![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Jan 2012
Location: Bergen
Posts: 47
|
![]()
Jeg opplever veldig store variasjoner på hvor lang tid det tar fra flyreisen er ferdig til poengene er på konto. Alt fra 1 dag til over en uke, og noen ganger har de ikke kommet i det hele tatt. Gjøres overføringen manuellt? Er det noen som dobbeltsjekker opptjeningen før det overføres? Hvis ikke, skjønner jeg ikke hvorfor poengene ikke kommer med en gang i vår dataalder. Noen som vet hvordan dette fungerer, tent teknisk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
|
![]()
Kan ikke si eksakt hvordan SAS gjør det, men det jeg vet er at mange flyselskaper har et vepesbol av systemer med forskjellig alder og kvalitet. For at du skal få poeng så skal det overføres informasjon både fra booking og innsjekksystemet, det skal sammenstilles og man skal finne korrekt opptjening ifht. kort og status, navn på pax m.v.
Når man reiser på eget selskap på standard-destinasjoner så går overføring ofte raskt siden man kun bruker egene systemer. Når man reiser med andre selskaper rundt om kring kan det ta tid, og er en hit-n-mis i noen tilfeller. Da er det mye "ståltråd og binders"-løsninger før ting er på konto. Majoriteten av billett/innsjekk-systemer innen flybransjen er fremdeles stormaskinbasert og batch-orienterte, mens bonusprogrammer ofte er bygget på siden av det siden det kom årevis etter at man begynte med datamaskinbasert billettering. Jeg ser stor forskjell på selskaper og allianser hvor godt dette virker på kryss og tvers.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Data blir overført til EB når avgangen er klar i systemene, og det er en automatisk prosess. Men den "klargjøringen" gjøres semiautomatisk og er utsatt X antall timer for at man skal rekke å gå over å rydde opp i feil eller uregelmessigheter. Steder hvor man har ekstern handling med andre systemer, så kan dette også være en manuell prosess, eller bli overført en eller flere ganger i uka, eller hvor de utsetter overføringen ytterligere. Det gjelder stort sett steder som er mer eksotiske og hvor elektronisk overføring er ustabilt, kostbart eller med lav kapasitet. Dette gjelder også data fra andre selskaper som etter at dette er fullført overfører f.eks en gang i uka.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: Jan 2012
Location: Bergen
Posts: 47
|
![]()
Takk for svar.
Jeg har også ved flere anledninger opplevd å få poengene inn tidligere fra alliansepartnere enn SAS fra samme turen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Ganske syd
Posts: 281
|
![]()
Dette er merkelig….Fikk 16 feb inn poeng på en Krs - OSL tur som ble gjennomført 13-14, mens KRS - CPH - Dusseldorf og retur som ble gjennomført 11 - 12 ikke er registret enda.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Livsnyter
Join Date: Oct 2012
Location: OSL
Posts: 587
|
![]()
Fløy OSL-FRA-OSL for en ukes tid siden. LH nedover (poengene kom etter 1,5 dager) og SK tilbake (ingen poeng enda).. Go figure :-/
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Et teknisk spørsmål | BudFox | Flyteknisk forum | 6 | 01-07-2008 12:52 |