![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Sep 2011
Posts: 7
|
![]()
Hei,
Noen som har peiling på fordelene og ulempene med Wet pump og Dry pump? Vet at Dry pump har blader laget av carbon, som gjør at det er veldig sprøtt. Men noe annet utenom det? Takk på forholden :- ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 11
|
![]()
Om vi snakker vakuumpumper så er jo dry pumpen bedre fordi den er nettopp dry. En wet pump blir smørt via motors oljesystem. Da kan det finnes mulighet for at man kan få in olje i vakuumsystemet hvilket ikke er særlig bra. Spesielt hvis pumpen har høy gangtid og begynner å bli slitt. En wet pump krever også en oljeseparator fordi den vill alltid kaste ut litt olje.
Nå fortiden brukes det i stort sett bare dry pumps. Dagens pumper som går on condition har, i hverfall på småfly, en levetid på ca 1000-1200 timer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Sep 2011
Posts: 7
|
![]()
Tusentakk !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
På generelt grunlag (ikke relatert kun til bruk i fly) kan jeg vel si meg enig i at dry pump er en fordel, men de er dyrere og mindre robuste. (Har i alle fall vært). En dry pump må maskineres ekstremt nøyaktig for å få god nok tetning, med statig bedre teknologi på markedet blir dette en mindre utfordring. En annen ting er at en dry pump har en dårligere evne til å takle forurensinger, ettersom de kan lage riper som ødelegger forseglingen. På en wet pump vil forurensninger legge seg i oljefilmen, og sette seg i oljefilter / bli med oljen ut ved oljebytte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Wet, damp, moist eller dry lease? | RWY 24 | Flyforum | 3 | 18-04-2011 08:18 |
FAA issues 737NG emergency fuel pump switch AD | sail4fun | Flyforum | 0 | 19-11-2008 20:14 |
Airlines saving at the pump | LN-MOW | Flyforum | 0 | 05-09-2006 23:40 |