..les hva JumperG5 skriver .....
|
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Nå kan det vel være at forklaringen er så enkel som den ble forklart lenger opp, men at bakkestoppet er så kort at piloten sjekker motorene og resten av flyet mens passasjerene går ombord. Om hun/han da finner ut at det er fugl i motoren så må en jo bedømme og se hva en skal gjøre. Vil anta at man i mange tilfeller ønsker en second opinion før en tar en avgjørelse. Hadde tatt seg ut om dere måtte gå av..og så på igjen fordi det ikke var noen skade f.eks.
Men skal være enig at SAS har mange kanselleringer, årsaken skal jeg ikke spekulere i. Kanskje man burde utstyre kapteinene med en død fugl som kan benyttes ved sammenslåing av flyvninger ![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Vel, man tenker sitt iallefall...
|
![]() |
![]() |
#10 | |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
|
![]() Quote:
![]() ![]() Sann...takk for utblåsninga... ![]()
__________________
Torbjørn ----------------- |
|
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Hvordan kan du være så sikker på at det er tøv da?
|
![]() |
![]() |
#12 | |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
|
![]() Quote:
Og som sagt tidlegare: les tidlegare innlegg om External inspections
__________________
Torbjørn ----------------- |
|
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Frustrert passasjerer var det så absolutt. Mange som ikke rakk videreforbindelser etc., i Spes. ved avgangen fra AES da det ble over 3 timer å vente. Det som gjorde det ekstra "mistenkelig" var at det dreide seg om nest siste avgang på kvelden. Det flyet vi tok kom fra Kreta eller noe lignende. Ergo sparte de en avgang, da det forulykkede flyet sikkert ble brukt på første avgang neste norgen.
|
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
|
![]()
Det er riktig som wf145 sier - man kansellerer ikke 'for morro skyld' .. Og spesielt ikke med fly paa gate'n og alle paa plass. Da er det noe konkret i veien.
|
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Det skal vel ikke så store matematikk-kunnskaper til for å skjønne at de sparte penger på dette iallefall.
Men, men.. kan vel hende at det var en fugl i motoren, men skal jeg være ærlig tviler jeg på det. |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Ødemarkene TRD og AES har da fly som står natten over. De blir brukt på første avgang dagen etter.
|
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]() Quote:
Vist du ikke har sett det, så bor det en hel masse fugler i dette landet, spesielt ved kysten. Har hatt 3 fly stående med birdstrike på en og samme dag på lille HAU..., Den gang var det en slik passasjer som deg der... Han hadde plass på det første flyet som fikk BS, så ble han booket om til det andre, og da det fikk BS så ble han booket om til det tredje, som også fikk BS. Han ble meget sint, og skjelte oss ut for å innstille i hytt-og-pine uten grunn... Jeg fikk tillatelse av securitas til å ta han med ut på apron, og viste han de 3 fugle likene (eller det som var igjen av de..)..Han roet seg umiddelbart ned, og mumlet noe som "ja, dette så jo ikke bra ut... Så ikke tvil på at det var en birdstrike, om du så opplever det flere ganger... Det er ikke uvanlig. |
|
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]() Quote:
....Ja det er det god økonomi i ... |
|
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
En hel dag var det ikke. I tilfellet AES var det i tillegg en lørdag kveld. Klart det er billigere å fly en 737-400 til OSL enn to 737-500. Et fly skal jo uansett overnatte.
|
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Uansett er det utrolig mye innstillenger med SAS. Den bedriften jeg jobber i bruker nå konsekvent DY når det er mulig. Har enda ikke opplevd en kansellering med DY, og har brukt de ca. 15 ganger siden juli.
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Eurobonus Diamond - verdt å reise SAS for å oppnå det? | kristian | Reiseforum | 14 | 29-01-2018 18:19 |
Fordeler med SAS Economy Extra/Business på reise til Manchester | Ph34r | Reiseforum | 29 | 11-12-2012 16:31 |
SAS-ledelsen skal reise med Ryanair | LN-MOW | Flyforum | 120 | 17-03-2010 16:35 |
Vinn en reise for 2 til USA med SAS | Stian | Flyforum | 1 | 20-06-2007 11:33 |
Inntresant å reise med Sas/SasBraathens | storg | Flyforum | 3 | 22-05-2006 13:52 |