Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2012, 01:14   #1
Tuften
Newcomer

OBB 76 Tips til Asia tur (Shanghai, Beijing og Tokyo)

Hei kjære flyprat forumister.

Etter mye god lesning i sommer 2011 og mange gode tips på forumet har jeg i Oktober brukt US DM til å stable opp en F tur til Asia sammen med min bror. Reisen blir som følger:

5 jul: SVG - FRA - LH CRJ700
5 jul: FRA - PVG - LH 343
11 jul: Shanghai - Beijing - Lyn tog
14 jul: Beijing - Shanghai - Lyn tog
15 jul: PVG - NRT - NH 772
23 jul: NRT - ZRH - LX 343
24 jul: ZRH - CPH - LX 320
24 jul: CPH - SVG - SK CRJ900

Mye er på plass allerede av ting som skal gjøres og oppleves, men om folk her har noen gode tips tas alt imot med takk

Hva mener folk er helt essensielt og oppleve?
Tuften is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 02:30   #2
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Default Re: Tips til Asia tur (Shanghai, Beijing og Tokyo)

Vet ikke hvor mye du har lest deg opp på forhånd, men i Beijing er jo sentrumsområdet et must: Den Himmelske Freds plass, Mao-mausoleet og Den Forbudte By. I nærheten av Den Himmelske Freds Plass finner du óg den kjente gata Wangfujing, samt Beihai park.

Muren bør dere kanskje sette av en dag til når dere er i Beijing. Den meste kjente delen av muren er Badaling. Dette er den delen som ligger nærmest Beijing by og det er hit det er lettest å komme seg med billig kollektiv transport (tenker å teste tog dit i påsken). Badaling er nøye restaurert, men får en del kritikk for mye turister. Hvis dere heller vil til en mindre turistifisert del av muren kan dere chartre en taxi for noen hundrelapper tror jeg. Det frarådes å kjøpe tur til muren hos selgerne som henger rundt Den Himmelske Freds Plass. Andre ting er OL-parken og å se på pandaene i dyrehagen.

I Shanghai er det Nanjing-gata (verdens lengste handlegate) og The Bund som er musts. På Pudong-sida kan dere ta en tur opp i Oriental Pearl Tower, samt Shanghais høyeste bygning: Shanghai World Financial Center, aka flaskeåpneren "Flaskeåpneren" har forøvrig verdens høyeste besøksplattform.

Ellers er jo prisnivået i Kina ganske behagelig om en ser bort fra en del importerte merkevarer, så besøk på noen markeder bør jo være med i planen. Nyt også massasje til godt under hundrelappen for en time

Tokyo er jeg dessverre ikke kjent med, så der får noen andre ta over. Spør gjerne hvis du lurer på noe mer

Hvilket hotell bruker dere i Beijing, og hva betaler dere for det?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 05:05   #3
bjaolsen
Newcomer

I Shanghai kan en jo også prøve å få med seg en Lørdag morgen i Fuxing park. Der er det flere lokale som bedriver ulike former for mosjon.
For lyntoget bør dere også passe på å kjøpe 1. klassebillett, og prøve å få det ordnet på forhånd siden det stort sett er lange køer forran billettlukene.

Ja, også er det "litt" varmt i Juli......

Bjarte
bjaolsen is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 05:56   #4
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Støtter 1. klasse på toget. Ikke så mye dyrere enn en vanlig billett, men mye bedre. Prøg å ta et tog med betegnelsen: G

Ta linje 4 til Nanpu Bridge og sett kursen mot Nancang road(håper jeg skriver det riktig). En av bydelene i indre by som fortsatt er tradisjonell. Jeg vil derimot ikke anbefale deg å kjøpe mat der mm du kan greie deg med litt, vel, løs mage. Sjekk også ut silke-markedet for billige og bra dresser

Last edited by Happyflyer; 15-01-2012 at 06:02.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 09:24   #5
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Tokyo er en del dyrere en Beijing og Shanghai. Er du interessert i elektronikk så avlegg Akihabara et besøk, her er et mange gater med elektronikk, men også mye japansk anime. I tillegg så er det en del Maid kafeer der med folk som er utkledd som franske maids. Det er ikke lureri og helt greit å spise et måltid på de kafeene og litt artig også. I Tokyo trenger man ikke å tenke på noe spesielt i forhold til magen, hygienske forhold ligger på norsk nivå og muligens over også. Roppongi tja om du er festløve vil du like stedet, men selv da kan det bli i overkant plagsomt med alle som skal robbe deg for titusenvis av Yen for overprisede drinker, massasje (egentlig horer) be aware osv. Shibuya er bedre i så måte og her finner man også den berømte Shibuya crossing som er vist mye i filmer fra Tokyo kanskje mest kjent fra Lost in Translation.

