Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-12-2005, 10:16   #1
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Mareritt-reise med SAS

Mareritt-reise med SAS
Hittil i år har det vært nesten 7000 kanselleringer ved landets største flyplasser. Møt popbandet som virkelig har fått oppleve SAS-rotet på kroppen.

Av Susanne Berg Hansen Nettavisen

Den norske popgruppen «3-11 Porter» med følge sto opp grytidlig en lørdag morgen i september for å dra på en en spillejobb i Warszawa i Polen. Det skulle bli en lang tur.

SAS kom ikke
- Vi hadde fått beskjed av SAS om å møte opp tidlig, helst to timer før avgang, derfor stilte vi opp klokken 04.20 på Gardermoen. Men da vi kom til skranken, oppdaget vi at det ikke var noen representanter fra SAS der, forteller bandmedlem Per Arne Bertheussen til TV 2 Nettavisen.

De stuptrøtte pop-kameratene satte seg derfor ned og ventet. Først etter en time dukket representantene fra SAS opp og innsjekkingen kunne starte.

Flyturen gikk til København, hvor bandet etter planen skulle ta et nytt SAS-fly videre til Warszawa. Slik gikk det ikke.

Innstilt
- Vi fikk beskjed om at flyet til Warszawa var innstilt, men det kom ingen informasjon om hvorfor, forteller Per Arne.

Bandmedlemmene ble svært nervøse siden de skulle ha konsert foran 1000 mennesker i den polske hovedstaden samme kveld.

- Etter en stund klarte vi heldigvis å komme oss med på et fly fra det polske selskapet LOT. Vi ankom Warszawa lørdag kveld, flere timer etter skjema, forteller han.

Søndag ettermiddag dro bandet tilbake til flyplassen i Warszawa for å ta fly til København. Da de ankom, så alt ut til å være i orden. Det var det ikke.

- Snart fikk vi beskjed om at det var en teknisk feil på flyet. Deretter kom beskjeden om at de hadde funnet en fugl i den ene motoren og at flyet dessverre var innstilt, sier Per Arne.

- Forferdelig kø
Etter kanselleringen fikk passasjerene beskjed om at de måtte hente all bagasjen igjen, for deretter å gå på nytt gjennom passkontrollen.

- Så bar det opp til en forferdelig kø utenfor SAS-informasjonen. Her var det kun én mann på jobb. Køen ble lengre og lengre og den lokale SAS-representanten ble mer og mer frustrert. I køen begynte folk å bli veldig høyrøstet og det var flere tilløp til regelrett håndgemeng i køen, forteller han.

Etter mye frem og tilbake ble bandet endelig booket inn på et fly som tok dem til København.

Men på flyplassen i København fikk de beskjed om at det var umulig å komme seg videre til Oslo.

- Vi hadde frem til da vært ganske sporty, men nå begynte vi å bli mildt sagt frustrerte. Vi hadde ikke spist siden frokost, og nå var det blitt søndag kveld, sier musikeren.

Fikk ikke mat
En representant fra SAS tilbød bandet å overnatte på hotell i København. Popgruppen satte seg derfor inn i en taxi, og ble kjørt til et industriområde utenfor den danske hovedstaden. Før de satte seg inn i taxien, ble de lovet av en SAS-ansatt at det ventet mat på hotellrommet.

- Det eneste som lå der var en toblerone og noen øl. Vi var skrubbsultne og blodsukkeret sank enda dypere i knærne. De ansatte på hotellet kunne ikke skaffe oss mat fordi alt var stengt, sier han.

Etter en lang natt uten mat bar det tilbake til flyplassen. Først i 12-tiden mandag landet bandet i Oslo.

De rasende musikerne sendte et klagebrev til SAS etter den mislykkede turen, og fikk svar etter kort tid.

- De beklaget det hele, og spanderte en helaften på et SAS-hotell. De lovet i tillegg å gi en reprimande til mannen som lovet oss mat i København, sier Per Arne.

Popgruppen skal snart til Polen igjen, men da blir det garantert ikke med SAS.

SAS beklager
Informasjonssjef Kenneth Bikse i SAS Braathens kjenner ikke til episoden.

- Dette høres jo utrolig merkelig ut. Jeg har faktisk aldri hørt maken, sier informasjonssjefen til TV 2 Nettavisen.

- Jeg beklager virkelig hvis de ikke har fått den behandlingen de har rett på i forbindelse med forsinkelser og kanselleringer. Det høres ut som om de har hatt et helt usedvanlig sammentreff av mange uheldige opplevelser, sier han.
Hurum is offline  
Old 10-12-2005, 10:17   #2
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

I anledning debatten om kanselleringer, fugler og kompensasjon postet jeg dette.

