![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Kongsvinger
Posts: 171
|
![]()
Noen som vet når eller om Norwegian setter inn 737-800 mellom Gardermoen og Alta??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Senest i løpet av neste år setter Norwegian inn Boeing 737-800 mellom Oslo og Alta
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
De kommer vel til å vente så lenge som mulig tenker jeg, iallefall nå på vinteren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]()
Ruten ligger fast inne med 733, prøvde å gå lengre frem i tid, men ligger inne med 733 da også.
Regner med at DY setter inn større om det behov for det, og det har det vel ikke vært enda? Ligger med 733 så langt tilbake i tid jeg kan se.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Kongsvinger
Posts: 171
|
![]()
Hver gang jeg har reist så har det vært få ledige seter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Ikke så ofte det er fulle fly opp eller ned.....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
|
![]()
Skulle ikke denne ruten leges om, så den går vi Tromsø, hvor det bare er av og påstigning for de som ikke skal videre. Dette gir lengre reisetid til Oslo, men en DY forbindelse mellom Tromsø og Alta. Det er jo 40 mil å kjøre, så noen er det sikkert som reiser der.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Mellom bakkar og berg...
Join Date: Aug 2009
Location: Nord i landet
Posts: 41
|
![]()
Tror ikke en 800 er gunstig med tanke på performance. Så vidt jeg vet trenger en 300 kortere bane, og har bedre climb-performance. På vinterstid vil jeg tro det er uaktuelt med 800 til Alta. Sirkling til bane 29, hvor siste del av innflygingen er ganske bratt, er nok også en manøver hvor en 300 er mer egnet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Basert på .......?
Sitter du å teller passasjerer ? Eller har du tilgang til verktøy som viser antall ombord ? I såfall bør det holdes for deg selv.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
De har nok en plan med å beholde noen av 300 de selv eier. som det sies så er ikke-800 særlig egnet på Alta. På Kirkenes har jeg forstått at det kun er -300 som gjelder og de legger neppe ned disse rutene.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Kongsvinger
Posts: 171
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
|
![]()
Kabinfaktoren er vel lav nok med -300 og økningen i antal reisende ved overgang til -800 maskiner blir nok minimal, og da blir det en tragisk dårlig kabinfaktor.
Jeg har aldri hørt at det er problemer med å benytte -800 maskiner på Alta. jeg var en runde til alta for 3 uker siden og fikk ikke intrykk av at det var noe fjell som det var problemer med. Derimot har jeg fått med meg at det blir problemer med -800 på Kirkenes, og at det derfor benyttes -300 maskiner eller -800 med ekstra sterke motorer. Uanset virker det helt idiotisk å ha en ren -800 flåte. 10 stk -700 burde kunne dra opp overskuddet rundt 20mil så vidt jeg klarer å regne ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
|
![]()
Burde selvfølgelig presisere at det sjelden har vært fullt de gangene jeg har reist opp og ned, vet ikke hvordan det er gjennom hele året.
Men har reist nok turer t/r Alta siste året, og har vært borte i alt fra ca. 30 passasjerer til nesten fullt. Men dette er jo også selvfølgelig sesongbasert, men tipper belegget tar seg opp nå som de velger å kjøre identinsk slynge som det SAS gjør via TOS. Får bare krysse fingrene å håpe det går bra, for det trengs konkuranse på rutene i nord ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Posts: 218
|
![]()
Har da flydd -800 fra Alta til Gardermoen ett par ganger, så på et eller annet vis har de vel også kommet seg dit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,513
|
![]()
Et enkelt regnestykke: flyet er bemannet fra kl 06 til 24.00 dette er 18 timer og krever 2 skift. De sparer en crue på -700 i forhold til -800 en ansatt koster 2500,- kr/dag dette blir 5000kr/dag x 360 dager=1,8mil i tilegg kommer lavere: innkjøpspris, vedlikeholdskostnader, landingsavgifter og ikke minst fuel. Dette bør jo være noen millioner. 22 og 23 des kan de nok fylle alle flyene helt opp, men ellers er det få dager de ikke får med alle, og ikke kan rokkere om slik at de får med alle. Uanset vil det av og til være flighter som er helt fulle og der noen må bli henvist til en SAS flight, så det tapet må trekkes fra. Når jeg har skrevet at de tjener 2mil per fly, så tror jeg egentlig tallet er mye høyere, men etter som jeg ikke kjenner disse tallene, har jeg ikke tatt dem med. En anne faktor er de få dagene i året, de kan lande med en -700 men friksjonen er for lav til å lande med den tyngre -800
Dessuten: ingen har gått konk av å fly for små fly. Da jeg var til Alta 25.01 var det litt over 100 ombord, inkludert laget til Stabæk på ca 20pax og jeg var kanskje ikke den eneste som hadde 1,-kr bilett. Returen dagen etter var det litt færre men ikke mye. Ved at ruten nå blir lagt om via Tromsø, beviser det at de ikke kan tjene penger med -800 men de har jo ikke opperert ruten med tap i flere år med -300 maskiner. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian sine 737-800 | Marius Moberg | Flyforum | 13 | 24-06-2013 21:42 |
Norwegian 737-800 Bluray | LN-RRE | Småprat | 4 | 21-02-2013 08:55 |
Norwegian med 737-800WL på Alta i dag | sunnyglow | Småprat | 1 | 02-10-2012 23:03 |
Norwegian 737-800 | svgspotter | Reiseforum | 13 | 01-09-2010 10:03 |
Norwegian 737-800 | putzmeister | Samlerhjørnet | 2 | 14-10-2008 21:05 |