![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
SAS har bestilt 5 Boeing 737-800 og 12 Boeing 737-700 til den norske og svenske produksjonen. I kvartalsrapporten for 2. kvartal antydes det at flere fly skal bestilles innen året er omme. SAS skal innen 2015 skal kvitte seg med 12 737CL i Norge og 9 MD-80 i Sverige, noe som gjør det nødvendig med flere fly om det skal være mulig med videre ekspansjon.
Vi bør vel også vente oss en bestilling på innleide fly i A320-familien til den danske produksjonen. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Not surprising, since they need to replace 21 aircraft, so 17 would mean a decent cut in fleet.
Given the fact that the aircraft has to be delivered to SK by 2015, more used -700s are the likely outcome, as the -800 is more or less sold out to 2016. Even from the leasing companies. If the used-marked has enough -700s that fit SK's standards and expectations, well, that is another option. And even that marked is rather empty...
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Ut fra kapasitet på Osl, forventet vekst og drivstoff-forbruk er det rart at sas ikke vil ha større andel -800.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Problemet med -800 er at du ikke far dem i denne tidshorisont som SAS vil ha dem. Selv om ökonomiske vanskeligheter av noen selskaper vil skape nye muligheter. Ville jeg har vaert flatesjef i SAS, sa ville jeg har ringt hos Air Berlin, siden de avhender nesten alle ny-leveranser av B73H og A320 na til andre operatörer. Men her snakker vi ikke om leasing, men om kjöp, som innebaerer en betydelig kapital-binding!
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Aug 2011
Posts: 11
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Det varierer selvsagt ut fra operasjon, konfigurasjon osv, men mellom 10 og 15% vil jeg tro. Typisk har 800 ca 30% flere seter, så forskjellen blir stor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
SAS har väl 142 stolar i sina 737-700W? Jag märkt att SK 737-700W från ARN ofta flyger till FRA, TXL, LHR, MAD
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
140 og 141.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Well, with all respect, and even with the unbeaten CASM of the 73H, the replacement is as follows for OLS based aircraft:
735 -> 73G 734 -> 73H Both represent a substantical increase in capacity by at least 20 seas per aircraft. More is simply not needed, otherwise you would force yourself into price-dumping in order to fill the capacity provided. Regarding the ARN based aircraft, the 73H would be the more preferrable choice, but it is simply not to get on the leasing marked in the condition SAS wants by 2015 (new delivery + technical specifications). They can only hope that some Russian or Indian carrier(s) will defer leasing aircraft, which would give them a chance to snap up an early delivery slot. Or they buy upon delivery from another carrier, which is, as earlier noted, cash-draining to the company and might be therefore no preferrable option either.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
F.eks ved en ønsket kapasitetsøkning på 10% mellom OSL og TRD/BGO/SVG, kan lettere og mer lønnsomt økes ved hjelp av flere rotasjoner av -800 enn flere avganger. I rushtiden er det 30-45 minutter mellom hver avgang, og det er mer enn hyppig nok. Å bytte ut 700 til 800 på 3 daglige rotasjoner tilsvarer en ny avgang med -700 i antall seter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Du ma ogsa huske at du ma ha behov for disse setene over heile dagen. En normalt slinge for en SAS fly kan se ut slik: OSL-SVG-OSL-CDG-OSL-AES-OSL-BGO Og her spiller det markant en rulle om du klarer a fylle 150+ seter over heile dagen. Ellers produserer du massevis av ubrukte ASK, som bare gir CASK, men ingen RASK. Uten tvil kan du fylle i morgenrush mellom OSL og de store byene i Norge en A321-200, men du klarer ikke a bruke maskinen over dagen slik at du ikke kan drive denne fly lönnsomt i Norge. Det er jo den gamle "paradox" (i Mathematikken er det jo eksakt ikke dette) fra Matix-Operators: A x B ≠ B x A
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Selvsagt må man ha flyene i drift hele dagen, men hvis SAS skal tjene penger i fremtiden må de sørge å enten: Ta seg bedre betalt og fly med "små" fly Redusere kostnadene ved hjelp av større fly i gjennomsnitt. Gardermoen vil jo også få problemer med gater i rushtiden, så mindre fly vil være å stange hodet i taket. I utgangspunktet er jeg tilhenger av frekvens foran store fly, men det er ikke på alle ruter at høyere frekvens er den mest lønnsomme løsningen. Hvor går skjæringspunktet mellom frekvens og flystørrelse på f.eks 3000 seter pr dag? 34xCRJ-900, 21x73W, 16x73H? Det er et langt og komplisert regnestykke, ikke bare fordi man skal regne på dagens situasjon, men også fordi man skal beregne mulige scenarioer for mange år fremover i tid. Last edited by Dag Viking; 19-08-2011 at 15:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
I midten av september får vi kanskje vite mer da "nye SAS" skal lanseres. Det bør også innebærer flere detaljer om flåteplan, samt hvordan SAS, Blue1 og WF vil komme til å mikse/bytte ruter seg i mellom slik at man flyr materiell tilpasset etterspørsel i løpet av døgnet, uken og sesongen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Det ska även bli spännande att se hur fördelningen blir på SK CPH bas mellan Airbus A319, A320 & A321NEO.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Personlig har jeg ingen tro pa flere CRJ900, men tvert imot pa CS100 og CS300. Dermed dekker man fint en hel segment og klarer a erstatte 736 nar tida er kommet. Det kan väre alrede 2017 i mine öygn. Flateplanleggning er en kunst for seg, og ikke uten grunn kommer det bade operative og strategiske argumenter inn. Du kan bruke mange ar a studere hvordan store selskaper feller sine dom i flatevalg. LH har utvikled en hel eget methode for dette.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
SAS 737-600 måste vara High Cycle kärror med alla korta linjer de flyger på.
