Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-08-2011, 13:21   #1
Sweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
Default Crew kommunikasjon? CRM, interressant hendelse i ett YouTube klipp

Husker det var en debatt for en tid tilbake om hvordan kaptein eller crewet generelt skal oppføre seg mot hverandre kommunikasjonsmessig.
Blant annet var det en instruktør her på forumet angående som spurte litt hvordan det skulle håndteres om for eksempel styrmannen hadde glemt flaps og det var da direkte fy fy og bevege hånda over på flapshåndtaket.

Uansett, dette klippet her funderer jeg på om dette hadde vært korrekt praksis.
Tenker da på 5 sekunder inn når gasshåndtakene veksler hender.
http://www.youtube.com/watch?v=eROvM...eature=related
Sweeper is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2011, 16:29   #2
Vref
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
Default Re: Crew kommunikasjon? CRM, interressant hendelse i ett YouTube klipp

Quote:
LWMO Operational Requirements

The PF shall be the Commander/PIC operating from the left seat except when an emergency or crew incapacitation exists.
Industry standard er at Commander gjennomfører takeoff / landing i LWMO. Jeg kjenner ingen selskap hvor dette ikke er normal praksis, og kan ikke se hvilket CRM problem du henviser til. I dette tilfellet har FO gjennomført innflygingen (for erfaring, trening eller SOP sin skyld) mens Kapteinen gjennomfører selve landingen. Det ser kanskje ut som om han 'slår vekk hånden,' men i virkeligheten er det en forehåndsbeskrevet prosedyre som fjerner enhver tvil hvem som nå er Pilot Flying (PF.)

Det skal sies at ikke alle selskap tillater en såpass sen 'change of controls.'

Last edited by Vref; 05-08-2011 at 16:36.
Vref is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2011, 19:46   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default

Forstår jeg det rett? -At annenflyger ikke lander eller tar av? Nå må jeg ha lest feil, to ganger?!?

Hva er LWMO?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2011, 22:09   #4
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 990
Default Re: Crew kommunikasjon? CRM, interressant hendelse i ett YouTube klipp

Quote:
Originally Posted by seilfly View Post
Forstår jeg det rett? -At annenflyger ikke lander eller tar av? Nå må jeg ha lest feil, to ganger?!?

Hva er LWMO?
Har aldri hørt om LWMO men går ut ifra at det må være en variant av LVO, eller low visibility operations.

Forøvrig er det korrekt at f/o normalt ikke tar av/lander ved LVO. LVO er definert som sikt under 400m eller når minima er under CATI om du vil. Hva denne videoen angår er det et veldig sent skifte av kontroll, men det er vel sånn de tillater i det selskapet da. Det jeg er vant med er at kontroll byttes (hvis nødvendig) før innflygingen starter (gjerne da ved top of descent). Ved avgang, avhendes kontroll til f/o ved et passende tidspunkt etter avgang, med mindre kapteinen flyr hele sektoren da.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2011, 22:16   #5
Gandalf
ScanFlyer Silver
 
Gandalf's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
Default Re: Crew kommunikasjon? CRM, interressant hendelse i ett YouTube klipp

Low Weather Minima Operations.

Mvh,
__________________
You look like I need a drink...
Gandalf is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2011, 22:23   #6
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,649
Default Re: Crew kommunikasjon? CRM, interressant hendelse i ett YouTube klipp

Hos oss er det ingenting som tilsier at FO ikke kan gjennomføre take-off ved LVO. Har gjort det selv mange ganger. Ved landing er det noe annet, men control change gjennomføres mye tidligere enn i dette tilfellet. De eneste gangen hvor vi har en sen control change er ved Monitored Approach, kan være både CAT I og CAT II der FO er PF ned til minima mens Commander ser ut og evt. lander.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2011, 14:12   #7
Sweeper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
Default Re: Crew kommunikasjon? CRM, interressant hendelse i ett YouTube klipp

Når sikten er lav, lar de ikke Autopiloten ta en autoland uten at crewet gjør noe som helst uten å smelle i reversen når de er nede på bakken?
Sweeper is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2011, 20:27   #8
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Crew kommunikasjon? CRM, interressant hendelse i ett YouTube klipp

Forskjellige selskaper, forskjellige prosedyrer, og det kan igjen variere fra flytype til flytype. Hos WF er det f.eks. FC som tar avgangen ved dårlig sikt, mens det er FO som flyr CAT II-approacher ned til minima hvor FC tar over og lander. Ser man ingenting ved minma er det FO som flyr missed approchen.
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
YouTube-klipp av IL-76 som drar av banen Jan H Småprat 11 06-01-2013 22:19
Morsomt Youtube klipp skjchr Småprat 0 03-07-2012 12:03
Kommunikasjon medlemmer/styre ENGM 911 NSFF-forum 14 23-07-2010 22:12
Interressant teori! Concorde Flyforum 17 13-03-2005 07:14


All times are GMT +2. The time now is 10:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.