Man har også gamlebyen i Asakusa, det var noe jeg likte. Mange smale shoppinggater. Ellers har man området litt syd for Tokyo stasjon med fine parker og keiserpalasset (som er stengt for vanlige folk).

Spis deg god og mett på lunchen, det er det billigste måltidet på restauranter osv i Tokyo. Tokyos åpne hemmelighet er lunchmåltidene, det er ofte mye billigere enn middag og det er fullt mulig å spise seg mett på ca 100 NOK uten at man nødvendigvis må raide 7 eleven for nudler. Skal du virkelig oppleve noe typisk japansk er stående restauranter som du finner på togstasjonene tingen. Du kjøper en billett av en automat for hva du skal ha så leverer du den inn. Disse er ofte bare på japansk, men det er som oftest bilder.

Bruk kollektivt til å komme deg rundt, taxi er et stort fyord med mindre det virkelig ikke er nødvendig. Ikke bruk taxi fra NRT, bruk toget eller bussen etter hva som er mest hendig for dit du skal. H T-bane og togsystemet fungerer perfekt selv om kartet ser rotete ut så er det ikke vanskelig å lære seg det. På de største stasjonene er det forvirrede, da kan det være greit å vite utgangen på forhånd. Jeg har selv greid å gå meg vill på Shinjuku, plutselig forsvant skiltinga til t-banen jeg skulle på og rota rundt i sikkert 20 minutter før jeg fant frem igjen. Om du skal reise mye med tog rundt i Japan bør man ha et JR Rail Pass som må kjøpes FØR du kommer til Japan. Det gjelder for alle JR tog, utenom de aller raskeste Shinkansen togene.

Ellers skal det nevnes at det i juli er rimelig hett i Tokyo, men det vet du nå sikkert. Nordmenn trenger forøvrig ikke visum til Japan for besøk inntil 90 dager. Ved innreise blir det tatt bilde og fingeravtrykk av utlendinger, ikke ulikt USA. Disse kan stille noen spørsmål. På mitt første besøk til Japan ble jeg grillet litt, på mitt andre besøk ble jeg bare vinka igjennom pass og tollkontroll så dette varierer litt med hvem man møter der og da. Engelsknivået er rimelig lavt, så kan være greit å øve inn noen fraser japansk. På billettkontorer på større togstasjoner så var det null problem å finne noen som snakket engelsk, men jeg opplevde dog at det var mer engelsk menyer osv i Beijing selv om det dog var merkelige oversettelser der.

Last edited by Hypern; 15-01-2012 at 09:59.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 10:07   #6
Tuften
Newcomer

Star Alliance Re: Tips til Asia tur (Shanghai, Beijing og Tokyo)

Takk for mange gode tips! Skal nok ta mye av dette til etterrettning

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hvilket hotell bruker dere i Beijing, og hva betaler dere for det?
Fant et hotell i Beijing som heter Novotel Beijing Sanyuan til 505 Nok pr natt. I Shanghai skal vi bo på Manhattan Bund Business Hotel (litt skummelt da bildene ser litt manupulert ut, men 280 Nok pr natt hjelper på ) Og i Tokyo skal vi bo på Shinjuku Washington Hotel, forsto det slik at Shinjuku er et relativt sentralt strøk i Tokyo.

Når det gjelder mat i Kina så har jeg en kompis som for tiden bor i Shanghai, ifølge ham er det lurest og holde seg til lokal kinesisk mat, det er når du spiser vestlig mat (McDonalds) du blir dårlig. Noen andre som har erfaringer med dette?

Sitter ellers og følger med i spenning på LH sin retrofitting av F, krysser fingrene at de når "mitt" fly innen juli
Old 15-01-2012, 10:19   #7
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Tuften View Post

Fant et hotell i Beijing som heter Novotel Beijing Sanyuan til 505 Nok pr natt. I Shanghai skal vi bo på Manhattan Bund Business Hotel (litt skummelt da bildene ser litt manupulert ut, men 280 Nok pr natt hjelper på ) Og i Tokyo skal vi bo på Shinjuku Washington Hotel, forsto det slik at Shinjuku er et relativt sentralt strøk i Tokyo.

Når det gjelder mat i Kina så har jeg en kompis som for tiden bor i Shanghai, ifølge ham er det lurest og holde seg til lokal kinesisk mat, det er når du spiser vestlig mat (McDonalds) du blir dårlig. Noen andre som har erfaringer med dette?