Men veldig bra av SAS som spanderte middag på restaurant etter å ha sendt klagen!
Hurum is offline  
Old 10-12-2005, 10:26   #3
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

SASBRA må være veldig plaget med fugler i motorene. To ganger på kort tid nå har jeg oppleved at flyet har blitt kanselert pga. "fugl i motoren". Ene gangen på ruten TRD-OSL, andre gangen på AES-OSL. Begge gangene hadde alle passasjerene satt seg om bord i flyet, da kapteinen kom med beskjeden om at "dessverre var det skjedd en kollisjon med en fugl på vei oppover bla. bla. bla. Hvorfor fikk vi da ikke beskjeden før, slik at vi slapp å gå omord i flyet. Og begge gangen var flyet kanskje ca. halvfullt. Ikke mange av passajerene trodde på det, for å si det sånn.
OEH is offline  
Old 10-12-2005, 10:31   #4
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Quote:
Originally posted by OEH


SASBRA må være veldig plaget med fugler i motorene. To ganger på kort tid nå har jeg oppleved at flyet har blitt kanselert pga. "fugl i motoren". Ene gangen på ruten TRD-OSL, andre gangen på AES-OSL. Begge gangene hadde alle passasjerene satt seg om bord i flyet, da kapteinen kom med beskjeden om at "dessverre var det skjedd en kollisjon med en fugl på vei oppover bla. bla. bla. Hvorfor fikk vi da ikke beskjeden før, slik at vi slapp å gå omord i flyet. Og begge gangen var flyet kanskje ca. halvfullt. Ikke mange av passajerene trodde på det, for å si det sånn.
JA, meiner du at kapteinen FANN PÅ at det hadde vore ein kolisjon med fugl då?!!? "ikke mange av passasjerene trodde på det, for å si det sånn"
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline  
Old 10-12-2005, 10:33   #5
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Raske turnarounds betyr billigere billetter. Passasjerer boardes ofte mens en av flygerne gjør External Inspection. Er det en liten fugl er det ikke sikkert at man har merket det i luften, men merker det på EI. Er det en 'no-go'-skade det vil ta reperasjon og mye tid å fikse, er det ikke vits at pax'en sitter ombord.
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline  
Old 10-12-2005, 10:36   #6
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Synes det var veldig rart at de plutselig fant ut dette like før flyet skulle gå, slik at passasjerene måtte forlate flyet. Hadde vært mer troverdig om det ble opplyst før vi gikk ombord.
I dete ene tilfellet ventet vi en time på neste fly som da ble omtrent helt fullt. I det andre måtte vi vente i over tre timer, og var ikke hjemme før langt på kveld, skulle ha landet kl. 18, men landet istedet tre timer senere i et da fullt fly. Veldig irriterende. Mange av passasjerene sa at neste gang blir det DY, eller rett og slett buss istedet.
OEH is offline  
Old 10-12-2005, 10:41   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

..les hva JumperG5 skriver .....

sail4fun is offline  
Old 10-12-2005, 10:43   #8
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Nå kan det vel være at forklaringen er så enkel som den ble forklart lenger opp, men at bakkestoppet er så kort at piloten sjekker motorene og resten av flyet mens passasjerene går ombord. Om hun/han da finner ut at det er fugl i motoren så må en jo bedømme og se hva en skal gjøre. Vil anta at man i mange tilfeller ønsker en second opinion før en tar en avgjørelse. Hadde tatt seg ut om dere måtte gå av..og så på igjen fordi det ikke var noen skade f.eks.
Men skal være enig at SAS har mange kanselleringer, årsaken skal jeg ikke spekulere i.
Kanskje man burde utstyre kapteinene med en død fugl som kan benyttes ved sammenslåing av flyvninger
Hurum is offline  
Old 10-12-2005, 10:47   #9
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Vel, man tenker sitt iallefall...
OEH is offline  
Old 10-12-2005, 11:29   #10
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Quote:
Originally posted by OEH


Vel, man tenker sitt iallefall...
JA, og i dette tilfellet er det TØV!!! Det å påstå at ein heller innstiller eit fly ved å "påstå" at flyet har kollidert med in fugl er rett og slett TØV!! Slikt viser berre at ein ikkje har PEILING PÅ KVA EIN SNAKKAR OM!!
Sann...takk for utblåsninga...
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline  
Old 10-12-2005, 11:39   #11
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Hvordan kan du være så sikker på at det er tøv da?
OEH is offline  
Old 10-12-2005, 11:43   #12
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,587
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Quote:
Originally posted by OEH


Hvordan kan du være så sikker på at det er tøv da?
Fordi ein ikkje "finn på" ein kollisjon med fugl. Slike innstillingar fører til ei svartemasse kostnader, meirarbeid for dei tilsette, frustrerte passasjerar, osv.

