Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-08-2011, 20:37   #1
A-380
ScanFlyer Silver

Thumbs up Ulike selskapers F-klasse

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Da har jeg endelig booket min First tur !!!! Ruten ble kanske ikke mest for miles men, sån ble den i hvertfall :

OSL-FRA i C Lufthansa
FRA-PVG FIRST Lufthansa
Shanghai,Honqaido-PEK-HKG I F og C med China Airlines.
HKG-IST-OSL F til IST og C til OSL! Turkish Airlines.

Det skal bli spenende å prøve TK! Noen andre her som har prøvd deres F class? Jeg har enda ikke gitt opp Mongolia noen som har oversikt over en direkte rute til ULN fra PVG? Bør jeg kjøpe miles? Jeg så det kostet ca 3500 med MIAT og noe mer med CA fra PEK... Jeg brukte bare 20 minutter på å bestille hele turen
Prøvde TK i F i januar. Det er 77W fra Jet og den har 8 suiter (helt likt som Thai) Sete virket litt slitt, men jeg satt, og senere sov ganske godt (8 timer i strekk)

Maten falt og i smak, og det var bl.a kaviar til forett. Pannekakene og is til dessert var bare fantastisk.

Crew var unge, men ikke de beste i engelsk. Servicen var topp syntes nå jeg (klager ikke når de pakker meg inn i dynen når jeg later at jeg sover )

Golfbil henter deg ved gate, og kjører deg til immigrasjon/neste fly. Og du får med ei dame som viser vei og en kar som bærer bagasjen. Mercedes venter utfor flyplassen og kjører deg til hotellet

Eneste minuset var at jeg var syk med feber, så det gikk mer i appelsinjuice enn champagne
Old 15-08-2011, 20:38   #2
A-380
ScanFlyer Silver

Default Re: US Airways med ny 100% Promo (del 2)

Men trodde TK skulle slutte med F når de fikk sine egne fly, og bare ha business, prem.økonomi og økonomi. Men tar sikkert feil
Old 15-08-2011, 20:48   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Men trodde TK skulle slutte med F når de fikk sine egne fly, og bare ha business, prem.økonomi og økonomi. Men tar sikkert feil
Det stemmer nok det ja.
De har ca 13 egne fly, 3-klasse uten første klasse.
Old 15-08-2011, 21:27   #4
A-380
ScanFlyer Silver

Dette blir kanskje litt OT, og med tanke på at snart halve forumet reiser i F for tiden, så kan det kanskje bli laget en ny tråd der vi kan sammenligne de forskjellige F produktene (spesielt til Star Alliance).

Men inntil da, så spør jeg her, så kan moderatorene flytte denne hvis de føler for det.

Ser her http://www.airliners.net/photo/Air-C...a00bb871bb8c8b at Air China kommer med ny F i sine nye 77W. Noen som vet hvor i all verden disse kommer til å fly. Har ikke hørt så veldig mye skryt av Air China sin F, men personlig syns jeg vertfall dette interiøret så bra ut.

Og spårsmål 2. Medfører det riktighet at Swiss skal oppgradere alle A340-300 med den nye F som er på A330. Ser at seatguru opererer med 2 forskjellige versjoner.
Old 15-08-2011, 21:42   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Dette blir kanskje litt OT, og med tanke på at snart halve forumet reiser i F for tiden, så kan det kanskje bli laget en ny tråd der vi kan sammenligne de forskjellige F produktene (spesielt til Star Alliance).

Men inntil da, så spør jeg her, så kan moderatorene flytte denne hvis de føler for det.

Ser her http://www.airliners.net/photo/Air-C...a00bb871bb8c8b at Air China kommer med ny F i sine nye 77W. Noen som vet hvor i all verden disse kommer til å fly. Har ikke hørt så veldig mye skryt av Air China sin F, men personlig syns jeg vertfall dette interiøret så bra ut.

Og spårsmål 2. Medfører det riktighet at Swiss skal oppgradere alle A340-300 med den nye F som er på A330. Ser at seatguru opererer med 2 forskjellige versjoner.
De flyr i alle fall mellom PVG og PEK, leste om det i avisa når jeg var i Kina.

