Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-09-2011, 15:15   #1
Alexz
Newcomer
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 7
Default Wet pump og Dry pump

Hei,
Noen som har peiling på fordelene og ulempene med Wet pump og Dry pump?

Vet at Dry pump har blader laget av carbon, som gjør at det er veldig sprøtt. Men noe annet utenom det?

Takk på forholden :- )
Alexz is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2011, 17:29   #2
SE-MJT
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 11
Default Re: Wet pump og Dry pump

Om vi snakker vakuumpumper så er jo dry pumpen bedre fordi den er nettopp dry. En wet pump blir smørt via motors oljesystem. Da kan det finnes mulighet for at man kan få in olje i vakuumsystemet hvilket ikke er særlig bra. Spesielt hvis pumpen har høy gangtid og begynner å bli slitt. En wet pump krever også en oljeseparator fordi den vill alltid kaste ut litt olje.
Nå fortiden brukes det i stort sett bare dry pumps. Dagens pumper som går on condition har, i hverfall på småfly, en levetid på ca 1000-1200 timer.
SE-MJT is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2011, 16:12   #3
Alexz
Newcomer
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 7
Default Re: Wet pump og Dry pump

Tusentakk !
Alexz is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2011, 08:57   #4
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Wet pump og Dry pump

På generelt grunlag (ikke relatert kun til bruk i fly) kan jeg vel si meg enig i at dry pump er en fordel, men de er dyrere og mindre robuste. (Har i alle fall vært). En dry pump må maskineres ekstremt nøyaktig for å få god nok tetning, med statig bedre teknologi på markedet blir dette en mindre utfordring. En annen ting er at en dry pump har en dårligere evne til å takle forurensinger, ettersom de kan lage riper som ødelegger forseglingen. På en wet pump vil forurensninger legge seg i oljefilmen, og sette seg i oljefilter / bli med oljen ut ved oljebytte.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Wet, damp, moist eller dry lease? RWY 24 Flyforum 3 18-04-2011 08:18
FAA issues 737NG emergency fuel pump switch AD sail4fun Flyforum 0 19-11-2008 20:14
Airlines saving at the pump LN-MOW Flyforum 0 05-09-2006 23:40


All times are GMT +2. The time now is 09:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.