Sitter ellers og følger med i spenning på LH sin retrofitting av F, krysser fingrene at de når "mitt" fly innen juli
Greia med lokal kinesisk mat er at den inneholder en annen bakterieflora enn den du kjenner fra Norge. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med lokal kinesisk mat, men er det street food, shabby restauranter, etc så ville jeg styrt unna. På en annen side så går du glipp av mye god mat. McD er et bra alternativ hvis du ikke vil bli dårlig. Men vi snakker om Kina her, så du har ingen garantier...

Edit: For å poengtere. Jeg tør påstå at din venn tar feil. Du er ganske trygg hvis du spiser på McD, KFC etc

Last edited by Happyflyer; 15-01-2012 at 10:24.
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 15:36   #8
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:

Nei man blir ikke dårlig på Mc Donalds, KFC osv, er vel det "tryggeste" sånn sett, men også det kjedeligste. Jeg ble ikke dårlig på en 10 dagers visitt i Kina og jeg spiste på mange lokale steder. Hovedregelen er å se at stedet er rimelig greit besøkt. Kinesisk mat serveres ofte rykende varm så det er stortsett ikke noe problem.

Shinjuku er rimelig sentralt i Tokyo ja, Narita Express går til Shinjuku fra NRT, men det er Japans tregeste tog kanskje og tar sin tid og ikke veldig billig heller, men veldig komfortabelt. Tokyo kan man vel egentlig best se på som en samling småbyer som hvert har sitt unike særpreg og det er derfor Tokyo ser mer rotete ut enn feks Beijing. Shinjuku huser en del regjeringskontorer og andre offentlige kontorer.

Last edited by Hypern; 15-01-2012 at 15:40.
Old 15-01-2012, 17:39   #9
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Pris for to personer i dobbeltrom?

Hadde ingen mageproblemer forrige gang jeg var i Kina, og da gikk det mye i McDonalds og KFC. Hvis du er redd for løs mage kan du ta med Imodium eller tilsvarende tabletter. Ellers er det som nevnt ganske trygt så lenge maten er stekt.

Svært få snakker engelsk i Beijing. Mener det var litt bedre i Shanghai. Størst mulighet for å finne noen som snakker engelsk har dere i turistområder og i en del utpregede vestlige kjeder som f.eks. Hard Rock Cafe, dog ikke alle: har vært på mange McDonalds-restauranter litt utfor sentrum som verken har folk som kan engelsk eller vestlig toalett
Syns det er vanskelig å gå på lokale serveringssteder i Beijing siden menyene vanligvis kun står på kinesisk, og ingen av de ansatte snakker engelsk. På kinesiske fastfoodsjapper kan du forøvrig spise deg mett for under en tier
Old 15-01-2012, 20:12   #10
Tuften
Newcomer

Quote:
Pris for to personer i dobbeltrom?

Hadde ingen mageproblemer forrige gang jeg var i Kina, og da gikk det mye i McDonalds og KFC. Hvis du er redd for løs mage kan du ta med Imodium eller tilsvarende tabletter. Ellers er det som nevnt ganske trygt så lenge maten er stekt.

Svært få snakker engelsk i Beijing. Mener det var litt bedre i Shanghai. Størst mulighet for å finne noen som snakker engelsk har dere i turistområder og i en del utpregede vestlige kjeder som f.eks. Hard Rock Cafe, dog ikke alle: har vært på mange McDonalds-restauranter litt utfor sentrum som verken har folk som kan engelsk eller vestlig toalett
Syns det er vanskelig å gå på lokale serveringssteder i Beijing siden menyene vanligvis kun står på kinesisk, og ingen av de ansatte snakker engelsk. På kinesiske fastfoodsjapper kan du forøvrig spise deg mett for under en tier
Godt og høre, blir spennende med tanke på kommunikasjonen...

Hotellet ble bestillt i November under et såkalt Hot offer, ble derfor 1741,- inkl skatter og avgifter for 3 netter dobbeltrom med 2 enkeltsenger. Hotellet virket å være av ok standard og ligger ca 6km fra den himmelske fredsplass.

Last edited by Tuften; 15-01-2012 at 20:17.
Old 16-01-2012, 06:28   #11
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Greia med lokal kinesisk mat er at den inneholder en annen bakterieflora enn den du kjenner fra Norge. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med lokal kinesisk mat, men er det street food, shabby restauranter, etc så ville jeg styrt unna. På en annen side så går du glipp av mye god mat. McD er et bra alternativ hvis du ikke vil bli dårlig. Men vi snakker om Kina her, så du har ingen garantier...