Og som sagt tidlegare: les tidlegare innlegg om External inspections

__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline  
Old 10-12-2005, 11:48   #13
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Frustrert passasjerer var det så absolutt. Mange som ikke rakk videreforbindelser etc., i Spes. ved avgangen fra AES da det ble over 3 timer å vente. Det som gjorde det ekstra "mistenkelig" var at det dreide seg om nest siste avgang på kvelden. Det flyet vi tok kom fra Kreta eller noe lignende. Ergo sparte de en avgang, da det forulykkede flyet sikkert ble brukt på første avgang neste norgen.
OEH is offline  
Old 10-12-2005, 11:49   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,631
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Det er riktig som wf145 sier - man kansellerer ikke 'for morro skyld' .. Og spesielt ikke med fly paa gate'n og alle paa plass. Da er det noe konkret i veien.



__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 10-12-2005, 11:53   #15
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Det skal vel ikke så store matematikk-kunnskaper til for å skjønne at de sparte penger på dette iallefall.
Men, men.. kan vel hende at det var en fugl i motoren, men skal jeg være ærlig tviler jeg på det.
OEH is offline  
Old 10-12-2005, 12:45   #16
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Ødemarkene TRD og AES har da fly som står natten over. De blir brukt på første avgang dagen etter.
OEH is offline  
Old 10-12-2005, 12:47   #17
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Quote:
Originally posted by OEH


Det skal vel ikke så store matematikk-kunnskaper til for å skjønne at de sparte penger på dette iallefall.
Men, men.. kan vel hende at det var en fugl i motoren, men skal jeg være ærlig tviler jeg på det.
Fortell meg hva SAS tjener på dette i kroner og øre ??? Som en annen sier, flyet må jo tilbake til OSL uansett, så hvorfor fly det tomt, når du kan fly det halvfult?

Vist du ikke har sett det, så bor det en hel masse fugler i dette landet, spesielt ved kysten.
Har hatt 3 fly stående med birdstrike på en og samme dag på lille HAU..., Den gang var det en slik passasjer som deg der... Han hadde plass på det første flyet som fikk BS, så ble han booket om til det andre, og da det fikk BS så ble han booket om til det tredje, som også fikk BS. Han ble meget sint, og skjelte oss ut for å innstille i hytt-og-pine uten grunn... Jeg fikk tillatelse av securitas til å ta han med ut på apron, og viste han de 3 fugle likene (eller det som var igjen av de..)..Han roet seg umiddelbart ned, og mumlet noe som "ja, dette så jo ikke bra ut...

Så ikke tvil på at det var en birdstrike, om du så opplever det flere ganger... Det er ikke uvanlig.
SK1399 is offline  
Old 10-12-2005, 12:49   #18
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Quote:
Originally posted by OEH


Ødemarkene TRD og AES har da fly som står natten over. De blir brukt på første avgang dagen etter.
Så da skal vi ta et fly ut av produksjon en HEL dag og la de stå parkert til neste morgen, pga en lissom birdstrike tidligere på dagen?

....Ja det er det god økonomi i ...
SK1399 is offline  
Old 10-12-2005, 12:52   #19
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

En hel dag var det ikke. I tilfellet AES var det i tillegg en lørdag kveld. Klart det er billigere å fly en 737-400 til OSL enn to 737-500. Et fly skal jo uansett overnatte.
OEH is offline  
Old 10-12-2005, 12:57   #20
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Mareritt-reise med SAS'

Uansett er det utrolig mye innstillenger med SAS. Den bedriften jeg jobber i bruker nå konsekvent DY når det er mulig. Har enda ikke opplevd en kansellering med DY, og har brukt de ca. 15 ganger siden juli.
OEH is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS Eurobonus Diamond - verdt å reise SAS for å oppnå det? kristian Reiseforum 14 29-01-2018 18:19
Fordeler med SAS Economy Extra/Business på reise til Manchester Ph34r Reiseforum 29 11-12-2012 16:31
SAS-ledelsen skal reise med Ryanair LN-MOW Flyforum 120 17-03-2010 16:35
Vinn en reise for 2 til USA med SAS Stian Flyforum 1 20-06-2007 11:33
Inntresant å reise med Sas/SasBraathens storg Flyforum 3 22-05-2006 13:52


All times are GMT +2. The time now is 17:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.