Pr i dag er det ingen 340 som har nye F hos Swiss. De skal ikke bytte ut den enda. De to versjonene som er på seatguru har ulik business-klasse. Nå (en eller annen dag i august) har uansett den gamle businessklassen blitt erstattet på alle flyene uansett.

Last edited by Dag Viking; 15-08-2011 at 21:54.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 21:50   #6
A-380
ScanFlyer Silver

Ok, da lyver seatguru, som sier at versjon 2 har den nye F og C
Old 15-08-2011, 22:01   #7
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg fikk opp att det hvar ledig på F på Turkish mellom HKG og IST. Det hvar en 77 W som er satt opp. Er det ikke F likevell da? Eller er det suitten jeg har fått???
Det er suiten du har fått, men TK er beryktet for å bytte materiell i siste minutt. Og da må du nøye deg med C. Dersom det skjer får du trøste deg med at 8500 NOK er en god deal for et legg i en 180 grader flat seng og resten F.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 15-08-2011, 22:27   #8
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Ok, da lyver seatguru, som sier at versjon 2 har den nye F og C
Ja, SeatGuru ser dessverre ut til å være helt på jordet, A330-300 kartene deres viser bare lie-flat i F, ikke suite. Fant en artikkel på FlightGlobal hvor det sto at alle A340-300 skulle oppgraderes i løpet av Q2 2011, men de har tydeligvis ombestemt seg. Kjipt, blir nok NRT-ZRH med Swiss hvis jeg hopper på dette, og da hadde det vært kjekt med de nye suitene. Hjemmesidene til Swiss viser også bare en gammel versjon og en versjon med ny C.

Quote:
Swiss International Air Lines has no short or medium-term plans to acquire replacements for its Airbus A340 fleet as the carrier instead plans to focus on retrofitting all 15 of its A340-300s with a refreshed premium product by next June.
http://www.flightglobal.com/articles...-mid-2011.html
Old 15-08-2011, 22:31   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Kjipt, blir nok NRT-ZRH med Swiss hvis jeg hopper på dette, og da hadde det vært kjekt med de nye suitene. Hjemmesidene til Swiss viser også bare en gammel versjon og en versjon med ny C.

Uten å ha prøvd suitene til Swiss, så håper jeg det drøyer lenge før de erstatter dagens seter. Dagens produkt er bedre enn f.eks. suitene til Thai, etter min mening. Men her er smaken som baken.
Old 15-08-2011, 22:33   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Fant en artikkel på FlightGlobal hvor det sto at alle A340-300 skulle oppgraderes i løpet av Q2 2011, men de har tydeligvis ombestemt seg.
....
Har vært diskusjoner rundt dette andre steder, og er snakk om at det er snakk om business som skal oppgraderes (mens noen har tolket dette litt vidt og skrevet det litt klønete i enkelte medier så det kan oppfattes som det gjelder F også). Iflg. samme diskusjoner er det ikke plass til de nye F-setene på A340 da det var en annen galley-løsning el.l. som tok litt mer plass der (men det kan jo også være oppspinn).

Old 15-08-2011, 22:45   #11
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Det er ingenting på Swiss hjemmesider som tyder på at 343 får ny F-klasse heller, så da har det nok vært noen misforståelser.
Old 15-08-2011, 22:55   #12
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Det er ingen planer om a erstatte dagens F seter pa LX sine Airbus 340. De nye setene er KUN pa Airbus 333-300.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 16-08-2011, 01:43   #13
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: Ulike selskapers F-klasse

Kan hive inn mine to cents her. Lufthansas bakkeprodukt er konge i FRA med first class terminal og henting fra flyet om flyet i FRA fra Norge ankommer fjernpark. Deres gamle seter fant jeg veldig gode, utdatert IFE dog. Bra meny og varter opp med det det skulle være. United sitt fullle langdistanseprodukt kan jeg ikke si noe om da jeg kun fløy dem på det korte hoppet mellom ICN Og NRT , men jeg fant setene deres bedre enn LH sine. Veldig fin IFE hvor man kan høre ATC og ikke minst grei størrelse på skjermen også På den korte flyturen så scorer de veldig bra på service.