Edit: For å poengtere. Jeg tør påstå at din venn tar feil. Du er ganske trygg hvis du spiser på McD, KFC etc
MdD har vært redningen mang en gang. Husker fortsatt gleden over å se et McD skilt da vi var i India (er ikke for ingenting at "Bombay-belly" er et kjent uttykk for turister i India...:-)). :-) Nå er min mage i overkant sart, men med 10 millioner forholdsregler klarte jeg meg en uke i India UTEN å bli syk. Husker min bror sendte meg en mail rett før vi skulle reise: "Spis alt du orker, du blir syk uansett!" :-)

Jeg ville ikke spist street food hverken i India eller i Kina. Det ser fristende ut ja, men hygienen er det vel så som så med... I Tokyo, hvor jeg er nå, spiser jeg alt (nesten ihvertfall) og er ikke redd for noe. Var dog mer skeptisk i Seoul, HK og Taipei og er veldig spent på hvordan magen min vil takle 4 uker i Kina...

Vi har vært i Tokyo i 4 uker nå. Siden vi har vært her flere ganger før har det ikke blitt så mye sight-seeing denne gangen, men jeg liker å ta metroen rundt omkring. Rusle rundt i gatene, se på livet og ta banen videre. Sånn går no' dagan...:-)

Forrige gang vi var i Tokyo var i august måned. Og ja, det kan være ULIDELIG varmt OG fuktig om sommeren. Heldigvis er japanerne eksperter på å finne løsninger på alle problemer de måtte ha, så du får kjøpt noe å kjøle deg ned med over alt. Enten servietter, solparasoller, solhatter, isposer osv... Jeg blir litt "gal" om jeg blir for varm i topplokket, men fant mange finurlige greier i Japan. Hehe, nå om vinteren får man kjøpt små varmeposer over alt.

Jeg ser dere skal ha en del dager i Tokyo. Da kan jeg anbefale dere en rundtur som vi tok første gang vi var i Japan. Da tok vi Sjinkansen til Kyoto. Overnattet der i to netter (en natt er også greit), tok Sjinkansen videre til Hiroshima om morgenen og så videre til Tokyo på ettermiddagen. Da får man sett ganske så mye på kort tid.

Ellers husker jeg ikke alle templene og turistattraksjonene vi var på første gang vi var i Japan, men jeg er sikker på du finner det i en guidebok. Japan og Tokyo er helt fantastisk, gled deg!

PS. Ja, jeg vil også anbefale deg å ta med deg Imodium og desinfiserende våtservietter. I tillegg har jeg alltid med meg en liten flaske med hotellsepe fordi det ofte ikke er sepe på toalettene. Er du ekstra redd for magen kan du ta Cholera-vaksinen, som ikke beskytter 100%, men litt ihvertfall. Hehe, jeg er litt vel overhysterisk, så jeg har alltid med meg antibiotika mot diaree også. Da jeg spurte legen om når jeg ev. skulle ta antibiotikaen sa hun: "Det vil du merke, når du kryper, da skal du ta antibiotika!" :-) Jeg kommer til å ta Cholera-vaksinen før mitt neste opphold i Kina også...

Xxx.

Last edited by no-backpacker; 16-01-2012 at 06:36.
no-backpacker is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2012, 06:47   #12
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Quote:
Godt og høre, blir spennende med tanke på kommunikasjonen...
Min erfaring er at ting ordner seg alltid, så lenge man ikke må ha øyeblikkelig hjelp, tannlege eller lege ol. (Det ordner seg sikkert da også, men det er kanskje litt mer viktig at informasjonsflyten går begge veier...:-)) Første gang vi var i Japan var vi langt oppe i Nord, Hakodate. INGEN snakket engelsk, men ved hjelpe av fingerspråk og peking ordnet det seg stort sett! I Taipei var det også veldig få som snakket engelsk, men det gikk bra der også! Og i Seoul... Der var jeg på jobb til og med og skulle gjøre innkjøp. Da var det greit å ha iPhone med ordbok! Jeg tastet inn, de leste og tastet inn, osv... Tok *litt* tid, men jeg fikk det jeg skulle ha til slutt!

Et tips er forresten å få hotellet til å skrive navn og adresse på det lokale språket. Om du skulle gå deg fullstendig vill kan du hoppe inn i en drosje og vise lappen. Hehe, ja, jeg snakker av erfaring... Dette var også det vi gav vår 17 år gamle sønn da han skulle sight-seeinge litt alene i Tokyo. Han klarte seg dog veldig fint med å ta metroen og han fikk ikke bruk for lappen.