Den första 736an tog SAS i trafik under hösten 1998. Vet någon här när SAS nyaste 737-600 leverades från Boeing? Det ska bli spännande att se vad SAS väljer att ersätta dem med. Jag tror den något större 737-7 kan ligga bra till som ersättare till 737-600. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]() Quote:
Kommer man frem til at siste 736, OY-KKS ble levert SAS i 27.07.2000. Så yngste 736 er 11 år gammelt.
__________________
Upcoming Flights: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Langrange-transformasjon er så lenge siden jeg har gjort, at det skal jeg ikke driste meg ut på, men jeg kan gi et eksempel på hvorfor jeg stusser på andelen -800 kontra -700.
Ruten som jeg flyr mest er OSL-SVG-OSL. En ukedag i september ser rutetidene slik ut 06:20 738 07:00 73H 07:30 73W 08:00 734 08:30 738 09:35 73H 10:20 73G 10:55 73G 13:00 73G 14:30 73G 15:30 738 16:15 736 17:15 73G 18:30 73H 19:15 73H 21:30 736 Totalt 16 avganger pr dag. 7x738/H, 6x73G/W, 2x736 og 1x734. Husker ikke helt hva det var i fjor, men mener det var rundt 13-14 pr dag. Tydelig at dette er en god rute for SAS. Det er fremdeles rom for å bytte ut noen flighter til større materiell, hvis disse flightene er fulle. Uansett er det imponerende mange seter pr dag, i tillegg til det Norwegian tilbyr. Jeg regner med at SAS og alle andre flyselskap regner kontinuerlig på hva som lønner seg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]()
Hei Dag,
Takk for oversikten, den skal vil bruke for a diskutere. Som du ser fra denne, sa bruker SAS -800 i morgen peak frem til 9.35. Eneste uttak er en 734 Na skal vi erstatte alle -400 med -800. Dette betyr at heile morgen peak flys med -800s, en avgang utvides med 30 seter eller 20% kapasitaet. Og disse selger du dyrest som mulig, selvsagt klart ![]() Under dagen er traffiken lav. Noen sted kommer jo de under 70% loadfactor for SAS Norge fra ![]() Sa dersom du na mener at det er ikke nok kapasitaet i morgen, sa er lösningen ikke flere -800, men tvert imot noen som er enda större enn -800, nemelig -900ER. Dette gir deg en ny sub-type plus en del performance-begrensinger og er derfor ikke den beste lösning. Da vil du heller ned-prioritere en annen destinajson og "stjele" slots derfra for en ny avgang mellom BGO/SVG/TFD og OSL. Dersom det trenges flere -800 i kveldspeak, sa kan man jo alltid tenke seg om det er en ide a flytte -600/-700 over til Sverige og tar -800 derfra i bytte.
__________________
Business Analyst |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 777-300ER vs Boeing 737-8JP (video) | PerJohan | Bilder & foto | 1 | 04-04-2016 21:44 |
Boeing 737 nr. 8000 - Boeing 737-800 nr. 3000? | LTH | Flyforum | 8 | 16-04-2014 20:49 |
En Boeing 737-500 på vei ut? | FlightDeck | Småprat | 2 | 08-09-2011 14:17 |
Flere selvbetjente bag drop på vei | FlightDeck | Reiseforum | 15 | 15-11-2009 18:59 |
Boeing selger enda flere 737'er | LN-MOW | Flyforum | 0 | 27-05-2005 17:02 |