Sitter og venter i ANA loungen på NRT på LX til ZRH. Her er bakkeproduktet topp, dedikert innsjekkingsområde, sikkerhetssjekk og eskorte til lounge. Passkontrollen derimot går sammen med menigheten så det tar tid. Hehe. Har hørt rapporter om folk som har blitt tatt med til crew passkontrollen, men det skjedde altså ikke med meg.
Old 16-08-2011, 14:41   #14
Islending
ScanFlyer Silver

Hvordan vil folket her inne beskrive servicen hos TG i F? Skal fly med Jet suittene fra CDG til BKK i oktober, og lurer på hva jeg kan forvente hos disse både på bakken og luften?
Old 21-08-2011, 22:56   #15
A-380
ScanFlyer Silver

Noen som vet om LH har noen avtaler i Shanghai og/eller Jakarta som gjør at F passasjerer kommer kjapt igjennom passkontroll og toll.

Har flydd dem til ICN i F, og da vi gikk ut av flyet var vi overlatt til oss selv og det var ingen form for fast track. Heldigvis var køen liten denne dagen.

Samme gjaldt fra NRT til FRA, når en går ut av flyet i Tyskland er det lite som minner om at man har flydd F før en har gått det lange stykke fra C gatene og til FCL A, FCL B eller FCT

Er det jeg som har sovet i timen og gått glipp av noe?

Til eksempel hadde Thai en som fulgte meg hele veien fra Swiss flyet, via 3 sikkerhetskontroller, transfer center og til loungen i HKG. Og servicen var ikke dårligere når jeg ankom BKK

Samme gjaldt Turkish når jeg fløy dem i F fra HKG til IST
Old 21-08-2011, 23:07   #16
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Islending View Post
Hvordan vil folket her inne beskrive servicen hos TG i F? Skal fly med Jet suittene fra CDG til BKK i oktober, og lurer på hva jeg kan forvente hos disse både på bakken og luften?
Har kun flydd Thai i F på HKG-BKK-HKG i gammel 747

Jeg er ingen mat eller vinkjenner, men syns maten var veldig god, selv på en kort tur som dette. Servicen ombord er grei, men de virker litt klønete. Flyverten snublet f.eks i setet mitt og sendte ut noe jeg vil tro var saftige gloser på Thai. Engelsken var heller ikke den beste.

På bakken i BKK er det veldig bra, og en blir fulgt hvor enn en skal. Evt fraktet i "golfbil". Massasjen, som er inkludert for Thai F passasjerer var veldig bra. Men nå har jeg aldri vært på et SPA (som Thai kaller det) før

Suitene har jeg prøvd på Turkish, og personlig likte jeg det. Var en nattflygning, og jeg sov godt i 8 timer. Dørene er dog ikke elektriske (slik som på EK). AVOD hadde greit utvalg, og skjermen er stor

Skal selv fly BKK-CDG i F nå i oktober
Old 22-08-2011, 00:26   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Islending View Post
Som A-380 skriver, de er bra på bakken og dårlig i lufta. God service både ved ankomst og avgang BKK, og gjerne eskorte fra lounge til flyet også på andre flyplasser. I lufta er både mat og service rett og slett klønete, og ikke på nivå med andre Star-partnere jeg har prøvd. Stay away hvis det er gode alternativer.

Quote:
Noen som vet om LH har noen avtaler i Shanghai og/eller Jakarta som gjør at F passasjerer kommer kjapt igjennom passkontroll og toll.
Shanghai er null og nada ved ankomst, men jeg har aldri opplevd kø i immigrasjon i Shanghai. Du kommer jo uansett først ut fra flyet, så da går immigrasjon på 2 minutter.

