Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-09-2011, 14:28   #1
kristian
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
SAS Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

Ser ut til at en del av flightene med nummer SK14xx OSL-CPH er satt opp med MD80. Vanligvis gjelder dette bare noen av flightene med SK4xx som er "produsert" ut av CPH.

Innebærer dette at Oslo basen får inn noen MD80 maskiner for å hjelpe til med produksjonen? Evt hvorfor? En av flightene jeg har sett på står oppført med en MD81 og jeg trodde det bare var MD87 igjen i SAS flåten.
kristian is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 14:31   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
Default Re: MD80 on Osl-cph

SAS har bare noen få MD-87 igjen, flesteparten er MD-82

Last edited by Someone; 05-09-2011 at 06:28.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 15:50   #3
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
SAS Re: MD80 on Osl-cph

Hallo! Ser at mange av SAS Norges København-flyvninger skal flys av MD-80, A319 eller A321. Har selv bestilt billett med SK14XX i desember, og da jeg bestilte var det 737-400 som skulle operere. Jeg tror mest sannsynligvis at de skal fase ut 737-400 og 737-500.
Ser at mange 14XX-flyvninger skal opereres av SAS Danmark.

Så nå er det bare å bestille turer med disse gamle traverne før de forsvinner :-) Veldig flotte fly!
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 16:15   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
Default

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Hallo! Ser at mange av SAS Norges København-flyvninger skal flys av MD-80, A319 eller A321. Har selv bestilt billett med SK14XX i desember, og da jeg bestilte var det 737-400 som skulle operere. Jeg tror mest sannsynligvis at de skal fase ut 737-400 og 737-500.
Ser at mange 14XX-flyvninger skal opereres av SAS Danmark.

Så nå er det bare å bestille turer med disse gamle traverne før de forsvinner :-) Veldig flotte fly!
Nå ee det ingenting som heter SAS Norge eller SAS Danmark lenger.....
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 16:33   #5
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: MD80 on Osl-cph

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nå ee det ingenting som heter SAS Norge eller SAS Danmark lenger.....
Nei, det vet jeg. Men bruker det fortsatt - for det er jo faktisk danske mannskaper som betjener A319, A321 og alle SK400-flyvninger, og Norge med 737.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 18:01   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
Default Re: MD80 on Osl-cph

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Nei, det vet jeg. Men bruker det fortsatt - for det er jo faktisk danske mannskaper som betjener A319, A321 og alle SK400-flyvninger, og Norge med 737.
Hvorfor bruke noe som er feil? Og nei, som jeg skriver tidligere i tråden så er det ikke sånn at 400-serien opereras av CPH basert crew. Nå er alt som blandet, og er flere 4xx ruter som opereres av OSL baserte 737
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2011, 22:34   #7
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: MD80 on Osl-cph

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvorfor bruke noe som er feil? Og nei, som jeg skriver tidligere i tråden så er det ikke sånn at 400-serien opereras av CPH basert crew. Nå er alt som blandet, og er flere 4xx ruter som opereres av OSL baserte 737
Okei, da vil jeg gjerne ha en konkret eksempel på disse SK400-rutene som OSLs 737 opererer. SAS sine 4XX-ruter opereres av enten fly i CPH-basen eller ARN-basen. Og der finner man 737, men ikke OSL-baserte.
Vet også at 737ene på OSL har vært "stand-in" på SK400-ruter til Køben, men dette har kun vært engangstilfeller.

Selvom det nå bare er SAS, er jeg ganske sikker på ordningene på kabinpersonale er ganske lik som før. Tviler på at det blir en hel-dansk besetning på Oslo-Bergen, og at de sender norske kabinpersonale på København-Athen. Så tror nok at SK1474 vil fortsatt være "norsk" og SK463 vil være dansk.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 07-09-2011, 09:20   #8
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

Var senest i forrige uke loadmaster på en 4xx avgang med norsk crew t/r CPH... 738... som det skrives og antydes, så benyttes flåten totalt sett slik den best kan optimaliseres. Det kan skille mye fra dag til dag, og det er helt sikkert en viss andel teknisk snag som er årsak i at man må sjonglere, og benytte fly/mannskap der de er tilgjengelig. Er det f.eks mye snag i CPH en dag, mens det sitter både stb. crew og fly på OSL og tvinner tommeltotter, så sender man heller CPH baserte fly ut på andre prekære ruter, mens stb.crewet på OSL flyr en rundtur eller to til CPH som det danske crewet egentlig skulle ha fløyet. Det samme gjelder kansellering for omdisponering av seter. Er det f.eks booket 40 pax hver vei på en 738 OSL-BGO-OSL slynge, mens det står 150 pax hver vei på en M80 CPH-OSL-CPH, så vil det normalt være en smalere sak å booke om de 80 BGO pax'ene enn de 300 CPH pax'ene.

Dette er fordelen av å ha et samlet SAS... Man slipper internfakturering og skyldfordeling når noe går galt... alle jobber mot det samme målet!

Når det gjelder rutenummer, og hvilket land som brukte spesifikke rutenummer i gamle dager, så vil man etterhvert se en forenkling der nummerseriene samles, og vil flys av flere baser. Det vil også gjøre logikken enklere for kunden

Last edited by 73H; 07-09-2011 at 09:25.
73H is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 08:09   #9
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

Kan vel gjøre en oversikt til de som fremdeles lurer på hvor disse forskjellige flytypene er
stasjonert, dersom dere ønsker å vite tilholdsstedene pr d.d og fremtiden (gjelder flyparken for short-haul, intraeuropeisk)

Iløpet av de neste årene til 2018 ... (?)

Base OSL: 737 classic og 737NG: 737classic fases ut, og inn kommer 737NG
Base ARN: MD80 classic og 737NG: MD80 fases ut og inn kommer 737NG.
Base CPH: MD80 classic og A320 familien: alt fases ut og inn kommer A320 NEO. Vil anta CRJ900 fremdeles også består i flyparken.
Base HEL: Blue1. Avro & MD90 fases ut, og kun B717 kommer inn.

Så..., MD80 lovers må nok gå over til Blue1 i fremtiden skal de
oppleve den gode gamle "ånden", men det blir vel ikke heeeeelt det samme?

Last edited by Wishmaster; 09-09-2011 at 08:12.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 08:26   #10
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

Istället för att spekulera här kommer fakta:

SAS i CPH skall flyga produktion åt SAS OSL bas för att frigöra kapacitet. Simple as that! Det görs hela tiden mellan baserna.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 09-09-2011, 09:27   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Hvorfor MD80 på OSL-CPH?

Og som PC sier - fly inn/ut av CPH flys av CPH-basen, inn/ut av OSL av OSL-base og inn/ut av ARN er med ARN-base crew. De eneste blandingene skjer på intraskand, der rutene flys etter det som er mest hensiktsmessig i forhold til det totale flyprogrammet. Har CPH-base en maskin stående på bakken i 2-3 timer midt på dagen, ja da er det lønnsomt å slinge den til OSL eller STO fremfor å dimensjonere OSL/STO-produksjonen for å ta denne flighten.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Airbus A 320 Neo mellom OSL-CPH - eller CPH-OSL ATC-flyradar Småprat 17 25-04-2017 20:21
BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ 737-405 TripReports 32 16-12-2014 01:13
MD80 inn for landing på OSL nå raider66 Småprat 5 22-06-2014 19:19
SK 737 (LED-CPH) - 20 dec 2012, hvorfor kansellert? Stoarn Småprat 13 19-01-2013 20:41
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) SeatBelt TripReports 27 01-11-2011 20:46


All times are GMT +2. The time now is 23:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.