![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
|
![]()
Husker det var en debatt for en tid tilbake om hvordan kaptein eller crewet generelt skal oppføre seg mot hverandre kommunikasjonsmessig.
Blant annet var det en instruktør her på forumet angående som spurte litt hvordan det skulle håndteres om for eksempel styrmannen hadde glemt flaps og det var da direkte fy fy og bevege hånda over på flapshåndtaket. Uansett, dette klippet her funderer jeg på om dette hadde vært korrekt praksis. Tenker da på 5 sekunder inn når gasshåndtakene veksler hender. http://www.youtube.com/watch?v=eROvM...eature=related
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2006
Posts: 182
|
![]() Quote:
Det skal sies at ikke alle selskap tillater en såpass sen 'change of controls.' Last edited by Vref; 05-08-2011 at 16:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Forstår jeg det rett? -At annenflyger ikke lander eller tar av? Nå må jeg ha lest feil, to ganger?!?
Hva er LWMO?
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 990
|
![]() Quote:
Forøvrig er det korrekt at f/o normalt ikke tar av/lander ved LVO. LVO er definert som sikt under 400m eller når minima er under CATI om du vil. Hva denne videoen angår er det et veldig sent skifte av kontroll, men det er vel sånn de tillater i det selskapet da. Det jeg er vant med er at kontroll byttes (hvis nødvendig) før innflygingen starter (gjerne da ved top of descent). Ved avgang, avhendes kontroll til f/o ved et passende tidspunkt etter avgang, med mindre kapteinen flyr hele sektoren da. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
Low Weather Minima Operations.
Mvh,
__________________
You look like I need a drink... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,649
|
![]()
Hos oss er det ingenting som tilsier at FO ikke kan gjennomføre take-off ved LVO. Har gjort det selv mange ganger. Ved landing er det noe annet, men control change gjennomføres mye tidligere enn i dette tilfellet. De eneste gangen hvor vi har en sen control change er ved Monitored Approach, kan være både CAT I og CAT II der FO er PF ned til minima mens Commander ser ut og evt. lander.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 68
|
![]()
Når sikten er lav, lar de ikke Autopiloten ta en autoland uten at crewet gjør noe som helst uten å smelle i reversen når de er nede på bakken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Forskjellige selskaper, forskjellige prosedyrer, og det kan igjen variere fra flytype til flytype. Hos WF er det f.eks. FC som tar avgangen ved dårlig sikt, mens det er FO som flyr CAT II-approacher ned til minima hvor FC tar over og lander. Ser man ingenting ved minma er det FO som flyr missed approchen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
YouTube-klipp av IL-76 som drar av banen | Jan H | Småprat | 11 | 06-01-2013 22:19 |
Morsomt Youtube klipp | skjchr | Småprat | 0 | 03-07-2012 12:03 |
Kommunikasjon medlemmer/styre | ENGM 911 | NSFF-forum | 14 | 23-07-2010 22:12 |
Interressant teori! | Concorde | Flyforum | 17 | 13-03-2005 07:14 |