Xxx.
Old 16-01-2012, 07:48   #13
mrSaxy98
Newcomer

Har vært i Shanghai noen ganger. Støtter handlegaten og the Bund. Det er et helt fantastisk syn fra the Bund til Pudong-siden, mye lys og blinkene ting på byggene.
Har vært i både Shanghai Finacial Tower og Østens perle, hadde dratt opp i Østens perle isteden for Shanghai Finincial Tower.
Når det gjelder McDonalds ville jeg styrt unna de vanligste burgerene, siden de pleier å være kalde (satt på dass i en uke :/).

mrsaxy98
mrSaxy98 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2012, 10:07   #14
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Noen som har erfaring med Park Hyatt Shanghai?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2012, 18:51   #15
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Angående mageproblemer så kan det jo nevnes at det med toaletter ikke alltid er så lett i Kina. Ha med dopapir når dere går rundt i byen - det fins nemlig ikke nødvendigvis papir på offentlige toalett. Det kan óg være vanskelig å finne offentlige toaletter av vestlig type. Badet på hotellrom pleier å ha vestlig do, men de går tett bare du ser på dem omtrent. Ikke tenk på å hive papir nedi en gang I hvertfall på en del billige hoteller.

Les deg opp på det Lonely Planet, Wikitravel o.l. skriver om stay safe, så slipper dere å falle for de vanligste svindelforsøkene som dyr pirattaxi fra flyplassen og teseremonisvindelen som mannlige reisende gjerne utsettes for. De gangene jeg har blitt utsatt for svindelforsøk har de vært som beskrevet i advarslene til guidebøkene omtrent ned til minste detalj.
Old 16-01-2012, 19:28   #16
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Happyflyer View Post
Støtter 1. klasse på toget. Ikke så mye dyrere enn en vanlig billett, men mye bedre. Prøg å ta et tog med betegnelsen: G
Jeg støtter også 1. klasse, men vil dog tilføje at en af mine største oplevelser var da jeg ved en fejl fik købt en billet til "cattleclass" på et K-tog fra Shanghai til Yiwu (en tur på cirka 3 timer (pris ca. US$10)). Jeg var den eneste vesterlænding på turen, og jeg blev tydeligvis en slags attraktion for de øvrige passagerer, selvom ikke en eneste talte engelsk.

Old 17-01-2012, 10:05   #17
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Angående mageproblemer så kan det jo nevnes at det med toaletter ikke alltid er så lett i Kina. Ha med dopapir når dere går rundt i byen - det fins nemlig ikke nødvendigvis papir på offentlige toalett. Det kan óg være vanskelig å finne offentlige toaletter av vestlig type. Badet på hotellrom pleier å ha vestlig do, men de går tett bare du ser på dem omtrent. Ikke tenk på å hive papir nedi en gang I hvertfall på en del billige hoteller.

.
Nåja i Beijing bør man helst ikke bruke public toilet med mindre det ikke er akkutt der og da... De får offentlige toaletter i Oslo til å fremstå som verdens beste toaletter. Da er det veldig greit med Mc Donalds, KFC osv som oftest har rent og vestlig toalett.
Old 17-01-2012, 20:39   #18
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Nåja i Beijing bør man helst ikke bruke public toilet med mindre det ikke er akkutt der og da... De får offentlige toaletter i Oslo til å fremstå som verdens beste toaletter. Da er det veldig greit med Mc Donalds, KFC osv som oftest har rent og vestlig toalett.
Ikke så mange av McDonaldsene jeg har vært på som hadde vestlig toalett. Sannsynligvis større muligheter i sentrum og de største turistområdene. Hard Rock Cafe, TGI Friday og OL-parken er óg fine steder å ta en dopause
Old 18-01-2012, 02:06   #19
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Det er flott jeg er advart mot Kina da... Veldig kjekt for dem med en noe ustabil mage... <vrææææææl> Haha, jeg kjenner jeg blir dårlig i magen bare av å tenke på at vi skal bo i Kina en måned, to ganger i året....

Xxx.
Old 18-01-2012, 02:13   #20
no-backpacker
ScanFlyer Blue

I går var vi forresten i et veldig artig distrikt i Tokye. Ved Iidabashi - Kugarazaka. Dette er det "franske distriktet". Vi var på fransk restaurant og spiste fantastisk god mat (vi ble invitert dit av en japaner). Hvis du forresten er interessert i en privat guide i Tokyo, så send meg en PM. Jeg har en japansk venninne som snakker godt engelsk og som tidligere har jobbet som guide. Jeg vet ikke hva hun skal ha for oppdraget, men om du er interessert kan jeg spørre henne.

Xxx.
Reply

Posting Rules