Jakarta vet jeg ikke, Kuala Lumpur og Bali er i alle fall en katastrofe selv om man flyr i biz og first.
Old 22-08-2011, 09:24   #18
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Kan skrive litt om Swiss F her. Bakkeservicen i NRT var helt topp som sagt over og ble eskortert til lounge og eskortert fra lounge og ombord. Setene er komfortable selv om det er gammel F. Reiser man med partner kan man sitte ansikt til ansikt på ottomanen (aner ikke hva det norske ordet er, er vel en form for sofa), crewet gjorde en bra jobb og holdt også et toalett på biz for meg da det var en som brukte litt lang tid (pusse tenner, stelle seg osv) da jeg indikerte at det var litt nødvendig for meg å gå på do.

Ellers hadde crewet god peiling på drikkevarene ombord, kunne spørre hva slags anbefalinger de hadde til de ulike rettene.

Men det jeg har å utsette på Swiss var deres tydelige mangel på catering. Da det var min tur til å bestille hovedrett fikk jeg beskjed at det var tom for den hovedretten jeg ville ha. Jeg ønsket å ha fisk, men valgte motvillig biff. Ikke nok med det. Det samme skjedde når jeg skulle velge dessert så da hente de noe fra businessklasse. Dette er fullstendig uakseptabelt etter min mening. Greit nok at de blir tomme på whY, men der står det som regel på menyene at de tar forbehold om at det blir tomt. Det gjør det ikke på menyene i F. Jeg forstår at det ikke er en restaurant, men et flyselskap, men på F skal det være nok mat og særlig når det var en load på 5/8.

Biffen var forøvrig latterlig overkokt og seige saker, men min erfaring er at det ofte blir slik med biff på fly.

F loungen i ZRH var en del dårligere enn FCT/FCL i FRA, men greit nok som et pitstopp.
Old 22-08-2011, 10:26   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Men det jeg har å utsette på Swiss var deres tydelige mangel på catering. Da det var min tur til å bestille hovedrett fikk jeg beskjed at det var tom for den hovedretten jeg ville ha. Jeg ønsket å ha fisk, men valgte motvillig biff. Ikke nok med det. Det samme skjedde når jeg skulle velge dessert så da hente de noe fra businessklasse. Dette er fullstendig uakseptabelt etter min mening. Greit nok at de blir tomme på whY, men der står det som regel på menyene at de tar forbehold om at det blir tomt. Det gjør det ikke på menyene i F. Jeg forstår at det ikke er en restaurant, men et flyselskap, men på F skal det være nok mat og særlig når det var en load på 5/8.

Biffen var forøvrig latterlig overkokt og seige saker, men min erfaring er at det ofte blir slik med biff på fly.

F loungen i ZRH var en del dårligere enn FCT/FCL i FRA, men greit nok som et pitstopp.
Tror du har vært uheldig. Etter to turer fra Shanghai til Zurich i Swiss first i sommer, må jeg si meg veldig fornøyd. Mye og veldig god mat, perfekt biff og ellers alle valg vi måtte ønske. Bakke-tjenesten i Shanghai er derimot veldig dårlig, med en lounge som ikke fortjener å bli kalt lounge engang, langt mindre first lounge.
Old 22-08-2011, 12:24   #20
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Tror du har vært uheldig. Etter to turer fra Shanghai til Zurich i Swiss first i sommer, må jeg si meg veldig fornøyd. Mye og veldig god mat, perfekt biff og ellers alle valg vi måtte ønske. Bakke-tjenesten i Shanghai er derimot veldig dårlig, med en lounge som ikke fortjener å bli kalt lounge engang, langt mindre first lounge.
Henger meg på denne. Hadde en særdeles god opplevelse fra BKK til ZRH for 2 uker siden med madammen. Vi satt på hver vår side av bordet og hadde den beste middagen vi hadde hatt på lenge med en særdeles kunnskapsrik "kelner", kom med nye glass da ny flaske av samme rødvin ble åpnet. Stinn brakke med 8/8, men ingen mangel på mat og drikke. Ikke noe overkokt kjøtt som på LH som hadde stekt lammet ihjel. Et godt hakk over LH var både jeg og madammen enige om.

Posting Rules