![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
|
![]()
Ser ut til at en del av flightene med nummer SK14xx OSL-CPH er satt opp med MD80. Vanligvis gjelder dette bare noen av flightene med SK4xx som er "produsert" ut av CPH.
Innebærer dette at Oslo basen får inn noen MD80 maskiner for å hjelpe til med produksjonen? Evt hvorfor? En av flightene jeg har sett på står oppført med en MD81 og jeg trodde det bare var MD87 igjen i SAS flåten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]()
SAS har bare noen få MD-87 igjen, flesteparten er MD-82
Last edited by Someone; 05-09-2011 at 06:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Hallo! Ser at mange av SAS Norges København-flyvninger skal flys av MD-80, A319 eller A321. Har selv bestilt billett med SK14XX i desember, og da jeg bestilte var det 737-400 som skulle operere. Jeg tror mest sannsynligvis at de skal fase ut 737-400 og 737-500.
Ser at mange 14XX-flyvninger skal opereres av SAS Danmark. Så nå er det bare å bestille turer med disse gamle traverne før de forsvinner :-) Veldig flotte fly! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,020
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]() Quote:
Vet også at 737ene på OSL har vært "stand-in" på SK400-ruter til Køben, men dette har kun vært engangstilfeller. Selvom det nå bare er SAS, er jeg ganske sikker på ordningene på kabinpersonale er ganske lik som før. Tviler på at det blir en hel-dansk besetning på Oslo-Bergen, og at de sender norske kabinpersonale på København-Athen. Så tror nok at SK1474 vil fortsatt være "norsk" og SK463 vil være dansk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
|
![]()
Var senest i forrige uke loadmaster på en 4xx avgang med norsk crew t/r CPH... 738... som det skrives og antydes, så benyttes flåten totalt sett slik den best kan optimaliseres. Det kan skille mye fra dag til dag, og det er helt sikkert en viss andel teknisk snag som er årsak i at man må sjonglere, og benytte fly/mannskap der de er tilgjengelig. Er det f.eks mye snag i CPH en dag, mens det sitter både stb. crew og fly på OSL og tvinner tommeltotter, så sender man heller CPH baserte fly ut på andre prekære ruter, mens stb.crewet på OSL flyr en rundtur eller to til CPH som det danske crewet egentlig skulle ha fløyet. Det samme gjelder kansellering for omdisponering av seter. Er det f.eks booket 40 pax hver vei på en 738 OSL-BGO-OSL slynge, mens det står 150 pax hver vei på en M80 CPH-OSL-CPH, så vil det normalt være en smalere sak å booke om de 80 BGO pax'ene enn de 300 CPH pax'ene.
Dette er fordelen av å ha et samlet SAS... Man slipper internfakturering og skyldfordeling når noe går galt... alle jobber mot det samme målet! Når det gjelder rutenummer, og hvilket land som brukte spesifikke rutenummer i gamle dager, så vil man etterhvert se en forenkling der nummerseriene samles, og vil flys av flere baser. Det vil også gjøre logikken enklere for kunden ![]() Last edited by 73H; 07-09-2011 at 09:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
Kan vel gjøre en oversikt til de som fremdeles lurer på hvor disse forskjellige flytypene er
stasjonert, dersom dere ønsker å vite tilholdsstedene pr d.d og fremtiden (gjelder flyparken for short-haul, intraeuropeisk) Iløpet av de neste årene til 2018 ... (?) Base OSL: 737 classic og 737NG: 737classic fases ut, og inn kommer 737NG Base ARN: MD80 classic og 737NG: MD80 fases ut og inn kommer 737NG. Base CPH: MD80 classic og A320 familien: alt fases ut og inn kommer A320 NEO. Vil anta CRJ900 fremdeles også består i flyparken. Base HEL: Blue1. Avro & MD90 fases ut, og kun B717 kommer inn. Så..., MD80 lovers må nok gå over til Blue1 i fremtiden skal de oppleve den gode gamle "ånden", men det blir vel ikke heeeeelt det samme? Last edited by Wishmaster; 09-09-2011 at 08:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
Istället för att spekulera här kommer fakta:
SAS i CPH skall flyga produktion åt SAS OSL bas för att frigöra kapacitet. Simple as that! Det görs hela tiden mellan baserna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Og som PC sier - fly inn/ut av CPH flys av CPH-basen, inn/ut av OSL av OSL-base og inn/ut av ARN er med ARN-base crew. De eneste blandingene skjer på intraskand, der rutene flys etter det som er mest hensiktsmessig i forhold til det totale flyprogrammet. Har CPH-base en maskin stående på bakken i 2-3 timer midt på dagen, ja da er det lønnsomt å slinge den til OSL eller STO fremfor å dimensjonere OSL/STO-produksjonen for å ta denne flighten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A 320 Neo mellom OSL-CPH - eller CPH-OSL | ATC-flyradar | Småprat | 17 | 25-04-2017 20:21 |
BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-OSL-BCN-OSL-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-CPH-GVA-CPH-BGO-SVG-CPH-EWR-YHZ | 737-405 | TripReports | 32 | 16-12-2014 01:13 |
MD80 inn for landing på OSL nå | raider66 | Småprat | 5 | 22-06-2014 19:19 |
SK 737 (LED-CPH) - 20 dec 2012, hvorfor kansellert? | Stoarn | Småprat | 13 | 19-01-2013 20:41 |
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) | SeatBelt | TripReports | 27 | 01-11-2011 20:46 |